Bijvullen koelmiddel

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag

Ik lees verschillende verhalen over het bijvullen van koelvloeistof. Warm tot max, koud tot max, koud tot min, koud tot middenin.

Tot waar vul je het bij. Is maximum als de motor warm is. Is het minimum als de motor koud is. Ergens in het midden of gewoon koud tot max? Ik merk dat mijn auto er wat vloeistof lijkt uit te gooien als hij tot max gevuld wordt en hij komt een aantal keer goed op temperatuur.

Er is hierover geen duidelijkheid op het internet en op forums. Het is een Amerikaanse auto van het merk Ford
 
Ergens boven de stand minimum in koude toestand...Halverwege max. Let wel op bij de keuze koelvloeistof dat die bij de auto hoort. (Blauw, roze, geel, groen....)
 
Bij (steen)koude motor bijvullen tot MIN, goed stuk rijden, weer af laten koelen. Blijft 'ie dan op het MIN level dan is het goed en kan er eventueel nog iets bij.
 
Zadelsnuiver zei:
Bij (steen)koude motor bijvullen tot MIN, goed stuk rijden, weer af laten koelen. Blijft 'ie dan op het MIN level dan is het goed en kan er eventueel nog iets bij.

Bedankt PietzoVeel en Zadelsnuiver. Leuk om mensen zo te bedanken trouwens, met die namen, haha.

Conclusie is dus: bijvullen tot max op koude motor is niet de bedoeling en zal geloosd worden...
Veel garagisten doen dat dus verkeerd. Ik dacht al.
 
Dit staat toch gewoon in je instructie boekje? Dan je je op het auto specifiek advies. Overigens is koelvloeistof iets wat meer normaal niet bij hoeft te vullen aangezien het een gesloten systeem is.
 
EVV zei:
Dit staat toch gewoon in je instructie boekje? Dan je je op het auto specifiek advies. Overigens is koelvloeistof iets wat meer normaal niet bij hoeft te vullen aangezien het een gesloten systeem is.

Hallo.

Nee, maar als je er teveel in gooit, laat hij er via overdrukbeveliging uit. Daarom mijn vraag. Er staat bijvullen tot tussen min en max. Maar dat is niet gespecificeerd. Als ik hem tot of vrij ver tot max vul, lijkt hij wat te lozen. Daarom mijn vraag. Dat is niet fijn als je zelf niet goed weet hoe of wat en op internet staat er niets duidelijks...

Daarnaast lees ik ook op veel plekken dat veel auto's toch wel een beetje verbruiken tussen beurten door. Dat dat haast onvermijdelijk is....

Gr.
 
Wat je er teveel in gooit wordt geloosd, en daarna staat het op het juiste peil.
Aangezien het volume van koelvloeistof aan temperatuur onderhevig is zal je nooit een vast peil kunnen stellen (tenzij je een thermometer gebruikt), vandaar ook de vrij ruime term "tussen min en max".
Ga er gewoon van uit dat het max. peil het peil is bij de motor + koeling op bedrijfstemperatuur en dat je op zo'n moment het peil moet controleren, wil je voor jezelf ook het max. peil bij koude motor vast stellen dan gewoon even na bovenstaande de motor geheel af laten koelen en dan met een stift markeren waar het peil staat bij een geheel koude motor en koude weersomstandigheden.
Veel van dat zogenaamde koelvloeistofverbruik betreft gewoon lozing tijdens een lange autorit waarbij alles een keer goed op bedrijfstemperatuur is gekomen, maar zolang het voorraadpotje/expansievat niet droog staat bij een geheel koude motor is er in de praktijk niets aan de hand en is bijvullen ook niet nodig.
 
Muddy Bandit zei:
Wat je er teveel in gooit wordt geloosd, en daarna staat het op het juiste peil.
Aangezien het volume van koelvloeistof aan temperatuur onderhevig is zal je nooit een vast peil kunnen stellen (tenzij je een thermometer gebruikt), vandaar ook de vrij ruime term "tussen min en max".
Ga er gewoon van uit dat het max. peil het peil is bij de motor + koeling op bedrijfstemperatuur en dat je op zo'n moment het peil moet controleren, wil je voor jezelf ook het max. peil bij koude motor vast stellen dan gewoon even na bovenstaande de motor geheel af laten koelen en dan met een stift markeren waar het peil staat bij een geheel koude motor en koude weersomstandigheden.
Veel van dat zogenaamde koelvloeistofverbruik betreft gewoon lozing tijdens een lange autorit waarbij alles een keer goed op bedrijfstemperatuur is gekomen, maar zolang het voorraadpotje/expansievat niet droog staat bij een geheel koude motor is er in de praktijk niets aan de hand en is bijvullen ook niet nodig.

Heel hartelijk bedankt Muddy Bandit! In praktijk zou dit dus ook meermalen kunnen gebeuren: de ene keer na 20 minuten rijden en op goede temp gooit hij er iets uit, de volgende keer rijd je nog verder of warmer (of zwaarder beladen? Lijkt me ook meewerken!) en knikkert hij er weer iets meer uit?

Echt knap hoeveel jullie er vanaf weten.
 
Heel hartelijk bedankt Muddy Bandit! In praktijk zou dit dus ook meermalen kunnen gebeuren: de ene keer na 20 minuten rijden en op goede temp gooit hij er iets uit, de volgende keer rijd je nog verder of warmer (of zwaarder belade

Als de auto 1x goed op bedrijfstemperatuur is geweest en eventueel te veel is geloosd dan gebeurd dat daarna in principe niet meer en staat hij prima op peil. Bij een gezonde motor blijft hij dat dan ook.

Of je nu tot min bij vult of tot max met koude maakt ook niet heel veel uit dus. Daarom ook zoveel verschillende meningen. Te veel of Te weinig is uiteraard niet de bedoeling.
 
