BleuZ: Renault Mégane Coupé 1.4 TCe

Wees vooral niet te hard voor jezelf, zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Een jaar of 15 geleden had ik mijn auto naar de garage gebracht voor een nieuwe koppeling en ook daar was bij een proefrit de aandrijfas losgekomen. Dus zelfs professionals kunnen en mogen weleens een foutje maken (y)

Desniettemin ook wel verwennerij om even met de 406 op pad te mogen, wat een heerlijke kleurstelling zeg!

Hopelijk valt het allemaal mee met de 206 en kun je binnenkort weer fluitend op pad :)
 
Jemig, dit is niet leuk.

Moedig dat je dit wel zo hebt willen delen, vind ik.
Hopelijk reageert je garage een beetje sportief hierop. Zij weten al wel dat je ook zaken zelf doet aan je auto?

Maar, ik heb alle updates sinds maart weer ff bij-gelezen en dat ziet er toch weer mooi uit. Je hebt er een, in mijn ogen, unieke 206 cabrio van gemaakt. (y)
 
En we mogen weer verder op een nieuwe pagina. Op de vorige pagina is het interieur voorzien van zilveren accenten, heeft François onderhoud ondergaan (de laatste keer wat minder succesvol) en rijd ik tijdelijk een Peugeot 406 coupé als vervangend vervoer.

j1TwOMy.jpg


WbPf3qF.jpg


UN1zPlv.jpg




Nico GTR zei:
Weet je fouten maken we allemaal en hoe vervelend ook dit soort dingen wil best wel eens gebeuren.

We moeten ook niet vergeten dat de auto ondertussen ouder aan het worden is. Dat werkt ook allemaal niet mee.

Daar heb je zeker een goed punt; ik voel me toch nog behoorlijk schaapachtig, maar ik denk dat dat ook nog veel spanning en emotie is van het afgelopen weekend. Dat moet nog even bezinken allemaal :rolleyes:

MX6 zei:
Dat is schrikken!
Ik klus ook wel aan onze auto's, maar de ophanging, remmen, etc. daar begin ik niet aan.
Bij de V40 was de benzinemeter ermee gestopt en dat heb ik ook gemaakt, voordat de auto verkocht kon worden.
Er bleek een draadje los, die heb ik opnieuw vastgesoldeerd.
Maar daarvoor moest ik wel de benzinepomp verwijderen, want daar zat het draadje aan vast.
Dan denk je ook, waar ben ik nu mee bezig 😃

Die instelling had ik zelf in eerste instantie ook, maar nadat ik zag hoe ‘eenvoudig’ een onderhoudsbeurt eigenlijk is en dat de remmerij succesvol vernieuwd werd ben ik denk ik zelf ook wat overmoedig geworden. Zeker aangezien de betreffende vriend deze reparatie vaker heeft gedaan leek me dat prima doenbaar, maar zoals Nico al aangeeft zijn fouten menselijk en ook altijd een mogelijkheid.

Ik neem ‘m in ieder geval niks kwalijk, het is vervelend dat het is gebeurd, maar als ik vooruit kijk zal ik het zelf ook bij de simpelere dingen houden – de benzinepomp zal er daar niet één van zijn, denk ik :rolleyes:

Barri zei:
Leergeld, dat is het juiste woord. Hopelijk word je nu niet al te terughoudend met je klusjes! :)
Zit soms ook naar een 206CC te kijken. Kosten geen drol, en m'n vrouw wil graag een cabrio erbij...

Niet-mechanische klusjes wil ik gewoon blijven doen, alleen zijn er daar niet heel veel meer van over, haha :D

Als je op zoek bent naar een goedkope cabrio zit je bij de 206 CC aardig goed, inderdaad. Ze zijn relatief licht, zelfs een SLK van de eerste generatie is zwaarder, en Elco beschreef ook al dat de 1.6 motor voldoende pit heeft. Zwakke punten waar je op moet letten zijn de achteras (die wil wel eens slijten waardoor je negatief camber op de achterwielen krijgt), de COM2000 (die regelt o.a. de bedieningshendels voor de ruitenwissers en verlichting en is relatief storingsgevoelig) en uiteraard de dak- en raamrubbers.

Ik moet het afkloppen, maar de mijne heeft met zowel de achteras als de COM2000 nog geen problemen gehad; hoe vaak het uiteindelijk écht voorkomt weet ik niet, maar het zijn in ieder geval bekende problemen en of je er last van zou krijgen of niet blijft denk ik vooral een kwestie van geluk. Ik denk zelf dat de meeste écht slechte modellen inmiddels wel het veld hebben geruimd, maar je kunt natuurlijk niet voorspellen of een auto over 6 maanden nog steeds storingsvrij is. De dak- en raamrubbers idem dito; ze worden niet meer nieuw gemaakt of geleverd dus als ze lekken moet je een goede set van de sloop weten te halen, maar regelmatig invetten voorkomt een hoop problemen. Bij mij zie je op sommige foto's de vaseline aardig dik op de rubbers zitten – niet heel netjes misschien, maar dat heb ik liever dan dat ze uitdrogen.

