Bmw/mercedes kopen als daily

Sean 7147228

Startmotor
Beste allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en zit al een tijd met een aantal vragen. Ik rijd nu een 206 1.4 16v en rijd 5 dagen in de week 80KM per dag

Ik heb gewoon een fulltime baan en wil eig wat leukers rijden. Ik zat zelf te kijken naar een e46 316i of 318i ( niet hoger vanwege benzine kosten ) maar dan hoor ik wel dat die vaak te slap zijn wat betreft power. Ook zat ik te kijken naar een mercedes c180 elegance bj 2000
Hoe is die qua onderhoud en verbruik etc.

Ik ben benieuwd of deze autos leuke nieuwe opties zijn voor mij
Als ik per maand ongeveer 600 kan missen inc benzine hieraan.

Of gaat het me teveel kosten qua onderhoud?

Andere tips zijn ook welkom voor leuke andere autos.
Enige vereisten die ik heb qua opties zijn ( airco elek ramen en als het een hatchback is 5drs

Prima wagens. Niks mis mee. 'Te slap' is leuke borrelpraat, iedereen fantaseert liever over 300pk onder de kap. Je kan met een 316i lekker scheuren hoor. 200km/u op de autobahn etcetera. Uiteindelijk is een 320 of 330 sneller, maar heel eerlijk gezegd is dat voor de gemiddelde geen onoverkomelijk probleem.

Met zo'n maandelijks budget moet een E91 ook nog wel lukken toch?

Duurdere auto's zijn ook duurder in verzekering, onderhoud etc.
Daar komt nog bij dat zowel MB als BMW nou niet bepaald een goede reputatie hebben vwb betrouwbaarheid, reparaties en duur onderhoud als ze eenmaal ouder zijn...en zeker bij een auto van 20+ jaar oud gaat dat meespelen, ook al omdat de km-standen dan in de regel al redelijk fors beginnen te worden....
Ik zou het eerder in de Japanse/Aziatische hoek zoeken als je de kosten in de hand wilt houden.

Een 316 of 318 is niet heel veel vermogen, maar voor veel mensen prima. Je moet alleen niet denken dat je een vlotte auto hebt. Dat geld net zo voor een C180. Maar genoeg om met het verkeer mee te komen.

En het zijn gewoon oudere auto's die potentieel voor hoge kosten kunnen zorgen. Zeker omdat ze populair zijn bij een bepaalde doelgroep die het niet al te nauw neemt met onderhoud is de kans op een matig exemplaar een stuk groter. Extra goed opletten dus. Het zijn oudere auto's zowel de benz als BMW hebben wel aandachtspunten die nu ze aardig op leeftijd komen ook parten kunnen spelen. je koopt een relatief oudere auto voor het geld.

Je wil een leukere auto, maar wat vind je leuk? Waarom die benz of BMW ? Want aan jou eisen te zien kun je ook prima bij andere merken/modellen terecht. Of is het alleen het logootje op de neus?

80 km per dag. auto's rijden gemiddeld 1 op 12 als je niet te gek doet. dus elke dag 6,66 liter aan brandstof x 1,90 = 12,66 euro per dag aan brandstof

als je even uit gaat dat je 20 dagen per maand werkt gemiddeld = 253 euro aan brandstof. Neem aan datje ook nog andere ritjes doet of een keer vakantie, dus ga uit van 300 eur0

als je 600 euro hebt, hou je nog 300 euro over per maand voor onderhoud, verzekering en afschrijving. ik zou 100 euro per maand aan onderhoud rekenen dan zit je altijd save (of je moet echt pech hebben), afschrijving 50 euro, heb je nog 150 euro over voor belasting en verzekering. Moet kunnen dus (y)

Je hebt genoeg ander leuks ook, waarmee je voor je budget een jongere en frissere auto koopt, maar het is dus net wat je leuk vind en belangrijk vind (en wat jou budget is)

Voor 4000 euro koop je een leuke astra GTC met navigatie en kleurenscherm, zuinig, relatief weinig gelopen, veel luxe uit 2009

$_86.JPG

klik

Of deze megane koop je er ook voor 4000 , xenon, sportstoelen, navi, cruise control, mooie wielen, betrouwbaar

$_86.JPG

Klik

zomaar 2 leuke alternatieven

@asconagt thanks voor alle info ja de benz of bmw is gewoon puur omdat ik het karakteristieke mooie auto” s vind die wat ouder zijn , oudere volvos of saabs lijken me ook nice. Ik vind overigens die gtc ook wel goed eruit zien maar is dat ook wel makkelijk te onderhouden dan tov de bmw

Een saab is niet heel populair, die koop je gjnstig in, doe je voordeel, de saab 9-3 is er ook met een cadilac jas, de cadilac bls

Mocht je voor een E46 kiezen, neem dan altijd een 316i van vóór de facelift (tot 2001 uit m'n hoofd) met de 1.9 motor, dit is de meest betrouwbare 4-cilinder die BMW ooit gemaakt heeft. De nieuwere 4-cilinders zijn best storingsgevoelig.