Ergens tussen min en max is goed. Ik vind het soms ook verwarrend. Ook met oliepeil. Bij mijn Volvo XC 70 D5 moet de olie niet verder dan 2/3 deel op de peilstok staan. En tussen min en max streep op de peilstok zit minder dan een liter. Dus als ie onder de min komt moet je bijvullen. Of op de min. Maar je gaat niet dagelijks peilen. Dus dan gooi je er 3/4 liter bij als ie rond min staat. Maar dan staat ie weer boven 2/3 van de peilstok. En dat moet dan weer niet... Zucht....:)
 
AsconaGT zei:
Heel hartelijk bedankt Muddy Bandit! In praktijk zou dit dus ook meermalen kunnen gebeuren: de ene keer na 20 minuten rijden en op goede temp gooit hij er iets uit, de volgende keer rijd je nog verder of warmer (of zwaarder belade

Als de auto 1x goed op bedrijfstemperatuur is geweest en eventueel te veel is geloosd dan gebeurd dat daarna in principe niet meer en staat hij prima op peil. Bij een gezonde motor blijft hij dat dan ook.

Of je nu tot min bij vult of tot max met koude maakt ook niet heel veel uit dus. Daarom ook zoveel verschillende meningen. Te veel of Te weinig is uiteraard niet de bedoeling.

Dus: het mag één keer dalen maar daarna absoluut niet meer? Ik had gelezen dat dat wel even kon duren!

Wat hier zeer vermeldenswaardig is: het expansievat is geen bol of vierkant expansievat zoals je dat heel vaak ziet (ook als je expansievat intikt op Google), maar een lange pijp met een diameter van ongeveer 5cm en een lente van een halve meter (van hoogte windhaak tot ongeveer de bodem bumper, gelijke hoogte onderkant radiateur). Hierop lijkt mij het geringste verlies of fluctuatie direct zichtbaar. Maar dat kan ook wishfull thinking zijn?

Daarnaast veel meningen, zo lees ik: beetje verbruik is niet erg want nooit 100% waterdicht. Bijv 300ml tussen beurten in kan makkelijk. Of: absoluut 0 druppels verbruik.
 
Excuses. Hier ging iets mis, ik had in dit bericht perongeluk eea getypt wat er al stond en kan het bericht niet verwijderen. Dat geldt voor dit bericht en niet voor bovenstaand bericht!
 
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.
Maar ik zie het al, gevalletje cheap building.... alles is als 1 geheel samengebouwd met de radiator.
 
Muddy Bandit zei:
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.
Maar ik zie het al, gevalletje cheap building.... alles is als 1 geheel samengebouwd met de radiator.

Daar lijkt het idd op. Wil dat wat zeggen of kan dat wat verklaren.
 
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.

Ik ging even van uit dat dit een dikke V8 USA Ford was. Maar het is zelfs geen gewone EU ford, maar dit is een Fiat Panda ford. :)

Op het logo na is er maar weinig Ford aan. De auto is gemaakt in de Fiat fabriek waar ook de Fiat Panda en Lancia Ypsilon word gemaakt. . (In Polen dacht ik)

zelfde platform als de fiat panda, onderhuids ook gewoon veel Fiat Panda en het is geen Ford motor maar het zelfde Fiat blokje als in een Fiat Panda.

Waar overigens niets mis mee is, die fire blokjes van Fiat zijn volgens mij best betrouwbaar
 
Dubbele Pijp zei:
Muddy Bandit zei:
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.
Maar ik zie het al, gevalletje cheap building.... alles is als 1 geheel samengebouwd met de radiator.

Daar lijkt het idd op. Wil dat wat zeggen of kan dat wat verklaren.

Dat zegt eigenlijk niets.

Koelvloeistof zet veel meer uit dan het motorblok. Voor mijn Peugeot 106 (wegens koelproblemen uitgerekend) was het verschil in volume ongeveer 0,5 liter. Deze auto had ook het expansiedeel boven in de radiator en een grove inschatting gaf aan dat dit stuk ongeveer 1 liter groot was.

Dat betekent dat dit deel met koude motor (koelvloeistof op max) 1 liter groot was en met warme motor daarom ongeveer 0,5 liter. De druk wordt bepaalt door een overdrukklep (meestal de vuldop zelf) en bij de Peugeot ging deze open bij 1,5 bar en dus liet deze auto er lucht uit iedere keer dat de gemiddelde temperatuur in het koelsysteem op 100 graden kwam tot het niveau op min stond.

In praktijk werd de koelvloeistof pas zo heet na een flink stuk volgas over de snelweg blazen (autootje was niet zo snel) wat mijn koelvloeistofverbruik verklaarde.
Het volume van het expansievat was bij "min" bijna 2 liter waarmee het volume van het expansievat dan dus wel voldoende was.

Het was dus bijvullen tot max en na een vijftig ~ honderdtal kilometers flink gassen stond hij weer op min. Na dat stevige stukje gassen bleef het niveau wel op min staan.

Constant koelvloeistofverlies kan lekkage betekenen. Radiatoren staan er om bekend dat zij langzaam maar zeker wegrotten en dat merk je als eerste aan dit verlies. Er zitten twee radiatoren in een auto, een achter de gril (meestal) en een in het ventilatiecircuit voor de kachel (bij lekkage ruik je dan een zoetige lucht uit de kachel).
Ook kan de koppakking lekkage hebben.

Voor dit soort lekkage is het het makkelijkst even bij de garage na te vragen of je nog even door kan rijden terwijl je regelmatig bijvult (hoeveel lekt hij per week/km). De lekkage zal ondertussen steeds erger worden en na korte tijd zal de lekkage zo heftig zijn dat het goed zichtbaar is wat lekt.
Goed zichtbaar voor een monteur die weet waar hij moet kijken.
 
AsconaGT zei:
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.

Ik ging even van uit dat dit een dikke V8 USA Ford was. Maar het is zelfs geen gewone EU ford, maar dit is een Fiat Panda ford. :)

Op het logo na is er maar weinig Ford aan. De auto is gemaakt in de Fiat fabriek waar ook de Fiat Panda en Lancia Ypsilon word gemaakt. . (In Polen dacht ik)

zelfde platform als de fiat panda, onderhuids ook gewoon veel Fiat Panda en het is geen Ford motor maar het zelfde Fiat blokje als in een Fiat Panda.