Zadelsnuiver zei:
Wees vooral niet te hard voor jezelf, zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Een jaar of 15 geleden had ik mijn auto naar de garage gebracht voor een nieuwe koppeling en ook daar was bij een proefrit de aandrijfas losgekomen. Dus zelfs professionals kunnen en mogen weleens een foutje maken (y)

Desniettemin ook wel verwennerij om even met de 406 op pad te mogen, wat een heerlijke kleurstelling zeg!

Hopelijk valt het allemaal mee met de 206 en kun je binnenkort weer fluitend op pad :)

Natuurlijk, fouten worden overal gemaakt en dat is ook gewoon een risico bij werkzaamheden als deze. Ik hoop met je mee, we gaan het zien!

De 406 is inderdaad echt een prettige wagen. Nu dacht ik met de CC al een heel goede auto te rijden wat prijs-kwaliteit betreft, maar het is duidelijk dat de 406 een paar trapjes hoger staat als het om uitrusting en afwerking gaat. Zo is de 406, in tegenstelling tot de 206 die later ontwikkeld is, voorzien van elektrische stuurbekrachtiging, ramen die automatisch iets omlaag komen als je het portier opent en daarna vanzelf weer omhoog komen, en daarnaast ook comfortabele, zachte vering. Je zoeft zo lekker over de weg, het mag duidelijk zijn dat ‘ie echt als cruiser is bedoeld.

Durashift zei:
Jemig, dit is niet leuk.

Moedig dat je dit wel zo hebt willen delen, vind ik.
Hopelijk reageert je garage een beetje sportief hierop. Zij weten al wel dat je ook zaken zelf doet aan je auto?

Maar, ik heb alle updates sinds maart weer ff bij-gelezen en dat ziet er toch weer mooi uit. Je hebt er een, in mijn ogen, unieke 206 cabrio van gemaakt. (y)

Ik heb de garage-eigenaar inmiddels wel al via een berichtje laten weten dat de auto er staat, om te voorkomen dat ‘ie zich morgenvroeg afvraagt wat die auto in hemelsnaam daar doet. Ik heb ook aangegeven dat de huidige staat van de CC het gevolg is van eigen sleutelwerk, en daar leek hij geen erg in te hebben.

Ik zal het morgen wat uitvoeriger met ‘m bespreken, maar ik moet ook zeggen dat dit pas de tweede keer is dat de CC bij deze garage terechtkomt, ze kennen ‘m (en mij) dus nog niet heel erg goed. Ik ben daar dan weer terechtgekomen doordat mijn vriend met de CC, SW en 406 daar al een tijd naar volle tevredenheid komt, dus met Peugeots weten ze wel raad. Ik had in Limburg een gebruikelijke garage, maar sinds mijn verhuizing naar Twente is het voor mij onhandig om onderhoud uit te stellen totdat ik daar ben – en soms kun je onderhoud of reparaties simpelweg ook niet uitstellen, natuurlijk.

Dankjewel trouwens! Dat waardeer ik erg, leuk om te horen :D
 
Leergeld inderdaad. Maar vooral ook leer ervaring. Sommige fouten moet je nu eenmaal maken om er van te leren; of het nu hobby of professioneel is. En uiteraard kan een garage aardig foeteren op amateur sleutel werk (al zal een professionele garage je dat niet laten merken) maar ze zijn zelf ook niet zonder fouten. En het is weer extra inkomsten voor ze.
Ik weet nog wel dat o.a. bij Opel de verkoop van achterwiellagers (die moest je voor diverse modellen voorzichtig afstellen, niet gewoon vastdraaien) het heel goed deed aan zelf-sleutelaars. En bij elk van die zelf-sleutelaars was dat iets wat ze maar 1x verkeerd deden.

Na de restauratie van mijn Alfa ontdekte een garage een aantal niet goed aangedraaide bouten. Eentje was zelfs losgelopen en zorgde ervoor dat een achterrem vast sloeg. Dan voel je je ook best stom. En dat terwijl ik ooit monteur was.
 
Dat is ook een heel goed punt, Engineer; hoogstwaarschijnlijk is de situatie omtrent mijn auto ook het gevolg van een niet goed aangedraaide bout geweest, is de conclusie van de garage tot zover. Een domme fout, maar ook eentje die niet snel opnieuw zal gebeuren.

