Betrouwbaarheid TCE & THP motoren

A

Anoniem

Guest
Ik ben aan het kijken naar een Renault Clio Estate uit 2017, deze auto heeft een 1.2 TCE motor en nu lees ik dat de ketting van deze motor voor olieproblemen kan zorgen. Op onderstaande website lees ik zelfs dat de 0.9 TCE motor ook niet betrouwbaar is.

Zijn er hier forumleden die hier meer ervaring mee hebben? Want dat zou betekenen dat je de Renault Clio moet vermijden? :)

Nu ik dit topic gestart heb, is de 1.6 THP van Peugeot ook onbetrouwbaar?

https://www.autointernationaal.nl/2022/05/defecte-1-2-tce-motoren-eigenaren-stellen-renault-een-ultimatum
https://techservicecenter.nl/tce-distributieketting-renault
https://www.anwb.nl/experts/auto/91/betrouwbaarheid-peugeot-e-thp-motoren

Ik begrijp je niet. Je kunt overal op het internet vinden in welke jaren de motoren in kwestie gevoelig waren. En waarom de verwijzing naar de THP motor?
Je kunt op reviews op autoweek.nl ook reacties terugvinden.

Deze vraag is toch gewoon aansluitend aan je vorige topic https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,6050891,6052241#msg-6052241

De 0,9 TCe motor van Renault staat bekend als een betrouwbare motor.
De Renault Clio staat bekend als een betrouwbare en degelijke auto en is gewoon een prima occasion.

Belangrijk is om bij moderne motoren op tijd olie te verversen en met de juiste olie. Bij de 0,9 TCe kan een enkele keer de distributieketting rekken.
Het nieuwe rijden is niet goed voor de levensduur van de distributieketting.

De 1,2 TCe die in de Clio 4 zit ( en niet de 1.2 TCe in de Clio 3 dit is een volledig andere en oudere motor), kende in de eerste bouwjaren wel wat kinderziektes.
Zoals inhouden, een hoog olieverbruik, vervuiling, rekkende distributieketting.

In de Clio 4 faceliftuitvoering 2016, 2017, 2018, 2019 zijn verschillende verbeteringen doorgevoerd. Het olieverbruik en inhouden zijn software matig aangepakt, ook de afwerking is beter, en zijn er hoogwaardiger aandoende kunststoffen gebruikt.

In de basis is de 1.2 TCe voor huidige begrippen een eenvoudige motor.
Was zeker niet de beste motor van Renault, maar werdt wel steeds verbeterd tijdens de productie.

Een Clio 1.2 TCe uit 2017 die goed en regelmatig is onderhouden zou ik zelf wel kopen. Ik zou zelf wel eerder de 0,9 TCe kiezen, of de 1.0 TCe, 1.3 TCe, 1,6 Hybride die in de Clio 5 zitten.

De 1.2 TCe motor in de Clio 4 levert geen 130 maar 120 pk, en minder koppel, dat betekent dat de distributieketting minder belast wordt, en de Clio is een compacte en niet al te zware auto.

Bij Peugeot en Citroën moet je de 1.6 e-THP ( 165 pk) vanaf productiedatum september 2014 hebben of later. Toen waren alle problemen opgelost. En was het een goede motor.

@ak2, bedankt voor je advies! Mag ik vragen waarom je de 0.9 TCe boven de 1.2 TCe motor zou verkiezen?

Strider zei:
@ak2, bedankt voor je advies! Mag ik vragen waarom je de 0.9 TCe boven de 1.2 TCe motor zou verkiezen?
De 0,9 TCe heeft indirecte injectie, hierdoor is de motor wel minder efficiënt maar heeft (vrijwel) geen last van vervuiling, en de injectoren zijn eenvoudiger en goedkoper. De 0,9 TCe motor levert duidelijk minder koppel,
dit levert minder belasting op voor de distributieketting.

De 1.2 TCe heeft directe inspuiting, hierdoor is de motor efficiënter,
maar heeft als alle direct ingespoten motoren eerder last van vervuiling.
(Belangrijk is om de motor ook zo nu en dan met warme motor flink te laten werken.)

Tegenwoordig hebben heel veel moderne motoren directe injectie.
De 1.0 TCe en 1.6 Hybride in de Clio 5 hebben ook indirecte injectie.

Een distributieketting wordt gesmeerd met olie, om deze reden is het belangrijk dat regelmatig de olie wordt ververst. (met de juiste dikte en specificaties.)

Vergeet ook niet dat THP en TCE op verschillende motoren word geplakt, (net als TDI, TSI, HDI, GDI, etc.) waarbij een enkeling slecht is maar andere versies gewoon prima.

dat zelfde geld voor een auto merk (elk merk heeft goede modellen en slechte modellen) en het zelfde geld ook voor een type/model auto.