105 pk is geen vetpot maar het rijdt prima, de kracht van dit soort auto's zit 'm IMHO in het rijden op de snelweg; koersvastheid, comfort bij hogere snelheden en ergonomie en dat is zelfs bij zo'n 316i gewoon prima op orde.

Sean 7147228 zei:
@zadelsnuiver geld dit ook voor de 318i of is dst weer ander verhaal

Ja, de motor die moet hebben is de M43(B19) en die is geleverd in de 316i en 318i. In de 316i 105 pk en in de 318i 117 pk. Zolang het een 1.9 is zit je goed.

De Mercedes C W202 van rond de eeuw wisseling is berucht om de roestvorming. Oudere BMW of Mercedes kunnen riskante auto's zijn om te kopen.

Onderhoud is vaak duurder, de aankoop valt wel mee. Hierdoor kom je relatief veel oudere Mercedessen en BMW's tegen met duur achterstallig onderhoud, waar je flink op leeg kan lopen.

Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld de Renault Megane 3, Fiat Bravo en Lancia Delta.

Van alle BMW's die ik gehad heb vond ik de E46 qua bouwkwaliteit veruit de meest matige van het stel. Alles was gewoonweg minder degelijk dan z'n voorganger. Hij reed wel lekker, maar dat doet eigenlijk elke frisse BMW wel.

Daarintegen is de M43 motor uit de pre-FL wel een heel fijn ding als 318i. Ik had hem in een E36 en dit blokje is ondanks zijn bescheiden vermogen vlot genoeg en oerbetrouwbaar. De 316i komt i.m.o. iets te kort en heeft geen prijsverschil tegenover een 318.

Mocht je een E46 opteren, zoek dan een vrij saai exemplaar met een kloppende historie. Dan zal je aardig goed zitten. Goodies kunnen er altijd achteraf nog op.

En duur qua onderhoud? Een E46 31x is echt geen rocketscience, laat je niet bangmaken.

Heel goed dat je een maandelijks budget opgeeft wat ook nog eens vrij redelijk is. Heb je ook een aanschaf budget?

Volgens mij ga je ongeveer 20k per jaar rijden. Gezien de dumpprijzen waar je tegenwoordig diesels kunt kopen lijkt het me de moeite om uit te zoeken of dat voor jou uit kan. (Zou dan wel jonger dan 2005 en liefst euro 5 gaan zoeken).

Afhankelijk van je aanschaf budget zou een BMW of Mercedes moeten kunnen. De vraag is of je dan niet fijnere opties laat lopen.

Is een Lexus is 200 wat? Zeer betrouwbaar en degelijke auto.

Automaat
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147554716/Android?s=12-12-0-0-1-5&portals_amount=2&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Sorry, ook automaat itt wat ik eerder schreef
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147173131/Android?s=12-12-0-0-1-11&portals_amount=4&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

handschakeling
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147430259/Android?s=12-12-0-0-1-12&portals_amount=2&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

@nve87 een volvo vind ik ook wel nice die s60 ook
Zou dat een betere optie zijn dan?

@haarr de lexus ziet er niet verkeerd uit hoe zijn die qua onderhoud

@arjee ja maar diesel wil ik liever niet denk omdat er steeds minder wordt aangeraden om diesel te rijden en steeds meer milleuzones komen. Budget is 5K

Is dit iets
https://link.marktplaats.nl/m1752384802?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Of zeg je dan al nee zoveel moet je niet voor een e46 betalen

Dit lijkt me een heel mooi exemplaar (y) Airconditioning is wel heel fijn, en in deze kleurstelling, alhoewel ietwat belegen, kun je er wel van uitgaan dat er geen opgefokte Sjonnnie in heeft gereden in elk geval.

De vraagprijs is stevig maar als de auto perfect is onderhouden is 'ie het wel waard. Onderstel, remmen, banden en schokbrekers zou ik wel zo goed als nieuw verwachten bij zo'n prijs, en ook absoluut geen enkel roestplekje of andere schades.