Het eerste bericht van de garage had een wat sombere ondertoon; ik werd gevraagd of ik überhaupt wel aan repareren zou willen beginnen, maar ik had me zelf ook al gerealiseerd dat je niet met een paar honderd euro klaar bent in een situatie zoals deze. Desalniettemin, zoals eerder in dit topic ook besproken is kun je een vergelijkbare auto niet snel onder de € 2.000 vinden en dat geeft me – puur economisch gezien – al aardig wat ruimte. Nu zullen jullie net zo goed weten dat bij deze beslissing niet alleen economische overwegingen worden betrokken, want de waarde die ik mijn auto toeken wordt voor het grootste deel door emotie bepaald.

Nu de garage op de hoogte is van mijn bereidheid om de auto te laten repareren kunnen ze 'm op de brug gaan zetten om de exacte schade te inventariseren. Daar zijn ze de afgelopen week nog niet aan toegekomen omdat François redelijk invalide is met z'n scheve wiel, en dat maakt het transport van de auto op de brug een beste operatie. Hopelijk krijg ik ergens in de komende twee weken meer te horen, en tot die tijd blijf ik verder rijden in de 406.

Met het goede weer kijk ik toch wel met een schuin oog naar alle cabrio's die ik onderweg tegenkom, maar met de 406 heb ik uiteindelijk niks te klagen. Naast het stijlvolle exterieur is het interieur ook een prettige plek om te zijn, en wat mij betreft is het één van de mooiste uitvoeringen door het mooie bruine lederen interieur.

j976gDu.jpg
 
Hi Bleuz, Ayo en ikzelf hier.

Wat zuur van Francois zeg, dapper dat het je gedeeld hebt. Ik snap je gevoelens heel goed, maar wees niet te streng voor jezelf. Zelfs als je met iemand die ervaring heeft wat doet, kan er eens iets mis gaan. Dat is natuurlijk K.U.D. (Ayo zegt, nee honds, maar dat heb ik maar weggehaald, wie weet leest hond mee) maar daar leer je ook van.

Als ik met Erin sleutel, loopt hij mijn werk ook altijd na, dus ja. Als je nu alleen zonder hulp iets had gedaan, dan mocht je boos zijn op jezelf, nu is het gewoon zuur en balen.

Trouwens, mijn Getz was door de APK gerold, dat had de garage gedaan, en daar zette Erin ook enorme vraagtekens bij. Maar bij de oude Rover van mijn vader was het nog erger...

De koppakking ging er aan, nouja dat was geen wonder, daar staan de K-series bekend om. Onze garage (nouja van pap) weigerde de kop te doen, "dat gaat maar een half jaar goed". Nouja daar is nog wat voor te zeggen, een Rover van 18 jaar oud, economisch etc. Dus de auto ging via een forummer naar een specialist. "Nette auto, weinig kilometers, die is het nog waard hoor een nieuwe kop." 3 dagen later belde de specialist, dat er 3000 (!!!!!) euro aan laswerk aan de auto zat, de apk zat er aan te komen, dus hij nam dit ook even mee. Dat is toch wel wat anders dan "wellicht moet er voor de apk een klein plaatje in de bodem" . Hij stuurde mijn vader foto's, nou je snapt dat we nooit meer bij de "dorpsgarage" zijn geweest.

Moraal van mijn verhaal, jammer dat jullie reparatie zo is gegaan, maar daar kun je van leren, misschien de volgende klus met een "handiger iemand doen" of toch uitbesteden. Maar van prutswerk van de garage, ja dat heb je niet in de hand EN daar heb je ook niets aan.

Hopelijk is Francois weer snel in ere hersteld! Maar die 406 is ook tof zeg!
 
Oef, wat een verhaal Peter... als een vakgarage zo nalatig is in aan te geven wat er moet gebeuren is dat wel heel erg jammer. Als dat tijdig was aangegeven had die reparatie ook een stuk minder duur kunnen zijn, natuurlijk, dus wat dat betreft is de prijs die garages voor werkzaamheden vragen nog niet eens allesbepalend. Dan is een garage die een goed oog heeft voor de auto mijn inziens zeker de betere keus, ook al vraagt die meer voor arbeid. Je krijgt (vaak) waar je voor betaalt, zullen we maar zeggen :)

Ik snap volkomen dat je die specifieke garage nu mijdt inderdaad. Hebben jullie de Rover nu bij die specialist in onderhoud?

Barri zei:
Trakteer je de 406 bezitter gelijk even op een nette pookknop? ;)

Nu is er natuurlijk een mooi gezegde over een gegeven paard dat vast ook geldt voor geleende auto's, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook geen fan ben van deze pookknop, haha :D Ik weet dat de eigenaar een originele pookknop heeft liggen, maar het is er nog niet van gekomen om die te vervangen.

