BMW 3-serie 2005 - 2012, maar welke? Advies gevraagd

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

Tijd om 'the big guns' te vragen hier op het forum.

Ik ben nu 'al' 3 weken opzoek naar een nieuwe auto. Na een hele matrix te hebben gemaakt ben ik bij Audi A4/A3, C-klasse en 3-serie uitgekomen. Echter vielen de eerste twee erg tegen. Ook na een post hier over de Audi met problemen over TFSI motoren.

Nu wil ik graag dieper inzoomen op de 3-serie. Na een vervelende periode van +/- 1 jaar met de aankoop van een 1-serie (veel problemen). Wil ik nu iets betrouwbaars. Nu weet ik dat de C-klasse betrouwbaarder is dan een 3-serie, maar de C-klasse viel tegen qua rijden. Dus specifiek opzoek naar een 3-serie met:

- Jaar 2005 - 2012
- Navigatie (pre)
- Kleur zwart, blauw of wit
- Sadan (pre)
- tot 150dkm stand (pre)
- budget 9.500 netto
- benzine
- 15 tot 20dkm per jaar rijden
- handgeschakelde (pre)
- het liefst betrouwbaar, maar hoe meet je dat? Aantal eigenaren, origineel NL, onderhoudsboekjes, import maar wel al lang in NL...?
- facelift versie 2008 geïntroduceerd (pre)
- ik heb een 1-serie 116i gehad met 127pk power vond ik prima, daar wil ik in de 3-serie niet op inleveren

Wellicht hebben jullie een aantal voorbeelden van advertenties die je kunt aanbevelen :)

Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Ik heb al veel gezocht en in een matrix gezet, maar heb te weinig ervaring om de 'op papier' betrouwbaarste te selecteren en dus daarna te gaan bekijken.

Alvast bedankt!
 
Betrouwbaarheid is maar een wazige statistiek, je bedoelt misschien meer dat je geen achterstallig onderhoud wil.

318i of 320i zoveel mogelijk origineel en dealeronderhouden, geen rare uitlaten of extreme wielen, idem voor audio en navi. Goeie merkbanden. Niet de goedkoopste bij zo'n spandoek/06nummer handelaar die nog geen schroevendraaier in huis heeft.
De navi na 2008 is veel beter en volgens mij heb je dan pas muziekstreaming over bluetooth.

En neem een half jaar garantie erop!
 
V0RQ zei:
Betrouwbaarheid is maar een wazige statistiek, je bedoelt misschien meer dat je geen achterstallig onderhoud wil.

318i of 320i zoveel mogelijk origineel en dealeronderhouden, geen rare uitlaten of extreme wielen, idem voor audio en navi. Goeie merkbanden. Niet de goedkoopste bij zo'n spandoek/06nummer handelaar die nog geen schroevendraaier in huis heeft.
De navi na 2008 is veel beter en volgens mij heb je dan pas muziekstreaming over bluetooth.

En neem een half jaar garantie erop!

Thanks voor de tips waar ik op kan letten. Rare uitlaten etc. bedoel je dus dat de auto al snel 'afgetrapt' kan zijn.

Deze zou dan niet de beste keuze zijn: 320i ? 'Gebastelde' dubbele uitlaat, wrap dak, 'extreme wielen', klein/oud navi?
 
Een hele matrix (!) In elkaar prutsen en dan uitkomen op zo'n beetje de meest basic keuzes, het bekende duitse trio. Ik ben dan toch wel benieuwd naar dat proces eigenlijk :rolleyes:
Je voorbeeld is het debiele broertje van een m3, mag je zelf bedenken of dat een goede keus is.
 
R W xxx zei:
Een hele matrix (!) In elkaar prutsen en dan uitkomen op zo'n beetje de meest basic keuzes, het bekende duitse trio. Ik ben dan toch wel benieuwd naar dat proces eigenlijk :rolleyes:
Je voorbeeld is het debiele broertje van een m3, mag je zelf bedenken of dat een goede keus is.

Thanks...I guess
 
G Furst zei:
...
Thanks voor de tips waar ik op kan letten. Rare uitlaten etc. bedoel je dus dat de auto al snel 'afgetrapt' kan zijn.

