Betalen auto in Duitsland

leipo

Net ingestapt
Ik heb in het verleden al eens een auto in Duitsland aangeschaft. Nu wil ik dit weer doen maar ik loop vast in het betaalproces.
Hoe betaal ik in vredesnaam een auto in Duitsland zonder dat ik daar enkele dagen hoef te blijven?

Pinnen schijnt niet te kunnen, of ze accepteren het niet. Heb met meerdere dealers contact gehad en ze zeggen allemaal dat je het geld moet overschrijven.
Mijn bank (ING of Regiobank) hebben zelf geen idee hoe lang het duurt. Je krijgt daar te horen dat het binnen 24 kan, maar het kan ook 48 of 72 uur zijn.

Kan iemand mij verder helpen?

Lijkt me toch niet zo ingewikkeld? Gewoon Euro's.
Bitcoin, diamanten, goud, zullen sommige misschien ook wel aannemen.

Je zou misschien ook een N26 rekening kunnen aanmaken, en die gebruiken. Dat is Duits, dus ik neem aan gewoon meteen geregeld. Zou ik wel heel goed uitzoeken hoe het zit, dat je daar geen problemen mee gaat krijgen.

Nou zo ingewikkeld is het dus wel.
N26 heb ik precies om die reden genomen. Maar echter kom je daar ook van een koude kermis thuis. "Outgoing SEPA instant transfers arrive instantly. Regular outgoing SEPA transfers take up to 2 working days."

De instant payments hebben een limiet en biedt daarom ook geen uitkomst.
"The maximum amount you can send with an instant transfer will be 2.000€ (5 times a day for a maximum of 10.000€ per day)."

Binnen 5 secondes met TIPS, gewoon bij je eigen bank.
https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/verwerkingstijden

NL: ABN,ING,Rabo, Knab, Triodos, Volks (=Regio) etcetera...
DE: Deutsches, Landes, Volks, C24, Team etcetera

Duidelijk voorbeeld van de oerconservatieve werkwijze van banken, die payments zijn nu geregeld, maar de helpdesk weet het nog niet. Je kan bij de Rabo ook nog gewoon spoedbetalingen aan de balie doen al geven ze aan dat het niet nodig is.

Je kunt gewoon met internetbankieren eenvoudig het geld overboeken.
Zorg van te voren dat je daglimiet van je interbankieren dan hoog genoeg staat.

**Kijk ook op de site van je bank, vaak staat het hier heel goed uitgelegd.**

Duitsland hoort bij de Sepa landen, bij mijn bank betekent dat dat als je op werkdagen voor 14.00 overboekt dat het de zelfde dag binnen is. Anders de volgende dag.

Als je daar in de garage kunt pinnen kun je bijvoorbeeld maximaal € 2.500 pinnen, Informeer bij je bank welke limiet voor pinbetalingen in het buitenland mogelijk/ maximaal in te stellen is.

Wel teleurstellend dat een bankmedewerker deze eenvoudige vragen niet kan beantwoorden. Dit horen ze gewoon te weten.

Vorq zei:
Binnen 5 secondes met TIPS, gewoon bij je eigen bank.
https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/verwerkingstijden

NL: ABN,ING,Rabo, Knab, Triodos, Volks (=Regio) etcetera...
DE: Deutsches, Landes, Volks, C24, Team etcetera

Duidelijk voorbeeld van de oerconservatieve werkwijze van banken, die payments zijn nu geregeld, maar de helpdesk weet het nog niet. Je kan bij de Rabo ook nog gewoon spoedbetalingen aan de balie doen al geven ze aan dat het niet nodig is.

Dat is een goede tip, bedankt.
ING zit echter niet bij TIPS aangesloten maar bij Instant Payments.
De Rabobank is wel bij TIPS aangesloten en de bank waar ik het geld naar toe wil overmaken ook. Alleen heb ik zelf natuurlijk weer geen Rabobank :cry:

ak2 zei:
Duitsland hoort bij de Sepa landen, bij mijn bank betekent dat dat als je op werkdagen voor 14.00 overboekt dat het de zelfde dag binnen is. Anders de volgende dag.
Ok, maar zal dat niet alsnog onderdeel van het probleem zijn? TS gaat waarschijnlijk niet vooruit betalen, de garage laat die auto niet gaan als het bedrag niet op de rekening staat. Dan wordt het nog lang koffie drinken in de showroom als je pech hebt.