Nu we het er over hebben: ondanks dat ik de 406 in bruikleen heb ben ik wel van mening dat de auto op zijn minst zo netjes terug moet als dat ik ‘m heb gekregen – als het kan zelfs nog wat netter. De 406 heeft gedurende zijn leven een paar plekjes op de plafondbekleding verzameld, en dat heb ik er inmiddels met wat vlekkenreiniger voorzichtig uit gehaald.

Je ziet, helemaal vlekkeloos is ‘t nog niet, maar het is al een stuk beter dan hoe het was; als ik nog wat tijd over heb, komen die kleinere plekjes ook wel aan de beurt.

ycwYgZ0.jpg


aPcM120.jpg
 
@ Bleuz, ja nou dat was het zure dus, de garage was altijd meedenkend. Dus hoeft het niet, dan niet. Er kwam een opmerking, misschien moet er voor de volgende apk een klein plaatje worden gelast, maar het kan ook zijn dat dit niet nodig is. Toen bleek echter de hele achterophanging aangetast te zijn door roest.

De specialist heeft de foto's doorgestuurd, en die zei ook. Dit is niet van 1 jaar. Dus dat is wel heel kwalijk. Natuurlijk heeft de specialist een wat hogere prijs, maar aan de andere kant, zijn prijs voor de koppakking inclusief halen van de auto, was lager dan dat de garage eerst zei.... Tot dat de monteur zei, oh maar dat is een Rover ja, dat doen we niet..

Wel jammer, want ze hadden een leuke leenauto die jou ook aan spreekt denk ik:


Maar goed, pap gaat nu een keer per jaar naar Rovee in Assendelft. Een eind rijden wel, maar gelukkig zijn Rovers alleen maar slecht tijdens verjaardagen ;)

Dat was ook nog iets, de Rover was dus afgeschreven, dus mijn vader zegt nouja dan maar eens kijken naar iets anders... "Ik heb een mooie Hyundai voor je" Een diesel dus, om vervolgens te beginnen over een 107. 10.000 per jaar en een caravan, ja dat sluit dan niet aan he?

Mooi schoonmaak-werk van de Peugeot. Ik vraag me dan af letterlijk af bij die vlek "hoe dan!?"
 
Oh jemig wat zuur van de 206, hopelijk kan de garage er wat mee en is er niet al te veel vervolgschade.
 
Wat zonde! Hopelijk geen extra schade en ik snap je teleurstelling.
De volgende keer gewoon weer zelf doen en wat kritischer kijken dan gaat het je heus lukken , je bent handig zat!!
Ik denk persoonlijk niet dat er extra schade is , dus als ze je bellen vraag dan of je even mag kijken dat ze je geen poot uit draaien.

De draagarm van de Peugeot is 1 geheel dus in principe heb je niet veel fout kunnen doen behalve de Fusee aan de wielkant en dat daar wellicht een bout niet goed vast zat.
Ik heb zelf toen ook voor het eerst een setje draagarmen vervangen en die werden beide afgekeurd bij de APK. Dit kwam omdat ik de bouten vast gezet had terwijl de wielen in de lucht hingen , mag alleen als de auto op zijn eigen gewicht staat ......was ook een dure les.

Heb ik van geleerd en toen zelf weer vervangen en toen was het goed gekeurd. Met vallen en op staan leer je het vanzelf , het is geen rocket science! :cool:

Welke garage staat die?
 
Ach, ik herken het leergeld wel. Heb in het verleden ook menige fout gemaakt bij (de)montage van onderdelen, maar heb nooit opgegeven het zelf te doen.
 
Dat zal wel even schrikken zijn geweest inderdaad! Maar goed, zoals je zelf al aangeeft, had het allemaal veel erger kunnen zijn. Dus prijs jezelf gelukkig (alle reden voor), neem de les mee en blijf vooral bezig met updates aan je auto!
 
Jeetje wat ontzettend balen. Vind het echt lullig voor je. Er zijn genoeg mensen die fouten maken en meeste komen er mee weg maar jij hebt pech. Alles zelf willen kunnen is een hele gezonde instelling! Niet kwijtraken. Je doet het top en dit soort dingen gebeuren. Hopelijk heb je je Franse schone weer snel terug. Succes.
 
