En we mogen weer verder op een nieuwe pagina. Op de vorige pagina is het interieur voorzien van zilveren accenten, heeft François onderhoud ondergaan (de laatste keer wat minder succesvol) en rijd ik tijdelijk een Peugeot 406 coupé als vervangend vervoer.
Nico GTR zei:
Weet je fouten maken we allemaal en hoe vervelend ook dit soort dingen wil best wel eens gebeuren.
We moeten ook niet vergeten dat de auto ondertussen ouder aan het worden is. Dat werkt ook allemaal niet mee.
Daar heb je zeker een goed punt; ik voel me toch nog behoorlijk schaapachtig, maar ik denk dat dat ook nog veel spanning en emotie is van het afgelopen weekend. Dat moet nog even bezinken allemaal
MX6 zei:
Dat is schrikken!
Ik klus ook wel aan onze auto's, maar de ophanging, remmen, etc. daar begin ik niet aan.
Bij de V40 was de benzinemeter ermee gestopt en dat heb ik ook gemaakt, voordat de auto verkocht kon worden.
Er bleek een draadje los, die heb ik opnieuw vastgesoldeerd.
Maar daarvoor moest ik wel de benzinepomp verwijderen, want daar zat het draadje aan vast.
Dan denk je ook, waar ben ik nu mee bezig 😃
Die instelling had ik zelf in eerste instantie ook, maar nadat ik zag hoe ‘eenvoudig’ een onderhoudsbeurt eigenlijk is en dat de remmerij succesvol vernieuwd werd ben ik denk ik zelf ook wat overmoedig geworden. Zeker aangezien de betreffende vriend deze reparatie vaker heeft gedaan leek me dat prima doenbaar, maar zoals Nico al aangeeft zijn fouten menselijk en ook altijd een mogelijkheid.
Ik neem ‘m in ieder geval niks kwalijk, het is vervelend dat het is gebeurd, maar als ik vooruit kijk zal ik het zelf ook bij de simpelere dingen houden – de benzinepomp zal er daar niet één van zijn, denk ik
Barri zei:
Leergeld, dat is het juiste woord. Hopelijk word je nu niet al te terughoudend met je klusjes!

Zit soms ook naar een 206CC te kijken. Kosten geen drol, en m'n vrouw wil graag een cabrio erbij...
Niet-mechanische klusjes wil ik gewoon blijven doen, alleen zijn er daar niet heel veel meer van over, haha
Als je op zoek bent naar een goedkope cabrio zit je bij de 206 CC aardig goed, inderdaad. Ze zijn relatief licht, zelfs een SLK van de eerste generatie is zwaarder, en Elco beschreef ook al dat de 1.6 motor voldoende pit heeft. Zwakke punten waar je op moet letten zijn de achteras (die wil wel eens slijten waardoor je negatief camber op de achterwielen krijgt), de COM2000 (die regelt o.a. de bedieningshendels voor de ruitenwissers en verlichting en is relatief storingsgevoelig) en uiteraard de dak- en raamrubbers.
Ik moet het afkloppen, maar de mijne heeft met zowel de achteras als de COM2000 nog geen problemen gehad; hoe vaak het uiteindelijk écht voorkomt weet ik niet, maar het zijn in ieder geval bekende problemen en of je er last van zou krijgen of niet blijft denk ik vooral een kwestie van geluk. Ik denk zelf dat de meeste écht slechte modellen inmiddels wel het veld hebben geruimd, maar je kunt natuurlijk niet voorspellen of een auto over 6 maanden nog steeds storingsvrij is. De dak- en raamrubbers idem dito; ze worden niet meer nieuw gemaakt of geleverd dus als ze lekken moet je een goede set van de sloop weten te halen, maar regelmatig invetten voorkomt een hoop problemen. Bij mij zie je op sommige foto's de vaseline aardig dik op de rubbers zitten – niet heel netjes misschien, maar dat heb ik liever dan dat ze uitdrogen.
Zadelsnuiver zei:
Wees vooral niet te hard voor jezelf, zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Een jaar of 15 geleden had ik mijn auto naar de garage gebracht voor een nieuwe koppeling en ook daar was bij een proefrit de aandrijfas losgekomen. Dus zelfs professionals kunnen en mogen weleens een foutje maken
Desniettemin ook wel verwennerij om even met de 406 op pad te mogen, wat een heerlijke kleurstelling zeg!
Hopelijk valt het allemaal mee met de 206 en kun je binnenkort weer fluitend op pad
Natuurlijk, fouten worden overal gemaakt en dat is ook gewoon een risico bij werkzaamheden als deze. Ik hoop met je mee, we gaan het zien!
De 406 is inderdaad echt een prettige wagen. Nu dacht ik met de CC al een heel goede auto te rijden wat prijs-kwaliteit betreft, maar het is duidelijk dat de 406 een paar trapjes hoger staat als het om uitrusting en afwerking gaat. Zo is de 406, in tegenstelling tot de 206 die later ontwikkeld is, voorzien van elektrische stuurbekrachtiging, ramen die automatisch iets omlaag komen als je het portier opent en daarna vanzelf weer omhoog komen, en daarnaast ook comfortabele, zachte vering. Je zoeft zo lekker over de weg, het mag duidelijk zijn dat ‘ie echt als cruiser is bedoeld.
Durashift zei:
Jemig, dit is niet leuk.
Moedig dat je dit wel zo hebt willen delen, vind ik.
Hopelijk reageert je garage een beetje sportief hierop. Zij weten al wel dat je ook zaken zelf doet aan je auto?
Maar, ik heb alle updates sinds maart weer ff bij-gelezen en dat ziet er toch weer mooi uit. Je hebt er een, in mijn ogen, unieke 206 cabrio van gemaakt.
Ik heb de garage-eigenaar inmiddels wel al via een berichtje laten weten dat de auto er staat, om te voorkomen dat ‘ie zich morgenvroeg afvraagt wat die auto in hemelsnaam daar doet. Ik heb ook aangegeven dat de huidige staat van de CC het gevolg is van eigen sleutelwerk, en daar leek hij geen erg in te hebben.
Ik zal het morgen wat uitvoeriger met ‘m bespreken, maar ik moet ook zeggen dat dit pas de tweede keer is dat de CC bij deze garage terechtkomt, ze kennen ‘m (en mij) dus nog niet heel erg goed. Ik ben daar dan weer terechtgekomen doordat mijn vriend met de CC, SW en 406 daar al een tijd naar volle tevredenheid komt, dus met Peugeots weten ze wel raad. Ik had in Limburg een gebruikelijke garage, maar sinds mijn verhuizing naar Twente is het voor mij onhandig om onderhoud uit te stellen totdat ik daar ben – en soms kun je onderhoud of reparaties simpelweg ook niet uitstellen, natuurlijk.
Dankjewel trouwens! Dat waardeer ik erg, leuk om te horen