Bestelwagen

Chaneweis

Wegverkenner
Autofanaten,

Ik wil gaan kijken voor een “nieuwe” bestelwagen.
Mijn budget is 10k excl btw.
Nu zou ik graag een caddy willen (rijd echt heel volwassen).

Maar dan heb ik rond die prijs meer dan 100k weg terwijl je bijv een fiat doblo van 2018/2019 met 70k voor hetzelfde geld heb.
Caddy zijn dan altijd rond bouwjaar 2016.

De oude model Citroën berlingo en zijn broertjes wil ik niet meer . Slechte ervaringen mee namelijk.
Kangoo valt ook af, want oude model vind ik echt afschuwelijk lelijk.
Dan heb je nog de ford transit connect, maar die is net als de caddy op de 2e hands markt erg prijzig.
En dan heb je bij beide modellen ook nog een CNG variant, maar aanbod is erg mager en iemand ervaring met CNG?
Ik wil best een alternatief voor diesel, maar moet wel degelijk
Zijn en het moet niet gek veel duurder rijden natuurlijk.

Is de caddy echt zoveel meer waard dan de andere merken die nieuwer zijn en met minder km’s of ben ik dan een dief van mijn eigen portemonnee?

Mvg

Ik rij wel eens in een nieuw model Peugeot Partner maar kan daar moeilijk aan wennen.
Mijn collega die er vaker in rijdt vindt het ook maar niks.

2 jaar geleden zijn we op zoek geweest naar een bestelwagen, en waren enthousiast over de Peugeot Partner 2 van na de tweede facelift uit 2015.
De auto kwam heel goed uitontwikkeld over en reed voor een bestelwagen
opvallend goed. Ik heb gereden in een Peugeot Partner diesel uit 2017. Ik begreep ook dat dit model vanaf de eerste facelift in 2012 heel betrouwbaar waren.
De Citroën Berlingo is identiek. Ik zou zelf ondanks de mindere ervaringen aanraden om er zeker naar te kijken, je krijgt heel veel bestelwagen voor je geld.

We hebben ook gekeken naar de VW Caddy maar die is wel heel erg duur voor wat je krijgt, en de auto is leeg erg stug door de starre achteras. We vonden de auto zijn hoge meerprijs absoluut niet waard. De concurentie doet zeker niet voor de Caddy onder, maar is wel veel goedkoper

We hebben ook gekeken naar de Dacia Dokker, fijn zijn de grote laadruimte en lage prijs. De auto reedt wel iets minder dan de Partner maar best goed, de auto is wel behoorlijk basic, maar je betaalt er ook weinig voor. De auto biedt erg veel bestelwagen voor het geld, kijk wel of je er goed in zit. De Dacia is de goedkoopste bestelwagen per kilometer, en heeft goede uit ontwikkelde Renault techniek.

Zakelijk gezien is een diesel bestelwagen voor een ondernemer gewoon nog een hele economische keus.

Uit eindelijk hebben we geen bestelwagen gekocht maar een aanhangwagen.

ak2 zei:
2 jaar geleden zijn we op zoek geweest naar een bestelwagen, en waren enthousiast over de Peugeot Partner 2 van na de tweede facelift uit 2015.
De auto kwam heel goed uitontwikkeld over en reed voor een bestelwagen
opvallend goed. Ik heb gereden in een Peugeot Partner diesel uit 2017. Ik begreep ook dat dit model vanaf de eerste facelift in 2012 heel betrouwbaar waren.
De Citroën Berlingo is identiek. Ik zou zelf ondanks de mindere ervaringen aanraden om er zeker naar te kijken, je krijgt heel veel bestelwagen voor je geld.

We hebben ook gekeken naar de VW Caddy maar die is wel heel erg duur voor wat je krijgt, en de auto is leeg erg stug door de starre achteras. We vonden de auto zijn hoge meerprijs absoluut niet waard. De concurentie doet zeker niet voor de Caddy onder, maar is wel veel goedkoper

We hebben ook gekeken naar de Dacia Dokker, fijn zijn de grote laadruimte en lage prijs. De auto reedt wel iets minder dan de Partner maar best goed, de auto is wel behoorlijk basic, maar je betaalt er ook weinig voor. De auto biedt erg veel bestelwagen voor het geld, kijk wel of je er goed in zit. De Dacia is de goedkoopste bestelwagen per kilometer, en heeft goede uit ontwikkelde Renault techniek.

Zakelijk gezien is een diesel bestelwagen voor een ondernemer gewoon nog een hele economische keus.

Uit eindelijk hebben we geen bestelwagen gekocht maar een aanhangwagen.
Heb zelf de berlingo van 2013 gehad en echt een hoop
Ellende binnen 100k gehad.
Zal de optie open houden.
Dacia dokker gaat hem sowieso niet worden . Dan maar iets meer per km , maar wat een lelijke bestelwagen is dat en beetje aangekleed best aan de prijs (nieuw).

