BMW accu vervangen?

Zadelsnuiver

Kilometervreter
Hoi allen,

Mijn BMW 118d uit 2005 heeft een nieuwe Accu nodig. Nu lees ik bijna overal dat "moderne" BMW's een functie hebben waardoor een nieuwe Accu eerst geregistreerd zou moeten worden. Nu is mijn auto niet zo modern dus vraag ik me af of het voor mijn model wél noodzakelijk is. Daarnaast vraag ik me af wat er kan/zou gebeuren als ik zelf de accu verwissel zonder die registratie.

Iemand ervaring?
 
Accu registreren? Wat een fabeltje. De accu is een stroombron, die je gewoon kan vervangen. Het enige waar je op moet letten is het motormanagement, Mogelijk moet dit zich (zelf) op nieuw instellen , nadat de spanning eraf is geweest. ( geldt mogelijk ook voor klokjes en radiogeheugen) Meestal gebeurt dit automatisch als de auto gestart wordt met de nieuwe accu. Dus na montage van de nieuwe accu even een tijdje de motor stationair laten draaien, en dashboard info in de gaten houden.
 
Dries ilinder zei:
Accu registreren? Wat een fabeltje. De accu is een stroombron, die je gewoon kan vervangen. Het enige waar je op moet letten is het motormanagement, Mogelijk moet dit zich (zelf) op nieuw instellen , nadat de spanning eraf is geweest. ( geldt mogelijk ook voor klokjes en radiogeheugen) Meestal gebeurt dit automatisch als de auto gestart wordt met de nieuwe accu. Dus na montage van de nieuwe accu even een tijdje de motor stationair laten draaien, en dashboard info in de gaten houden.
Toch zijn er tegenwoordig accu's die wat meer zijn dan alleen een stroombron. Door allerlei CO2 bespaar trucs (start/stop, remenergie terugwin etc) kan het nodig zijn een wat slimmere accu te plaatsen.
 
Dries ilinder zei:
Accu registreren? Wat een fabeltje. De accu is een stroombron, die je gewoon kan vervangen. Het enige waar je op moet letten is het motormanagement, Mogelijk moet dit zich (zelf) op nieuw instellen , nadat de spanning eraf is geweest. ( geldt mogelijk ook voor klokjes en radiogeheugen) Meestal gebeurt dit automatisch als de auto gestart wordt met de nieuwe accu. Dus na montage van de nieuwe accu even een tijdje de motor stationair laten draaien, en dashboard info in de gaten houden.

Geen fabeltje.
@Zadelsnuiver, wat vindt je boekje? Start-stop zal misschien een AGM accu willen en waarschijnlijk heb je een sensor bij de accu zitten die even opnieuw ingesteld moet worden voor bepaalde functies?
 
Dries, wel met je tijd meegaan, geen fabeltje! Meerdere, vooral Europese merken, proberen zo "gepruts" aan hun auto door beunen en doe het zelvers tegen te gaan door de onderdelen pas te laten werken als ze "ingeleerd" zijn. Zo zijn er merken die alleen "toegestane" onderdelen laten werken... Ook bij accu's. Je raadt het al, alleen de duurdere accu's zijn acceptabel.
 
Volgens het boekje moet het inderdaad een AGM accu zijn, en aan de hand van het wel of niet aanwezig zijn van de accu-sensor moet hij dan eventueel ingeleverd worden. Wat ik er vooral over terug kan vinden is dat het voor de benzinemotoren vanaf 2007 vrijwel altijd het geval is, maar of dat voor diesel ook het geval is, is mij onduidelijk.
Mijn auto is erg basic, geen iDrive of start/stop systemen. Nu ben ik er dus niet zeker van of ik ook die accu-sensor (IBS) heb.
 
Zadelsnuiver zei:
...
Mijn auto is erg basic, geen iDrive of start/stop systemen. Nu ben ik er dus niet zeker van of ik ook die accu-sensor (IBS) heb.

Het is een blokje op de pool, zo groot als een pakje lucifers . Er loopt een dikke kabel uit en een dunner data kabeltje.