Waar overigens niets mis mee is, die fire blokjes van Fiat zijn volgens mij best betrouwbaar

Hahaha. Nee. Helaas niet. Het is niet mijn droomauto, maar je moet ergens beginnen. Haha.
 
rke zei:
Dubbele Pijp zei:
Muddy Bandit zei:
Dat is geen USA Ford maar een gewone Ford.
Maar ik zie het al, gevalletje cheap building.... alles is als 1 geheel samengebouwd met de radiator.

Daar lijkt het idd op. Wil dat wat zeggen of kan dat wat verklaren.

Dat zegt eigenlijk niets.

Koelvloeistof zet veel meer uit dan het motorblok. Voor mijn Peugeot 106 (wegens koelproblemen uitgerekend) was het verschil in volume ongeveer 0,5 liter. Deze auto had ook het expansiedeel boven in de radiator en een grove inschatting gaf aan dat dit stuk ongeveer 1 liter groot was.

Dat betekent dat dit deel met koude motor (koelvloeistof op max) 1 liter groot was en met warme motor daarom ongeveer 0,5 liter. De druk wordt bepaalt door een overdrukklep (meestal de vuldop zelf) en bij de Peugeot ging deze open bij 1,5 bar en dus liet deze auto er lucht uit iedere keer dat de gemiddelde temperatuur in het koelsysteem op 100 graden kwam tot het niveau op min stond.

In praktijk werd de koelvloeistof pas zo heet na een flink stuk volgas over de snelweg blazen (autootje was niet zo snel) wat mijn koelvloeistofverbruik verklaarde.
Het volume van het expansievat was bij "min" bijna 2 liter waarmee het volume van het expansievat dan dus wel voldoende was.

Het was dus bijvullen tot max en na een vijftig ~ honderdtal kilometers flink gassen stond hij weer op min. Na dat stevige stukje gassen bleef het niveau wel op min staan.

Constant koelvloeistofverlies kan lekkage betekenen. Radiatoren staan er om bekend dat zij langzaam maar zeker wegrotten en dat merk je als eerste aan dit verlies. Er zitten twee radiatoren in een auto, een achter de gril (meestal) en een in het ventilatiecircuit voor de kachel (bij lekkage ruik je dan een zoetige lucht uit de kachel).
Ook kan de koppakking lekkage hebben.

Voor dit soort lekkage is het het makkelijkst even bij de garage na te vragen of je nog even door kan rijden terwijl je regelmatig bijvult (hoeveel lekt hij per week/km). De lekkage zal ondertussen steeds erger worden en na korte tijd zal de lekkage zo heftig zijn dat het goed zichtbaar is wat lekt.
Goed zichtbaar voor een monteur die weet waar hij moet kijken.

Thanks! Ik vraag me af in hoeverre er een lekkage is hoor. Waterpompje is vervangen, ding is bijgevuld tot boven MAX geloof ik en staat nu 1cm onder MAX. Op een vat gelijk het mijne betekent dit denk ik (schatting): 50-75 ml. Hij is ongeveer 2000 km geleden bijgevuld en daarna niet meer. Lijkt de laatste tijd zelfs stabiel!

Een koppakking lijkt me stug: er zijn echt 0 symptomen van lekke koppakking (op misschien een beetje, heel klein beetje, koelvloeistof verlies na. Voor de rest niks! Geen olie en kvs vermengt, waar dan ook en geen rook enz).
Systeem is 2. 5 mnd geleden afgeperst, waterpomp lekte. Die is vervangen, koelvloeistof is geheel ververst. Daarna niet bij hoeven vullen, maar in die tijd uiteindelijk een ml of 50-75 onder max gekomen. Dat komt in mijn vat neer op ongeveer 1cm omdat hij zoals ik al zei zeer lang en smal is. Ik denk dat hij langzaam maar zeker op het kloppende peil is gekomen/komt en dat precies op MAX te vol is. Ik rijd er veel korte stukken mee.

Daarnaast gaven 2 (bovag) garagisten onafhankelijk van elkaar aan dat een beetje koelvloeistofverlies onvermijdelijk is en bij dagelijks peilen op zo'n vat altijd zichtbaar wordt: de meesten hebben het niet in de gaten. Het kunnen ook afwijkingen zijn in ondergrond en temperatuur op zo'n lang smal vat met klein oppervlak. Het schijnt normaal te zijn, maar op internet lees je altijd direct koppakking, zoals je met een zere teen volgens het internet ook direct stervende bent. De garagist zei ook dat het met een koppakking vaak echt wel een stukje sneller gaat dan 50ml op 2000km. Het gutst er dan vaak uit of het wordt steeds erger. Maar nogmaals: er zijn geen tekenen die koppakking te verdenken.

Ook daarop geen eenduidig antwoord: minimaal verlies (zo weinig dat je niet maandelijks staat bij te vullen, of eigenlijk zelfs nooit bijvult tussen beurten) wordt door sommigen normaal gevonden en onderbouwd verklaard, door anderen wordt echter iedere druppel verlies als gevaarlijk gezien. Je weet het dan niet goed meer.

Rke, ik begrijp dan ook dat er bij jou niet per se een probleem was: stond stabiel op min.
Ook mijn auto heeft geen koelprobleem (wordt niet heter dan temperatuurmeter exact in het midden!) en de koelvloeistof staat na 2000km 1cm onder max (terwijl de ruimte tussen max en min ongeveer 7 cm is op dit expansievat). Of had je wel een groot probleem? Ik zie geen probleem als die kvs op min blijft staan, en dan niet verder lekt zoals jij aangeeft, of komt DAT fenomeen door een lekkage zoals je noemt?
 
Een beetje vaag dat garages aangeven dat koelvloeistofverlies normaal is. Het is een gesloten systeem, anders kan er geen druk opgebouwd worden. Daarmee zou er geen verlies op mogen treden (hooguit bij over vullen en daarmee een te hoge druk). Als dit teveel aan vloeistof er uit is, zou het op peil moeten blijven. De enige keren dat ik vloeistof heb moeten bijvullen bij auto's is wanneer ze daadwerkelijk lek waren.
 
EVV zei:
Een beetje vaag dat garages aangeven dat koelvloeistofverlies normaal is. Het is een gesloten systeem, anders kan er geen druk opgebouwd worden. Daarmee zou er geen verlies op mogen treden (hooguit bij over vullen en daarmee een te hoge druk). Als dit teveel aan vloeistof er uit is, zou het op peil moeten blijven. De enige keren dat ik vloeistof heb moeten bijvullen bij auto's is wanneer ze daadwerkelijk lek waren.

