Beslagen ruiten

• Onderwerp starter Anoniem_1733311236
  • Startdatum
A

Anoniem_1733311236

Guest
Als ik instap zijn de ruimten beslagen, na een tijdje is dit weg met combinatie airco + ventilatie.
Dan zet ik de ventilatie op circuleren, zodat de auto geen vochtige lucht van buiten naar binnen haalt, dan beslaan de schone ruiten.
Vervolgens ga ik maar weer ventileren met buitenlucht. Dan heb ik weer schone ruiten.
Wat gaat er verkeerd.
De auto is dan enkele uren onderweg autobaan, van korte rijes kan het niet zijn.

De auto wordt gelucht, zodat vocht eruit kan, bijvoorbeeld naar een regenperiode.

Blijkbaar is er veel vocht in de auto. Lekkage via schutbord, achterlichten, kofferklep, paravaan vol water, afvoer airco verstopt..... you name it. Zoekplaatje!

In vrijwel iedere auto beslaan de ramen, als je deze op recirculeren zet.
Alleen de inzittende zorgen al voor voldoende damp door te ademen.
Die knop gebruik je dan ook zelden, alleen als het erg stinkt buiten of als er een oude diesel voor je bij het stoplicht staat.

R xxxx zei:
Wat gaat er verkeerd.

Wat er verkeerd gaat? Je denkt verkeerd...
a014.gif
.

Enig idee hoeveel waterdamp jouw lichaam produceert? Als je weet dat waterdamp condenseert op koude oppervlakken snap je ook waarom de condens juist op de ruiten (koudste oppervlakken) neerslaat: Beslagen ruiten dus.
Ventileren helpt: de recirculatieknop dus NIET gebruiken, behalve tijdelijk als de buitenlucht dusdanig smerig is dat het stinkt, bijvoorbeeld als je achter de rokende uitlaat van een dieselbus in de file staat.
Wanneer de buitenlucht extreem vochtig (en koud) is: airco aan (temperatuur op +20°C of iets hoger) en uitstroom via de ruiten laten lopen. De airco droogt de instromende lucht en blaast droge, warme lucht langs de ruiten.

Dit gaat er dus verkeerd:
R xxxx zei:
Dan zet ik de ventilatie op circuleren, zodat de auto geen vochtige lucht van buiten naar binnen haalt, dan beslaan de schone ruiten.

Je doet zelf al de trial&error maar op basis van de gedachte dat buitenlucht vochtiger is maak je de verkeerde conclusie.

Verder, wat Jazzik en MX6 schrijven (y)

Bij recirculeren beslaan de ramen altijd, is bijna bij iedere auto zo.
Dus recirculatiestand niet meer gebruiken.

Als het buiten koud en vochtig is dan ve verlaag je door de lucht te verwarmen de relatieve luchtvochtigheid ( met een airco erbij nog meer). Je kan dan binnen de boel prima droogblazen, Er komt door de warmte meer ruimte voor de damp in de lucht en dus drogen je ruiten.
Met circuleren raakt ook die lucht uiteindelijk verzadigd en krijg je condensatie.

De recirculatiestand moet je alleen gebruiken, bij zware luchtverontreiniging en als je de auto snel wil koelen bij (hele) hoge temperaturen.

De luchtvochtigheid in de auto neemt op de recirculatiestand snel toe, inzittenden verliezen zelf (veel) vocht, en je hebt soms ook vocht uit je kleding, met als gevolg beslagen ramen.

Probeer je interieurfilter te vervangen dat heeft ditzelfde probleem bij mij en mijn zus opgelost.

Inderdaad, probeer interieurfilter te vervangen. Daar komt alle lucht door naar binnen. Is dat filter vies/vochtig dan gaat alle lucht dus eerst door een nat filter.

En ik weet niet of de auto wel eens onder bomen staat. maar misschien zit er veel blad en andere rommel onder de parafaan, (bij de ruitenwissers daaronder). Doorgaans word daar de lucht aangezogen bij veel auto's richting het interieurfilter

V0RQ zei:
Als het buiten koud en vochtig is dan ve verlaag je door de lucht te verwarmen de relatieve luchtvochtigheid ( met een airco erbij nog meer). Je kan dan binnen de boel prima droogblazen, Er komt door de warmte meer ruimte voor de damp in de lucht en dus drogen je ruiten.
Met circuleren raakt ook die lucht uiteindelijk verzadigd en krijg je condensatie.