Leon in zn Fiesta zei:
ak2 zei:
Ok, maar zal dat niet alsnog onderdeel van het probleem zijn? TS gaat waarschijnlijk niet vooruit betalen, de garage laat die auto niet gaan als het bedrag niet op de rekening staat. Dan wordt het nog lang koffie drinken in de showroom als je pech hebt.

Precies. Dit is niet de eerste keer dat ik al een hotel heb moeten pakken, mijn geld al kwijt was en geen auto mee kreeg.
Dit grapje wil ik natuurlijk niet nog eens meemaken.

Vooruit betalen kan wel en zal ook wel goed gaan maar als het niet goed gaat ben je gewoon je geld kwijt omdat je het zelf heb overgemaakt.
Nog niet gesproken over wat als de auto toch schade of andere mankementen heeft.

Tja we zijn wat dat betreft ook wel een beetje verwend geworden de laatste jaren, helemaal met de opkomst van mobiel bankieren en de tikkies/betaalverzoeken. Binnen NL is dat in een split second geregeld allemaal.

Er schieten mij wel wat vragen te binnen, maar kan me niet voorstellen dat je daar zelf al niet over na hebt gedacht. Dus tegen beter weten in: 1) Ouderwetse contanten? 2) Toch maar een auto in Nederland zoeken?

Cash is nog heel gangbaar in Duitsland maar dealers willen daar niet aan.
Auto uit Nederland kan ook maar in Duitsland staan 1.2 miljoen occasions. Duitse auto's zijn vaak ook veel luxer uitgerust etc. Een beetje aangekleed model in Nederland is naar het feit dat ze moeilijker te vinden zijn ook een heel stuk duurder. Daarbij is Duitsland voor mij prima aan te reizen.

Bij de Duitse Mazda dealer waar ik mijn MX-5 kocht kon ik gewoon pinnen. Bij m'n eigen bank de pinlimiet verhoogd en met pin betaald.

Rroelll zei:
Bij de Duitse Mazda dealer waar ik mijn MX-5 kocht kon ik gewoon pinnen. Bij m'n eigen bank de pinlimiet verhoogd en met pin betaald.

Tja ik begrijp dat ook niet. Ik heb meerdere dealers gesproken en bij geen van allen mag je pinnen.

leipo zei:
Rroelll zei:

Tja ik begrijp dat ook niet. Ik heb meerdere dealers gesproken en bij geen van allen mag je pinnen.
Ik mocht ook niet pinnen maar moest ook over schrijven. De verklaring was dat het wel eens voorgekomen was dat een klant bij de bank had geklaagd dat hij de transactie niet gedaan was waarna de pinactie terug gedraaid werd. De auto ging dan natuurlijk niet terug. Dat schijnt met overschrijven niet te kunnen.

Klopt dat is vaak de reden waarom je het moet overmaken. Maar jij hebt het dus overgemaakt? Ben je daar dan dus minimaal 2 dagen geweest?

leipo zei:
Klopt dat is vaak de reden waarom je het moet overmaken. Maar jij hebt het dus overgemaakt? Ben je daar dan dus minimaal 2 dagen geweest?
Het was voor mijn naast de deur. Dus heen en weer gereden. En het was bij mijn eigen dealer dus had ik daar niet zo'n probleem mee.

leipo zei:
Auto uit Nederland kan ook maar in Duitsland staan 1.2 miljoen occasions. Duitse auto's zijn vaak ook veel luxer uitgerust etc. Een beetje aangekleed model in Nederland is naar het feit dat ze moeilijker te vinden zijn ook een heel stuk duurder. Daarbij is Duitsland voor mij prima aan te reizen.
Helder. Het was ook een beetje vragen naar de bekende weg hoor, maar domme vragen leiden soms ook tot slimme antwoorden ;)
Lastige kwestie. Je hebt te maken met een zeker wantrouwen over en weer (terecht, het gaat niet om een pak vla dat je even meegeeft) en de partij die bepalend is voor het tijdspad (de bank) geeft feitelijk ook niet thuis. Ik heb geen ervaring met dit soort kwesties dus mijn woorden zijn in dat opzicht weinig waard denk ik, maar ik vrees dat je hier niet uit gaat komen.