Klopt, daarom mijn vraag: moet hij op maximaal staan in koude toestand of in hete toestand? Bij mij stond hij op maximaal met koude motor, zelfs iets erover denk ik, en dat zou verklaren waarom hij langzaam op juiste peil komt... Rijd veel korte stukken. Nu 1cm onder maximaal (maar wel flinke temperatuurwisselingen buitentemp. Van 35 graden naar 8 graden). Tussen min-max zit op mijn vat ongeveer 7-8cm. Met een hetere motor (exact zelfde stuk rijden, zelfde parkeerplaats) staat hij telkens netjes boven MAX, precies op de lijn van de bovenkant letters. Meetpuntje dus.

Dat zou geruststellen.
Geen symptomen van koppakking en systeem afgeperst. Alleen word ik er een beetje te gefocust op en dus besloot ik het hier te vragen aan de kenners.

Volgens mij lijkt hij nu gestabiliseerd, maar kan er wakker van liggen. Moet er niet aan denken stil te komen staan met heetloper, maar nog nooit gehad. Wellicht te gefocust.

Het zou goed kunnen dat het zich stabiliseert tot een stukje onder max.
 
Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.

Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.. :p

Echter, je hebt het over een oudere auto. Controle kan zeker geen kwaad, lekkage kan snel erger worden. Zodra je richting het "min" streepje gaat, even bijvullen, noteren hoe veel er bij gaat en pas als je vaak moet bijvullen met je lijstje van bijvulmomenten richting monteur stappen.
 
rke zei:
Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.

Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.. :p

Echter, je hebt het over een oudere auto. Controle kan zeker geen kwaad, lekkage kan snel erger worden. Zodra je richting het "min" streepje gaat, even bijvullen, noteren hoe veel er bij gaat en pas als je vaak moet bijvullen met je lijstje van bijvulmomenten richting monteur stappen.

Super bedankt. Je hebt me enorm geholpen. Iedere maand/week is zeker geen sprake van! Heb eigenlijk nog nooit onder min gezien.

Als hij stabiel op min blijft staan, is dat in principe ook niets kwaads? Dat was bij jou begreep ik. Had dat een onderliggend probleem?

Top. Bedankt! Enne: veel vertrouwen in monteur. Vakman!
 
Dubbele Pijp zei:
rke zei:
Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.

Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.. :p

Echter, je hebt het over een oudere auto. Controle kan zeker geen kwaad, lekkage kan snel erger worden. Zodra je richting het "min" streepje gaat, even bijvullen, noteren hoe veel er bij gaat en pas als je vaak moet bijvullen met je lijstje van bijvulmomenten richting monteur stappen.

Super bedankt. Je hebt me enorm geholpen. Iedere maand/week is zeker geen sprake van! Heb eigenlijk nog nooit onder min gezien.

Als hij stabiel op min blijft staan, is dat in principe ook niets kwaads? Dat was bij jou begreep ik. Had dat een onderliggend probleem?

Top. Bedankt! Enne: veel vertrouwen in monteur. Vakman!

Het onderliggende probleem was mijn looiige voet.

Met een auto die een topsnelheid van ongeveer 140 km/uur heeft, iedere dag dik 100 km aan een stuk met snelheden van vaak meer dan 130 km/uur scheuren, is het uiterste van de techniek vragen.
Ik heb dit 'probleem' opgelost met een nieuwe radiateur en een extra expansievat. Dat geeft goede koeling in de nieuwe radiateur en extra ruimte voor expansie van de koelvloeistof.
 
rke zei:
Dubbele Pijp zei:
rke zei:
Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.

Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.. :p

Echter, je hebt het over een oudere auto. Controle kan zeker geen kwaad, lekkage kan snel erger worden. Zodra je richting het "min" streepje gaat, even bijvullen, noteren hoe veel er bij gaat en pas als je vaak moet bijvullen met je lijstje van bijvulmomenten richting monteur stappen.

Super bedankt. Je hebt me enorm geholpen. Iedere maand/week is zeker geen sprake van! Heb eigenlijk nog nooit onder min gezien.

Als hij stabiel op min blijft staan, is dat in principe ook niets kwaads? Dat was bij jou begreep ik. Had dat een onderliggend probleem?

Top. Bedankt! Enne: veel vertrouwen in monteur. Vakman!

Het onderliggende probleem was mijn looiige voet.

Met een auto die een topsnelheid van ongeveer 140 km/uur heeft, iedere dag dik 100 km aan een stuk met snelheden van vaak meer dan 130 km/uur scheuren, is het uiterste van de techniek vragen.
Ik heb dit 'probleem' opgelost met een nieuwe radiateur en een extra expansievat. Dat geeft goede koeling in de nieuwe radiateur en extra ruimte voor expansie van de koelvloeistof.

Ik wil ook nog weleens rijden alsof ik wel een USA Ford V8 heb ;-). Bedankt voor je geruststellende woorden. Je uitleg wordt erg gewaardeerd.
 
Na deze gesprekkenreeks extra oplettend, wel gerustgesteld. Vanmorgen reed ik een minuut of 4-5. Temperatuurmeter vloeistof kwam net omhoog (dus een graad of 55-60). Thermostaat nog dicht dus durfde het wel aan de dop er af te draaien met motor uit: geen (flinke) drukopbouw, geen gesis dus, geen bubbels, ook niet bij weer starten met losse dop. Effe gecheckt. Toch stond mijn koelvloeistof (in vat met klein oppervlak dus!) net een centimetertje hoger, na de 4 minuten rijden, precies(!) op MAX. Lijkt me geen probleem, maar wat is dit? :)
 
Uitzettingscoefficient van koelvloeistof zit ergens in de buurt van 0,5 * 10−3m3/m3 per graad K. 5 liter koelvloeistof bij 0 graden zal bij 100 graden ongeveer 5,25 liter zijn.