Dit en niets anders. Geen gedoe met internetfilter, in de gewone stand gaat de condens weg. Niets aan de hand. Waarom schakel je de circulatie stand eigenlijk in?

Hoeveel auto's ken jij, waarvan (zeker in de herfst) de ramen niet beslaan, als de recirculatueklep dicht staat?
Mijn auto heeft niet eens een interieurfilter en ook geen airco.
De auto heeft goede deurrubbers, lekt nergens, maar de ramen zullen uiteindelijk toch beslaan, als de recirculatueklep dicht staat.
Gewoon die klep open laten staan, zo moeilijk is dat toch niet?

AsconaGT zei:
Inderdaad, probeer interieurfilter te vervangen. Daar komt alle lucht door naar binnen. Is dat filter vies/vochtig dan gaat alle lucht dus eerst door een nat filter.

En ik weet niet of de auto wel eens onder bomen staat. maar misschien zit er veel blad en andere rommel onder de parafaan, (bij de ruitenwissers daaronder). Doorgaans word daar de lucht aangezogen bij veel auto's richting het interieurfilter

Interieur filter wordt jaarlijks vervangen, deze zomer nog, auto staat inderdaad onder bladeren, die regelmatig worden verwijderd, ook onder de paravan, ik haal dan het rooster weg, zodanig dat ik overval bij kom.

Hoe kan ik de airo controleren, of die wel zijn vocht kwijt kan?

Mooi is dat :D
Meerdere mensen geven aan wat de oorzaak is en TS blijft ontkennen en wil opzoek naar een probleem dat er niet is. Nouja, dat is er wel maar bevind zich tussen het stuur en de berijdersstoel :D

Recirculatie-stand zorgt voor je probleem. Als je airco niet/niet goed werkt, je parafaan vol zit en het water naar binnenloopt of er ergens anders een lek zit dan heb je geen last van wat condens wat wegtrekt bij uitschakelen recirculatie maar dan heb je de druppels aan je ruiten hangen en duurt het ontzettend lang voordat dat weggetrokken is.
Been there, done that :)

Airco zou ik jaarlijks (of densoods om het jaar) laten checken door de garage.

B Real zei:
Meerdere mensen geven aan wat de oorzaak is en TS blijft ontkennen en wil opzoek naar een probleem dat er niet is. Nouja, dat is er wel maar bevind zich tussen het stuur en de berijdersstoel :D

Recirculatie-stand zorgt voor je probleem. Als je airco niet/niet goed werkt, je parafaan vol zit en het water naar binnenloopt of er ergens anders een lek zit dan heb je geen last van wat condens wat wegtrekt bij uitschakelen recirculatie maar dan heb je de druppels aan je ruiten hangen en duurt het ontzettend lang voordat dat weggetrokken is.

Of doe gewoon een simpel natuurkundeproefje. Je neemt twee plastic zakken, transparante vuilniszakken werken het beste. De één leg je buiten in de tuin, de ander zet je aan je mond. Wel blijven ademen natuurlijk. Vervolgens kijk je welke zak het eerste tekenen van condens vertoont...

Jazzik zei:
R xxxx zei:
Wat gaat er verkeerd.

Wat er verkeerd gaat? Je denkt verkeerd...
a014.gif
.

Ik denk
a015.gif
dat dit tegen het zere been was... Nu probeert R xxx te bewijzen(?) dat ik ongelijk had...
a068.gif

Ik heb nog een oplossing: Koop een zeem of trekkertje en in geval van beslagen ruiten met een op en neer gaande beweging de zeem of trekker over de ruiten bewegen...
Zie gebruiksaanwijzing:
h054.gif

[size=x-small].[/size]​

Interieur filter wordt jaarlijks vervangen, deze zomer nog, auto staat inderdaad onder bladeren, die regelmatig worden verwijderd, ook onder de paravan, ik haal dan het rooster weg, zodanig dat ik overval bij kom.