De caddy is gewoon grote kanshebber, maar dan puur vanwege zijn goede uitstraling en interieur is simpel maar wel degelijk.
Doblo vind ik ook erg netjes en op de 2e hands markt erg voordelig alleen wil ik wel een 6-bak dus de 1.3mjtd valt dan al af.
Ik rij ongeveer 40k per jaar dus zou je zeggen diesel, maar CNG schijn ook erg voordelig te zijn. En beter voor milieu wat ik erg belangrijk vind.
Privé rijden we daarom ook elektrisch, maar voor bestelwagens is dat echt niet haalbaar nog ivm aanhangers etc.

Als cng uit de Groningse klei wordt getrokken en de nam/overheid komt die bewoners nauwelijks tegemoet, dan zou ik daar uit principe niet mee willen rijden. Je zal daarnaast wel een brandstof app moeten downloaden, van waar het verkrijgbaar is ik weet niet of het inmiddels net zoveel verkrijgbaar is als lpg.

De Nissan nv200 zou je nog naar kunnen kijken, maar ik schat zo in, dat niet je ding is.

De blue hdi blokken van peugeot/Citroën zijn wel heel fijn qua koppel

Wat wil je precies vervoeren, hoeveel trekgewicht moet ie hebben? Een nieuwe Transit Courier 1.0 EcoBoost kost in de kaalste uitvoering niet heel veel meer dan je budget dacht ik.

Met de Fiat Doblo heb ik geen ervaringen, wat ik lees is dat ze over het algemeen niet duur zijn om te rijden. Bij het bedrijf waar ik vroeger werkte hadden ze ook Fiats, maar dat is al lang geleden. Ze waren niet duur, en deden het wel altijd.

Fiat heeft veel ervaring met diesels, maar ook met auto's op gas. CNG is dan ook een optie, nadeel is wel het grotere gewicht, kleinere actieradius, en minder tankstations. Voordelen zijn de lage prijs, en ze zijn natuurlijk schoner.
Een 6 bak in de Doblo lijkt mij gezien het koppel, en lage snelheden hier niet echt nodig. Let bij de 1.3 JTD wel op de distributieketting. Rond 150.000 km zou ik die vervangen.

Overigens is er niets mis met een VW Caddy, maar zag zelf niet in waarom die veel meer moet kosten dan andere bestelwagens.

Overigens als je de Renault Kangoo 2 niet mooi vind kijk dan naar een Mercedes Citan, die is identiek. De Kangoo en Citan worden in de zelfde fabriek gebouwd, en zijn goede bestelwagens. Bij een bestelwagen vind ik zelf het uiterlijk minder belangrijk.

Voor de betrouwbaarheid van een tweedehands bestelwagen is het vooral belangrijk hoe er mee om is gegaan, je kwam soms jonge auto's tegen die in opvallend slechte staat waren. En sommige mensen krijgen echt alles stuk,
of veranderen in korte tijd een prima bestelwagen in een barrel.

De nieuwe Ford Transit Connect hebben vrienden van mij dat lijkt mij ook een erg goede optie, die veel waar voor het geld biedt. De Transit Courier is nog goedkoper.

Succes met het rond kijken, en de proefritten.

ak2 zei:
Met de Fiat Doblo heb ik geen ervaringen, wat ik lees is dat ze over het algemeen niet duur zijn om te rijden. Bij het bedrijf waar ik vroeger werkte hadden ze ook Fiats, maar dat is al lang geleden. Ze waren niet duur, en deden het wel altijd.

Fiat heeft veel ervaring met diesels, maar ook met auto's op gas. CNG is dan ook een optie, nadeel is wel het grotere gewicht, kleinere actieradius, en minder tankstations. Voordelen zijn de lage prijs, en ze zijn natuurlijk schoner.
Een 6 bak in de Doblo lijkt mij gezien het koppel, en lage snelheden hier niet echt nodig. Let bij de 1.3 JTD wel op de distributieketting. Rond 150.000 km zou ik die vervangen.

Overigens is er niets mis met een VW Caddy, maar zag zelf niet in waarom die veel meer moet kosten dan andere bestelwagens.

Overigens als je de Renault Kangoo 2 niet mooi vind kijk dan naar een Mercedes Citan, die is identiek. De Kangoo en Citan worden in de zelfde fabriek gebouwd, en zijn goede bestelwagens. Bij een bestelwagen vind ik zelf het uiterlijk minder belangrijk.
.
Doblo (nieuw model) oogt erg netjes.
1.3jtd had ik destijds in mijn punto en die was tot 1800 toeren echt niks.
Heb regelmatig zware aanhangers erachter dus wat puf is wel fijn.
Caddy oogt gewoon erg modern en chique de auto heeft gewoon een goede uitstraling .
Uiterlijk vind ik opzich best belangrijk, want rij er 40k per jaar mee en wil gewoon goed voor de dag komen bij klanten.

