Korte update - beurtje
Had nog beloofd hier wat over te schrijven. Auto heeft weer een grote beurt gehad met ook wat preventief onderhoud alsook garage gevraagd volledige ‘review’ te doen en onderhoudsadvies voor de komende 3 jaar.
Met een km stand van 185,000 (ja dus alweer ruim 80,000 km afgelegd met de bimmer..!) wordt het leuk qua onderhoud. Is het erg, Mwoah. Hoort erbij. Alternatief is bijbetalen voor nieuwer model, maar die rekensom rekent slecht rond met auto’s die voor ruim 7-8k meer te koop staan dan vergelijkbaar toen ik deze had gekocht en nu dan ~ 10-12k moet bijbetalen). Bovendien. Hij bevalt nog zo goed..
Dus besloten er mee door te rijden en gewoon de 5 jaar rond te maken en over 2j te kijken of die Alpina B5 binnen handbereik is. We gaan er voor !
Goed , het onderhoud:
- Bougies
- Olie
- Alle filters
- Remvloeistof
- Nieuwe ruitenwissers (vervang ik elk jaar)
- Tussenbak + differentielen olie vervangen (preventief)
- O ring luchtinlaatbuis gasklep vervangen (preventief)
- Multi riem , spanners en rollen vervangen (preventief )
- Panoramadak nalopen en toch prof schoonmaken (preventief)
- Extra werkplaats uur voor volledige controle auto
Rekening die begint met een 2 en met drie nullen
Volledige check dus laten doen, lijstje is erg kort waarvan ik deel al wist / wilde gaan doen:
- storing comfort acces achter (Jep die is weer terug…)
- Remschijven voor
- Draagarmen / reactiestang voor
- Motorsteunen
- Software update
Verder adviseerde ze bij deze km stand ook de luchtvering achter en de ZF bak spoelen, maar beide zijn al aangepakt.
Oftewel… een zeer frisse auto. Twee duimpjes, zoals Joep zou zeggen.
Enige wat als ‘zwaard van Damocles’ boven mij hangt is de waterpomp. Die gaan stuk. Maar garage maakte zich er niet zo druk om.
Baasje blij, plan is;
- remschijven incl draagarmen najaar 2025
- Motorsteunen zomer 2026
Offerte voor remschijven en draagarmen/reactiestangen is ook wel weer een bedrag van net geen 2 ruggen - de 535i heeft de geventileerde remschijven die ook op de 550i zitten dus dat zijn grote jongens en die reactiestangen zijn 260 euro per stuk…
Ik ben trouwens graag transparant in de onderhoudskosten van mijn auto. Niet om tof te doen qua kosten, maar om een realistisch beeld te scheppen van wat het kost om zo’n auto met een aanschafwaarde van ruim over de ton (in 2016) goed rijdende te houden. Ik doe hier geen concessies in, een auto en zeker een BMW qua onderstel; moet goed zijn.
Het biedt wat realisme en behoedt dit soort auto’s voor een eenzame ondergang van mensen die graag een dikke E segmenter met 6 cilinder rijden, maar zich verslikken in de kosten ;-)!
Ik verwacht trouwens niet dat ik volgend jaar deze kosten weer heb, ik heb dan immers eigenlijk alle ‘kwaaltjes’ aangepakt van de F11 generatie.
De software update twijfel ik nog. De tune gaat er dan af. Ja. Ik schreef eerder dat die tune er gevoelsmatig af was, maar die zit er dus gewoon nog wel op ! De garage grijnsde ook wel toen ze het vertelde. Klaarblijkelijk start die wat boos. Wist ik natuurlijk wel . Overigens na een flesje motorreiniger (doet de garage standaard bij elke beurt) en veelvuldig 150 km/u rijden op de autobahn trekt die nu weer als normaal. Zaten verder ook geen foutcodes in dus de ongv 360 paadjes zitten er weer in. Niet meer getest maar dat terzijde.
Verder rustig oriënteren mbt de bestuurdersstoel fixen. Ik vind die wat ‘ingezakt’ ondanks m’n bescheiden 85 kg en je blijft iets van kleur verschil zien van de colour lock. Optie is bij colour lock langs en op maat of hele stoel volledig aanpakken professioneel.
Ook de sierlijsten moeten gepolijst worden.
Afgelopen maand heel veel gereden - los vd vakantie ook ruim 4,000 km in 1 maand. Voor m’n werk veel onverwacht en heel erg vroeg (voor 6:30 weg) onderweg . Bijna alleen maar snelweg, rustig op de weg ivm vakantie en dan kom je op een gemiddeld verbruik van net geen 1 op 12 gemeten aan de pomp..
En dat is echt heel netjes voor deze auto, haha! Vandaag had ik m op 120 km/u op de cruise en dan draait die 1,900 toeren en is het verbruik 7 l/100 km.
Een voorbeeld van een recente rit.