BMW 523i F11 tuning??

Guest
Hallo forumleden,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een BMW 523i F11.
Graag zou ik mijn BMW laten tunen maar ik weet niet waar?
BMW heeft deze motoren namelijk beveiligd, krijg van de meeste tunings bedrijven te horen dat het nog een    paar maanden gaat duren,
voordat ze daadwerkelijk deze motoren kunnen kietelen. Het aantal pk's is nihil voor een 6 in lijn, uit deze motor zijn veel meer pk's te halen het zou het verbruik ook aanzienlijk doen verlagen. Kan iemand mij helpen?

Ik hoor het graag!

Heeft geen zin bij een atmosferische motor. Laat je niks wijsmaken. En tunners?

Deze motor zit ook in een 528i met 245 pk. Met deze waardes ben ik ook al tevreden!!

Soloman zei:
tunnen?
Wat is tunnen?

turnen?

2012-08-07T155655Z_01_OLYSN162_RTRMDNP_3_OLY-GYMN-GAMHBA-GAM004101-484x374.jpg

Ik heb een keer geprobeerd om mijn Toyota te laten tunnen. Dus ik naar de dealer.
"Waar wil je hem getunnd hebben".
Goeie vraag. Koffferbak? Achtterbank?
Hij streek over zijn kinn.
"Reserverbannd!". Dat was het!
Voor een tienntje was ik klaar!
Nog nooit zo'nn goeie tunnbeurt gehand.:T

Jaja, spellingsnazi's...
523 heeft geen turbo toch? Dan heeft tunen ook niet zo heel veel zin, tenzij het een afgeknepen motor betreft, zoals jij beweert. Meestal komt er dan alleen ook nog wel wat meer bij kijken wat aangepast is, zou zomaar kunnen dat ook de versnellingsbak anders is bijvoorbeeld.

Oh ja, nee, het verbruik gaat er niet/nauwelijks door naar beneden. In praktijk zal het eerder stijgen want je gaat het toegenomen vermogen toch ook gebruiken, anders hoef je ook niet te tunen.

BMW523F11 zei:
Deze motor zit ook in een 528i met 245 pk. Met deze waardes ben ik ook al tevreden!!

Dit is niet waar. De 528 is een 4 cilinder met turbo, die is prima te tunen. De 523 wordt niet meer nieuw geleverd aangezien dit een ouderwetse 6 in lijn zonder turbo is.

Malt007 zei:
BMW523F11 zei:

Dit is niet waar. De 528 is een 4 cilinder met turbo, die is prima te tunen. De 523 wordt niet meer nieuw geleverd aangezien dit een ouderwetse 6 in lijn zonder turbo is.

De F11 523i en 528i hadden in 2010-2011 weldegelijk allebei een 3 liter 6 cylinder, evenals de 530i
Zelfde boring x slag, allebei directe inspuiting enz.
Maar door een andere mapping ( en waarschijnlijk nog wel een paar andere zaken ) leveren ze een verschillend vermogen

523i - 204pk @ 6100 min-1 / 270Nm @ 1500 min-1 / Top 238 kmh / 0-100 in 7,9 sec
528i - 258pk @ 6600 min-1 / 310Nm @ 2600 min-1 / Top 250 kmh / 0-100 in 6,6 sec
530i - 272pk @ 6100 min-1 / 310Nm @ 1600 min-1 / Top 250 kmh / 0-100 in 6,5 sec
( alledrie handgeschakeld 6v )

@MALT007 528i 3l v6 bestaat wel degelijk!
Niemand die mij tips kan geven waar ik dit wel kan laten doen?

Ik dacht dat BMW alleen maar motoren in lijn had, of ben ik nou gek?:(

edit:

even uitgezocht. In lijn tot acht cilinder. Acht cilinders en meer ook in V verkrijgbaar. Zes V bestaat dus niet.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_BMW_engines

BMW523F11 zei:

Jij had het over de versie met 245pk, dat is de nieuwe 4 cilinder met turbo, dus totaal ander blok dan jij hebt. En aangezien je denkt/dacht dat het hetzelfde blok was wilde ik je even uit je droom helpen en het niet te ingewikkeld voor je maken. Maar om je definitief uit je droom te helpen, je 523 valt niet eenvoudig te tunen.

BMW523F11 zei:

Nee die bestaat echt niet geloof me :)

Maar zonder gekkigheid, wees tevreden met wat je hebt.
Het is al een fijne motor, laat de volgende gelijk de 530i zijn heb je gelijk al wat meer.
Deze atmosferische motoren is niet gek veel meer uit halen, de meeste winst zit tussen je oren.