Hoe kan ik de airo controleren, of die wel zijn vocht kwijt kan?

Dan zit daar het probleem dus niet,

Maar zoals hierboven aangegeven, begin eerst eens met die klep open zetten. Ik heb die wel eens gebruikt in een lange tunnel op vakantie of zo maar eigenlijk hoor je er nooit aan te zitten. Als ik die klep dicht zet beslaat bij mijn auto's ook gelijk alles in deze dagen.

Ik weet niet of je de film titanic hebt gezien. Daar je zie als je in de auto zit, ademt terwijl er geen ventilatie is :)

Titanic-Rose-Car-Window.jpg

Een update, meer uitleg van oorspronkelijke vraag,

Het vocht probleem is al jaren bezig, soms is er zoveel condens, water dat de ventilatie moeizaam of alleen in combinatie met airco de ruiten helder krijgt.

Vrijdag voor dat ik deze openingspost hier heb geplaatst heb ik de recirculatiestand voor het eerst toegepast.
Omdat ik dat advies ergens gelezen heb.
Dit advies is dus fout, is wel gebleken.

Omdat er grote hoeveelheden water, condens in de auto komt, dacht ik aan een oorzaak van buitenaf, een oorzaak heb ik al gevonden, via de as van ruitenwisser op achterklep kon water in de auto, dit is hersteld.
Andere suggesties had ik al nagekeken, bladeren in parafan, interieurfilter is afgelopen zomer vervangen, deur/raam rubbers zijn nergens beschadigd.

Omdat de airco zijn water kwijt moet, heb ik hier gevraagd, hoe ik dat kan controleren.

Gisteren ben ik weer enkele uren onderweg geweest, veel minder last gehad van condens dan voorheen.

B Real zei:

TS ontkent niks, geeft antwoorden op door anderen in dit topic gegeven suggesties zoals door AsconaGT & Fuifje om te kijken naar interieurfilter en bladeren.

Nadat ik vrijdag avond hier de vraag gesteld heb, is de auto niet meer gebruikt, tot gistermiddag/avond, wat kan ik dan meer doen dan antwoorden,
aangeboden suggesties , zoals van Pietzoveel controleren??

Leg er eens 2 vochtvreters in. (Nog geen 3 euro bij de Action)
Die kun je hergebruiken door ze in de magnetron te leggen.
Dan kun je het vocht dat in het interieur zit er uit krijgen.

R xxxx zei:
Een update, meer uitleg van oorspronkelijke vraag,

Het vocht probleem is al jaren bezig, soms is er zoveel condens, water dat de ventilatie moeizaam of alleen in combinatie met airco de ruiten helder krijgt.

Vrijdag voor dat ik deze openingspost hier heb geplaatst heb ik de recirculatiestand voor het eerst toegepast.
Omdat ik dat advies ergens gelezen heb.
Dit advies is dus fout, is wel gebleken.

Omdat er grote hoeveelheden water, condens in de auto komt, dacht ik aan een oorzaak van buitenaf, een oorzaak heb ik al gevonden, via de as van ruitenwisser op achterklep kon water in de auto, dit is hersteld.
Andere suggesties had ik al nagekeken, bladeren in parafan, interieurfilter is afgelopen zomer vervangen, deur/raam rubbers zijn nergens beschadigd.

Omdat de airco zijn water kwijt moet, heb ik hier gevraagd, hoe ik dat kan controleren.

Gisteren ben ik weer enkele uren onderweg geweest, veel minder last gehad van condens dan voorheen.
Dat is wel iets anders dan je in eerste instantie aangaf (of suggereerde). :)

Een paar korrels kattenbakvulling in een netje schijnt ook te helpen. (Heb het zelf nooit geprobeerd maar toch...)
Recirculatiestand heb je alleen nodig bij een vieze auto die voor je rijdt en verder niet.

Meteen ventileren met airco aan, moet kunnen helpen.

Zijn de ruiten al beslagen voordat je de auto instapt of raken ze beslagen wanneer je de auto instapt en wegrijdt? Dat zijn twee verschillende zaken.