Citan is inderdaad ook een optie die heb ik nog niet overwogen.

Op m'n werk hebben we naast elektrische auto's ook caddy's op diesel en CNG.

Voor wat betreft CNG, je kan de pitpoint app gebruiken, daarmee kun je alle CNG stations vinden in NL. Ze liggen vaak niet op de route maar eigenlijk in elk groot dorp of elke stad is er wel een CNG station te vinden.
Met CNG kun je ongeveer 20 kilometer op een kilo rijden, en een kilo kost rond de €1,20 dus het is erg voordelig rijden.

Actieradius op CNG ligt rond de 500 kilometer op een volle tank en dan heb je nog ongeveer 100 kilometer op benzine.
Met de techniek hebben we geen problemen gehad tot op heden (onze 'afdeling' heeft ongeveer 10 van deze caddy's op CNG). De meesten staan op 100dkm met uitschieters naar 150dkm. Het enige waar je even naar moet kijken is of jouw garage ook onderhoud doet aan deze wagens want niet elke VW dealer doet het onderhoud eraan.

Mocht je nog meer willen weten over de CNG caddy's dan laat maar weten

Bobslee zei:
Op m'n werk hebben we naast elektrische auto's ook caddy's op diesel en CNG.

Voor wat betreft CNG, je kan de pitpoint app gebruiken, daarmee kun je alle CNG stations vinden in NL. Ze liggen vaak niet op de route maar eigenlijk in elk groot dorp of elke stad is er wel een CNG station te vinden.
Met CNG kun je ongeveer 20 kilometer op een kilo rijden, en een kilo kost rond de €1,20 dus het is erg voordelig rijden.

Actieradius op CNG ligt rond de 500 kilometer op een volle tank en dan heb je nog ongeveer 100 kilometer op benzine.
Met de techniek hebben we geen problemen gehad tot op heden (onze 'afdeling' heeft ongeveer 10 van deze caddy's op CNG). De meesten staan op 100dkm met uitschieters naar 150dkm. Het enige waar je even naar moet kijken is of jouw garage ook onderhoud doet aan deze wagens want niet elke VW dealer doet het onderhoud eraan.

Mocht je nog meer willen weten over de CNG caddy's dan laat maar weten
bedankt!
Dus betrouwbaarheid is prima in orde met CNG.

Ik ga me er even in verdiepen, want dat lijkt me een prima alternatief voor de diesel.

[size=small]
Auto encyclopedie zei:
Als cng uit de Groningse klei wordt getrokken en de nam/overheid komt die bewoners nauwelijks tegemoet, dan zou ik daar uit principe niet mee willen rijden. (..)

Jemig, dan kan grotendeels in NL wel de CV en het gasstel buiten gebruik gesteld worden.
Nu is dat, op termijn, ook wel de bedoeling.. maar of dat allemaal maar zo makkelijk gaat lukken als dat overheden dat willen?[/size]

Inzake betrouwbaarheid van CNG systemen. Wellicht kan je, binnen je ondernemerskring, wel wat ervaringen inwinnen bij taxibedrijven?

De Doblo en Transit rijden veel beter door moderne onderstel techniek. De Caddy is qua achteras niet moderner dan de middeleeuwse postkoets.

heb van 2015 tot 18 195.000 km met een Doblo 1.3 5 bak gereden. Behalve normale slijtage (banden, remblokken, accu) alleen 1 wiellager moeten vervangen. Van 2018 tot afgelopen vrijdag 174.000 km in een Doblo maxi 1.6 6 bak gereden. Jaar geleden schijven en blokken voor vervangen, en verder 2 lampjes. Was software matig aangepast naar 140+ Pk, en heb vaak maximale lading qua gewicht aan boord ( bij de laatste laadvermogen 1050 kilo).

De eerste heeft me 12,5 cent per km gekost, de 2e 14 (excl. btw).

Thema90 zei:
De Doblo en Transit rijden veel beter door moderne onderstel techniek. De Caddy is qua achteras niet moderner dan de middeleeuwse postkoets.

heb van 2015 tot 18 195.000 km met een Doblo 1.3 5 bak gereden. Behalve normale slijtage (banden, remblokken, accu) alleen 1 wiellager moeten vervangen. Van 2018 tot afgelopen vrijdag 174.000 km in een Doblo maxi 1.6 6 bak gereden. Jaar geleden schijven en blokken voor vervangen, en verder 2 lampjes. Was software matig aangepast naar 140+ Pk, en heb vaak maximale lading qua gewicht aan boord ( bij de laatste laadvermogen 1050 kilo).