Clio 4's staan doorgaans prima te boek

ak2 zei:
Strider zei:
De 0,9 TCe heeft indirecte injectie, hierdoor is de motor wel minder efficiënt maar heeft (vrijwel) geen last van vervuiling, en de injectoren zijn eenvoudiger en goedkoper. De 0,9 TCe motor levert duidelijk minder koppel,

(Belangrijk is om de motor ook zo nu en dan met warme motor flink te laten werken.)

Een distributieketting wordt gesmeerd met olie, om deze reden is het belangrijk dat regelmatig de olie wordt ververst. (met de juiste dikte en specificaties.)

Maar als bijna alle motoren tegenwoordig directe inspuiting hebben, krijgen deze motoren dan vroeg of laat last van vervuiling?

Strider zei:
ak2 zei:
Strider zei:

Maar als bijna alle motoren tegenwoordig directe inspuiting hebben, krijgen deze motoren dan vroeg of laat last van vervuiling?
Wat sommige merken tegenwoordig toepassing is dubbele injectie. Er zitten buiten injecteurs in de cilinderkop voor de directe injectie, ook weer injecteurs in het inlaat spruitstuk, zodat de inlaatkleppen weer schoon gespoeld worden.

Bij indirecte inspuiting wast de brandstofnevel het inlaattraject en de inlaatkleppen schoon. Bij directe inspuiting kan er rommel uit de uitlaatgassen, die weer via de EGR naar binnen gaan, neerslaan en aankoeken. Hoe meer rotzooi er in de uitlaatgassen zit, hoe eerder de vervuiling optreedt. Bij olie verbruikende motoren gaat het snel.

Pietzoveel zei:
Bij indirecte inspuiting wast de brandstofnevel het inlaattraject en de inlaatkleppen schoon. Bij directe inspuiting kan er rommel uit de uitlaatgassen, die weer via de EGR naar binnen gaan, neerslaan en aankoeken. Hoe meer rotzooi er in de uitlaatgassen zit, hoe eerder de vervuiling optreedt. Bij olie verbruikende motoren gaat het snel.

Oke, dus vervuiling kan ook optreden bij indirecte inspuiting, dus dat kan ook gebeuren bij de 0.9 TCE motor?

Yep, maar de benzine nevel zorgt er voor dat de vuile dampen niet zo snel neerslaan en aankoeken. Hierdoor minder vervuiling in het inlaattraject. Er zijn reinigingsproducten voor:
https://www.youtube.com/watch?v=KUggrQVVOWY

Bedankt!
Als ik ga kijken naar de Renault Clio 120 TCE, waaraan kan ik dan merken dat de motor last heeft van vervuiling? Ik neem aan dat je onregelmatig stationair gedrag etc. alleen gaat merken als de motor echt heel erg vervuilt gaat zijn.
Ik heb al een overzicht van de onderhoudshistorie gekregen, KM stand is nu 137k, maar zo te zien is daar nog niets aan gedaan als de motor daar wel last van zou hebben.

2cuz5Bm.jpg

Deze auto heeft (PL-364-G) heeft trouwens ook een duplicaat code op het kenteken, zelfs een 2.

Hoeveel waardeverlies krijgt een auto daar normaal gesproken mee?

Strider zei:
ak2 zei:
Strider zei:

Dat hoeft niet. Een motor die veel op bedrijfstemperatuur is, en regelmatig flink moet werken heeft er niet snel last van. Als je veel korte stukjes rijdt,
en de motor nooit belast dan heb je veel eerder last van vervuiling.
Flinke vervuiling merk je vaak aan inhouden, minder kracht, onregelmatig lopen van de motor, en storingslampjes.

Strider zei:
Deze auto heeft (PL-364-G) heeft trouwens ook een duplicaat code op het kenteken, zelfs een 2.

Hoeveel waardeverlies krijgt een auto daar normaal gesproken mee?

Alleen bij puristen die daar gevoelig voor zijn.

Je kan eventueel bij de verkoper vragen wat de RDW zegt over de reden van duplicaatcode. Verlies of diefstal van de platen?

Strider zei:
(..) Maar als bijna alle motoren tegenwoordig directe inspuiting hebben, krijgen deze motoren dan vroeg of laat last van vervuiling?

Dan kan je altijd, preventief, de motor laten reinigen. Bijvoorbeeld middels een spoeling, https://aftersalesmagazine.nl/werkplaats/facelift-voor-de-motor

Bij directe injectie kan je ook de inlaatpoorten laten reinigen met een zgn. walnotenbelasting.

