BMW 535i abides - beurtje hier, daar

Op een gegeven moment zat ik in het midden en ging het mij te langzaam, dus bergop even 4 auto’s voorbij. Heel even die zes cilinder grom galmend tussen de heuvels maar verder zonder drama, zonder moeite. Stiekem wel leuk natuurlijk.
Patser! :p

Morgen even naar San Gimignano

Ciao tutti!
Lekker ijsje eten.

Is voor ons ondertussen alweer 12 jaar geleden dat we daar waren.
Komende Mei-vakantie staat gereserveerd voor Italie.

Echter, ik zou de wijn nooit maar dan ook nooit in die topkoffer steken… 8 kartonnen, 48 flessen = kleine 100 kg. Als het kan met de kinderzitjes in de footwell achteraan of de koffer. Zo laag mogelijk dus. En al de lichte zaken in die topkoffer.
Dank voor de tip, maar in de dakkoffer zit inderdaad enkel kleding, no worries. Maar daardoor veel meer ruimte achterin :). Ik heb goed opgelet bij natuurkunde vroeger. De regel in huize de dude is ook nooit losse spullen in de cabine.

De wijn doen we altijd in de achterbak tussen de achterbank en de tassen , daardoor zitten ze ook veilig qua rijden en evt hard remmen.

Ben ooit een keer thuisgekomen met een prijzig doosje Cahorwijn waar de kurken door de warmte in de kofferbak eruit waren gekomen... Doosje lag precies boven de uitlaatdemper.... 6 x € 40 naar de haaien en een vieze kofferbak....

Gefeliciteerd Dude!

Ik heb dezelfde dakkoffer maar dan staat er BMW op (en op onderdelen ook gewoon Thule). Die maken niet veel lawaai, maar je bent bij hoge snelheden toch altijd wat beducht dat ie er niet af waait. De enige reden om de dakkoffer nu af en toe nog te gebruiken is omdat er dan meer wijn in de kofferbak kan ;)

Yes gaat beter dank voor vragen! Gister nog ff kleine uitspatting met 40 graden koorts - lichaam krijgt de warmte gewoon niet goed weg. Nu af van 1 type medicatie en voel me aanzienlijk beter :D.
Vergis je ook niet wat medicatie kan aanrichten. Ik kan er op dit moment volop over meepraten, maar ik zal jouw topic daar niet mee ‘vervuilen’. ;)

Vergis je ook niet wat medicatie kan aanrichten. Ik kan er op dit moment volop over meepraten, maar ik zal jouw topic daar niet mee ‘vervuilen’. ;)
Ja ik was echt verbaasd hoeveel last ik er van had. Misselijkheid, duizelig, en random dingen als extreem gevoelige tong. Het lichaam was veel bezig met antibiotica en de infectie en daardoor heel suf en dus bijv heel veel moeite met de warmte hier.

Dacht dat het simpel antibiotica kuurtje was, wat kan er mis gaan.. Toch niet.. zeker icm het warme weer , maar ook de types antibiotica’s en de combinatie is behoorlijk zwaar en niet standaard in NL omdat je dan te snel resistent wordt.

Ach zolang dat gif en die infectie er maar goed uit is geramd ben ik een blij mens.

maar ik zal jouw topic daar niet mee ‘vervuilen’. ;)
Oh daar heb ik geen enkel probleem mee hoor. Als je het eruit wilt gooien moet je dat vooral lekker doen ! Tussen de regels door heb ik wel echt goed in de gaten hoe pittig je het hebt ..!

Goed om te horen dat het alweer beter gaat, klinkt erg vervelend inderdaad.
Dat je je maar weer gauw de ouwe mag voelen.

Heb je nog even vakantie om van te genieten zonder al die rommel of wanneer ga je weer huiswaarts?

Goed om te horen dat het alweer beter gaat, klinkt erg vervelend inderdaad.
Dat je je maar weer gauw de ouwe mag voelen.

Heb je nog even vakantie om van te genieten zonder al die rommel of wanneer ga je weer huiswaarts?
Dank! Voel me inmiddels weer topfit. Ik ga zaterdag weer rijden dus nog even 2 daagjes lekker relaxen.

Daarna op gemak richting NL via München. Als het tegenzit ergens rond München / ingolstadt overnachten. Als het meezit Neurenberg. De dame wilt in 1x , heb ik niet perse behoefte aan :p.

Wanneer mag jij naar het mooie Toscane?