Wil je het goed aanpakken zul je met andere nokkenassen moeten aankomen etc etc etc

Ik snap dit gewoon niet. Je koopt een auto die hooguit 3 of 4 jaar oud is, dus tienduizenden euro's heeft gekost, en het eerste wat men wil is meer vermogen. Als je zoveel geld uit geeft, dan denk je daar toch van te voren over na?

de 523i met 3.0l 6 cylinder heeft een kleiner inlaatspruitstuk dan de 528i. Daardoor komt er minder lucht in de motor en is er minder vermogen. Chiptuning heeft dus alleen zin als je het inlaatspruitstuk van de 528i laat monteren, maar dan is het goedkoper om gelijk maar een originele 528i te kopen....:)

BMW523F11 zei:
Hallo forumleden,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een BMW 523i F11.
Graag zou ik mijn BMW laten tunen maar ik weet niet waar?
BMW heeft deze motoren namelijk beveiligd, krijg van de meeste tunings bedrijven te horen dat het nog een    paar maanden gaat duren,
voordat ze daadwerkelijk deze motoren kunnen kietelen. Het aantal pk's is nihil voor een 6 in lijn, uit deze motor zijn veel meer pk's te halen het zou het verbruik ook aanzienlijk doen verlagen. Kan iemand mij helpen?

Ik hoor het graag!

Deze motor is ontworpen, om ± 190 Pk af te geven, en geen Pk meer.
Maar ik zal het je vergeven, alleen leken kunnen zo'n vraag stellen :)
Of ben je in voor andere nokkenassen, etc?

En andere topics al gelezen over minder verbruik, zoals deze?

VincentMX-5 zei:
verschil tussen de 523 is dat de 523 géén turbo heeft en de 528 twee turbo's.

Dat is niet waar, de 523i F11 was tot 2011 een 3,0 6 cyliner, net als de 528i en de 530i uit die jaren. In de huidige modeljaren is de 528i een 4 pitter met twinscrol turbo......

Hansyii zei:

Zie mijn vorige post. Dit is zeker niet waar, want de 3,0 kan heel goed 272 pk leveren. Alleen niet als er door een dichtgeknepen inlaatspruitstuk te weinig lucht in komt. Verder kan de motor veel meer aan, dat er echter niet uit kan worden gehaald. Overigens was de 523i met 3,0 6L met 204 pk ook sterker dan jouw 190pk. Maar goed, alleen leken kunnen zo'n post plaatsen......:p

Wel veel plezier met de 523i trouwens, want het is een zalige motor en het geluid is om van te smullen!

F11 523i zei:
Hansyii zei:

Zie mijn vorige post. Dit is zeker niet waar, want de 3,0 kan heel goed 272 pk leveren. Alleen niet als er door een dichtgeknepen inlaatspruitstuk te weinig lucht in komt. Verder kan de motor veel meer aan, dat er echter niet uit kan worden gehaald. Overigens was de 523i met 3,0 6L met 204 pk ook sterker dan jouw 190pk. Maar goed, alleen leken kunnen zo'n post plaatsen......:p

Wel veel plezier met de 523i trouwens, want het is een zalige motor en het geluid is om van te smullen!

Hier staat 190 Pk https://www.autoweek.nl/auto/45610/bmw-523i

En alles in het blok was verder gelijk? Drijfstangen, lagers, zuigers, diameter kleppen, etc?

Verder is de 523i 2497 ccm, de 525i en 530i zijn 2996 ccm.

het gaat hier om de F11, jij hebt het over de vorige modellenreeks. De F11 had tot 2012 een 523i met een 3 liter blok.

Je hebt gelijk, dat de 2500 ccm motor in de 523i is vervangen door de 3000 ccm motor.

Je kan er echter vergif op innemen, dat de hardware tussen de verschillende motoren verschilt.
In de praktijk wordt vaak een andere kop gemonteerd (met o.a. aangepaste in- en uitlaat, en andere nokkenas)

ah ik zie nu het verschil. de oude 523 en 528 hadden allebij geen turbo's. De nieuwe 528 heeft een 2 liter en 2 turbo's

Zo ver zit ik er dus niet naast als niet BMW kenner

De BMW 528i heeft een BMW twinpower turbo 4 cilinder motor.
De BMW 535d heeft een BMW twinpower turbo dieselmotor.
De BMW 550i heeft een BMW twinpower turbo V8 motor.

Zo staat het in de folders.

Velen maken hiervan, dat deze motoren 2 turbo's hebben, maar dat is niet de betekenis van twinpower.

De 528i heeft 1 turbo, de 535d heeft 2 'twinpower' turbo's.

Zie het als een uitvoering van de turbo, net zoals een VTG turbo.

Hansyii zei:
De BMW 528i heeft een BMW twinpower turbo 4 cilinder motor.
De BMW 535d heeft een BMW twinpower turbo dieselmotor.
De BMW 550i heeft een BMW twinpower turbo V8 motor.

Zo staat het in de folders.

Velen maken hiervan, dat deze motoren 2 turbo's hebben, maar dat is niet de betekenis van twinpower.

De 528i heeft 1 turbo, de 535d heeft 2 'twinpower' turbo's.

Zie het als een uitvoering van de turbo, net zoals een VTG turbo.

Onjuist!