Bij mijn vorige auto ging het om beslagen ruiten als deze paar uur of nachtje geparkeerd stond. Een echte nachtmerrie is het tijdens de winter. Had hier ooit ook eens een topic over geopend. Van alles gedaan maar nooit kunnen oplossen.

Als het bij jou om het eerste geval gaat dan moet er haast natte plekken onder de vloerbekleding of ergens in de kofferbak aanwezig zijn. Het is ook erg lastig om de vocht totaal eruit te krijgen nadat de auto bijvoorbeeld ooit een waterlekkage heeft gehad en binnenin nat is geworden.

Sterkte man, echt een klote probleem is het.

Je kan eens proberen om regelmatig het interieur goed warm te maken en met de achterramen een stukje open te rijden. Vooral met automatische climate control lijkt het soms of dat systeem zo min mogelijk wil ventileren. Dan kan het soms helpen om handmatig de ventilator op een hoge stand te zetten, temperatuur goed warm en zorgen dat de lucht ook uit de auto komt.

De snelheid van ontwasemen hangt ook van de kwaliteit van de airco af. Bij onze Audi A1 met gewone airco duurt het veel langer, zo'n 4 min., dan bij onze A5 (cabrio) met automatische airco, 1-2 min. De A5 heeft wel een speciaal knopje daarvoor.
Bij een Peugeot 307 die wij hadden (met airco), was het echt een drama. Met 2 man in de auto bij een regenbui begon de voorruit ook tijdens de rit te beslaan en had je een doekje nodig om het droog te vegen.

Dit betreft redelijk jonge auto's zonder lekkage.

xvmlx zei:
Zijn de ruiten al beslagen voordat je de auto instapt of raken ze beslagen wanneer je de auto instapt en wegrijdt? Dat zijn twee verschillende zaken.

Als het bij jou om het eerste geval gaat dan moet er haast natte plekken onder de vloerbekleding of ergens in de kofferbak aanwezig zijn. Het is ook erg lastig om de vocht totaal eruit te krijgen nadat de auto bijvoorbeeld ooit een waterlekkage heeft gehad en binnenin nat is geworden.

Gisteravond had de auto de ruiten aan de binnenkant beslagen.

De auto heeft een lekkende kachel radiateur gehad, (uiteraard buiten garantie, fout bij montage in fabriek).
De kachel radiateur is vervangen, vloermat en isolatie er helemaal uit, gereinigd met hoge drukreiniger, lage druk, warm water, twee dagen hangend laten drogen, in hete zomer, waarna deze weer gemonteerd is.

De auto wordt voldoende gelucht, bijv bij droog weer, ramen open, of gedeeltelijk open zodat aanwezig vocht naar buiten kan.
Of tijdens stalling in garage altijd ramen/deuren open, zodat vocht weg kan.
De vloermatjes gaan eruit als deze door veelvuldig in/uit stappen nat zijn om buiten de auto te laten drogen, verwarming wordt gebruikt om interieur flink te verwarmen, om later de waterdamp door geopende deuren te laten verdwijnen.

Na het openen van dit topic heb ik een lekkage gevonden en opgelost,ruitenwisser achterklep, afwachten of dit helpt.

R xxxx zei:
xvmlx zei:

De auto heeft een lekkende kachel radiateur gehad, (uiteraard buiten garantie, fout bij montage in fabriek).
De kachel radiateur is vervangen, vloermat en isolatie er helemaal uit, gereinigd met hoge drukreiniger, lage druk, warm water, twee dagen hangend laten drogen, in hete zomer, waarna deze weer gemonteerd is.

De auto wordt voldoende gelucht, bijv bij droog weer, ramen open, of gedeeltelijk open zodat aanwezig vocht naar buiten kan.
De vloermatjes gaan eruit als deze door veelvuldig in/uit stappen nat zijn om buiten de auto te laten drogen, verwarming wordt gebruikt om interieur flink te verwarmen, om later de waterdamp door geopende deuren te laten verdwijnen.

Na het openen van dit topic heb ik een lekkage gevonden en opgelost,ruitenwisser achterklep, afwachten of dit helpt.

Hm dan wordt de situatie inderdaad lastig...

Voorruit ooit vervangen geweest?