Dat verschil zal opgevangen moeten worden met lucht onder druk in het expansievat en dat zie je aan het niveau. De Peugeot heeft (heerlijke ontwerpers die niet bang zijn van een extra metertje slang) 7 liter koelvloeistof en een expansievat wat relatief klein is. Je ziet in de diverse uitvoeringen van de 106 ook dat er veel oplossingen bedacht zijn voor dit expansievat.

Bij volgas scheuren kan de koelvloeistof zelfs heter worden dan 100 graden, de vuldop opent bij een temperatuur (bepaalt door de druk) van 110 graden.


Als je de auto voor dit soort scheurwerk gebruikt, denk dan ook aan de rest. Klepspeling (als dit gesteld moet worden), goede olie (mindere kwaliteit olie verbrandt sneller), schoonhouden van het blok (vuil onder tegen het carter zorgt voor een verhoging van de koelvloeistoftemperatuur), en voor een heel klein beetje veiligheid natuurlijk goede banden, goede remmen, goede schokdempers en eventueel goed laswerk.
 
rke zei:
Uitzettingscoefficient van koelvloeistof zit ergens in de buurt van 0,5 * 10−3m3/m3 per graad K. 5 liter koelvloeistof bij 0 graden zal bij 100 graden ongeveer 5,25 liter zijn.

Dat verschil zal opgevangen moeten worden met lucht onder druk in het expansievat en dat zie je aan het niveau. De Peugeot heeft (heerlijke ontwerpers die niet bang zijn van een extra metertje slang) 7 liter koelvloeistof en een expansievat wat relatief klein is. Je ziet in de diverse uitvoeringen van de 106 ook dat er veel oplossingen bedacht zijn voor dit expansievat.

Bij volgas scheuren kan de koelvloeistof zelfs heter worden dan 100 graden, de vuldop opent bij een temperatuur (bepaalt door de druk) van 110 graden.


Als je de auto voor dit soort scheurwerk gebruikt, denk dan ook aan de rest. Klepspeling (als dit gesteld moet worden), goede olie (mindere kwaliteit olie verbrandt sneller), schoonhouden van het blok (vuil onder tegen het carter zorgt voor een verhoging van de koelvloeistoftemperatuur), en voor een heel klein beetje veiligheid natuurlijk goede banden, goede remmen, goede schokdempers en eventueel goed laswerk.

Ja, maar de motor was niet warm! Vloeistof was 50-55 graden en toch al iets hoger. Wel precies weer op max. Dop eraf: geen drukopbouw, dop los, motor aan: geen bellen of borrel!


Iemand? Lijkt niks geks aan de hand. Wellicht zoete geur uit uitlaat, Maar denk dat ik gek word.
 
Dubbele Pijp zei:
Iemand? Lijkt niks geks aan de hand. Wellicht zoete geur uit uitlaat, Maar denk dat ik gek word.

Inderdaad.
Als je heel normale dingen als een eventueel probleem gaat zien en je zintuigen daarbij al door vermoedens geprikkeld raken kun je volgens mij beter je focus verleggen en de andere kant op gaan kijken.
Leg voor je eigen geruststelling een bus koelvloeistof in je auto en stop met dat autistische checken van het peil.
 
Dubbele Pijp zei:
Ja, maar de motor was niet warm! Vloeistof was 50-55 graden en toch al iets hoger. Wel precies weer op max. Dop eraf: geen drukopbouw, dop los, motor aan: geen bellen of borrel!
.

Dat geeft toch een lekkage ergens aan. Een goede garage kan koppakkinglekkage meten door eventuele verbrandingsgassen in het reservoir boven de koelvloeistof te meten.
 
rke zei:
Dubbele Pijp zei:
Ja, maar de motor was niet warm! Vloeistof was 50-55 graden en toch al iets hoger. Wel precies weer op max. Dop eraf: geen drukopbouw, dop los, motor aan: geen bellen of borrel!
.

Dat geeft toch een lekkage ergens aan. Een goede garage kan koppakkinglekkage meten door eventuele verbrandingsgassen in het reservoir boven de koelvloeistof te meten.

Hallo Rke. Je kunt dit zien als oorspronkelijk bericht, op reactie erna wat overdreven met "geen drukopbouw": dit was de situatie:

"Na deze gesprekkenreeks extra oplettend, wel gerustgesteld. Vanmorgen reed ik een minuut of 4-5. Temperatuurmeter vloeistof kwam net omhoog (dus een graad of 55-60). Thermostaat nog dicht dus durfde het wel aan de dop er af te draaien met motor uit: geen (flinke) drukopbouw, geen gesis dus, geen bubbels, ook niet bij weer starten met losse dop. Effe gecheckt. Toch stond mijn koelvloeistof (in vat met klein oppervlak dus!) net een centimetertje hoger, na de 4 minuten rijden, precies(!) op MAX. Lijkt me geen probleem, maar wat is dit? :)"

Er was wel een klein sisje/plofje bij afnemen dop. Maar de kvs was zogezegd 55 graden. Er was geen enorme sis, de vloeistof of kwam niet met rotgang omhoog. Ik zei"geen" maar bedoelde dus zoals hierboven staat: geen flinke drukopbouw, wel klein plofje. Volgens mij is dat ook zoals het hoort, bij nog geen open thermostaat.

Het verlies is, als het er is, echt minimaal... Lees: hoogstens 50 ml per 2000km.
Volgens mij echt te weinig voor een lekke koppakking. En te weinig voor noemenswaardige lekkage. Vloeistof staat netjes tussen min en max in, iets meer richting max dan min bij koude motor. Boven max bij warme motor.

Temeer denk ik dat dat niet erg is door wat jij hier zei: Het is een gesloten systeem waar in principe niets uit kan (behalve door de overdrukklep).
Maar, iets koelvloeistofverlies is bijna onvermijdelijk. Keerringen en afdichtingen lekken vaak wel iets en het blijft een systeem waar op den duur ieder druppeltje geteld wordt.
Zolang je niet iedere maand/week koelvloeistof moet bijvullen, zou ik mezelf geen zorgen maken
. Vooral ook omdat de monteur de boel afgeperst heeft. Daarmee is de lekkage binnen de normen van de fabrikant - als het een goede monteur is.
 
Gelukkig is het allemaal een storm in een expansievat gebleken.

