betrouwbare diesel trekauto

zombies zei:
Waarom zou je een SUV aanraden als er word gezocht naar een station(voorkeur) daarbij kom je met dit budget en een fatsoenlijk trekgewicht toch al snel uit bij auto's van 1600/1700 kilo, terwijl een Mondeo maar 1500 weegt en met diesels tikt dat snel aan.

Omdat een station met z'n lange overhang niet de meest geschikte keuze is voor een paardentrailer. Zowel qua belasting op en neer (variabele kogeldruk) als zijwaarts (slingeren) is een station hier net een keer niet in het voordeel. Het toegestane trekgewicht zegt helemaal niets over de praktijk helaas. En de suv zou het antwoord zijn op alles, is het antwoord op bijna niets, behalve net deze klus. Iedere auto die een paardentrailer goed kan trekken is onder de streep duur, dat ga je niet vermijden. Iedere middenklasser krijgt een paardentrailer of caravan van de plek, interessant zijn alleen die auto's die de trailer of caravan ook uit de problemen weet te houden.
 
Een familielid met een zeer fanatieke paardrijdende dochter had voorheen een D segment sedan, na 8 jaar was deze helemaal op. Zeker omdat er regelmatig twee (grote) pony's in de wagen stonden. ivm overstap naar paarden is toen een Landcruiser gekocht. Deze hebben ze nu al 20 jaar in bezit en wordt nu (door de dochter zelf) nog steeds gebruikt om met de paarden op pad te gaan. Dat is niet voor niets.
 
Vin cent zei:
Een familielid met een zeer fanatieke paardrijdende dochter had voorheen een D segment sedan, na 8 jaar was deze helemaal op. Zeker omdat er regelmatig twee (grote) pony's in de wagen stonden. ivm overstap naar paarden is toen een Landcruiser gekocht. Deze hebben ze nu al 20 jaar in bezit en wordt nu (door de dochter zelf) nog steeds gebruikt om met de paarden op pad te gaan. Dat is niet voor niets.
De TS wil graag een station, heb je ook gekeken naar het enorme gewicht en hoge kosten van een Toyota Landcruiser, binnen het budget vind je ook alleen maar oude exemplaren met hoge kilometerstanden. Dat het een goede auto is dat is bekend, maar de kosten zijn ook enorm. Met bijvoorbeeld een Laguna, Mondeo, Accord, Mercedes C of E kom je er ook. Misschien is een Citroen C5 2.0 HDI met hydropneumatisch veer systeem nog een goede optie. Achter een Citroen BX had ik vroeger eens een veel te zware aanhanger van rond de 2000 kilo, ze hadden veel te veel zand in de aanhanger gestort, toch ging dat door het speciale veersysteem verrassend goed.
 
ak2 zei:
Vin cent zei:
Een familielid met een zeer fanatieke paardrijdende dochter had voorheen een D segment sedan, na 8 jaar was deze helemaal op. Zeker omdat er regelmatig twee (grote) pony's in de wagen stonden. ivm overstap naar paarden is toen een Landcruiser gekocht. Deze hebben ze nu al 20 jaar in bezit en wordt nu (door de dochter zelf) nog steeds gebruikt om met de paarden op pad te gaan. Dat is niet voor niets.
De TS wil graag een station, heb je ook gekeken naar het enorme gewicht en hoge kosten van een Toyota Landcruiser, binnen het budget vind je ook alleen maar oude exemplaren met hoge kilometerstanden. Dat het een goede auto is dat is bekend, maar de kosten zijn ook enorm. Met bijvoorbeeld een Laguna, Mondeo, Accord, Mercedes C of E kom je er ook. Misschien is een Citroen C5 2.0 HDI met hydropneumatisch veer systeem nog een goede optie. Achter een Citroen BX had ik vroeger eens een veel te zware aanhanger van rond de 2000 kilo, ze hadden veel te veel zand in de aanhanger gestort, toch ging dat door het speciale veersysteem verrassend goed.

