Bijtelling bij vrijwilligerswerk

Clignoteur

Net ingestapt
Ik ga de switch maken naar vrijwilligerswerk. Ik ga 32 uur per week werken voor een ANBI.

Omdat ik al veel kilometers reed voor deze stichting en nu nog meer kilometers ga rijden, krijg ik een leaseauto. Ik mag de leaseauto van mijn huidige werkgever helaas niet meenemen, dus ik krijg een andere.

Prive rijd ik erg weinig, maar met 2000 kilometer per jaar toch net te veel om dat met de zakelijke auto te doen. In overleg met het bestuur van de stichting heb ik toestemming gekregen om de leaseauto ook prive te mogen gebruiken en dan doe ik mijn prive auto weg (opbrengsten gaan overigens naar de ANBI). Dus moet ik bijtelling te gaan betalen. Maar waarover? Ik krijg geen loon of loonstrook van mijn vrijwilligerswerk. Wat wordt mijn bijtellingsbedrag? De cataloguswaarde zal +- 30-35k zijn. Bij de stichting weet men het overigens ook niet, dit is hun eerste leaseauto.

De leaseauto is een vorm van loon in natura..

Ik denk dat het handig is om het handboek loonheffingen (2023) van de belastingdienst volgende maand te downloaden.
Het bestuur van de stichting keert dan misschien geen loon uit.. vergoedingen zullen er toch zeker zijn, lijkt mij. Dat wordt ook in dat handboek behandeld.

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/nieuwsbrief-loonheffingen-2023-lh2091t31fd.pdf

Ik ben geen expert, maar het lijkt mij gewoon loon. De normale 22-25% van die €35k wordt gezien als loon en daar betaal je waarschijnlijk niet veel belasting over omdat het in een lage schaal valt.

Stel je bent een topmanager met gevulde bankrekening die graag peperdure auto's rijdt dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat via een dergelijke constructie belastingvrij auto's kan 'bijverdienen'.

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal achter deze bijzondere stap, vooral omdat je ook je privé auto 'schenkt'.

Vorq zei:
Ik ben geen expert, maar het lijkt mij gewoon loon. De normale 22-25% van die €35k wordt gezien als loon en daar betaal je waarschijnlijk niet veel belasting over omdat het in een lage schaal valt.

Stel je bent een topmanager met gevulde bankrekening die graag peperdure auto's rijdt dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat via een dergelijke constructie belastingvrij auto's kan 'bijverdienen'.

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal achter deze bijzondere stap, vooral omdat je ook je privé auto 'schenkt'.
Schenken aan een ANBI is belastingvrij :D

Nee, de reden is omdat mijn prive auto niet super veel oplevert, ik gebruik hem te weinig en hij levert ongeveer een bedrag op wat nodig is om iets aan te schaffen voor de stichting. Daarom heb ik dit aangeboden. En ik vind het aanbod van het bestuur overigens ook heel genereus, er zijn niet veel vrijwilligers die een persoonlijke auto van de zaak krijgen.

Zadelsnuiver zei:
Ik kan je niet helpen met je vraag maar wilde toch even zeggen dat ik respect heb voor jouw beslissing (y)
Thanks. Mijn vrouw verdient meer dan voldoende om ons beiden te ondersteunen. Met dit vrijwilligerswerk blijf ik ervaring opbouwen in mijn vakgebied, dus ik lever niet echt veel in. Behalve loon.

Clignoteur zei:
...
Thanks. Mijn vrouw verdient meer dan voldoende om ons beiden te ondersteunen. Met dit vrijwilligerswerk blijf ik ervaring opbouwen in mijn vakgebied, dus ik lever niet echt veel in. Behalve loon.

"Behalve loon" .... is je vrouw de nieuwe CEO van Apple?

Lekker hoor. Succes met je werk daar.

Als je geen andere vergoedingen krijgt zou ik verwachten dat je iedere maand een negatieve salarisstrook van de stichting zal ontvangen om de bijtelling te betalen wat de stichting in de vorm van loonheffing moet afdragen aan de fiscus.

Vorq zei:
Clignoteur zei:
...

"Behalve loon" .... is je vrouw de nieuwe CEO van Apple?

Lekker hoor. Succes met je werk daar.
Mijn vrouw ontvangt gewoon het gebruikelijk DGA loon. Voor een gezin is dat geen vetpot, maar wij hebben een kleinere woning en we geven ook niet veel uit. We hebben het er al een hele tijd over gehad en zij gunt het mij om een heel simpele reden: Zij haalt enorm veel plezier uit haar werk, en zij ziet dat ik veel meer plezier haal uit mijn vrijwilligerswerk dan uit mijn betaalde werk. Vandaar dat wij gezamenlijk hebben besloten dat ik vrijwilligerswerk ga doen. Het is niet zo dat ik mijn betaalde werk niet leuk vond. Integendeel, ik heb zelf mijn vervanger aangenomen en ingewerkt en ik ga er met een goed gevoel weg. Deze nieuwe baan is gewoon een veel leukere uitdaging en staat heel goed op mijn CV. Het zal ook niet eeuwig zijn, maar in ieder geval de komende jaren.

Springbok zei:
Als je geen andere vergoedingen krijgt zou ik verwachten dat je iedere maand een negatieve salarisstrook van de stichting zal ontvangen om de bijtelling te betalen wat de stichting in de vorm van loonheffing moet afdragen aan de fiscus.
Als ik wat vaker de fiets pak dan is de 500 privekilometer van de auto eigenlijk voldoende. Twee mensen hier in de buurt hebben ook een Lync en Co die ik kan huren. Ik ben nog een beetje in dubio. Ook al vindt het bestuur privegebruik prima, vind ik het zelf misschien niet helemaal correct.

Dan zou ik vooral proberen gewoon binnen de "prive" kilometers te blijven.

Jullie hebben verder geen auto? Voor dagtripjes kun je altijd een auto huren natuurlijk.

Nico GTR zei:
Dan zou ik vooral proberen gewoon binnen de "prive" kilometers te blijven.

Jullie hebben verder geen auto? Voor dagtripjes kun je altijd een auto huren natuurlijk.
Onze prive auto is net verkocht. Twee buren hebben beiden een Lync en Co. Verderop staat ook een Greenwheels, maar de Lync en Co's staan echt hier in de straat. Vakanties deden we altijd al vliegtuig+huurauto.

Met 500km kan je nog wel iets doen (station, autoverhuur, leenauto van familie, leenauto bij mywheels of snappcar, boodschappen) zo kan je toch elke week nog even 5km verderop komen zonder bijtelling.

Strikt genomen mag je ook naar de wasstraat of pomp zakelijk schrijven, als daar je favoriete greenwheel staat komt dat mooi uit.

Terug
Bovenaan