Laatste gekke ingeving: je kent niemand met een Rabo-rekening die je voldoende vertrouwt dat je het geld naar hem/haar overmaakt en dat hij/zij bij die dealer de transactie doet? Zodat het via TIPS kan? En anders zelf eventueel een rekening openen daar? (Geen idee hoe makkelijk dat gaat en wat dat kost. En dat zeg ik als klant van de Rabo).

Zelfde probleem ervaren met mijn Stelvio Q. Dat was ook nog eens bij een particulier! Pinnen en overboeken vinden ze riskant omdat ze denken dat je het geld nog terug kan halen. Tevens wil het geld er niet altijd dezelfde dag opstaan (hallo 2022).
Cash is bijna niet meer te krijgen bij de bank en je moet pinnen bij winkelcentra waar nog van die geldmaten zitten.

Ik had persoonlijk zoals je kunt voorstellen echt heel veel geld nodig. Ik heb 80% vooraf overgemaakt (was al voor een proefrit geweest dus vertrouwde de man), maar ideaal is het niet. De laatste 20% heb ik 4 dagen achter elkaar voor naar de pinautomaat gemoeten. Maar gezien ik op de grens woon, dat wel in Duitsland gedaan, in een bankfiliaal met beveiliging. Het idee dat je bij een druk winkelcentrum 5000 euro uit de muur trekt (daglimiet) vond ik echt bizar en geen goed idee.

Leon in zn Fiesta zei:
leipo zei:
Helder. Het was ook een beetje vragen naar de bekende weg hoor, maar domme vragen leiden soms ook tot slimme antwoorden ;)
Lastige kwestie. Je hebt te maken met een zeker wantrouwen over en weer (terecht, het gaat niet om een pak vla dat je even meegeeft) en de partij die bepalend is voor het tijdspad (de bank) geeft feitelijk ook niet thuis. Ik heb geen ervaring met dit soort kwesties dus mijn woorden zijn in dat opzicht weinig waard denk ik, maar ik vrees dat je hier niet uit gaat komen.

Laatste gekke ingeving: je kent niemand met een Rabo-rekening die je voldoende vertrouwt dat je het geld naar hem/haar overmaakt en dat hij/zij bij die dealer de transactie doet? Zodat het via TIPS kan? En anders zelf eventueel een rekening openen daar? (Geen idee hoe makkelijk dat gaat en wat dat kost. En dat zeg ik als klant van de Rabo).

Mijn moeder heeft een Rabobank rekening. Ik denk inderdaad dat ik het eventjes met 1 euro test en de dealer vraag om de exacte valutadatum en tijd terug te sturen. Mocht dit direct zijn geweest rest mij alleen bij de Rabobank uit te vogelen of hier nog limieten aan verbonden zijn.
Als alles goed lijkt te gaan laat ik mijn moeder gewoon vanuit Nederland het geld overmaken als ik de auto gezien en gereden heb.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Zelfde probleem ervaren met mijn Stelvio Q. Dat was ook nog eens bij een particulier! Pinnen en overboeken vinden ze riskant omdat ze denken dat je het geld nog terug kan halen. Tevens wil het geld er niet altijd dezelfde dag opstaan (hallo 2022).
Cash is bijna niet meer te krijgen bij de bank en je moet pinnen bij winkelcentra waar nog van die geldmaten zitten.

Ik had persoonlijk zoals je kunt voorstellen echt heel veel geld nodig. Ik heb 80% vooraf overgemaakt (was al voor een proefrit geweest dus vertrouwde de man), maar ideaal is het niet. De laatste 20% heb ik 4 dagen achter elkaar voor naar de pinautomaat gemoeten. Maar gezien ik op de grens woon, dat wel in Duitsland gedaan, in een bankfiliaal met beveiliging. Het idee dat je bij een druk winkelcentrum 5000 euro uit de muur trekt (daglimiet) vond ik echt bizar en geen goed idee.

