Bijzondere man bij Klokje Rond

Hamer

Net ingestapt
Hebben jullie deze Klokje Rond gezien?

De 74-jarige Willem van Duren kocht zijn Peugeot 206 ooit als nieuwe auto. Al die tijd heeft hij hem zelf onderhouden. Dat doet hij heel secuur, maar één ding slaat hij bewust over: de distributieriem heeft hij nog nooit vervangen. Hij rijdt net zo lang door totdat die het begeeft. Dan is het tijd voor een nieuwe auto.

Dus bewust het risico zoeken in een gevaarlijke situatie terecht te komen omdat je belangrijk onderhoud nalaat?

Ik vind het een domme keuze.

Hamer zei:
Hebben jullie deze Klokje Rond gezien?

De 74-jarige Willem van Duren kocht zijn Peugeot 206 ooit als nieuwe auto. Al die tijd heeft hij hem zelf onderhouden. Dat doet hij heel secuur, maar één ding slaat hij bewust over: de distributieriem heeft hij nog nooit vervangen. Hij rijdt net zo lang door totdat die het begeeft. Dan is het tijd voor een nieuwe auto.

Een XS hè.... niet zomaar een 206.

Ik heb ook zij argument gemist waarom hij het niet doet. Voor de rest wel goed onderhouden en dan zoiets uit principe niet doen. Waarom niet? Het is nu niet zo dat die riemen belachelijk kort mee gaan en bewust vaak vervangen moeten worden.

EVV zei:
Ik heb ook zij argument gemist waarom hij het niet doet. Voor de rest wel goed onderhouden en dan zoiets uit principe niet doen. Waarom niet? Het is nu niet zo dat die riemen belachelijk kort mee gaan en bewust vaak vervangen moeten worden.
Zou het iets met geld te maken kunnen hebben?

DeeTwee zei:
EVV zei:

Nee. En dat maakt het vreemd.
Ik vond het ook maar raar. Maar goed, hij moet doen wat hij niet laten kan, het is wel zonde. Het is natuurlijk een opgereden barrel, maar afgezien van de distributieriem zeker wel in nette staat.

DeeTwee zei:

Even geen tijd om na te kijken, maar als ik het me goed herinner heeft hij dat ding nieuw gekocht, dus dat lijkt me het probleem ook niet.

Volgens mij is het puur eigenwijze koppigheid.

DeeTwee zei:
EVV zei:
Nee, dat niet. Hoewel het wel iemand is die zo goedkoop mogelijk wil rijden, was de auto verder wel goed onderhouden. Op de rest van onderhoud werd niet bespaard.

der Magistrat zei:
DeeTwee zei:

Nee. En dat maakt het vreemd.
Ik vond het ook maar raar. Maar goed, hij moet doen wat hij niet laten kan, het is wel zonde. Het is natuurlijk een opgereden barrel, maar afgezien van de distributieriem zeker wel in nette staat.
Nouja, het wordt niet gezegd in het filmpje wat echt de reden is. Hij wil 't gewoon uitproberen, ofzo... Maar logischerwijs is er verder toch geen andere reden te bedenken dan geld? Maar goed, maakt niet uit, het is wat het is. Als de man rijdt zoals hij beweert te doen zal de vluchtstrook nooit ver weg zijn als die distributieriem overlijdt. Het zou inderdaad zonde zijn van de moeite die verder in de auto gestopt is. Maar kennelijk is-ie ook enorm lang doorgereden met heel ver afgesleten remschijven, daarop beknibbelen vind ik geloof ik kwalijker.

Mooi toch? Oude baas doet gewoon waar hij zelf zin in heeft.
Gaat t wagentje kapot? Gooi m weg en koop een nieuwe.

Hij wil bewijzen dat bij een rustige rijstijl de riem niet hoeft te worden vervangen. En tot nu toe heeft hij gelijk gekregen.

Jeff Vink zei:
Hij wil bewijzen dat bij een rustige rijstijl de riem niet hoeft te worden vervangen. En tot nu toe heeft hij gelijk gekregen.

Nou, nee, niet bepaald. Dan zou hij ook moeten aantonen dat hij met 'onrustige rijstijl' wel gebroken zou zijn...

Een riem of ketting breekt veelal bij stationair toerental. Dan zijn de krachten op de riem tgv de oneenparigheid het grootst. Als de geleiders slecht zijn schiet er bij sterk afremmen op de motor vaak een tandje of wat voorbij.

Joop 5528328 zei:
Jeff Vink zei:

Nou, nee, niet bepaald. Dan zou hij ook moeten aantonen dat hij met 'onrustige rijstijl' wel gebroken zou zijn...

Om nou 20 jaar als een natte krant te rijden om een punt te maken is ook weer zoiets.

Het is z'n eigen auto en z'n eigen keuze, ik zie het probleem dan niet meer.
Ik reed vroeger veel met Suzuki Swift en SJ413/Samurai, daar heb ik me ook nooit wat aangetrokken van de voorgeschreven distributiewissel om de 100.000 km.
Het is me slechts 1x misgegaan, de teller stond toen bijna op de 365.000 km... maar die G13 blokjes van Suzuki hadden er ook totaal geen problemen mee als de riem brak: even tandwielen goed zetten, een nieuwe riem erop en weer vrolijk verder rijden.

Terug
Bovenaan