@Peter: die 205 als leenauto zou ik zeker kunnen waarderen inderdaad! Het zou bij mij wel gaan kriebelen om er originele wieldoppen onder te zetten, denk ik, haha! :rolleyes:

Dankjewel voor jullie steun en medeleven allemaal! Het heeft even geduurd, maar vandaag heb ik mijn auto eindelijk weer in ontvangst mogen nemen. De 406 Coupé is een paar weken geleden terug naar zijn eigenaar gegaan en sindsdien mocht ik me verplaatsen in een lichtgroene Opel Corsa. Best een pittig ding, met de 1.4 16v motor gekoppeld aan een automaat, maar gisteren kreeg ik gelukkig te horen dat de 206 klaar was (voor zover de garage daar tijd voor heeft gehad, althans). Eerder die dag was ik al van Enschede naar mijn ouders in Limburg gereisd, en daarop ben ik diezelfde nacht nog terug naar Enschede gereden om 's ochtendsvroeg de auto te kunnen ophalen en weer terug naar mijn ouders te rijden. Een lang verhaal kort: ik heb inmiddels wel even genoeg snelweg gezien voor de hele vakantie :D

Het goede nieuws is dat de auto weer rijdt weer zoals voorheen en er geen sprake van schade is, al dan niet motorisch, mechanisch of visueel. De uiteindelijke rekening viel, rekening houdend met mijn verwachtingen, ook wel mee. Niet om te zeggen dat het een koopje was, maar ik had het me erger voorgesteld.

Minder goed nieuws is dat het echt ontzettend lang heeft geduurd voordat er überhaupt aan de auto gewerkt is kunnen worden, en dat er na al die tijd een aantal zaken nog onopgelost blijven. Zo is de ABS storing nog niet verholpen (er is wel naar gekeken maar de uitleesapparatuur kon niets vinden) en staat het stuurwiel nu scheef, ondanks dat de auto uitgelijnd zou zijn.
Naar zeggen van de garage was er geen tijd om het scheve stuur op te lossen; na wat te hebben rondgekeken op het internet begrijp ik echter dat het niet geweldig veel moeite kost om dat te corrigeren, dus als ik in de buurt van Enschede zou zijn was het misschien een mogelijkheid om op een later tijdstip langs te rijden maar ik ben nu dus weer in Limburg. In de eerste plaats stoort het me te zeer om nog wekenlang te wachten totdat ik weer terug in de buurt ben, en in de tweede plaats heb ik het er ook niet voor over om de komende paar dagen nóg een retourtje Twente te rijden. Daar ga ik dus nog even een oplossing voor zoeken.

Laten we ons in ieder geval focussen op het goede nieuws! Een beetje typisch dat het weer in Limburg juist nu (alweer) omslaat naar veel regen, maar ook met het dak dicht ben ik heel blij dat ik weer in mijn eigen auto kan rijden.

a16v4zn.jpg


03Zbt0z.jpg
 
Mooi dat is weer hersteld is. En ook in Limburg zitten garages die m kunnen uitlijnen en het stuur recht zetten he :)
 
Fijn man dat hij terug is! Dat stuur is een beetje jammer, uitlijnen kost over het algemeen niet meer dan een half uurtje. Maar gewoon een goede garage in Limburg zoeken en dan ben je voor rond de 60 euro meestal wel weer klaar!
 
Top! Inderdaad even laten uitlijnen. Een setje voorbanden kost meer. Ben blij dat alles uiteindelijk binnen de grenzen is meegevallen!
 
Over tijdloos gesproken, de CC was een plaatje (beter 'hartje') bij zijn introductie.
Na 600.000 st en 20 jaar is ie dat nog steeds.
 
Nog even over zuur leergeld. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik heb een paar jaar geleden een rubber strip proberen te vervangen, boven de voorruit van onze 3-serie. Dat kostte uiteindelijk een nieuwe voorruit. Dat hoort er gewoon bij.
 
Hoe goed een leenauto ook is, altijd fijn je eigen auto weer terug te hebben! Gelukkig valt het allemaal mee.
 
Mooi dat de auto terug is. De sporing is wel in orde? Kan zijn dat de uitlijning okay is maar het stuurwiel ff los moet en recht gezet moet worden?
 
Barri zei:
Mooi dat is weer hersteld is. En ook in Limburg zitten garages die m kunnen uitlijnen en het stuur recht zetten he :)

Dat klopt inderdaad. Vanochtend ben ik dan ook even langsgereden bij een bandenspecialist die de voorwielen binnen een half uurtje opnieuw had uitgelijnd mét het stuur recht. Kan ik de frustratie van het afgelopen weekend weer achter me laten!

9j8esYF.jpg

FA Lanson zei:
Over tijdloos gesproken, de CC was een plaatje (beter 'hartje') bij zijn introductie.
Na 600.000 st en 20 jaar is ie dat nog steeds.

Zeker weten! Vooral met de meegespoten stootstrips is 't model nog steeds heel fris :)

Durashift zei:
Mooi dat de auto terug is. De sporing is wel in orde? Kan zijn dat de uitlijning okay is maar het stuurwiel ff los moet en recht gezet moet worden?