Ja same feeling here.
De ESA en de Nasa kunnen met robots naar de maan en deze vanaf de aarde besturen. Maar geld direct of in ieder geval binnen het uur naar nota bene je buurland met de zelfde munteenheid overmaken kan niet :confused:

leipo zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:

Ja same feeling here.
De ESA en de Nasa kunnen met robots naar de maan en deze vanaf de aarde besturen. Maar geld direct of in ieder geval binnen het uur naar nota bene je buurland met de zelfde munteenheid overmaken kan niet :confused:
Volgens mij kan het prima, maar iedere dag dat het bij de bank op de rekening staat krijgen zij rente.

Een rente die momenteel 0,0 is... ik heb Rabo, en geld naar het Duitsland was er bij mij binnen het uur.

Bij het kopen van mijn auto het bedrag bij de dealer in twee keer via pin betaald. Vanaf twee verschillende rekeningen. Ging prima, maar het was dan ook niet perse een schokkend hoog bedrag.

Joel 1987 zei:
Bij het kopen van mijn auto het bedrag bij de dealer in twee keer via pin betaald. Vanaf twee verschillende rekeningen. Ging prima, maar het was dan ook niet perse een schokkend hoog bedrag.

Heb je m'n eerste post überhaupt gelezen? Bij 4 verschillende dealers kun je allemaal niet pinnen.

vertmaori zei:
Een rente die momenteel 0,0 is... ik heb Rabo, en geld naar het Duitsland was er bij mij binnen het uur.
Dat is de rente die jij krijgt of eigenlijk niet, de bank rekent met andere rentes.

Ja die rekenen met andere rentes: o.a. euribor en libor, die staan al tijden onder nul.

Frits79 zei:
vertmaori zei:
Dat is de rente die jij krijgt of eigenlijk niet, de bank rekent met andere rentes.

vertmaori zei:
Ja die rekenen met andere rentes: o.a. euribor en libor, die staan al tijden onder nul.

Frits79 zei:
vertmaori zei:
Een collega had een hypotheek waarbij de variabele rente 0,5% boven Euribor. Die kreeg regelmatig de bank aan de lijn of hij niet een andere rentevorm wilde hebben.

In topic, mijn salaris naar mijn Duitse rekening staat over het algemeen dezelfde dag op mijn rekening. Dat was vroeger inderdaad een dag later maar blijkbaar is dat tegenwoordig sneller.

EVV zei:
vertmaori zei:

Frits79 zei:
vertmaori zei:
Een collega had een hypotheek waarbij de variabele rente 0,5% boven Euribor. Die kreeg regelmatig de bank aan de lijn of hij niet een andere rentevorm wilde hebben.

In topic, mijn salaris naar mijn Duitse rekening staat over het algemeen dezelfde dag op mijn rekening. Dat was vroeger inderdaad een dag later maar blijkbaar is dat tegenwoordig sneller.

En hoe weet je dat het de zelfde dag op je rekening staat? Op mijn loonstrook staat niet op welk tijdstip ze het op een bepaalde dag overmaken.
Anyway het zal allemaal wel maar ik weet in ieder geval zeker dat; ING, Rabo, Regiobank en notabene de Duitse N26 maar beperkt directe overschrijvingen doen. Het kan wel maar het is niet sluitend.
In dit specifieke geval kan het alleen met Rabo en laat mijn moeder het geld overmaken als de auto in orde is.

Topic mag van mij op slot. Iedereen bedankt voor het meedenken en delen van eigen ervaringen.

Misschien nog niet op slot gooien, en even laten weten hoe het uiteindelijk is afgelopen? Wie weet heeft iemand anders er nog iets aan. Blijkbaar is dit dus wel 'een dingetje' ;)

Leon in zn Fiesta zei:
Misschien nog niet op slot gooien, en even laten weten hoe het uiteindelijk is afgelopen? Wie weet heeft iemand anders er nog iets aan. Blijkbaar is dit dus wel 'een dingetje' ;)
Kennelijk niet. Overmaken gaat volgens de reacties binnen het uur en pinnen is kennelijk ook geen punt.
Mijn ervaringen zijn anders. Nog geen 2 jaar geleden met een kennis mee geweest en precies het zelfde meegemaakt.
Het ligt dus aan mij, whatever.

Terug
Bovenaan