Bijtelling gebruikte Golf GTE

Jimm88

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers,

Ik heb gezocht naar een recent vergelijkbaar topic maar kon niets vinden.

Ik kan via m’n werkgever een gebruikte auto gaan leasen. Het zit zo: zij kunnen een Golf GTE plug-in Hybrid of vergelijkbaar van eind 2016 kopen. Ik als werknemer zou er dan mee gaan rijden.

Hoeveel % bijtelling zal ik dan gaan betalen? Ik dacht dat er 60 maanden voor stond. Dus dan zou ik tot eind 2021 15% betalen is dat correct?

Andere vraag; Wat zijn nog meer voordelige auto’s in aanschaf (max. 22k excl. btw), welke bijtellings vriendelijk zijn.

Bedankt voor de reacties.

Inderdaad betaal je tot eind 2021 15% bijtelling, daarna wordt het de gewone 22%.

Overigens betaal je met een andere auto (22%) tot een aanschafwaarde van ca. 26K net zoveel als met de GTE want daar zit je ongeveer op €5.700,- bijtelling per jaar bij 15%. Je hebt dan wel veel meer keuze natuurlijk.

Jimm88 zei:
Ik kan via m’n werkgever een gebruikte auto gaan leasen. Het zit zo: zij kunnen een Golf GTE plug-in Hybrid of vergelijkbaar van eind 2016 kopen. Ik als werknemer zou er dan mee gaan rijden.

Hoeveel % bijtelling zal ik dan gaan betalen? Ik dacht dat er 60 maanden voor stond. Dus dan zou ik tot eind 2021 15% betalen is dat correct?

Andere vraag; Wat zijn nog meer voordelige auto’s in aanschaf (max. 22k excl. btw), welke bijtellings vriendelijk zijn.

Bedankt voor de reacties.

1- Dat is correct.

2- Tweedehands accubak oftewel volledig elektrisch.
Youngtimer. 15 jaar of ouder en je betaalt bijtelling over de aanschaf.

Een Lexus uit 2004 voor 10.000 euro, bijvoorbeeld.
Wel 35% bijtelling maar 35% van 10.000 is ook slechts 3500 euro bijtelling per jaar.

Inderdaad betaal je tot eind 2021 15% bijtelling, daarna wordt het de gewone 22%.

Kleine nuance, de bijtelling is na 60 maanden 25%. Dit is het oorspronkelijke tarief waarop toen ter tijd een korting gold.
Na 60 maanden wordt het dus weer 25%, het originele tarief van toen. Als er op het moment dat de 60 maanden voorbij zijn op de dan geldende bijtellingsregels en korting op de bijtelling van toepassing is voor lagere uitstoot dan gaat die korting in mindering op die 25%. Op basis van de huidige regels is er geen korting op de bijtelling voor auto's met ca 35 gram co2 uitstoot. Dus zou de bijtelling 25% zijn na 60 maanden.
Voorbeeld ter illustratie waarbij nu wel nog een korting is. Elektrische auto met 0 gram uitstoot, nu 61 maanden oud. Op basis van huidige regeling is er een korting van 18% (22% minus 4%). Bijtelling wordt dan 25% minus 18% = 7%.

Terug
Bovenaan