De eerste heeft me 12,5 cent per km gekost, de 2e 14 (excl. btw).
kijk dat is nuttige informatie.
Ga sowieso proefritten plannen dus rijgedrag ga ik zelf ondervinden.
Dus jullie zeggen dat de enige reden dat ondernemers een caddy kiezen is door de uitstraling?
Moet zeggen dat ik de doblo echt wel netjes vind.
Caddy tot €10k excl zit je al beetje in de bodem van de markt te vissen terwijl je bij doblo gewoon een bijna nieuwe dan heb.
Dan is het nog de vraag is CNG ideaal voor mij kwa kosten en gebruiksgemak of word het toch weer een diesel.

Dichtstbijzijnde CNG pomp lig op 10min van mijn huis vandaan en werk voornamelijk in de buurt van A’dam en kom bijna elke dag langs een pomp in meerkerk met CNG dus dat is gunstig.
Zal met beide moeten gaan rijden om daar iets over te zeggen.

Die 1.3 hoe deed die het onderin de toeren? Mijn punto destijds (2011) had echt geen puf onder die moest je echt rond 2000toeren houden om beetje mee te kunnen.

Ik vind de uitstraling ook afhankelijk van het publiek wat in een bepaalde auto rijdt, en zodoende vind ik de Caddy geen positieve uitstraling hebben, maar dat is geheel persoonlijk.

Het rare is qua trekkracht dat de 75 pk 1.3 soepeler is dan de 90 pk 1.3. Denk dat het ook te maken heeft met bak verhoudingen.

Durashift zei:
[size=small]
Auto encyclopedie zei:
Als cng uit de Groningse klei wordt getrokken en de nam/overheid komt die bewoners nauwelijks tegemoet, dan zou ik daar uit principe niet mee willen rijden. (..)

Jemig, dan kan grotendeels in NL wel de CV en het gasstel buiten gebruik gesteld worden.
Nu is dat, op termijn, ook wel de bedoeling.. maar of dat allemaal maar zo makkelijk gaat lukken als dat overheden dat willen?[/size]

Inzake betrouwbaarheid van CNG systemen. Wellicht kan je, binnen je ondernemerskring, wel wat ervaringen inwinnen bij taxibedrijven?

Als je iets nieuws koopt is de keuze makkelijker, dan als je het al hebt. Bij bestaande bouw is het lastiger dan bij nieuwbouw of het kopen van een andere auto
Ts vind milieu belangrijker dan de problematiek in het noorden.

Heb geen inruil als ik de bedrijfswagen ga kopen.
10% korting is dan toch niks geks?

Sprak toevallig een van mijn buren die een garage heeft en die hanteren ongeveer 3 tot 5% korting.
Hij zei er ook meteen bij dat tegenwoordig mensen gewoon komen voor de vraagprijs zoals die staat er dat er weinig onderhandeld word . Gezien de prijzen ivm internet al erg scherp zijn.

Vind dat een beetje vreemd aangezien een dealer/handelaar ook gewoon handelsprijzen hanteert bij aanschaf auto toch.

Marge op (gebruikte) auto's wordt steeds minder. 10% lijkt me echt veel te fors bij een occasion. Het zit meer in zaken als: afleveren op nieuwe banden, trekhaak monteren, dat soort zaken.

Zou ik het zo zeggen vroeger toen ik geen inruil had .
Hanteerde ik 10% en kwamen we uit op 7/8% .

Maar al zouden ze een trekhaak monteren of iets dergelijks komt het op hetzelfde neer.

Heb geen inruil als ik de bedrijfswagen ga kopen.
10% korting is dan toch niks geks?

Misschien bij een incourante auto met een rare kleur of uitvoering die al meer dan 90 stadagen heeft. Maar de marges zijn verder heel weinig tegenwoordig. 10% op een gangbare bestelauto is echt niet aan de orde.