Deze zou dan niet de beste keuze zijn: 320i ? 'Gebastelde' dubbele uitlaat, wrap dak, 'extreme wielen', klein/oud navi?

Rampenbak!! Uitlaat hangt scheef en is erg extreem (dus geen nette vader die een klein dubbel pijpje heeft geplaatst)
Xenon is niet origineel want er zijn geen sproeiers, velgen zijn een ramp voor comfort en geven extra slijtage op onderstel, hij is vast ook nog verlaagd, die parrot is ook helemaal knudde.

Je wil dat soort zaken niet omdat er mogelijk met een laag budget (zelf) is geknutseld met allerlei storingen tot gevolg.
 
318I M-sport
9397796_1.jpg


Maar als je betrouwbaar zoekt dan zou ik geen van de Duitse 3 nemen. Hoeveel kilometers ga je er per jaar mee rijden?
 
Ik rij al ca 20 jaar BMW en heb diverse modellen gehad en allen waren uiterst betrouwbaar.

Wat VORQ met jouw voorbeeld ook bedoeld is dat de uitstraling een regelrechte petjes wagen is of een...bak. Dit soort types verzieken zo'n hele wagen. Vaak low budget waardoor het er niet uitziet, maar ook, zoals VORQ aangeeft voor onnodig onderhoud kan zorgen doordat er allerlei after market zooi in en op gemonteerd is.

Ik zou een mooie originele 320i of 325i kopen, met m-pakket. Kijk goed hoe de wagen er van binnen en buiten uitziet. Ik ben zelf altijd gek op kofferbakmatten. Iemand die dat doet, ik ook :) is vaak zuinig op zijn wagen (geweest). Boekjes in orde uiteraard. Dan zou ik zelfs bij een particuliere liefhebber kopen.
 
Epica zei:
318I M-sport
9397796_1.jpg


Maar als je betrouwbaar zoekt dan zou ik geen van de Duitse 3 nemen. Hoeveel kilometers ga je er per jaar mee rijden?

Heel mooi! Ik herken de achtergrond en herinnert mij aan deze die van hetzelfde bedrijf te koop staat: https://voorraad.stadhuisautos.nl/sb641f572815c1932abdafb833ba20867/stock/5979/sort/datum_toegevoegd/DESC/vehicles/20/details/19036889/bmw-3-serie-318i-142pk-ex-m-sport-lci-2009-m-technic/

Je hoort veel positieve en veel negatieve verhalen over de 'Duitse 3' 3-serie. Is natuurlijk altijd een filter van de negatieve verhalen van hoe goed hebben zij gekeken, budget, km-stand etc. Of is het dus over het algemeen echt gewoon een slechte auto? Deze auto die je laat zien heeft 8 eigenaren (meestal slecht teken) en is na ongeveer een jaar geïmporteerd. Rijdt dus wel al lang genoeg in NL, maar wel met veel eigenaren al...

Maar die wat jij aangeeft is dus 'top of the bill, lijkt me dan niet, toch'?

Ik ga 15 tot 20.000 per jaar rijden. p.s. blauw ook erg mooi, heb ik bij mijn wensen toegevoegd!
 
V0RQ zei:
G Furst zei:
...
Thanks voor de tips waar ik op kan letten. Rare uitlaten etc. bedoel je dus dat de auto al snel 'afgetrapt' kan zijn.

Deze zou dan niet de beste keuze zijn: 320i ? 'Gebastelde' dubbele uitlaat, wrap dak, 'extreme wielen', klein/oud navi?

Rampenbak!! Uitlaat hangt scheef en is erg extreem (dus geen nette vader die een klein dubbel pijpje heeft geplaatst)
Xenon is niet origineel want er zijn geen sproeiers, velgen zijn een ramp voor comfort en geven extra slijtage op onderstel, hij is vast ook nog verlaagd, die parrot is ook helemaal knudde.

Je wil dat soort zaken niet omdat er mogelijk met een laag budget (zelf) is geknutseld met allerlei storingen tot gevolg.

Okay, thanks, next!
 
Zover had ik nog niet eens gekeken, maar het probleem is wel dat je met jou budget altijd bij de wat mindere auto's uitkomt, BMW's zijn helaas altijd erg duur.
Ben zelf aan het kijken voor een opvolger van mijn Mazda 3 en zou nog wel een 325i/330i/335i willen hebben maar het valt nog niet mee om een net exemplaar te vinden.
 