Nee, door geluk ging dat verrassend goed. Een landcruiser lijkt overkill, maar de politie koopt nooit overkill. Een klasse lager zijn ook goede trekkers te vinden. Maar goed, iedereen blijft zich blindstaren op de toegestane aanhangermassa. Trekken doet iedere auto, maar welke houdt je uit de problemen? Vorig jaar mei reed ik met de vouwwagen terug uit Friesland, achter een dodge ram met een tamelijk grote huifaanhanger. Geen idee wat erin zat, de dodge had er weinig moeite mee. Op een trefpunt van twee grote wegen reden we links van een vrachtwagen en dat werd die dodge ineens bijna fataal, de trailer ging met de dodge aan de haal. Die lel van een pickup wist de trailer net onder controle te houden, had hij anderhalve rijbaan voor nodig. Liep goed af. Maar dán weet je pas of je een geschikte trekker hebt. Dat de rdw een bepaalde massa tegen een helling van 12% wist op te sleuren vanuit stilstand zegt verder niets. Op het vouwwagenforum heeft iemand vorig seizoen z'n dikke middenklasser afgeschreven doordat z'n vouwwagen van zo'n 700 kg ineens in een bocht aan de haal ging. Maar goed, rest my case. Ik hoef er gelukkig niet mee te rijden.
 
ak2 zei:
De TS wil graag een station, heb je ook gekeken naar het enorme gewicht en hoge kosten van een Toyota Landcruiser, binnen het budget vind je ook alleen maar oude exemplaren met hoge kilometerstanden.

Nou nou, dat valt ook wel mee. Een driedeurs LC is 1800kg, dat is 100 euro per kwartaal meer dan een D-segmenter van 1500kg. De vijfdeurs zit 1 MRB-klasse hoger

Daarbij, het totaalplaatje (met alle kosten meegerekend) kan wel eens verassend gunstig zijn, omdat zo'n LC belachelijk weinig afschrijft. Dit terwijl bijvoorbeeld de Laguna die je nu voor 10k koopt, na een jaar of vijf en 150k km extra geen drol meer waard is. Compenseert die extra afschrijving de iets gunstigere MRB en verbruik volledig? Ik weet het niet, maar kan een interessante berekening zijn.

Bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.com/offers/toyota-land-cruiser-3-0-d-4d-vx-3drs-5p-4wd-marge-diesel-blue-ca0445aa-bff8-4d79-8c4b-3126679933d9
 
s velthuis zei:
zombies zei:
Waarom zou je een SUV aanraden als er word gezocht naar een station(voorkeur) daarbij kom je met dit budget en een fatsoenlijk trekgewicht toch al snel uit bij auto's van 1600/1700 kilo, terwijl een Mondeo maar 1500 weegt en met diesels tikt dat snel aan.

Omdat een station met z'n lange overhang niet de meest geschikte keuze is voor een paardentrailer. Zowel qua belasting op en neer (variabele kogeldruk) als zijwaarts (slingeren) is een station hier net een keer niet in het voordeel. Het toegestane trekgewicht zegt helemaal niets over de praktijk helaas. En de suv zou het antwoord zijn op alles, is het antwoord op bijna niets, behalve net deze klus. Iedere auto die een paardentrailer goed kan trekken is onder de streep duur, dat ga je niet vermijden. Iedere middenklasser krijgt een paardentrailer of caravan van de plek, interessant zijn alleen die auto's die de trailer of caravan ook uit de problemen weet te houden.
Als je auto kan rijden dan maakt het echt niet uit wat er voor hangt. Collega rijd in een V70 met paardentrailer met 2 paarden zonder problemen al jaren het hele land door. Bij mij in de zijstraat hadden ze een Pontiac Transport met caravan en die had geen ervaring en ging het wel mis.
Dus gewoon een station kopen, een E klasse of een V70 oid.
 
zombies zei:
Als je auto kan rijden dan maakt het echt niet uit wat er voor hangt.

Als je auto kan rijden ben je ook geen gordels, airbags, abs of esp nodig... :rolleyes:

Sorry, maar wat een kul-argument.

Zelfs een kleine aanhanger kan al aan de haal gaan met een grote auto. De luchtstroom van een passerende personenwagen is soms al genoeg. De tijd tussen 'niets aan de hand' en 'vette pech' is doorgaans een paar seconden:

https://m.youtube.com/watch?v=UdmlPu33Iew

Bij sommige aanhangers zie je het aankomen, maar zat combinaties hier zien er echt niet uit verhouding of vreemd beladen uit. En dit zijn allemaal makkelijker aanhangers dan een paardentrailer.

Een capabele chauffeur met een capabele trekker kan ook in de problemen komen, maar dan maak je in elk geval een kans...

https://m.youtube.com/watch?v=Ba3PfXgHj0A

De Berlingo op de A73 waar ik vorige week voor in de file stond was dat in elk geval niet.
 
TYN zei:
ak2 zei:
De TS wil graag een station, heb je ook gekeken naar het enorme gewicht en hoge kosten van een Toyota Landcruiser, binnen het budget vind je ook alleen maar oude exemplaren met hoge kilometerstanden.