Ik vind zo'n caddy 3 ook niet fijn rijden overigens. zeker als ze leeg zijn, zijn het echte stuiterbakken. Toen ze net uit kwamen (2004 !) toen was het echt een van de betere bestelauto's. maar de concurrentie heeft dat in de jaren aardig ingehaald. Als je voor een jonge occasion gaat zou ik niet snel voor een caddy gaan die in de basis al uit 2004 stamt. Of je moet naar heel specifieke zaken gaan kijken wat een caddy heeft. zoek je 4x4 dan vind je makkelijker een caddy dan een ander model. Net als veel vermogen; ook dat vind je wat makkelijker in een caddy. Net als een fijne DSG automaat.

zoek je verder niet iets specifieks, ga gewoon voor een van de veel modernere concurrenten. kwalitatief doen ze verder niet onder voor elkaar

over CNG; ik heb wel eens met een Opel Zafira gereden met CNG. Was prima, hier in de buurt zijn enkele tankstations (dus even checken hoe dat bij jou zit) en vind het vermogen ook wel wat tegenvallen. Voor het lichte werk en niet al te veel kilometers op een dag is het een overweging waard.

toch als je hem zakelijk kunt registreren zou ik lekker voor diesel gaan; weinig nadelen, financieel gunstig, veel aanbod

En voor 10K ex. ex. koop je gewoon een vrijwel nieuwe Kangoo uit 2019, met fabrieksgarantie met 26.000 km vanuit financieel oogpunt natuurlijk heel interessant.

Gaat het om het logo;

Mercedes Citan;

2017, 51.000 km

Ik persoonlijk vind zo'n caddy wel fijn rijden. We hadden ook kort een Opel Combo en dat vond ik dus helemaal niks, dat was flink terug in de tijd met zo'n wagen.
Een CNG caddy heeft andere veren dan een gewone caddy volgens mij. De CNG caddy is helemaal geen stuiterbak maar gewoon een comfortabele reiswagen.
Verder hebben we op het werk nog een Caddy Maxi diesel staan en dat rijdt inderdaad niet erg prettig, die ligt niet erg rustig op de weg.

Het vermogen van de CNG caddy is trouwens gewoon prima. Even uit m'n hoofd heeft die wagen 100pk. Op benzine zit die er echt wel in, als de auto overschakelt op CNG merk je wel dat ie iets in vermogen terug zakt maar je komt nog steeds prima met het verkeer mee. Daarnaast heeft ie 6 versnellingen dus je rijdt op de snelweg lekker in een laag toerental en dus in alle rust (in tegenstelling tot zo'n diesel).

Zo’n kangoo gaat er echt niet komen.
Vind die zo verschrikkelijk lelijks.

Ja ik zou toch proef moeten gaan rijden.
Is toch echt persoonlijk hoe je iets vind rijden.

Nu zag ik een ford courier 1.0 voor 10excl nieuw dat is natuurlijk ook interessant.
Ga toch even kijken hoe het met de laadruimte is, want is natuurlijk het kleine broertje van de connect.

Maar wat ga je er mee vervoeren? Zware spullen? Lange spullen? Hoge spullen? Rij je veel km ? Wil je 1 schuifdeur, 2 schuifdeuren, achterdeuren (handig met heftruck laden) of met achterklep (kun je soms droog staan, wel checken of het hoog genoeg is)

Ga je hem grijs of geel rijden? Waarom wil je voor een benzine (of CNG) gaan?

Dan moet het goed rijden natuurlijk (waarbij als je veel rijd het belangrijker is, (net als de stoel) dan wanneer je louter korte stukjes rijd)

En als laatste komt doorgaans het uiterlijk

zo gaat het bij ondernemers vaak. Ken ze overigens ook wel die het in de omgekeerde volgorde doen, maar dat is uit financieel oogpunt niet altijd handig

Om je een idee te geven; iemand in mijn omgeving rijd zakelijk en wil wel de voordelen van grijs rijden. vervoerd geen zware spullen, heeft wel een beetje ruimte nodig maar rijd veel kilometers en hecht veel waarde aan fijne stoelen, fijn rijden en stilte in de auto. niet het rumoer van een bestelauto.

Die heeft een vergelijkbaar model als deze

160PK diesel, automaat, super luxe. Die gene die ik ken rijd al jaren 60.000 per jaar in alle rust, stilte en luxe na volle tevredenheid.

$_86.JPG

$_86.JPG

$_86.JPG

Maar is dus niet handig als je stukadoor bent of iets. Of als je regelmatig met een heftruck moet laden

De Ford Courier Ecoboost mag 900kg trekken geremd en 610kg ongeremd. Qua formaat komt ie overeen met een eerste generatie Berlingo/Partner. En ik vind 'm goed rijden, als een Ford dus :)

AsconaGT zei:
Maar wat ga je er mee vervoeren? Zware spullen? Lange spullen? Hoge spullen? Rij je veel km ? Wil je 1 schuifdeur, 2 schuifdeuren, achterdeuren (handig met heftruck laden) of met achterklep (kun je soms droog staan, wel checken of het hoog genoeg is)

Ga je hem grijs of geel rijden? Waarom wil je voor een benzine (of CNG) gaan?

