Betrouwbare ruime C/D segment - Budget 15-16k

Voor welk model zou jij gaan zonder te kijken naar het uiterlijk?

• Toyota Avensis Wagon 1.8 (BJ2013-2014)

Stemmen: 0 0.0%

• Totaal aantal stemmers
    22
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ben al een tijdje op zoek naar een andere betrouwbare ruime auto met lekker veel laadruimte. Het is voor een gezin van 4. (2 volwassenen + 2 jonge kinderen)
Budget is 15/16k.

De volgende modellen hebben mijn aandacht (willekeurige volgorde).
(Alle modellen in stationwagen uitvoering)

Toyota Avensis 1.8 (2013-2014)
Mazda 6 2.0 (165pk versie) (2013-2014)
Hyundai i40 2.0 (BJ 2013-2014).
Honda Civic 1.8 vanaf BJ 2016.
Ford Mondeo 1.6 Ecoboost (2013-2014).

Mijn voorkeur gaat uit naar een handmatig transmissie en met een atmosferische motor, hoe minder er kapot kan gaan aan de motor, hoe beter. Is dat terecht?

Mijn zoek ervaring:

Mondeo
Er staat momenteel een mooie Mondeo 1.6 Ecoboost te koop die ik zo zou kopen. Echter houdt de term "ecoboost" mij nogal tegen ivm bovenstaande... Het gaat om een model uit 2014 met echt alles erop en eraan. Het is een 1.6 met 160 PK dus van een te kleine motor met te veel vermogen is geen sprake. Volgens het RDW staat er wel een terugroep actie open... iets met het te warm worden van de motor en brand... :confused:

Toyota Avensis
Als ik dit model zou kopen, wil ik wel alles erop en eraan (executive uitvoering) Vind het model niet zo spannend, maar die velgen die bij de executive uitvoering horen maken heel veel goed. Er staat op het moment in Nederland 1 Avensis te koop die aan mijn wensen voldoet. En dat betreft een import auto waar ik liever niet aan begin (ook misschien onterecht, maar dat gevoel heb ik op het moment). Als ik voor een Avensis zou gaan, zou ik dus geduld moeten hebben en wachten tot er iets op de markt komt die aan mijn eisen voldoet.

Mazda 6
Dit vind ik veruit het mooiste model uit mijn lijstje. Voldoet eigenlijk aan alles. Ik wil wel een GTM uitvoering met de 19" wielen. Staan regelmatig exemplaren van te koop. Alleen dan hoor ik weer horrorverhalen over roest en dan kijk ik weer verder...

Honda Civic
Bijzonder model, ziet ze eigenlijk nooit rijden. Veel bagage ruimte. Wel wil ik zo ongeveer alle opties hebben die mogelijk zijn. Daarvan staat er nu 1 te koop maar is ook een import model... Als ik voor een Civic zou gaan, zou ik dus geduld moeten hebben en wachten tot er iets op de markt komt die aan mijn eisen voldoet.

Hyundai i40
Mooie ruime auto, staat er redelijk wat van te koop. Zou het liefst de 2.0 versie hebben. Vind alleen de DRL echt verschrikkelijk lelijk.... Het facelift model van na 2015 is een stuk mooier aan de voorkant. Maar dan moet ik mijn budget weer verhogen. En dat wil ik niet. Mijn originele budget was namelijk al 8k...

Een auto kopen is natuurlijk een persoonlijke keuze. Maar voor welk model zouden jullie gaan en waarom? Betrouwbaarheid en comfort/ruimte vind ik het belangrijkst. Dat de 1 wat meer wegenbelasting kost en wat minder zuinig is, is voor mij niet zo belangrijk. Heb ook liever een ouder model met alle opties dan een nieuwer instap model.