Je hebt wel gelijk met het open draaien van de dop bij warme motor. Als de koelvloeistof goed heet is, is het alsof de dop ontploft met een fontein van giftig, kokend water. Daarom geldt ook het advies alleen bij koude motor de dop los te draaien. Zoals jij gemerkt hebt kan je bij een graad of 60 met wat beleid (doek over dop helpt) de dop ook nog wel losdraaien.
Maar draai de dop een keer los met een oververhitte motor (tempmeter in het rood) en je kan gegarandeerd naar de spoedeisende hulp met ernstige brandwonden. Daar heb je de rest van je leven spijt van.

Gooi desnoods slootwater over je blok maar laat de dop dicht.
 
rke zei:
Gelukkig is het allemaal een storm in een expansievat gebleken.

Je hebt wel gelijk met het open draaien van de dop bij warme motor. Als de koelvloeistof goed heet is, is het alsof de dop ontploft met een fontein van giftig, kokend water. Daarom geldt ook het advies alleen bij koude motor de dop los te draaien. Zoals jij gemerkt hebt kan je bij een graad of 60 met wat beleid (doek over dop helpt) de dop ook nog wel losdraaien.
Maar draai de dop een keer los met een oververhitte motor (tempmeter in het rood) en je kan gegarandeerd naar de spoedeisende hulp met ernstige brandwonden. Daar heb je de rest van je leven spijt van.

Gooi desnoods slootwater over je blok maar laat de dop dicht.

Haha top! Dat ik een klein plofje hoor bij losdraaien bij 50-60 graden is dus 'normaal?', omdat je reageerde op "geen drukopbouw".

In ieder geval minimaal verlies als het er al is. Het fluctueert soms, maar niet meer dan 1/3e centimeter in een lang vat, wellicht door buitentemperatuur. Ik pretendeer niet dat er tussen beurten niets van kvs verloren gaat... De een zegt dat dat NOOIT kan, de ander zegt dat het onvermijdelijk is en een auto nooit helemaal waterdicht kan zijn door ringen. Als je dan als op een autistische manier alles heeeeel de tijd in de gaten houdt zie je - zoals Muddy Bandit zei- alle afwijking en is alles verdacht. Op auto forums roepen velen dat het niet kan, buiten forums minder, wordt vaker aangegeven dat men dat ook heeft of kent. En zolang het niet veel is (lees: mililitertjes)... Staat nog steeds tussen min en max en ben 2000km verder. Laatst voor 't eerst een goede rit (lees: 80km) gemaakt en geen significant verlies. Tja. Ik denk dat ik me te druk gemaakt heb. Dat maakte me wat onzeker.

Dat slootwater laat ik achterwege en mocht ik het ooit doen, vraag ik jou en Muddy Bandit om hulp. :)
 
Het kan best , maar je moet je altijd realiseren dat het kokende spul eruit komt, dus niet met de kop erboven hangen en ook niet met de blote handen doen.
Een jaar of 9 geleden had ik in de Pyreneen met m'n caravan ook halverwege een col de meter in het rood.
Die auto de neiging warm te lopen als tie hard moest werken, af en toe was het net te veel of te lang bergop.
Il ben gestopt waar het kon, en met een paar stevige werkhandschoenen de dop losgedraaid, eerst de druk eraf gelaten en daarna er helemaal af, niks aan het handje.
Watervoorraadtank van de caravan erin met lopende motor, dop erop en karren maar weer.
Het kan allemaal, maar je moet weten wat je doet.
 
Het koelmiddel blijft toch een beetje dalen. Ik heb het goed geanalyseerd en het betreft zo'n 50ml per 700 kilometer. Dat is niet veel. Het wordt ook niet meer, of zo... Wederom onder druk gezet en geen nieuw lek. Ik heb wat gekeken en zag toevallig een klein beetje damp na afzetten motor op een onderdeel onder de auto, waar de motor net overgaat in de lange pijp richting uitlaat, volgensmij(?) Maar dat wil niets zeggen. Kan ook regen zijn misschien.

Is het niet gek dat de koelvloeistof blijft dalen, heel gestaag? Soms ook ineens net iets meer, soms ook niets. Ik kijk het dagelijks. De een zegt dat het geen kwaad kan, de ander lijkt te zeggen dat de auto naar de sloop kan. Ik vind het maar eng omdat ik er geen verstand van heb. De garagist zei dat ik me niet te druk moest maken, maar ik heb dus waterpomp en thermostaathuis al vervangen, maar tóch blijft het nog een beetje dalen.

Kan het zijn dat niet alles uit een druktest komt? Dat sommige onderdelen kunnen lekken zonder dat een druktest dit uitwijst? Echt niets duidt op een koppakking: olie lekt niet, geen mayo aan peilstok, geen dampen, nattigheden, stationair prima, enz.

Ik verlies zo wat vertrouwen omdat ik er weinig verstand van heb. Het verlies is dus minuscuul, de koelvloeistof wordt bijgevuld tot max bij koude motor, laatst dus door garagist.

Wat ook kan zijn: ik heb i.t.t. Alle andere auto's die ik zie een raar koelsysteem: het vat zit vast aan de radiateur. Misschien kan dat anders zijn? Zo lijkt de Ridex 470R0368 er erg op (dat is hem, maar misschien ander merk).

Heeft iemand tips voor me? Het houdt me al met al een jaar bezig: vorig jaar thermostaathuis, halfjaar terug waterpomp, paar weken terug grote beurt en alles is oké aan dat ding volgens de garagist. Hij noemde het verlies minuscuul. Echter, op basis van mijn berekeningen zou ik in 10.000 km van maximaal naar minimaal zijn.

Sommigen zeggen me dat soms bijvullen normaal is. Sommige sites ook. Anderen zeggen dat het écht niet kan. Ik weet het nu niet meer en ben geobsedeerd als ik naar een belangrijke afspraak moet: wat als... Dat ding het begeeft. Begrijp me niet verkeerd: ik wil er niet vanaf, het rijdt geweldig. Excuses voor mijn onwetende houding en bedankt voor eventuele reacties. Bedankt.
 