Nou nou, dat valt ook wel mee. Een driedeurs LC is 1800kg, dat is 100 euro per kwartaal meer dan een D-segmenter van 1500kg. De vijfdeurs zit 1 MRB-klasse hoger

Daarbij, het totaalplaatje (met alle kosten meegerekend) kan wel eens verassend gunstig zijn, omdat zo'n LC belachelijk weinig afschrijft. Dit terwijl bijvoorbeeld de Laguna die je nu voor 10k koopt, na een jaar of vijf en 150k km extra geen drol meer waard is. Compenseert die extra afschrijving de iets gunstigere MRB en verbruik volledig? Ik weet het niet, maar kan een interessante berekening zijn.

Bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.com/offers/toyota-land-cruiser-3-0-d-4d-vx-3drs-5p-4wd-marge-diesel-blue-ca0445aa-bff8-4d79-8c4b-3126679933d9

Vergis je niet, de Landcruiser is al lang niet meer het oerdegelijke beest wat het ooit eens geweest is.... de oude modellen uit de vorige eeuw waren bij 3 ton op de klok nog maar net ingereden, maar de jongere series zijn vanaf 2 ton op de teller al een serieuze doorlopende onkostenpost. (en Toyota LC onderdelen zijn DUUR)
Het is puur de export die de prijzen nu nog een beetje in stand houden, maar dat holt inmiddels ook heel hard achteruit met de latere series Landcruisers.


Persoonlijk zou ik ook geen station car of andere versie van luxe auto nemen als ik met regelmaat een paardentrailer moest verplaatsen.
Paardentrailers zijn domweg windvangers en geladen ook nog eens uitgerust met een bewegend hoog zwaartepunt, een beetje overcapaciteit aan trekgewicht is dan geen luxe meer maar eerder noodzaak... ik zou dan ook eerder gaan zoeken naar een auto met 2000 kg trekgewicht als die genoemde 1500 kg
Wat S Velthuis ook al aangaf, een SUV is juist voor dat soort doeleinden veel beter geschikt, een terreinauto in mijn ogen nog beter.
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met de Daihatsu Rocky: 3500 kg trekgewicht tegenover nog geen 1600 kg eigen gewicht, een kwaliteit die prima vergelijkbaar is met de oude Landcruiser maar dan zonder torenhoge onderdelen prijzen... verbruik van 1: 11 is nog prima haalbaar, 1: 7 trouwens ook.

In Leek staat trouwens nog een zeer mooi en puntgaaf exemplaar te koop:
https://www.autowereld.nl/daihatsu/rocky/2-8-td-intercooler-hardtop-se-20308011/details.html
Alleen even die aanwezige duitse 1400 kg trekhaak vervangen voor een 3500 kg gekeurde Brink trekhaak en de autopapieren aan laten passen, maar dat moet bij die vraagprijs nog wel te bedingen zijn.
 
Suzuki Vitara
suzuki-grand-vitara-1-9-ddis-high-executive-leer.jpg

Is dit nog een optie? Relatief licht qua gewicht. Maar zolang je niet aangeeft hoeveel je rijd weten wij niet of een benzine nog iets zou kunnen zijn.
Vitara LPG
8676955_1.jpg
 
Op pagina 1 is te lezen dat we 35.000 km per jaar rijden. Kan iemand ook iets zinnigs zeggen over de betrouwbaarheid van Volvo v60d3 en is de Toyota Aversie diesel vanaf 2008/2009 af te raden? Lees veel problemen met het model van voor 2008.
 
De Volvo V60 staat bekend als best betrouwbaar, de 2.0 D3 heeft wel soms sneller last van vervuiling, dus niet teveel korte stukjes, en de EGR klep gaat wel eens stuk.

De Toyota D4D met katalysator in de Avensis staat zeker niet bekend als de beste motor ooit gemaakt, de meeste problemen waren met de 2.2 D4D 177 pk. Het is wel zo dat er veel aanpassingen zijn gedaan. Het model vanaf 2009 is wel beter.
Jammer is dat je relatief veel betaald voor de goede reputatie van Toyota, maar dat dit voor deze motor niet echt van toepassing is.
 
Als je toch naar de V60 kijkt: misschien kan je je budget iets ophogen voor een D6 twin engine. Een plugin die ook zuinig te rijden is en 1800kg mag trekken. Een onwijs fijne auto die nu veelvuldig op de markt komt en daarom vrij günstig geprijsd is. De hsb is vanaf 2021 redelijk hoog, maar daar krijg je ook wat voor terug. Kennis van me heeft er eentje gekocht als trekauto en zijn er erg blij mee.
 
Terug
Bovenaan