Belangrijk voor ons:
- Betrouwbaar
- Ruim
- Comfort (veel opties) En ik weet dat 19" wielen onder de Mazda niet bepaald voor comfort zorgen... maar dat heb ik er dan wel weer voor over.
- Goed geluid uit audiosysyteem met USB aansluiting.
- Moet meekomen met het verkeer. Hoef geen strepentrekker, maar moet wel op vakantie door de bergen kunnen rijden met volle bepakking en kinderen)

Minder belangrijk:
- Verbruik

Toch maar voor de Mondeo gaan......? o_O

Ik hoef dus geen voorbeelden van occasions, want ik heb ongeveer alles wel gezien wat er te koop staat. Het gaat me meer om de keuze uit bovenstaande modellen. Of eventueel andere auto's die ik niet in mijn lijstje heb staan? Laat het me weten! :LOL:

Inderdaad, uitgebreide proefritten zijn belangrijk, en wat betreft de veronderstelde roest op de Mazda, dat kun je toch zelf op je gemak bestuderen en je kunt ook vragen of je de onderkant op de brug mag bekijken. Neem iemand mee, 4 ogen zien nou eenmaal meer dan 2.

Met al de boven genoemde opties doe je volgens mij weinig verkeerd hoor
Als je voorkeur nu uitgaat naar een Mondeo, gewoon doen.
Is een mooie, ruime en lekker rijdende auto

Proefritten gaan sowieso nog komen, maar het gaat mij nu meer om de betrouwbaarheid en kwaliteit.
Een auto kan heerlijk rijden maar toch regelmatig bij de garage staan. Dat wil ik zo veel mogelijk proberen te voorkomen.

Mondeo is een erg mooie auto, maat van mij heeft er recent een gekocht. Bevalt hem prima, is er alleen te laat achter gekomen dat het trekgewicht voor een ecoboost maar 400kg is.

Heb je dus een trekhaak is deze alleen geschikt voor een fietsenrek, een beetje aanhanger is te zwaar namelijk. Wellicht iets om rekening mee te houden, geen aanhangwagen, dan geen probleem.

Dit is trouwens de openstaande terugroepactie:

Defect:
De cilinderkop kan oververhit raken en als gevolg scheuren als er met onvoldoende koelvloeistof gereden wordt.

Materiële gevolgen:
Lekkage van olie op een heet oppervlak.

Mogelijk gevaar:
Brand met letselschade

Beschrijving van het herstel:
De producent roept de betreffende voertuigen terug. Maatregelen worden genomen om het defect te verhelpen.

Volgens mij hoef ik me hier niet heel veel zorgen over te maken? Rondrijden met te weinig koelvloeistof lijkt me voor elke auto funest?

Mieluh zei:
Mondeo is een erg mooie auto, maat van mij heeft er recent een gekocht. Bevalt hem prima, is er alleen te laat achter gekomen dat het trekgewicht voor een ecoboost maar 400kg is.

Heb je dus een trekhaak is deze alleen geschikt voor een fietsenrek, een beetje aanhanger is te zwaar namelijk. Wellicht iets om rekening mee te houden, geen aanhangwagen, dan geen probleem.

De mondeo 1.6 ecoboost kan max 1600 kg trekken. (750 kg ongeremd)

Misschien dat je mis bent met Econetic?

Ja en even naar de dealer. Die lost het kosteloos op en dan is het risico ook niet meer aanwezig.

Runalf zei:
Dit is trouwens de openstaande terugroepactie:

Defect:
De cilinderkop kan oververhit raken en als gevolg scheuren als er met onvoldoende koelvloeistof gereden wordt.

Materiële gevolgen:
Lekkage van olie op een heet oppervlak.

Mogelijk gevaar:
Brand met letselschade

Beschrijving van het herstel:
De producent roept de betreffende voertuigen terug. Maatregelen worden genomen om het defect te verhelpen.

Volgens mij hoef ik me hier niet heel veel zorgen over te maken? Rondrijden met te weinig koelvloeistof lijkt me voor elke auto funest?

Runalf zei:
Mieluh zei:

De mondeo 1.6 ecoboost kan max 1600 kg trekken. (750 kg ongeremd)

Misschien dat je mis bent met Econetic?