Dan moet het goed rijden natuurlijk (waarbij als je veel rijd het belangrijker is, (net als de stoel) dan wanneer je louter korte stukjes rijd)

En als laatste komt doorgaans het uiterlijk

zo gaat het bij ondernemers vaak. Ken ze overigens ook wel die het in de omgekeerde volgorde doen, maar dat is uit financieel oogpunt niet altijd handig

Om je een idee te geven; iemand in mijn omgeving rijd zakelijk en wil wel de voordelen van grijs rijden. vervoerd geen zware spullen, heeft wel een beetje ruimte nodig maar rijd veel kilometers en hecht veel waarde aan fijne stoelen, fijn rijden en stilte in de auto. niet het rumoer van een bestelauto.

Die heeft een vergelijkbaar model als deze

160PK diesel, automaat, super luxe. Die gene die ik ken rijd al jaren 60.000 per jaar in alle rust, stilte en luxe na volle tevredenheid.

$_86.JPG

$_86.JPG

$_86.JPG

Maar is dus niet handig als je stukadoor bent of iets. Of als je regelmatig met een heftruck moet laden
ik rij vooral van project naar project en heb regelmatig zware aanhangers erachter met gipsplaten etc.
Ik rij gemiddeld 40k per jaar en stoelen zijn dan zeker belangrijk.
Korte stukjes vrijwel niet en vervoer vaak in mijn auto kleinmaterialen voor de bouw en halve gipsplaten/estrich vloerplaten etc.
1 schuifdeur nodig aan andere kant komt een stelling.
Mijn eisen:

-airco
-cruisecontrol
-handsfree

Dat voornamelijk en de rest is extra zoals achteruitrijcamera en parkeersensoren.
Zet hem gewoon op de zaak dus grijskenteken en CNG/benzine ivm strengere milieueisen in de toekomst en natuurlijk wil ik ook mijn steentje bijdragen bij een schonere lucht ( rij privé al EV).
Zo’n zafira of iets dergelijks lijkt me ook lekker rijden, maar heb ik voor mijn werk net te weinig ruimte.

Zware aanhangers en 40K per jaar zou ik gewoon toch diesel nemen. en ja ze zitten in de taboe hoek maar zo slecht als dat men soms denkt ik het niet.

Benzine is financieel niet handig en CNG is met 40K per jaar ook niet handig. Veel kleine tank en je kunt niet overal laden. mogelijk dat het ook van invloed heeft op trekhaak / trekgewicht omdat het meer ruimte onder de auto in beslag neemt.

airco / cruise control / handsfree zit vrijwel overal in dus dan heb je redelijk keuze

gewoon beetje proefrijden. Zo'n Transt connect is prima. Kun je nog kiezen tussen een korte (L1) of lange (L2) en 2 zitter

zoiets

of iets kleinere transit courier

MLL zei:
Zoals ik het lees komt die VW Caddy er gewoon.
haha nou dat echt niet hoor. Vind de doblo echt “goedkoop” voor wat je krijg.
Nu enkel nog kijken of het ook een beetje rijdt.

Caddy heeft gewoon 1 voordeel dat de vw als robuust en degelijk overkomt.
Bij de vw bedrijfswagens heb je altijd het gevoel dat het gemaakt is om heel lang mee te gaan(zo solide voel die aan).
Wil natuurlijk niet zeggen dat het zo is.

Mijn lijstje die ik af zal gaan
-vw caddy
-fiat doblo 1.6
-ford transit connect/courier
-peugeot partner facelift (na 2016)
-mb citan

Overigens heb ik het liefst de verlengde, zodat ik een kamersteiger erin kan plaatsen ipv op het dak.

Als de Doblo op het lijstje kan dan moet de Opel Combo er ook bij kunnen. Volgens mij in de basis dezelfde auto ( tenzij dit bij deze generatie al niet meer zo was? ) Hier als voorbeeld een L2H1 met 105 pk 1.6 diesel.

Total Loss zei:
Als de Doblo op het lijstje kan dan moet de Opel Combo er ook bij kunnen. Volgens mij in de basis dezelfde auto ( tenzij dit bij deze generatie al niet meer zo was? ) Hier als voorbeeld een L2H1 met 105 pk 1.6 diesel.
dat is eigenlijk oude type doblo.
Dan koop je eigenlijk een verouderde wagen terwijl de nieuwe doblo ongeveer hetzelfde kost.

lesley zei:
Total Loss zei:
dat is eigenlijk oude type doblo.
Dan koop je eigenlijk een verouderde wagen terwijl de nieuwe doblo ongeveer hetzelfde kost.

Totaal geen verstand van maar als ik Carbase check dan klopt dit in ieder geval niet.
Volgens Carbase hier op deze site is de huidige Doblo er vanaf 2015 tot en met nu.
Deze Combo is er vanaf 2018 en zal dus in ieder geval op basis van deze zelfde Doblo gebaseerd zijn ( alleen dan "nieuwer", andere motoren zo te zien etc. )

lesley zei:
Bij de vw bedrijfswagens heb je altijd het gevoel dat het gemaakt is om heel lang mee te gaan(zo solide voel die aan).