Het nadeel van de BMW 3 serie van dit model is dat ze erg populair zijn, dus ook erg duur. Dat betekend ouder of met een hogere kilometerstand dan een model van een concurent. Je loopt dus ook meer kans op mankementen. Kies een 3 serie dus vanwege de rijkwaliteiten en niet vanwege de betere kwaliteit of betrouwbaarheid.

Voor de betrouwbaarheid kun je het beste een 3 serie kiezen die zo orgineel mogelijk is. Dus op A merk banden, met volledige onderhoudshistorie, liefst onderhouden door dealer of specialist, weinig eigenaren en NAP. Dus vooral niet verlaagd, foute wielen, aangepaste verlichting en uitlaten.

Succes.
 
Ik als BMW rijder kan je ook nog wel wat tips geven.

Waarom dat navigatie altijd, wel leuk hoor zo'n gevuld groot scherm, maar vooralde auto's van vijf jaar en ouder hebben vaak een veel te dure update nodig.
Zelf zweer ik bij googlemaps navi, rechtstreeks en altijd up to date via mijn smartphone.

Een rijdersauto rijdt je in mijn ogen altijd met een automaat.
Een liefhebbersauto word altijd goed verzorgd (voor de looks, velgen stereo etc) en gepoetst, het onderhoud daar integen hangt vaak aan een zijden draadje, boekjes worden niet meer ingevuld of ontbreken.
Vooral bij de wat dikkere motoren is 1x per jaar een beurt goed aan te raden, fijn voor jezelf maar ook voor de volgende eigenaar.
Jij als aankomende eigenaar wil een nette wagen, die goed is onderhouden, het liefst bij een specialist of andere goede vakman, boekje ingevuld en lekker veel rekeningen erbij.
Je kan het vaak al gouw genoeg zien, enkele voorbeelden die ik in de praktij veel tegen kom bij liefhebbers auto's zijn: oude accu's soms tot wel tien jaar, ik weet het die kunnen ook goed zijn maar toch, een ander punt is vaak de b-merk banden onder de vaak te grote velgen, en die zijn duur.

En kijk eens naar een maatje minder. bv een 318 in plaats van een 320.
Succes
 
Stif zei:
Ik als BMW rijder kan je ook nog wel wat tips geven.

Waarom dat navigatie altijd, wel leuk hoor zo'n gevuld groot scherm, maar vooralde auto's van vijf jaar en ouder hebben vaak een veel te dure update nodig.
Zelf zweer ik bij googlemaps navi, rechtstreeks en altijd up to date via mijn smartphone. ...

Ik vind het geklungel met een telefoon in houdertje met draadjes (of lege accu) en kans op boetes en afleiding veel minder prettig dan de fabrieksnavi die ook nog eens op de voorruit wordt geprojecteerd en ik met een sneltoets instel voor bijvoorbeeld 'werk' of 'thuis'.

Ik heb het idee dat je in bepaalde levensfases alle tijd van de wereld hebt en rustig even jezelf in de auto installeert met allerlei toeters en bellen maar als je eindelijk 3 kinderen achterin heb en/of de minuten voor de komende afspraak tikken weg dan is het tegenwoordig heel fijn dat je gewoon keyless in je auto springt, wegrijdt en binnen 10 meter op een knopje drukt of via stemherkenning veilig je route uitzet.

De updates vind ik wel meevallen, ik doe ze niet elk jaar en over de totale autokosten uitgesmeerd is het dan tientjes per jaar. Daarbij moet ik dan ook even zeggen dat je dan wel met volle privacy navigeert en geen sporen nalaat over je bezoek aan welke locatie dan ook.

Een rijdersauto rijdt je in mijn ogen altijd met een automaat.

Dat is een bijzondere uitspraak, je zou zeggen dat de echte rijder nog zelf schakelt. Ik ben het wel met je eens dat de automaat eigenlijk wel een must is, zeker voor deze luxe wagens waar de automaten ook erg goed zijn, maar de 3 serie is ook zeker een auto die je nog lekker sportief kan rijden en dus ook kan schakelen.
 
Terug
Bovenaan