Mijn ervaring is dat ik alleen heb moeten bijvullen bij auto's die ook daadwerkelijk een probleem hadden met het koelsysteem. De overige auto's heb ik nooit bij hoeven vullen.
Maar goed, misschien is dat wel bijzonder, hoewel ik er bij blijf dat het koelsysteem een gesloten systeem is dat onder normale omstandigheden niet hoeft worden bijgevuld.
 
EVV zei:
Mijn ervaring is dat ik alleen heb moeten bijvullen bij auto's die ook daadwerkelijk een probleem hadden met het koelsysteem. De overige auto's heb ik nooit bij hoeven vullen.
Maar goed, misschien is dat wel bijzonder, hoewel ik er bij blijf dat het koelsysteem een gesloten systeem is dat onder normale omstandigheden niet hoeft worden bijgevuld.

Ja, dat geloof ik hoor EVV. Ik ga er ook vanuit dat jij er meer vanaf weet dan ik. Toch hoor ik er verschillende verhalen over: de een kijkt er niet van op om jaarlijks een halve liter bij te vullen, de ander reageert in paniek. Kijk als het geen probleem lijkt te zijn knal ik hem eens in de zoveel tijd (jaartje, bij beurt?) vol tot max en vind ik het welletjes... Maar als het wel een probleem is, heb ik geen idee meer en ben ik angstig om stil te vallen. Het houdt me bezig.

Het is een auto van 10 jaar oud, maar ja, druktest laat niets meer zien en toch treedt er nog minimaal verlies op. Ligt het misschien aan de genoemde radiateur? Of is bijvullen tot Max altijd een slecht idee? Want daar lijken de meningen ook over te verschillen! Ik heb ook een heel ander vat dan ik bij de meesten zie! En ik maak me er dus (te veel) druk om.

Ding rijdt als een zonnetje! Verder nooit gezeur mee. Alleen dus een beetje dalend koelvloeistof, zeer rustig en gestaag. Rijd heel weinig kilometers (6000 per jaar?)! Ik houd hem graag. Zit wel in levensfase waarin meer grote kosten komen. Ben zo bang dat hij snel kapot is en ik voor verrassing sta. Maar kan zijn dat ik te snel denk.
 
Dubbele Pijp zei:
Ik verlies zo wat vertrouwen omdat ik er weinig verstand van heb. Het verlies is dus minuscuul, de koelvloeistof wordt bijgevuld tot max bij koude motor, laatst dus door garagist.

Als je bij koude motor de koelvloeistof al tot max. vult dan zal het peil van koelvloeistof op bedrijfstemperatuur boven die max. uit gaan komen (opwarmen = uitzetten van koelvloeistof), met als gevolg dat er wat koelvloeistof gedumpt wordt via de overloop.
Max. is meestal ook letterlijk max., het peil moet gewoon ergens tussen min. en max. zitten en dan is het goed.... het peil schommelt namelijk altijd door de temperatuur.

Maar goed, dat heb ik je in november ook al uitgelegd en ik heb je toen ook al een advies gegeven om niet zo autistisch op dat max.-streepje te gaan letten.
 
Muddy Bandit zei:
Dubbele Pijp zei:
Ik verlies zo wat vertrouwen omdat ik er weinig verstand van heb. Het verlies is dus minuscuul, de koelvloeistof wordt bijgevuld tot max bij koude motor, laatst dus door garagist.

Als je bij koude motor de koelvloeistof al tot max. vult dan zal het peil van koelvloeistof op bedrijfstemperatuur boven die max. uit gaan komen (opwarmen = uitzetten van koelvloeistof), met als gevolg dat er wat koelvloeistof gedumpt wordt via de overloop.
Max. is meestal ook letterlijk max., het peil moet gewoon ergens tussen min. en max. zitten en dan is het goed.... het peil schommelt namelijk altijd door de temperatuur.

Maar goed, dat heb ik je in november ook al uitgelegd en ik heb je toen ook al een advies gegeven om niet zo autistisch op dat max.-streepje te gaan letten.

Haha, daar heb ik lang kracht uit geput... Maar mij is uitgelegd dat het vat niet langzaam leegt, maar teveel in 1, 2 of 3 keer wel leegt. Ik rijd veel korte stukjes en toch blijft hij, ook na bijvoorbeeld 25 ritjes, nog wat verliezen. Het is niet zo dat ik hem dan constant bijvul.

De garage vult hem idd koud tot max, maar teveel zou hij na een of twee lange ritten (40km heen, 40km terug) wel kwijt zijn toch? Want soms rijd ik verder en dan is de afname gelijk en constant. Hij blijft verliezen. Als hij halverwege min en max staat, zo na een maand of 3 en 4000km, vul ik 'm wel weer bij tot max inderdaad. Maar zou dan niet het peil na een rit of 15 gelijk moeten blijven? Of gaat dat dumpen traag? Dat zou verklaren.

Bedankt.
 
In het koelsysteem gaat een bepaald aantal liters.
Koelvloeistof zet uit bij temperatuurverhoging, het volume wordt dus meer... dat meerdere past niet meer in het koelsysteem en moet dus ergens geloosd worden als de druk te hoog wordt, dat gebeurt meestal in het reservoir maar als het reservoir daarbij boven de max. komt dan wort de rest op straat gedumpt.
Koelt de motor weer af dan krimpt de koelvloeistof weer, het volume wordt dus minder... door de onderdruk die daarbij ontstaat wordt er dan weer koelvloeistof aangezogen vanuit het reservoir, met als logische gevolg dat het peil in het reservoir daardoor ook weer daalt tot onder het peil max.
Het peil zal dus altijd wel blijven schommelen in het reservoir.

Vandaar dat ik ook aangeef dat een peil overal ergens tussen min. en max. al helemaal goed is, waarbij min. al prima is bij een ijskoude motor en max. prima is bij een motor die volledig op bedrijfstemperatuur is.
 
Muddy Bandit zei:
In het koelsysteem gaat een bepaald aantal liters.
Koelvloeistof zet uit bij temperatuurverhoging, het volume wordt dus meer... dat meerdere past niet meer in het koelsysteem en moet dus ergens geloosd worden als de druk te hoog wordt, dat gebeurt meestal in het reservoir maar als het reservoir daarbij boven de max. komt dan wort de rest op straat gedumpt.
Koelt de motor weer af dan krimpt de koelvloeistof weer, het volume wordt dus minder... door de onderdruk die daarbij ontstaat wordt er dan weer koelvloeistof aangezogen vanuit het reservoir, met als logische gevolg dat het peil in het reservoir daardoor ook weer daalt tot onder het peil max.
Het peil zal dus altijd wel blijven schommelen in het reservoir.