Volgens het uitlijnrapport dat ik vanochtend bij de bandenspecialist kreeg was de wielvlucht en de toespoor in orde, maar de naloop is sterk verminderd na het uitlijnen (van 2º30' naar 0º50'). Mijn Google zoektocht van zonet heeft toespoor en wielvlucht wel goed verduidelijkt; ik snap de uitleg van naloop nog niet helemaal, maar zoals ik het begrepen heb was de uitlijning door de vorige garage dus wel goed gedaan, alleen was er geen aandacht voor de stand van het stuur.

Moreno83 zei:
Goed nieuws! Hopelijk heb je niet teveel betaald als er geen schade oid was......

Ik was voor het vervangen van de linker aandrijfas, wat rubbers en keerringen en ander klein spul, het uitlijnen en de APK een kleine 650 euro kwijt. Nu is het wel zo dat ik de rechter aandrijfas ook nog vervangen wil hebben vanwege een scheur in de stofhoes (die eerder provisorisch was dichtgekit) en de ABS storing ook nog altijd opgelost moet worden. Daarom gaat 'ie komende week naar een Peugeot/Citroën specialist waar ik na deze ervaring meer vertrouwen in heb. Daar wordt dan ook meteen naar wat andere dingen gekeken zoals de leiding naar de stuurbekrachtigingspomp die niet heel erg fris meer is en een mogelijke olielekkage.

Rembrandt zei:
Té mooie auto om weg te doen. Fijn dat hij weer gerepareerd is.(y)

Dankjewel! Dat is een mooi compliment :D
 
Helemaal in orde was 'ie nog niet helemaal, er stonden nog wat kleine dingetjes op het lijstje, maar desondanks heeft 'ie nog even flink wat kilometers mogen maken! Vóórdat François op bezoek ging bij de Peugeot specialist heb ik nog een uitstapje gemaakt naar Bastogne, met op de terugweg (onder het mom van 'als we er toch langs komen...') een stop bij het circuit van Spa-Francorchamps. De dag erna ben ik ook nog naar het Louwman Museum in Den Haag geweest; die stond al lang op het lijstje omdat een deel van de collectie uit het Autotron daar naartoe is verhuisd. Als klein jongetje was het Autotron in Rosmalen met afstand mijn favoriete dagje uit. Jammer genoeg zijn de (voor mij) nostalgische verkeerstuinen met trapauto's in het Louwman niet te vinden, maar ik heb me alsnog goed vermaakt met de prachtige autoverzameling die daar te zien is.

W4ST2bR.jpg

Dan nu! Na de nachtmerrie die ik heb doorstaan bij de vorige garage, waarbij ik ruim vijf weken heb moeten wachten op met name een nieuwe linkeraandrijfas, is François gisteren bij de Peugeot specialist in Twente langsgegaan voor onder andere een nieuwe rechter aandrijfas en de ABS storing. Een uur na aflevering kreeg ik een telefoontje dat 'ie diezelfde dag nog klaar had kunnen zijn, echter moesten ze een dag wachten op een nieuwe ABS sensor dus dat werd toch een dag later (vandaag). Ik ben hem uiteindelijk nog geen 24 uur kwijt geweest, en dat stelt mij echt ontzettend tevreden. Combineer dat met een duidelijke uitleg van wat er moest gebeuren en waarom, én een redelijk tarief, en ik heb besloten dat dit zijn vaste garage gaat worden. Nog een voordeel: op een halfuur rijden van mijn ouders in Limburg zit een ander filiaal van dezelfde specialist. Ik hoop dat dat betekent dat ik daar op dezelfde uitstekende service kan rekenen.

Ik kreeg ook deze keurige Toyota Aygo Peugeot 108 als vervangende auto mee. Nu voelt het een beetje gek om dat in de vergelijking mee te nemen, maar toch voel je je als klant een stuk meer gewaardeerd wanneer je een schone, nette, en defectloze auto meekrijgt als je het zonder je eigen vervoer moet doen.

Jb9Ccoo.jpg

Ik had de specialist ook nog gevraagd om de uitlaat recht te hangen, maar daar durfden ze niet aan te beginnen omdat de aansluiting met de middendemper aardig verroest is (niet heel gek na een goede 4,5 jaar) en daar aan sleutelen hoogstwaarschijnlijk zal leiden tot een lekkende uitlaat. Dat betekent dat de uitlaat pas recht zal gaan hangen als er een nieuwe uitlaat onder komt – maar dat zal vast niet nog 4,5 jaar duren, dus dat geduld kan ik nog wel opbrengen :D
 
Fijn dat je een prettig en betrouwbaar adres hebt gevonden waar ze zo te zien eerlijk advies geven. Dat vertrouwen in een garage ben ik steeds belangrijker gaan vinden. En natuurlijk heel fijn dat je je 206 weer terug hebt! Nu nog wat beter weer..

