Bestelauto kopen particulier of op bedrijf

JDx

Net ingestapt
Goedemorgen,

Wij hebben een kleine boodschappenauto die we bijna niet meer gebruiken, nou zou ik die eigenlijk wel in willen ruilen tegen een bestelauto, maar een bestelauto benzine kan je bijna niet vinden, of die zijn nog erg prijzig.

Een bestelauto diesel zijn er heel veel van, maar dat zijn BTW auto's en prive zijn die diesels erg duur in de belasting.

Het gaat om een auto van ca. 2000 euro die ik wil gaan gebruiken voor vervoer van de hond, als ik ga vissen en om te klussen (naar de bouwmarkt, moet nu vrij vaak auto met trekhaak en kar lenen van familie). Maar eventueel ook af en toe om dingen op te halen en te bezorgen voor m'n bedrijf.

Is het verstandiger om de auto:

- op bedrijf te zetten (op papier ben ik een IT-bedrijf maakt dat uit?) en dan BTW terug te vragen en eventueel bijtelling betalen als ik hem prive meer dan 500km gebruik

- prive te kopen inclusief BTW (is niet zoveel) en elke maand veel belasting betalen (diesel tarief) en dan zakelijke ritten 0,19 cent per kilometer rekenen, en kan je zomaar overal een grijs kenteken verzekeren prive?

Klassiekerrijder zei:
Als particulier moet je in elk geval de volle mep MRB betalen, dat lijkt me weggegooid geld.

Ja gaat om 73 euro (particulier) of 23 euro (zakelijk) per maand.

Ik las al dat je bij een eenmanszaak de auto gewoon op eigen naam moet zetten bij het postkantoor, maar hoe geef je dan bij de belasting aan dat ze het MRB tarief voor ondernemers berekenen en niet prive? Want dat gaat altijd automatisch.

Het lijkt mij verstandiger om dan kleine station te kopen, in een Fabia combi, Ibiza/cordoba Combi of een Clio combi kan je met de achterbank plat ook een hoop kwijt, de hond kan in de kofferbak en als je een exemplaar koopt met trekhaak kan je eventueel nog een aanhanger trekken, het voordeel is dan het een benzine auto kan worden, dus meer vermogen, goedkoper in mrb, alleen wat minder zuinig.
Voor jou budget staan er genoeg stations te koop.

Ook aan gedacht, kan zelfs de stoelen eruit halen.

Maar die hebben ook 2 meter ruimte achterin? Moet dingen kunnen verplaatsen als een bed of paar schuttingen.

En vind het ook sowieso fijn als je geen gezeur hebt met stoffen bekleding, wil gewoon m'n vishengels en visnet achterin kunnen gooien terwijl ze nog nat zijn en de dag erna 50 zakken potgrond zeg maar.

Is dit iets voor de honden? De achterbank neerklappen?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/partner/40589520

JDx zei:
Ook aan gedacht, kan zelfs de stoelen eruit halen.

Maar die hebben ook 2 meter ruimte achterin? Moet dingen kunnen verplaatsen als een bed of paar schuttingen.

En vind het ook sowieso fijn als je geen gezeur hebt met stoffen bekleding, wil gewoon m'n vishengels en visnet achterin kunnen gooien terwijl ze nog nat zijn en de dag erna 50 zakken potgrond zeg maar.
Maar je vervoert dagelijks een bed of een paar schuttingen? Ik niet en daar kan je dan gewoon een aanhanger voor huren, voor in de achterbak kan je een plastic mat kopen waar je je spullen op kan gooien en er uit haalt en heel simpel schoonmaakt.

Grappig verhaal van Carkiller, wij hadden dus zo'n vriend van m'n pa waarvan we bijna wekelijks de bus lenen, die is na 500.000km af en de nieuwe gaat hij niet meer uitlenen.

Ik had het idee om dan zelf zoiets te kopen en er dan eventueel ook aan te verdienen door koerierswerk te doen, of klusjes (bedrijfsmatig) en heel af en toe uit te lenen, wij gooiden dan altijd z'n tank vol, ook al was ie niet vol, als tegendienst.

En de hond gaat niet op de aanhanger :)

Als je een KvK nummer hebt dan kun je gewoon tegen het ondernemerstarief grijs kenteken rijden, ongeacht of je de auto nu privé of zakelijk boekt.
De enigste voorwaarde hiervoor is minimaal 10% zakelijk gebruik.

Persoonlijk zou ik hem privé kopen en de zakelijk gereden kilometers declareren, dan heb je ook geen last van de bijtelling.
Voor de verzekering maakt het verder niet uit hoe je de auto boekt en of het geel/grijs kenteken is.
Ik neem aan dat je als eenmansbedrijf/zzp actief bent... in dat geval komt de bedrijfsauto toch gewoon op je eigen naam te staan en niet op de bedrijfsnaam.

Muddy Bandit zei:
Als je een KvK nummer hebt dan kun je gewoon tegen het ondernemerstarief grijs kenteken rijden, ongeacht of je de auto nu privé of zakelijk boekt.
De enigste voorwaarde hiervoor is minimaal 10% zakelijk gebruik.