528 heeft een 2 liter met 2 turbo's. De 535 heeft een 3 liter met 2 turbo's

Pk7etS8.jpg

BMW TwinPower Turbo technologie

Dit innovatiepakket omvat bij de benzinemotoren een TwinScroll turbocompressor met Valvetronic, dubbele VANOS en High Precision Injection. Met deze turbodrukvulling wordt de zich in de uitlaatgassen bevindende energie door de tweekanaals toevoer naar een TwinScroll turbo uiterst efficiënt teruggewonnen.

https://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woordenboek/bmw-twinpower-turbo-technologie.html meer info over twinscroll turbo's: https://performancespecialties.wordpress.com/2011/08/10/twin-scroll-turbochargers/

Volgens https://www.bmw.nl/nl/modellen/5-serie/sedan/showroom/motoren.html geeft alleen de 550i 2 turbo's.

Even verder gekeken dan m'n neus lang is en Hansyii heeft wel degelijk gelijk. Zowel de x28i (N20) als de x35i (N55) hebben maar één turbo. Het is een beetje verwarrend aangezien BMW dit 'twinpower' noemt, maar dat slaat dus op de enkele twin-scroll turbo. Om aan de verwarring toe te voegen, de vorige x35i (N54) had wél twee turbo's.

Volgens autoweek hier hebben zowel de 528 en de 535    2 turbo's

Maar daarmee word dus de twinscrol bedoeld

VincentMX-5 zei:
Volgens autoweek hier hebben zowel de 528 en de 535    2 turbo's

Maar daarmee word dus de twinscrol bedoeld

In de AW carbase staat het i.d.d. fout. Maar er staan wel meer fouten in de AW carbase. Je kunt er niet 100% op vertrouwen.
Altijd meerdere bronnen raadplegen. Als het kan de fabrikant.

Volgens BMW hebben 2 twinpower turbo's: (De duitse BMW folder heeft het over 'twinpower' turbo's)
de 550i
de 525d
de 535d

3 twinpower turbo's
de M550d

Alle andere typen met turbo hebben 1 twinpower turbo.
Zoals uit een link van @Gullwing blijkt, hebben de bladen van het turbinewiel een 2 ledige vorm.

Eerste types 35I/D hadden wel degelijk 2 turbo's, deze zijn later idd vervangen door de twinscroll turbo, nog minder turbolag.

Beste 523IF11, heb net zelf een 523IF11 gekocht en ben heel benieuwd of je de tuning hebt laten uitvoeren en wat je ervaringen zijn!

Je hebt inderdaad gelijk er ligt in de F10 en F11 versie een 6 cyl 3 liter, dezelfde als in de 525I (en heb me laten vertellen ook de 530I, alleen hier hebben ze een turbo bij toegepast).

Kom verschillende adressen met verschillende prijzen tegen.... software aanpassing of powerbox (welke wordt afgeraden).

Chiptuning BMW 523i F10 voorbeeld van Scholtmeijer, hij geeft onderstaande Verschil aan met software tuning:
Vermogen (pk) 204 naar    217      +13
Trekkracht (Nm) 270 naar 298    +28
Topsnelheid (km/h) 238 naar 242 +4
Toeren max. (tpm) 3500 blijft 3500
Verbruik gecombineerd (km)    7.6 naar 7.22 -0.38

@Sorbos

Ik zou om garantie vragen, dat de waarden worden gehaald. (vermogen en koppel met + 6 en + 10%) E.e.a. is te controleren door een vermogensmeting voor en na de tuning.

Ik heb zo mijn twijfels, of de genoemde waarden worden gehaald. Wellicht zijn de 'getunede' waarden van Scholtmeijer al in de motor aanwezig af fabriek, aangezien BMW soms wat zuinig is met zijn opgaven.

Ik snap niet waarom niet iemand gewoon even opzoekt hoe het precies zit in de onderdelen catalogus.
Allemaal aannames van zogenaamde deskundigen, ik heb geen enkel feit gelezen nog.

Voor de 523i en 528i met n53B30 3.0l motor geldt:
Zelfde motor (Ja, hetzelfde ding, zelfde onderdeelnummer.)
Zelfde koppelomvormer (Ja, hetzelfde ding, zelfde onderdeelnummer.)
Zelfde automaat (Ja, hetzelfde ding, zelfde onderdeelnummer.)
Zelfde differentieel (Ja, hetzelfde ding, zelfde onderdeelnummer.)
Zelfde uitlaatspruitstukken met kat (Ja, hetzelfde ding, zelfde onderdeelnummer.)
Zelfde middendemper (Ja, hetzelfde ding, zelfde onderdeelnummer.)
Zelfde einddemper (Ja, hetzelfde ding, zelfde onderdeelnummer.)

Ander inlaatspruitstuk.

Dus: gewoon laten tunen. eventueel op eBay een gebruikt inlaatspruitstuk kopen.

eventueel????

Nee dat moet er gewoon op anders ga je nooit het aantal pk's van de 28 halen want daar zit de afknijping die het vermogen laag houdt.
Maar reageren heeft geen zin op een topic van 2013 denk ik zo.

Terug
Bovenaan