Denk het wel, zie dat het hier om benzine gaat, waar ik het over heb is een diesel. Niks gezegd in dat geval :)

Heb je er al in gezeten of gereden?

De turbo van de Mondeo zou ik wel aandurven. Het is geen 1.0, ook geen TSI.

Hier nog wat modellen die je vergeten bent::)
Audi A4/A6 Avant
Opel Insignia Station
Mercedes C-klasse combi
Renault Talisman Estate
VW Passat Variant
Volvo V40

Ik zou de Mazda 6 zeker niet laten staan i.v.m. eventuele roestproblemen. Dat valt namelijk heel erg mee. Reputatie is niet best op dat gebied vanwege de slechte 1e generatie, maar de tweede en zeker de derde generatie zijn stukken beter. Zou ik me niet druk om maken.
Het zijn voor de rest namelijk zeer betrouwbare en fijne auto’s. Zeer degelijke motoren die ook zuinig zijn. Auto weegt ook slechts 1280 kilo en dat is voor een D-segment auto heel licht. Ontzettend fijne auto die ik iedereen kan aanraden. Heb eerst de 145pk gehad en daarna heel kort een 165pk uit 2018. Die laatste was niet of nauwelijks pittiger in de praktijk. Onder de 4.000 toeren sowieso geen verschil merkbaar. De 145pk kun je dus prima nemen.
Van je lijstje vind ik het sowieso de mooiste auto en het is ook een van de best rijdende in zijn klasse,

De Ford Mondeo lijkt mij ook een goede keus. Er is veel aanbod en je krijgt veel waar voor je geld.
De Hyundai I40 is ook een goede keus.
De Mazda 6 vind ik een fraaie auto, het is een goede auto maar zeker geen koopje. De eerste en tweede generatie kennen best veel roestproblemen, de derde generatie is nog te jong om een zinnig oordeel over te vellen.
De Toyota Avensis is al een oude auto, en er weinig aanbod, het is een goede auto maar ik zou naar een nieuwer model kijken.
Ik zou ook kijken naar de Mercedes C 350, dit is een erg snelle en relatief zuinige plug in hybride.
Of naar de Renault Talisman, dit is een betrouwbare en comfortabele auto, de 1.6 benzine komt van Nissan en staat bekend als een goede motor.

@runalf waarom de civic pas vanaf 2016 model was er al in 2014 en facelift al een jaar later, wat te maken had dat hatchback er al was in 2012 van die generatie civic.

Auto encyclopedie zei:
@runalf waarom de civic pas vanaf 2016 model was er al in 2014 en facelift al een jaar later, wat te maken had dat hatchback er al was in 2012 van die generatie civic.

Model van 2015 is toch een ouder model? Andere DRL en een ander audio/navigatie scherm? Of ben ik mis?

We hebben een afspraak staan voor morgen om een Mondeo te bekijken, ben benieuwd.
https://www.fordtwente.nl/occasion/Ford/Mondeo/Wagon_1.6_Turbo_160pk_Platinum/2013/4SGL29/

Runalf zei:
Auto encyclopedie zei:

Model van 2015 is toch een ouder model? Andere DRL en een ander audio/navigatie scherm? Of ben ik mis?

We hebben een afspraak staan voor morgen om een Mondeo te bekijken, ben benieuwd.
https://www.fordtwente.nl/occasion/Ford/Mondeo/Wagon_1.6_Turbo_160pk_Platinum/2013/4SGL29/

In 2015 kwam er een facelift bij de civic

Occasion video civic

https://youtu.be/HBecoLZu_wg

Veel plezier morgen met kijken en proefrijden (y)

Ik zit in dezelfde situatie en ben ook zoekende op dit moment. De Mercedes c350 is mij te klein en zij ik eerder afraden. Heb je ook gekeken naar een Skoda Superb 1.4 ti’s act? Ondanks dat ie groter is dan de Mondeo is ie lichter en zuiniger in het gebruik. Wat voor uitvoering is de Mondeo?