Ik neem aan dat je als eenmansbedrijf/zzp actief bent... in dat geval komt de bedrijfsauto toch gewoon op je eigen naam te staan en niet op de bedrijfsnaam.

Maar hoe geef je dat dan aan? Want als ik zo'n busje koop en bij het postkantoor op eigen naam zet, kan ik nergens aangeven dat hij fiscaal op bedrijfsnaam moet. Dat gaat allemaal automatisch. Of kun je dat aangeven?

Sorry al gevonden:

Wij passen het lage tarief voor ondernemers automatisch toe, als u bij ons als ondernemer voor de omzetbelasting geregistreerd bent.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/bestelautotarief_voor_ondernemers

Oh ik zie nu pas dat je voor 2000,- een busje wil scoren, ik had een hoger bedrag in gedachten. Dan is het wel de overweging waard inderdaad (mits je de maandelijkse lasten ook een beetje leuk houdt). Overigens zou ik in zo'n geval voor een Caddy o.i.d. kiezen, niet voor een volwaardige bus. En dan wel eentje met trekhaak. Hoe vaak loop je nou met bankstellen of schuttingen te sjouwen?

Ik zou dan gewoon een benzine auto kopen. Een Berlingo of een Multipla ofzo.
Maatje groter: twee jaar terug liet ik een binnendeur bezorgen, kwam die ondernemer met een Kia Carnival. Ideale auto zei ie, want deuren passen precies tussen de stoelen door in de auto!

Bestelbusje kan ook voor de particulier op grijs kenteken mit je auto aan de voorwaarden voldoet. (o.a. geblindeerde ramen achter en geen achterbank)

Mijn broertje rijd zo al jaren rond in een diesel bestelwagen.

Nicolette Hofstede zei:
Bestelbusje kan ook voor de particulier op grijs kenteken mit je auto aan de voorwaarden voldoet. (o.a. geblindeerde ramen achter en geen achterbank)

Het grote verschil zit hem in de MRB: als particulier betaal je voor grijs kenteken aardig wat meer wegenbelasting dan een ondernemer.;)

Muddy Bandit zei:
Nicolette Hofstede zei:

Het grote verschil zit hem in de MRB: als particulier betaal je voor grijs kenteken aardig wat meer wegenbelasting dan een ondernemer.;)

Als particulier heb je dan nog wel het voordeel dat je de provinciale opcenten niet hoeft te betalen.

Dat geeft nog wel wat voordeel, maar al niet meer de grote winst voor de diesels.
Voor mijn Nissan Pickup King Cab (1750 kg) betaal ik € 105,=/3 maand tegen het ondernemerstarief mrb.
Als partikulier zou dat op grijs kenteken al € 379,=/3 maand zijn, en op geel kenteken zelfs € 481,=/3 maand.:(

Leon in zn Fiesta zei:
Oh ik zie nu pas dat je voor 2000,- een busje wil scoren, ik had een hoger bedrag in gedachten. Dan is het wel de overweging waard inderdaad (mits je de maandelijkse lasten ook een beetje leuk houdt). Overigens zou ik in zo'n geval voor een Caddy o.i.d. kiezen, niet voor een volwaardige bus. En dan wel eentje met trekhaak. Hoe vaak loop je nou met bankstellen of schuttingen te sjouwen?

iso8.jpg

iso11.jpg

iso12.jpg

Past gewoon een plaat in van 215 bij 91 of een lat van 240.

Ideaal dat die voorstoel met 1 hendel compleet plat kan.

Zo groot als een voordeur dus, dat krijg je niet in een Caddy.

Barri zei:
Ik zou dan gewoon een benzine auto kopen. Een Berlingo of een Multipla ofzo.
Maatje groter: twee jaar terug liet ik een binnendeur bezorgen, kwam die ondernemer met een Kia Carnival. Ideale auto zei ie, want deuren passen precies tussen de stoelen door in de auto!

Die plank is dus net zo groot als een voordeur.

maz01.jpg

maz02.jpg

Dit is 'm dus geworden, een 323F uit 2000 met 1.5 16v blok, alles plat en het is net een station.

Met z'n 1050kg zeer gunstig in de belasting (951-1050 klasse) en slechts 19 euro verzekering per maand.

Daarom ben in een fan van aanhangertjes. Heb een karretje van 80 euro waar een pallet met deuren op kan. Plinten van 2,40 m lach ik om, mijn persoonlijk record staat op PVC buizen van 5 meter lang :) Bijkomend voordeel: dat ding kan je op de zijkant zetten dus kost nauwelijks ruimte. Alleen die hond blijft dan over :p

Een Partner, Berlingo, Doblò o.i.d.? De geel-kentenuitvoering dan.
Ik heb twee jaar geleden een tijdje een 'mooie' goudgele Partner type 1, phase 2 gehad met achterdeurtjes. Superpraktisch en qua kosten zeer betaalbaar.

Vandaag gewassen en wat krasjes en de koplampen gepoetst.

Jammer dat linksachter een deuk en diepe kras zit, anders was ie over zijn geheel gezien nog erg netjes.

polish01.jpg

polish02.jpg

polish03.jpg

Terug
Bovenaan