Vandaar dat ik ook aangeef dat een peil overal ergens tussen min. en max. al helemaal goed is, waarbij min. al prima is bij een ijskoude motor en max. prima is bij een motor die volledig op bedrijfstemperatuur is.

Bedankt! Ja, dat begrijp ik. Maar zou het peil dan na 15 ritten, ik noem maar wat, niet een keer moeten stabiliseren omdat het juiste peil, met druk die het reservoir op bedrijfstemperatuur aankan, bereikt is? Of gaat dat lozen zo traag dat hij zelfs na een groter aantal ritten nog door dit gebeuren kan verliezen? Alvast bedankt! Ik hoor het vast.
 
Als je alle omgevingsfactoren (buitentemperatuur, windkracht, windrichting) exact gelijk houdt, daarbij je rijomstandigheden en rijtijden ook exact gelijk houdt en op exact het goede tijdstip het peil gaat checken dan zal het peil zich inderdaad wel op 1 plek gaan stabiliseren.

Maar misschien is het voor je gemoedsrust nog veel handiger om met een VW Kever of Citroën 2CV te gaan rijden?
 
Muddy Bandit zei:
Als je alle omgevingsfactoren (buitentemperatuur, windkracht, windrichting) exact gelijk houdt, daarbij je rijomstandigheden en rijtijden ook exact gelijk houdt en op exact het goede tijdstip het peil gaat checken dan zal het peil zich inderdaad wel op 1 plek gaan stabiliseren.

Maar misschien is het voor je gemoedsrust nog veel handiger om met een VW Kever of Citroën 2CV te gaan rijden?

Bedankt Muddy Bandit. Je hebt me goed geholpen. Ik begrijp uit je antwoord dat ik me niet druk moet maken en er teveel variabelen zijn om uit te gaan van een strak peil. Echter, het baarde me gewoon zorgen dat het steeds wat afnam. Kennelijk, volgens jou, dus niet nodig. Het stabiliseert zich misschien na een halfjaar. Het is niet dat ik dagelijks/wekelijks of maandelijks bijvul, maar zie hem maandelijks gewoon een halve centimeter zakken (dat is niet veel, ong 100ml, want lang vat)

Uit je laatste opmerking merk ik wat ik wat irritatie. Snap ik wel, maar wel jammer. Uit je antwoorden begrijp ik dat je veel kennis hebt van auto's, in tegenstelling tot mij. Weet dat ik de vragen hier stel uit respect voor jullie kennis. Wel grappig, want die zijn vgm luchtgekoeld. Wellicht heb je nog gelijk ook.

Nee, je moet je voorstellen. Je koopt je eerste auto, merkt dit op, geeft €500 uit aan reparaties (thermostaathuis,waterpomp) omdat dat ding je lief is. Blijft toch een beetje lekken! K*t! Je leest eens wat op internet en ziet alleen maar mensen schrijven dat de koppakking naar de kloten is en dat dat vaak niet goed gerepaeerd wordt. Garagist heeft een heel ander verhaal. Als je er veel kennis van hebt kun je je eigen plan trekken, maar dat heb ik niet. Dan raak je gewoon wat bang en overfocust, blijf je lezen op internet en zoals je weet lees je daar doemverhalen. Met een zere teen gaat ook je knie eraf, met dit probleem moet je auto naar de sloop... ik zie hem minimaal afnemen, ding rijdt heerlijk, is me zelfs wel lief, geen symptomen van koppakkkinglek, géén lek bij druktest. Dan weet je het niet meer. En dat is gewoon rot.

Als jij zegt dat het meevalt en ik er mee moet stoppen en gewoon (dus ook zeer zelden, want miniscuul) moet bijvullen als dat ding na lange tijd onder min. Komt te staan, dan houd ik me daaraan en ben ik je erg dankbaar voor je genomen tijd. Ik heb veel respect voor jouw en jullie kennis. Echt. Dank je wel!
 
Geen dank, daar is zo'n forum immers ook voor.;)

Maar geen problemen gaan zoeken die er niet zijn, en het zoeken op internet geeft meestal alleen maar de extreemste en duurste doemscenario's als antwoord... en meestal ook nog gegeven door de figuren die hiervoor zelf ook op internet speuren zonder enige verdere vorm van kennis.
Gewoon lekker gaan genieten van je auto, en leg maar een fles koelvloeistof op reserve in de kofferbak mocht je dat een wat geruster gevoel geven.
Stabiel zal dat peil echter nooit zijn, en dat je na een hete periode of een stevige vakantierit eens wat koelvloeistof moet bijvullen is ook volstrekt normaal.

Af en toe even controleren bij een koude motor samen met de andere sapjes (motorolie, ruitenvloeistof, remvloeistof enz.) is al voldoende, en voor koelvloeistof is bij een koude motor het peil min. al voldoende.
Het te vaak controleren leidt alleen maar tot nodeloze frustratie en versleten motorkapscharnieren.:)
 
Iedere auto, niet alleen de hele oude, is een rijdende verzameling aandachtpunten, waarvan de meeste niet direct opgelost hoeven te worden.
Welke dingen je aan kan kijken en welke wel acuut zijn, dat is iets wat je in de praktijk leert na jaren, soms door schade en schande.
Zoiets als een licht dalend koelvloeistofpeil is zoiets wat je gewoon aan kan kijken, meestal zal na een hele tijd wel duidelijk worden wat het is , maar de noodzaak om het acuut op te lossen is er gewoon niet, ook al is het expansievaatje leeg dan kan er nog meer dan genoeg in het systeem zitten om normaal te rijden.
Pas als er ineens 4 liter op straat ligt wordt het acuut en moet je wat doen.
 
Bedankt allemaal. Hij is er uit. Het was tijd voor iets nieuws, een mijner hobbies is domweg een eind rijden: zorgeloos rijden.
 
Terug
Bovenaan