Wij hebben nu 3 jaar de 0.9 tce in de Clio4. Een prima blok welke idd als behoorlijk betrouwbaar te boek staat. Het enige wat je wel eens hoort is de distributieketting die oprekt. Waarschijnlijk mede en vooral te wijten aan een te lange onderhoudsinterval plus te laag in toeren rijden en dus de motor te veel laten zwoegen.

De 1.2 kent wel duidelijk meer kwaaltjes, bij dit blok is de ketting idd vaker een probleem door het hogere koppel en krijg je als bonus de vervuiling erbij maar dat is hierboven al gezegd. Hierdoor heb ik destijds de 0.9 gekozen en hiermee is de Clio prima bedeeld en voelt zelfs wat feller aan dan onze vorige Clio 1.2tce met het oude (maar betrouwbare) blok die nog gewoon een riem had.

Het enige minpunt van de 0.9 is de wat abrupt opkomende turbo en daardoor is ie niet zo verfijnd als een 1.2 vierpitter… maar dat is voor ons geen probleem.

Gisteren een proefrit gemaakt in de 120 TCE variant, het viel mij gelijk op dat de koppeling best zwaar was. Is dat normaal bij deze uitvoering?

Zal in jouw geval je zoekopdracht wat uitbreiden, door de laatste generatie nissan micro ook mee te nemen, komt qua design wel overeen met de clio. Heeft wel een eigen onderstel, dus kan qua rijeigenschappen afwijken. Is er dan niet als station.

Bedankt, ga ik zeker doen.
Wat vinden jullie overigens van de Peugeot 2008 1.6 VTI (2014)?

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/peugeot/m1848371622-peugeot-2008-1-6-vti-88kw-120pk-2014-allure-full-options?_gl=1*pmh6r4*_ga*OTUyMzA5NjEwLjE1ODY1NDA0MDI.*_ga_GYS69R7SLQ*MTY1NzQwMjE4OC41NjAuMS4xNjU3NDAzMTc1LjA.

De Peugeot 2008 vind ik wel een leuk model.
Door de constructie van de motor kan de 1.6 VTI ook een olieverbruiker worden. Door de combinatie van directe inspuiting met vrij smalle olieschraapveren. Het olieverbruik komt vooral door vervuiling.

Het onderblok is het zelfde als de 1.6 THP maar de 1.6 VTI motor is minder geavanceerd, minder krachtig, en heeft ook geen turbo. Hierdoor kent de motor minder problemen dan de 1.6 THP. Het onderblok van Peugeot was in de basis gewoon goed.

Mee eens. Mijn schoonvader heeft dat blok in een Citroën gehad. Verbruikte behoorlijk veel olie, kan ie wel oud mee worden maar t kan ook escaleren en dan ben je wel aan de beurt. Overigens bleef het bij hem redelijk stabiel.

De 1.6thp is een absolute no go, geldt in mindere mate ook voor de latere 1.2 ethp welke ook kostbare problemen kan krijgen als er niet het juiste onderhoud is uitgevoerd en/of te veel het nieuwe rijden is toegepast. Ik heb meerdere gevallen gehoord van motoren die ruim vóór de 100000km de geest gaven.

Strider zei:
Gisteren een proefrit gemaakt in de 120 TCE variant, het viel mij gelijk op dat de koppeling best zwaar was. Is dat normaal bij deze uitvoering?
Dat weet ik niet. Op afstand is het altijd moeilijk om te beoordelen wat zwaar is. Als ik bij een proefrit al aan iets erger dan koop ik de auto niet.
Maak anders een proefrit in een andere Renault Clio.

Ik heb wel in een Renault Kadjar gereden met de zelfde motor, die koppelde licht en soepel.

Ah, dus ik kan beter de 1.6 VTi vermijden, wat is overigens een hoog olieverbruik bij dit soort motors?

1 liter op 3000 a 4000 km. Overigens niet per se een probleem als je het maar goed in de gaten houdt en als het niet in een keer duidelijk meer wordt.

Maar nogmaals, wat ak2 ook zegt; De 1.6 vti (zonder thp, dus de 120pk versie) variant is verder best in orde hoor. Ik denk bij de 2008 wel de beste optie, samen met de gewone 1.2 vti met 82 pk.

De distributieketting zorgt voor krachtoverbrenging naar de kleppen. De kracht die op de ketting komt te staan is voornamelijk de weerstand die de nokkenassen hebben om rond te draaien. Het is een misverstand dat bij een hoger maximum motorkoppel de distributieketting ook zwaarder wordt belast.

Terug
Bovenaan