Betrouwbare auto 25.000 kilometer per jaar.

A

Anoniem

Guest
Mijn huidige auto is een Renault megane diesel uit 2015 met 170k kilometer op de teller.
Er komt een onderhoud/schadepost aan voor 1500 euro.

Mijn vraag is:
Met mijn huidige 25k kilometer per jaar schrijf ik aardig af op auto’s. Hebben jullie een idee wat nu handig is?

-Wij zijn op zoek naar een soortgelijke auto waar 2 kinderen goed achterin kunnen zitten en een beetje kofferbak zou fijn zijn.
-ik rijd 2/3x in de week 100km heen en terug over de snelweg naar het werk, auto moet fijn zitten voor deze ritjes.

De opties die ik zo kan bedenken zijn
-repareren en deze diesel zo ver mogelijk oprijden
-inruilen voor een oudere diesel (goedkope aanschaf) nu deze auto nog restwaarde heeft en die opnieuw oprijden.
-overstappen op benzine
-private lease

Hel doel is om met zo min mogelijk kosten, met de huidige eisen de komende jaren deze kilometers te rijden.

Alvast bedankt.

Ik zou doorrijden.

Wat voor budget heb je voor een andere? Als je daarmee inderdaad richting een hybride kunt van een jaar of 3 oud is het een overweging. Maar je huidige is niet veel meer waard, wel nog goed in principe. Een keertje 1500 euro is niet gek veel onderhoud. Het is een van de meest betrouwbare motoren van de laatste jaren dus met gewoon tijdig onderhoud en jouw type gebruik blijft die het nog vele jaren doen.
Het is een behoorlijk zuinige auto, dus ook met de huidige diesel en MRB kosten is het nog acceptabel qua maandelijkse kosten.

Je weet dat je deze gewoon qua waarde helemaal moet afschrijven. Niemand kan de toekomst voorspellen maar de komende 5 jaar kunnen we echt nog wel diesel blijven tanken.

Als de gedachte puur uit financieel oogpunt is, is de keuze makkelijk, doorrijden in deze auto

-inruilen voor een oudere diesel (goedkope aanschaf) nu deze auto nog restwaarde heeft en die opnieuw oprijden.

Hoeveel restwaarde denk je dat jou auto heeft? Grootste afschrijving is nu wel geweest. Oudere auto kopen is nog meer kans op duur onderhoud. Ik weet niet wat die 1500 euro is, maar zeker gewoon groot onderhoud is niet heel gek natuurlijk als dat een distrubutieriem, banden en wat remmen bij in zitten

-overstappen op benzine

Benzine occasion prijzen gaan door het dak, bovendien met jou kilometers ga je daar ook echt wel redelijk op afschijven, meer dan de hogere MRB die je nu hebt. + verbruik van benzine is ook wat hoger.
-private lease

Dat is de duurste optie; zeker met die kilometers ga je echt wel veel betalen in de maand. Wel de meest comfortabele qua kosten, (je rijd nieuw en je weet wat je kwijt bent elke maand) maar ook de duurste optie met jou kilometers.

Gewoon 1500 euro betalen en verder lekker doorrijden

1 garage geeft 2800 en een ander 4800, deze had alleen dure benzine auto’s staan.

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik ga deze inderdaad voorlopig maar afrijden.

Ik zou nog twee a drie jaar doorrijden met deze auto, dat is echt het voordeligst. De inruilprijs zal de komende jaren niet heel sterk meer dalen.

Ik vraag mij dan af wat je gaat doen als je nu een andere koopt en of 2a3 jaar weer een rekening krijgt van 1500 euro, ga je dan weer een andere kopen?
Repareren en lekker doorrijden.

Zelf laatst hetzelfde gehad, maar dan met een 308 2.0hdi GT-line. Dus gewoon goed uitgeruste uitvoering, ACC, dodehoek keyless enz.
Alleen hadden wij op dat moment 3 auto’s op de oprit.
1 lease elektrisch, 1b segmenter uit 2012 en de Peugeot dus.

Het ging dus eigenlijk om de ‘tweede’ auto maar de inruilprijzen waren zo dramatisch, dat we de B-segmenter hebben verkocht en gezien de hoeveelheid KMS zou de B segmenter ook te klein zijn. Dit omdat niet alles even wenselijk is elektrisch te rijden.
Door blijven rijden met diesel was de beste optie, veel slechter kan het niet worden :p

Occasions zijn dit jaar zomaar 1500 euro duurder geworden dus eigenlijk is de reparatie gratis. Als de auto verder goed is zou ik ook doorrijden.

Een Megane dci met 170k? Doorrijden, het ding begint net. Mijn zoon heeft er ook zo eentje. Nu op 350k , en rijdt nog super, motor en bak nog uitstekend. Die dingen moet je doodslaan, ze houden gewoon niet op.

Onze 2e auto, b-segment, 11 jaar oud, 200.000km moest recent 4 nieuwe banden en dat was al €900. Soms heb je nu eenmaal zo'n 'schadepost' dat hoort gewoon bij onderhoud en kosten van autorijden. In de 8 jaar dat we dit autootje hebben is er nog nooit iets kapot gegaan, enkel regulier onderhoud, oerbetrouwbaar ding Goedkoper uit denken te zijn door eender welke andere optie dan ook is een illusie.

Wilde je toch al inruilen, dan die €1500 niet meer uitgeven natuurlijk.

Occasions zijn op dit moment duur, en je krijgt weinig voor je huidige auto terug.
Ik zou de auto laten repareren, en doorrijden. Je schrijft er immers nog maar heel weinig op af.
Afschrijving is bij een auto vaak een grote kostenpost.

De Megane 1.5 DCI die je hebt staat bekend als een erg degelijke, zuinige en betrouwbare auto, waar je veel kilometers mee kunt rijden.

Terug
Bovenaan