Ah dat is fijn dat je nog wat dagen hebt om echt vakantie te houden. (En dat je niet zwak van de medicatie die hele rit terug moet gaan maken)

Wij vertrekken op de 18e, denk ik, maar ik zat er eerder ook al naast... :LOL: Ik ben gewoon echt heel erg toe aan vakantie, geloof ik. Elke keer weer stel ik mezelf in op "nog een paar weekjes", en dan komt de teleurstelling als ik ontdek dat het toch nog langer duurt. Maar nu toch echt bijna! ;)

Nog gefeliciteerd met je huwelijk! En goed te lezen dat je inmiddels weer beter bent. Je verwacht niet dat je van een spinnenbeet en de behandeling ervan zo beroerd kunt worden.

IMG-7054.jpg

Korte update - beurtje

Had nog beloofd hier wat over te schrijven. Auto heeft weer een grote beurt gehad met ook wat preventief onderhoud alsook garage gevraagd volledige ‘review’ te doen en onderhoudsadvies voor de komende 3 jaar.

Met een km stand van 185,000 (ja dus alweer ruim 80,000 km afgelegd met de bimmer..!) wordt het leuk qua onderhoud. Is het erg, Mwoah. Hoort erbij. Alternatief is bijbetalen voor nieuwer model, maar die rekensom rekent slecht rond met auto’s die voor ruim 7-8k meer te koop staan dan vergelijkbaar toen ik deze had gekocht en nu dan ~ 10-12k moet bijbetalen). Bovendien. Hij bevalt nog zo goed..

Dus besloten er mee door te rijden en gewoon de 5 jaar rond te maken en over 2j te kijken of die Alpina B5 binnen handbereik is. We gaan er voor !

Goed , het onderhoud:
  • Bougies
  • Olie
  • Alle filters
  • Remvloeistof
  • Nieuwe ruitenwissers (vervang ik elk jaar)
  • Tussenbak + differentielen olie vervangen (preventief)
  • O ring luchtinlaatbuis gasklep vervangen (preventief)
  • Multi riem , spanners en rollen vervangen (preventief )
  • Panoramadak nalopen en toch prof schoonmaken (preventief)
  • Extra werkplaats uur voor volledige controle auto
Rekening die begint met een 2 en met drie nullen :)

Volledige check dus laten doen, lijstje is erg kort waarvan ik deel al wist / wilde gaan doen:
  • storing comfort acces achter (Jep die is weer terug…)
  • Remschijven voor
  • Draagarmen / reactiestang voor
  • Motorsteunen
  • Software update
Verder adviseerde ze bij deze km stand ook de luchtvering achter en de ZF bak spoelen, maar beide zijn al aangepakt.

Oftewel… een zeer frisse auto. Twee duimpjes, zoals Joep zou zeggen.

Enige wat als ‘zwaard van Damocles’ boven mij hangt is de waterpomp. Die gaan stuk. Maar garage maakte zich er niet zo druk om.

Baasje blij, plan is;

• remschijven incl draagarmen najaar 2025
  • Motorsteunen zomer 2026
Offerte voor remschijven en draagarmen/reactiestangen is ook wel weer een bedrag van net geen 2 ruggen - de 535i heeft de geventileerde remschijven die ook op de 550i zitten dus dat zijn grote jongens en die reactiestangen zijn 260 euro per stuk…

Ik ben trouwens graag transparant in de onderhoudskosten van mijn auto. Niet om tof te doen qua kosten, maar om een realistisch beeld te scheppen van wat het kost om zo’n auto met een aanschafwaarde van ruim over de ton (in 2016) goed rijdende te houden. Ik doe hier geen concessies in, een auto en zeker een BMW qua onderstel; moet goed zijn.

Het biedt wat realisme en behoedt dit soort auto’s voor een eenzame ondergang van mensen die graag een dikke E segmenter met 6 cilinder rijden, maar zich verslikken in de kosten ;-)!

Ik verwacht trouwens niet dat ik volgend jaar deze kosten weer heb, ik heb dan immers eigenlijk alle ‘kwaaltjes’ aangepakt van de F11 generatie.

De software update twijfel ik nog. De tune gaat er dan af. Ja. Ik schreef eerder dat die tune er gevoelsmatig af was, maar die zit er dus gewoon nog wel op ! De garage grijnsde ook wel toen ze het vertelde. Klaarblijkelijk start die wat boos. Wist ik natuurlijk wel . Overigens na een flesje motorreiniger (doet de garage standaard bij elke beurt) en veelvuldig 150 km/u rijden op de autobahn trekt die nu weer als normaal. Zaten verder ook geen foutcodes in dus de ongv 360 paadjes zitten er weer in. Niet meer getest maar dat terzijde.