Dat is zowel de kracht als zwakheid van VW.
Ik loop er met een grote boog omheen in ieder geval.
Bus moet elke morgen starten zonder drama.
Hoe die er uitziet boeit mij weinig zolang die maar niet onder de roest en deuken zit.

MLL zei:
lesley zei:

Hoe die er uitziet boeit mij weinig zolang die maar niet onder de roest en deuken zit.
Dat die elke morgen moet starten is voor iedereen gelijk, maar heb best veel klanten en vind dus een must om in een nette wagen aan te komen .
Bijv dacia dokker zal een prima wagen zijn en snap echt waarom sommige ‘m kopen, maar ik zie mezelf er echt niet mee rijden.
Dan rij ik liever paar cent per km duurder.. zakelijk oogpunt dom, maar moet er wel 5/10jaar meedoen en zit er elke dag in.
Dus oog wil ook wat.

lesley zei:
(..)
1 schuifdeur nodig aan andere kant komt een stelling. (..)

Ik heb al gezien dat men de stelling indeling aanpast en zodoende de stelling vakken bereikbaar maakt vanaf de linker schuifdeur.
Ideaal voor gereedschap / materiaal dat je snel bereikbaar wilt hebben, na het uitstappen, bijvoorbeeld. Lijkt mij.

lesley zei:
(..)
CNG/benzine ivm strengere milieueisen in de toekomst en natuurlijk wil ik ook mijn steentje bijdragen bij een schonere lucht (..)

Je zou HVO kunnen doorrekenen als 'beter voor het milieu' alternatief / interessant om mogelijke klanten te werven die dit weten te waarderen?

bestelauto.nl zei:
Het lijkt het ei van Columbus: tank fossielvrije HVO100 in je dieselauto en je rijdt direct niet alleen CO2-neutraal maar ook met een tot 30 procent lagere uitstoot van fijnstof en NOx. Helaas is het wel duurder. Maar het kan en er zijn scenario’s te bedenken waar het loont.

HVO100 staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het is een hernieuwbare brandstof die nagenoeg geen CO2 aan de dampkring toevoegt. Omdat de brandstof zo zuiver is, geeft het ook minder uitstoot van fijnstof en NOx. Vooral bij motoren tot en met Euro 5 telt dat.

Ideaal
Daarmee is HVO100 een ideale diesel. Het is ook goed verkrijgbaar. Zo exploiteren Total Nederland en zijn partners alleen al 140 stations met HVO, waarvan 83 met HVO100. Neste heeft via partners 113 stations met HVO100 en Greenpoint exploiteert zes stations met HVO, waarvan drie met HVO100. Het enige nadeel is eigenlijk dat HVO100 25 tot 30 eurocent per liter meer kost en dat niet alle stations zijn ingericht voor tanken door bestelauto’s. Daarnaast beloont de overheid de brandstof niet met bijvoorbeeld ontheffingen in milieuzones. Toch neemt het gebruik van HVO toe, ook bij bestelautobezitters. Er is ook HVO20: fossiele diesel waaraan 20 procent HVO is bijgemengd. Dat is goedkoper en zorgt toch nog voor 18 procent CO2-reductie.
(..)

bestelauto.nl zei:
(..)Hoewel de fabrikanten en leveranciers van HVO100 claimen dat de brandstof zonder problemen in elke dieselmotor gebruikt kan worden, hebben nog niet alle bestelwagenmerken de milieuvriendelijke diesel ook al vrijgegeven voor gebruik in al hun motoren. In de nieuwste bedrijfswagens van Peugeot, Citroen Opel, Renault en Ford mag dat wel. Maar bijvoorbeeld bij Fiat, VW en Mercedes-Benz weer niet of niet zonder meer.

Bij VW en Mercedes-Benz is dat een beetje vreemd. Want die beide merken doen dat wel op de Noord Amerikaanse markt. Maar daar gloort er hoop. Bij Volkswagen loopt er momenteel een proef met 100 auto’s die volgens de woordvoerder voorspoedig gaat. Men verwacht daar HVO100 eind juni de brandstof vrij te geven voor de VW Transporter 6.1 en de Caddy Cargo. En bij Mercedes-Benz is men ook al weer een stapje verder. Daar moet je nu kijken naar wat er op je tankdop staat. Heeft die naast de aanduiding B7 ook nog de vermelding XTL dan mag je beide brandstoffen gebruiken. (..)

https://www.bestelauto.nl/nieuws/waarom-geen-hvo100-in-de-tank/19757/

lesley zei:
MLL zei:
lesley zei:

Dat die elke morgen moet starten is voor iedereen gelijk, maar heb best veel klanten en vind dus een must om in een nette wagen aan te komen .
Bijv dacia dokker zal een prima wagen zijn en snap echt waarom sommige ‘m kopen, maar ik zie mezelf er echt niet mee rijden.
Dan rij ik liever paar cent per km duurder.. zakelijk oogpunt dom, maar moet er wel 5/10jaar meedoen en zit er elke dag in.
Dus oog wil ook wat.