Sean 7147228 zei:
Is dit iets
https://link.marktplaats.nl/m1752384802?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Of zeg je dan al nee zoveel moet je niet voor een e46 betalen

Lijkt inderdaad misschien veel voor een BMW van die leeftijd, maar aan de andere kant heb je minder kans op een afgetrapt mishandeld exemplaar. Ander setje wielen of M-pakket bumpers kan altijd nog.

Is dat budget van 5000 excl inruil van de 206? Van welk jaar is overigens de 206?
Een andere optie wellicht:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-focus-2-0-16v-rally-ed-benzine-grijs-f80e4acc-29d7-4503-e053-0100007f2045?cldtidx=16&sort=price&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&searchId=-2042895810

Je kunt ook splinternieuw beginnen met je budget van 600 EUR/maand (de 206 verkopen):
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/anwb-private-lease/aanvragen/samenstelling-auto-en-contract?car=minicooper

@speedtouch
Vind lancia delta spannender dan die focus dan

Budget is 5k
Met inruil erbij
206
Heeft 80k op teller
Uit 2004
Leren bekleding climate 3 drs
1.4 16v

Wil hem weg doen voordat ik 100k bereik

ak2 zei:
De Mercedes C W202 van rond de eeuw wisseling is berucht om de roestvorming. Oudere BMW of Mercedes kunnen riskante auto's zijn om te kopen.

Onderhoud is vaak duurder, de aankoop valt wel mee. Hierdoor kom je relatief veel oudere Mercedessen en BMW's tegen met duur achterstallig onderhoud, waar je flink op leeg kan lopen.

Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld de Renault Megane 3, Fiat Bravo en Lancia Delta.

@ak2

Hoe zijn die delta”s vind ze stiekem wel klasse hebben

Sean 7147228 zei:
@haarr de lexus ziet er niet verkeerd uit hoe zijn die qua onderhoud

Zo'n Lexus is van Toyota maar dan beter. Deze auto's zijn oerdegelijk. Er staan genoeg te koop met meer dan 3 ton op de teller.
Ook 4 ton zie ik langskomen.
Onderdelen zullen niet heel goedkoop zijn maar ik schat in dat die weinig nodig zijn.

De Lexus IS heeft wel altijd een 6-cilinder dus qua verbruik moet je geen zuinigheidswonder verwachten. Wel inderdaad oerdegelijke wagens en heel mooi interieur. Kijk wel goed naar achterstallig onderhoud; zelfs een tank heeft weleens onderhoud nodig en dat vergeten sommige eigenaren misschien. Net als BMW, exemplaren met grote velgen, spoilers en andere aanpassingen best overslaan.

Zadelsnuiver zei:
De Lexus IS heeft wel altijd een 6-cilinder dus qua verbruik moet je geen zuinigheidswonder verwachten. Wel inderdaad oerdegelijke wagens en heel mooi interieur. Kijk wel goed naar achterstallig onderhoud; zelfs een tank heeft weleens onderhoud nodig en dat vergeten sommige eigenaren misschien. Net als BMW, exemplaren met grote velgen, spoilers en andere aanpassingen best overslaan.

En hoe zijn de delta”s

Delta is net als de 2007+ Fiat Bravo best een ondergewaardeerde auto. Rijdt goed, dankzij de turbomotor best vlot en redelijk zuinig en luxe aangekleed qua interieur. Sommige zijn geleverd met de zogenaamde M32 versnellingsbak van GM, daar kunnen wel problemen mee ontstaan dus lees je even in op dat vlak voordat je een proefrit gaat maken waar op te letten. Ik vind persoonlijk de auto te licht sturen, maar dat verschilt per persoon natuurlijk.

De Lancia Delta is inderdaad net als de Fiat Bravo die technisch veel delen een erg ondergewaardeerde auto. Ik heb de Bravo gereden met 1.4 T Jet gereden en 1.9 Multijet diesel, en vind het een prima auto. De motoren zijn fijn. Beide auto's zijn veel beter dan veel mensen denken.

De Lancia is veel ruimer achterin dan de de Fiat, en heeft indrukwekkende veel ruimte.

Zwak punt: De lagers van de M32 versnellingsbak willen nog wel eens stuk gaan, de zelfde versnellingsbak zit in veel Opels, Fiats, en Alfa's. Kijk dus of de versnellingsbak goed schakelt, en niet ruist.

Terug
Bovenaan