Bartjeeee zei:
Ik zit in dezelfde situatie en ben ook zoekende op dit moment. De Mercedes c350 is mij te klein en zij ik eerder afraden. Heb je ook gekeken naar een Skoda Superb 1.4 ti’s act? Ondanks dat ie groter is dan de Mondeo is ie lichter en zuiniger in het gebruik. Wat voor uitvoering is de Mondeo?

Hey Bartje,

Het ging om deze:

Hij reed heel erg fijn, weinig op aan te merken behalve een klein deukje op de achterbumper. Van binnen ziet hij er nog heel mooi uit.

Ik en mijn vrouw gaan beide kn de auto rijden en we verschillen nogal van lengte. Er zit helaas geen mogelijkheid op om stoel en stuur in te stellen via een memory functie.

We zijn daarna een nog een Avensis wezen bekijken, en dat voelde eigenlijk een stuk beter! Vond hem mooier dan de Mondeo. Als alles goed gaat volgende week nog een andere Avensis bekijken.

Na het rijden in de Avensis weten we nu wel zeker dat we een Avensis willen. Rijden nu ook Toyota en zijn daar ontzettend tevreden over. Dus misschien zijn we niet helemaal onpartijdig :LOL:

Skoda heb ik niet bekeken, maar die superbs hebben helemaal mega veel ruimte :eek:

Mooie Mondeo in Platinum uitvoering. Ik zou de mondeo alleen in deze uitvoering kopen.

Alvast gefeliciteerd met de Avensis 🤪

Runalf zei:
Bartjeeee zei:

Hey Bartje,

Het ging om deze:

Hij reed heel erg fijn, weinig op aan te merken behalve een klein deukje op de achterbumper. Van binnen ziet hij er nog heel mooi uit.

Ik en mijn vrouw gaan beide kn de auto rijden en we verschillen nogal van lengte. Er zit helaas geen mogelijkheid op om stoel en stuur in te stellen via een memory functie.

We zijn daarna een nog een Avensis wezen bekijken, en dat voelde eigenlijk een stuk beter! Vond hem mooier dan de Mondeo. Als alles goed gaat volgende week nog een andere Avensis bekijken.

Na het rijden in de Avensis weten we nu wel zeker dat we een Avensis willen. Rijden nu ook Toyota en zijn daar ontzettend tevreden over. Dus misschien zijn we niet helemaal onpartijdig :LOL:

Skoda heb ik niet bekeken, maar die superbs hebben helemaal mega veel ruimte :eek:

Wij hebben gisteren een mooie Avensis Wagon 1.8 Executive gekocht met alles erop en eraan, moeten nog wat dingetjes aan gedaan worden, hopelijk volgende week ophalen!
De auto heeft rond de 80.000 KM gelopen. Aangezien wij nog geen 10k per jaar halen, hopen we nog wel even lol te kunnen hebben van deze auto. Het is niet de meest spannende keuze, maar hopelijk wel een verstandige.

Onder de Autoweek bezoekers is hij niet echt populair met maar liefst 0 van de 20 stemmen. :p

Runalf zei:
Wij hebben gisteren een mooie Avensis Wagon 1.8 Executive gekocht met alles erop en eraan, moeten nog wat dingetjes aan gedaan worden, hopelijk volgende week ophalen!
De auto heeft rond de 80.000 KM gelopen. Aangezien wij nog geen 10k per jaar halen, hopen we nog wel even lol te kunnen hebben van deze auto. Het is niet de meest spannende keuze, maar hopelijk wel een verstandige.

Onder de Autoweek bezoekers is hij niet echt populair met maar liefst 0 van de 20 stemmen. :p

Ondanks de 0 stemmen, wel ontzettend veel rijplezier. Zelf heb ik 3x op de civic gestemd ;)

Gefeliciteerd met de aankoop van je Toyota Avensis, veel plezierige kilometers gewenst.

Terug
Bovenaan