Verder rustig oriënteren mbt de bestuurdersstoel fixen. Ik vind die wat ‘ingezakt’ ondanks m’n bescheiden 85 kg en je blijft iets van kleur verschil zien van de colour lock. Optie is bij colour lock langs en op maat of hele stoel volledig aanpakken professioneel.

Ook de sierlijsten moeten gepolijst worden.

Afgelopen maand heel veel gereden - los vd vakantie ook ruim 4,000 km in 1 maand. Voor m’n werk veel onverwacht en heel erg vroeg (voor 6:30 weg) onderweg . Bijna alleen maar snelweg, rustig op de weg ivm vakantie en dan kom je op een gemiddeld verbruik van net geen 1 op 12 gemeten aan de pomp..

En dat is echt heel netjes voor deze auto, haha! Vandaag had ik m op 120 km/u op de cruise en dan draait die 1,900 toeren en is het verbruik 7 l/100 km.

IMG-7017.jpg

Een voorbeeld van een recente rit.

Laatst bewerkt:
Geen straf om hier nog even mee door te rijden. Blijft een prachtbak. En ja, het kost geld om hem netjes te houden, maar daar krijg je ook veel voor terug. Een blik op de G61 en je weet waarom je hier met plezier wat centjes in stopt. Die onderhoudskosten staan bovendien niet in verhouding tot de afschrijving die zo’n nieuwe heeft.

Reden dat zo’n dikke BMW een money-pit kan zijn is vooral te wijten aan een vorige eigenaar die op onderhoud heeft bezuinigd waardoor een bak achterstallig onderhoud is.

Ik verwacht trouwens niet dat ik volgend jaar deze kosten weer heb,
Dat vertel ik mezelf ook de laatste jaren, om dan toch elk jaar of anderhalf jaar wel een beste reparatie cq vervanging te hebben. Is het niet qua onderdeel prijs, dan wel voor de hoeveelheid arbeid… O.a. hoge druk brandstofpomp, 6x bobines en remmen / banden rondom zijn de afgelopen jaren, elk jaar wel iets, aan de beurt geweest op de E61 523i..
Nou ja, mooi overzicht en een hobby mag geld kosten. Als je je spullen netjes en goed wilt hebben (immers wil je een betrouwbare en 100% goed functionerende auto hebben) moet je willen en kunnen investeren. Top dat je zo duidelijk ea weer geeft.

Dat vertel ik mezelf ook de laatste jaren, om dan toch elk jaar of anderhalf jaar wel een beste reparatie cq vervanging te hebben. Is het niet qua onderdeel prijs, dan wel voor de hoeveelheid arbeid… O.a. hoge druk brandstofpomp, 6x bobines en remmen / banden rondom zijn de afgelopen jaren, elk jaar wel iets, aan de beurt geweest op de E61 523i..
Nou ja, mooi overzicht en een hobby mag geld kosten. Als je je spullen netjes en goed wilt hebben (immers wil je een betrouwbare en 100% goed functionerende auto hebben) moet je willen en kunnen investeren. Top dat je zo duidelijk ea weer geeft.
Ja de hobby factor werkt ook haha. Maar oprecht, het is een hobby die mij toevallig ook van A naar B brengt. Als je het zo bekijkt :).

Een E6x was ik nooit een fan van, maar die is zo gegroeid op de een of andere manier. Echt nu prachtige auto’s, vooral het front aanzicht.

Goed bezig, met degelijk onderhoud heb en houd je plezier van deze echt lekkere en fijne auto. Mooi dat je transparant bent over de kosten. Ja, het is heel duur. En ja, je hebt er dan ook echt lol van. En een hobby mag ook wat kosten.

Ik ben trouwens graag transparant in de onderhoudskosten van mijn auto. Niet om tof te doen qua kosten, maar om een realistisch beeld te scheppen van wat het kost om zo’n auto met een aanschafwaarde van ruim over de ton (in 2016) goed rijdende te houden. Ik doe hier geen concessies in, een auto en zeker een BMW qua onderstel; moet goed zijn.
Klopt als een bus. En ondanks dat de auto's goedkoper worden in aanschaf, onderhoud blijft op het 5-serie niveau zitten. Dat wordt niet goedkoper.
Tot twee jaar terug kochten we altijd tweedehands, dan kan je net een stukje luxer rijden. Maar qua onderhoud hielden we daar altijd rekening mee. De laatste twee auto's waren echter nieuw.

Terug
Bovenaan