Oh en Autotron en verkeerstuinen.. dat roept herinneringen op! Was nog erg jong maar ik weet nog dat m'n ouders me er vandaan moesten sleuren. Bestaat er eigenlijk nog iets vergelijkbaars tegenwoordig?
 
De juiste garage is van groot belang! Fijn dat je die nu hebt gevonden! En een foutje met de auto door zelfsleutelen hebben we allemaal wel eens gemaakt, wat Twix ook bevestigt. Uithuilen en door.

Man man, wat rijdt je 206 cabrio straks weer lekker, als alles klaar is.
 
^^^ dat moet nu al zijn, volgens mij. Met 2 verse aandrijfassen. Het is alleen nog cosmetisch (die uitlaat) maar daar zie je niks van als je rijdt. :T

Mooie foto's weer. (y)

Het is geen verkeerspark..maar als je nog eens in een skelter wilt zitten en trappen, dan kan dat bij de Goudvis in Sint Maartenszee. Kleine ringbaan op gravel en volwassenen kunnen er ook in zitten, heb ik zelf vorig jaar ervaren. :p
 
Er is nog wel een verkeerspark! Attractiepark Duinen Zathe in Appelscha heeft veel materialen overgenomen van het voormalige Verkeerspark Assen. Weliswaar iets kleinschaliger, met 30 auto's, maar 't bestaat.

Fijn dat je nu ook een garage hebt gevonden die alles goed doet, BleuZ, inclusief de leenauto. Zo'n bedrijf vinden valt nog niet mee, weet ik uit ervaring.
 
uwbuurman zei:
En een foutje met de auto door zelfsleutelen hebben we allemaal wel eens gemaakt, wat Twix ook bevestigt. Uithuilen en door.

In mijn geval wat mijn gekrenkte trots veel erger. Plus, het was Twixin's auto, dus ik moest het haar ook vertellen.
 
Wat gaaf dat er toch nog iets van zo’n verkeerstuin bestaat! Toch was het hele autogebeuren voor kinderen vroeger toch meer een ding, althans dat gevoel heb ik. Nu kan ik me ook wel voorstellen dat het anno nu met milieuzones en dieselschandalen niet echt een hele vanzelfsprekende interesse is voor kinderen. Ik ben benieuwd wat dat nog gaat worden, ook voor mijn neefje die zijn autospeeltjes toch wel héél erg leuk lijkt te vinden!

In ieder geval rijdt ‘ie weer zo goed als dat ik van ‘m gewend ben, echt een genot om zo weer onderweg te mogen zijn. Dat wordt nog maar eens bewezen door het feit dat de teller gisteren, na een mooie toerrit in het Brabantse, de 273.000 KM overschreed.
Aangezien ik de 206 in september 2016, nu bijna vijf jaar geleden, met 173.XXX KM aan ervaring heb gekocht betekent dat dat ik na 100.000 KM sturen in deze auto er nog altijd niet op ben uitgekeken – integendeel; wat mij betreft mag er nog wel een ton bij!

Een gekke realisatie die ik had, omdat de rode Peugeot 306 die aan François voorafging (te vroeg) zijn einde vond met maar 102.000 KM op de teller, is dat ik de afgelopen vijf jaar zowat de hele levensduur van die 306 (waar die 17 jaar over heeft gedaan) met de 206 CC heb bijgereden. En hij rijdt er écht niet minder om.

Ik had mijn ritjes zo willen plannen dat ik de 273.000 KM tijdens de toerrit zou aantikken, maar mijn berekeningen bleken niet echt accuraat :D Daarom zijn we op de terugweg tóch nog even langs de snelweg gestopt om stil te staan bij deze mijlpaal! Heel gepast maar ook verantwoord met een fles alcoholvrije champagne.

w7qIQ28.jpg


jvRGfIG.jpg

En nog wat andere mooie plaatjes van die dag:

rZtfkKQ.jpg


C9i85CP.jpg


1VAWXJn.jpg
 
Netjes! Op naar de volgende mijlpaal, 346k, dan is het echt jouw auto gezien je meer dan 50% van de totaalstand hebt gereden. :)
 
Mach1 zei:
Haha cool, mooie mijlpaal en respectabele kilometerstand! (y)

Dank! :)

406c zei:
Netjes! Op naar de volgende mijlpaal, 346k, dan is het echt jouw auto gezien je meer dan 50% van de totaalstand hebt gereden. :)

Haha, inderdaad! Ik heb even gekeken en ik ben met een krappe vijf jaar inmiddels wel de meest langdurige eigenaar van de auto. De eerste en de derde eigenaar hebben de auto vier jaar lang gereden; die derde eigenaar heeft er in die vier jaar maar liefst 130.000 KM bij gereden, dus ik heb nog 30.000 KM te gaan voordat ik ook de eigenaar ben die er het meest mee heeft gereden.