In 2005 zag je ze meestal alleen bij 6 cilinders, navi, stoelverwarming etc.. zelf dan even de boel resetten zal vast simpel te doen zijn..
ibs-e1405300596847.jpg


Het gaat erom dat de dynamo wat rustiger doet met de laadstroom als de spanning hoog is. Nieuwe batterijen hebben echter een hogere spanning en worden zo slecht geladen.
 
Epica zei:
Wat zegt je dealer?

Mijn BMW specialist zegt ook inleren, maar dat is zonder de auto gezien te hebben, daarnaast moet ik dan verplicht hun (veel te dure) accu kopen, wat volgens mij gewoon een B-merk met een ander logo is.

@V0RQ dank voor je toelichting, de BMW specialist gaf ook aan dat de nieuwe Accu mogelijk niet optimaal zal opladen wanneer deze niet ingeleerd zou worden.

Na alles zo op een rijtje gezet te hebben denk ik dat ik gewoon een accu koop en het zelf ga doen, mocht het dan een storing geven oid kan ik altijd nog het inleren later laten doen.
 
Ik kan het invoeren in de ECU voor je doen mits omgeving Amsterdam.
Kan 'm ook monteren. Toevallig net zelf de accu vervangen in mijn 130i (13.5 jaar oud!)

De foutcode voor lege accu blijft in de computer opgeslagen, dat kan problemen opleveren.

Merk accu maakt niet uit als het amperage maar overeenkomt. De auto heeft geen startstop dus er hoeft geen speciale versie in.

Effe een Varta (F16 80ah 315mm of G3 95ah 353mm) bestellen bij accudienst.nl (goede ervaringen mee met deze leverancier)

accu1.jpg


accu2.jpg
 
Zorgen dat de auto altijd aan het stroom blijft.

Ik zou eerst de accu los schroeven, maar niet van het stroom halen. Wel de accupool klemmen los schroeven, maar laten zitten.
Dan sluit je startkabels aan op de nieuwe accu, en op de kabels van de auto. Haal je de accu er uit, zet je de nieuwe er voorzichtig in zodat de klemmen niet los schieten. Accu pool klemmen weer er op, dan kunnen de kabels er af, en kan alles weer vast.

Als je een extra accu of startbooster hebt is het een stuk makkelijker. Maar als je het zo doet heb je alleen maar een setje startkabel nodig, dus dat zal voor veel mensen makkelijker zijn.
 
Dat gaat niet werken (zie foto)
De 1 serie heeft 3 pluskabels en een plofsysteem diebij ongelukken de stroom afsluit.

Hij kan prima van de stroom af, bij onderhoud moet de minkabel er vaak ook af zoals laatst bij het vervangen van de startmotor.
 
Witje, heel erg bedankt voor het aanbod, waardeer het heel erg maar ik woon in het buitenland dus dat maakt het helaas een stuk moeilijker (y) Had anders ook graag even over je 130i kunnen kwijlen :D

Overigens is die plofsensor vorige week bij mij vervangen, gaf een airbag-storing. Schijnt een BMW kwaaltje te zijn.
 
De sleepring in het stuur gaat ook nog weleens stuk op, dat betekent te veel weerstand op de kabels en een airbaglamp als gevolg
 
Bij een auto met zo'n stroomsensor kan je inderdaad niet meer zomaar de accu vervangen. Starthulp geven of opladen met een druppellader is ook even opletten (altijd via de stroomsensor laten lopen).
Ik weet niet hoe het bij BMW zit maar bij o.a. FCA was er een manier om de stroomsensor te "resetten" zonder diagnose apparatuur. Daarmee werd ook het accu model in de computer gereset. Dat is dus precies hetzelfde als wat je met het diagnose apparaat doet.

Je kan trouwens wel zonder problemen (voor het accu model) de accu loskoppelen, uitbouwen, etc. Als dezelfde accu daarna maar weer teruggezet is. Een nieuwe accu erin zetten geeft op zich ook geen groot probleem alleen blijft de computer denken dat het een oude accu is. Die gaat dus uit van minder capaciteit en zal ook de regeling van de dynamo daarop aanpassen. In het meest extreme geval kan dan de accu zelfs overladen worden maar er zit wel ergens een overspanning herkenning.
 
Terug
Bovenaan