Maar wie zegt dat klanten een Caddy een nette wagen vinden?

Dat met een linker schuifdeur is heel persoonlijk. Kennis van me wil niet meer zonder. Heeft een Doblo, Transit Custom en twee Iveco's en bij allemaal een linker schuifdeur. Daar een dichte kast achter waar je inderdaad spullen kwijt kan die je zo pakt. Zoals handgereedschap.

Ik zou als eerste op het laadvermogen en trekgewicht gaan selecteren als je veel met aanhangers gaat rijden.
1500 kg trekgewicht minus het leeggewicht van een tandemassertje (ca. 500 kg) resteert in ongeveer 1000 kg wat je nog maar mag laden op de kar.... en daar zit je al heel snel aan met een pak gipsplaten.

Het is uiteindelijk toch de Ford connect geworden.

Heb proefgereden met

-caddy
-doblo
-connect

Citroen berlingo kwam ik aan, maar nee vind het model echt niet mooi (komt denk door de slechte ervaring).

Doblo was het goedkoopst, maar was blij verrast hoe soepel de auto van z’n plek kwam.
Wel de 1.6 gebruikt voor de proefrit…
Maar die stoelen wow lijk wel de zetels van een punto uit 2000 … dat ging hem helaas niet worden ondanks dat die er erg goed uitzag.

Caddy was de duurste van de 3.. maar dat zag je er echt niet vanaf.
Was vrij stuiterig op slechte wegen en vind hem motorisch (75pk) erg ondermaats en interieur was wel overzichtelijk, maar phoee dat is kaal zeg.
Stoelen waren best goed
Caddy vond ik eigenlijk het minste van alle 3

Dan de Ford transit Connect!
Nou uiterlijk is persoonlijk, maar met meegespoten bumpers toch wel een erg nette verschijning.
Dan stap je in en dan weet je het meteen dit moet hem worden.
Heerlijke stoelen en motorisch prima voor hier(90/95pk)
Het was een verlengde dus de meeste ruimte achterin wat toch een eis was.
Zit ook van alles op oa stoelwarming en parkeersensoren voor&achter .

Bedankt alle voor de reacties

Gefeliciteerd! Bij de Transit connect is het de 1.6 TDCi of de 1.5 TDCi en beide zijn ook met andere vermogens leverbaar (in andere modellen). Ik vermoed vooral softwarematig anders, dus chippen lijkt me zeker een optie.

Het gaat hier om de 1.6 diesel met 95pk en dat zal voorlopig genoeg zijn.
Ik ben niet zo van het chippen van de voertuigen.

De Ford Transit Connect is gewoon een hele goede keus, veel plezierige kilometers gewenst.

Mooi zo, goede aanschaf.

Ik kan me idd wel vinden in jouw mening over de Caddy. Een kale caddy is gewoon een treurige bedoening van binnen. Alleen met opties ziet het er nog leuk uit, maar als je voor minder geld bij een ander merk kan slagen geef ik je geen ongelijk!

Bobslee zei:
Mooi zo, goede aanschaf.

Ik kan me idd wel vinden in jouw mening over de Caddy. Een kale caddy is gewoon een treurige bedoening van binnen. Alleen met opties ziet het er nog leuk uit, maar als je voor minder geld bij een ander merk kan slagen geef ik je geen ongelijk!
die caddy was verre van kaal oa navigatie mf stuurwiel, airco , cc, parkeersensoren.

Maar dashboard is simpel en functioneel , maar voor de rest erg mager wat mij toch een teleurstelling gaf.

Vind de caddy van buiten meest tijdloos ogen.. maar of die €2000 meer waard zou moeten zijn? Njah voor mij in ieder geval niet.

Tsja, die € 2000,= extra kun je beter gaan besteden aan een goede en opvallende bedrijfsreclame op de bus, dat visitekaartje levert je veel meer winst op als dat VW-embleempje.
Veel plezier ermee, en houd hem netjes.

Ben bij 4 modellen geweest en toen was de keus voor mij wel duidelijk.
Van tevoren ging mijn voorkeur toch licht richting de caddy.
Enige waar ik wel ben geweest en geen proefrit gemaakt heb is de berlingo.

Bedankt voor het meedenken.

Terug
Bovenaan