Geef 't nog een jaar of anderhalf :p

jYV9FCR.png
 
Dankjewel Barry! Ik had een tijd terug al een soortgelijk grafiekje gemaakt omdat ik het toch wel leuk vind om daar wat inzicht in te hebben, en zodoende heb ik ook een hele spreadsheet waarin ik een overzicht van het olie/brandstofverbruik bijhoud alsook alle onderhouds- en reparatiekosten. Gewoon omdat het kan :D

i9RhMxT.jpg

Na mijn bezoek aan het Louwman museum in Den Haag een paar weken geleden bedacht ik me dat ik nog altijd niet was langsgeweest bij de Peugeot verzameling van Team VCC Twente. Daar heb ik afgelopen week verandering in gebracht, en een kijkje in die verzameling wilde ik jullie niet onthouden. Behalve een hele reeks 205’jes – van vroege tot late uitvoeringen, van basisuitvoeringen tot Gentry’s en GTi’s, van gerestaureerd tot nog volledig origineel – hebben we er ook een Peugeot 406 in “Taxi” uitvoering mogen bewonderen alsook diens voorganger, een 405 T16. Die stond naast een eveneens witte Ferrari Mondial, een hele unieke wagen.

Het was ook ontzettend leuk om van Niek, die samen met zijn broer deze collectie is begonnen, de achtergrond van alle wagens te horen! Dat maakt het allemaal nog interessanter.

Hieronder een kleine impressie! Je ziet dat de 205 Dimma die ik bij de Enschedese Peugeot dealer tegenkwam inmiddels ook weer naar zijn broertjes en zusjes is wedergekeerd.

4zdwh5E.jpg


L3kebYu.jpg


aPU8TJJ.jpg
 
Leuke grafiekjes inderdaad zeg, ik ben daar echt te lui voor. Sinds dat ik weer met de auto naar werk hou ik eindelijk mijn verbruik bij, hoewel ik niet verder kom dan bereken dan wat ik met deze tank heb gereden heb.

Mooi Peugeot-Museum zeg, staat daar ook die 205 Stationcar? Ik moet maar eens met Erin overleggen, hij als Franse auto-fan, met een vrouw in een 205, kan dit waarderen denk ik. De 405 is ook fraai, dat was (op het laatst) een van mijn lievelingsautootjes om mee te spelen, samen met de R9 van Norev en de zwarte 205 GTI die ik van mijn oma had gekregen.

Gefeliciteerd trouwens met de 100.000 km, leuke mijlpaal zeg. Leuke foto van je, nu heb ik meteen een gezicht bij de huisgenoot van Hond :D Leuk al die cabrio's. Is er een soort clu

Fijn dat de 206 weer goed thuis is EN dat je een fijn en vertrouwd adres hebt, ik ken wel een francofiel die Francois goed kan verzorgen, maar je die heeft EN geen mooie leenauto (met een beetje geluk een volle Starlet) EN woont niet in jouw buurt.
 
Weer even bijgelezen, prachtige upgrade dat Roland Garros interieur, wat een avontuur ook met je ophanging.
Gelukkig dat je weer rijdt en alles goed is, blijft een mooie verschijning, zeker die van jou, prachtig onderhouden.

Verkeerspark Assen tja nostalgie, helemaal voor mij maar dan ga ik terug naar de jaren 80 zelfs, in het Asserbos aan de Rode Heklaan.
Een oase van groen, een magische omgeving, begin jaren 90 de verhuizing naar de TT baan heb ik ook nog meegemaakt en was destijds een van de 1e bezoekers.
Wat een teleurstelling die grijze betonnen massa:cry:
 
BleuZ NL zei:
Haha, inderdaad! Ik heb even gekeken en ik ben met een krappe vijf jaar inmiddels wel de meest langdurige eigenaar van de auto. De eerste en de derde eigenaar hebben de auto vier jaar lang gereden; die derde eigenaar heeft er in die vier jaar maar liefst 130.000 KM bij gereden, dus ik heb nog 30.000 KM te gaan voordat ik ook de eigenaar ben die er het meest mee heeft gereden.

Geef 't nog een jaar of anderhalf :p

jYV9FCR.png

Haha, leuk te zien dit, ik denk weleens dat ik de enige mafketel ben die dit soort dingen doet... Gelukkig niet dus :D
 
Terug
Bovenaan