Het grote voordeel van airco is (behalve de verkoeling bij warmte) dat het vocht onttrekt uit de lucht. Maar het grote nadeel is dat als je de airco aan hebt gehad bij de laatste rit de ramen vaker beslagen zijn als je de auto de volgende ochtend weer ontwaakt. Dat wordt nog erger als je de re-circulatie stand hebt ingeschakeld. Dit komt omdat er altijd vocht achterblijft in het ventilatie systeem. Mijn advies is: gebruik de airco alleen als het echt te warm wordt in de auto. Condensvocht bij koude dagen krijg je ook goed weg door voldoende te ventileren met warme lucht. Desgewenst kun je de ramen op een kier zetten. Een maal droog zonder daar bij de airco te hebben gebruikt blijft het vaker langer droog.

En mocht het zijn dat de verkeersveiligheid in gevaar komt door beslagen ramen, zet die airco slecht kort aan tot de ramen helder zijn en schakel die airco zo snel mogelijk weer uit.

Maar dat is mijn mening maar....

Daar zijn de meningen toch over verdeeld Ricardo. Ik lees ook verhalen dat het juist beter is om het hele jaar de airco te gebruiken, zodat het systeem regelmatig 'doorgeblazen' wordt. Wat dan wijsheid is, geen idee. Bij mijn Ibiza heb ik 9 jaar lang standaard met de climate control gereden, zonder daarbij de airco-functie uit te schakelen. In het laatste jaar had ik het idee dat het binnen wat vochtiger was dan normaal, maar geen idee of dat van de airco komt of van wat anders. Auto was op dat moment ook al weer 12 jaar oud dus kan zomaar zijn dat er toch ergens wat is gaan lekken.

Ik zit nooit aan de knoppen van de climate control, die regelt alles automatisch en perfect.
De airco blijft dus altijd aan.
Heb nooit last van beslagen ramen.
Als ik een nieuwe auto krijg stel ik de temperatuur in en blijft van de andere instellingen de hele levensduur van de auto af.
Hooguit bij erg warme dagen voor ik uitstap de temperatuur iets hoger om de overgang tussen de binnen- en buitentemperatuur niet te hoog te laten worden.

Leon in zn Fiesta zei:
Daar zijn de meningen toch over verdeeld Ricardo. Ik lees ook verhalen dat het juist beter is om het hele jaar de airco te gebruiken, zodat het systeem regelmatig 'doorgeblazen' wordt. Wat dan wijsheid is, geen idee. Bij mijn Ibiza heb ik 9 jaar lang standaard met de climate control gereden, zonder daarbij de airco-functie uit te schakelen. In het laatste jaar had ik het idee dat het binnen wat vochtiger was dan normaal, maar geen idee of dat van de airco komt of van wat anders. Auto was op dat moment ook al weer 12 jaar oud dus kan zomaar zijn dat er toch ergens wat is gaan lekken.

Niet alleen doorblazen, zo blijft het systeem gesmeerd.

herbruikbare autoontvochtiger. Je pakt het probleem niet bij de bron aan, maar kan wel helpen voor zolang als het nodig is.

gewoon de airco altijd aan laten. drogen de leidingen ook niet uit en voorkomt problemen.

Wel is het zo dat het iets beter is na een rit om de airco de laatste paar km uit te zetten zodat de droger kan drogen en zo geen vocht in het systeem achterblijft.

Ik heb de airco wel vaak uitgeschakeld als het niet te warm of te vochtig is, hoofdreden is omdat ik de droge aircolucht niet heel prettig vind (en scheelt nog brandstof ook). Doorgaans regelt de climate control zonder airco ook prima de temperatuur. Maar in deze (vochtige) dagen staat hij hier altijd wel altijd de hele rit aan, om de vocht uit de auto te halen.

zo heeft ieder weer een ander idee / gevoel er bij. Maar als je het altijd aan laat staan mag je in Principe geen problemen verwachten met beslagen ruiten.

@TS; je hebt toevallig geen koelvloeistof verlies? --> Lekke kachelradiateur?

xvmlx zei:
R xxxx zei:
xvmlx zei:

Hm dan wordt de situatie inderdaad lastig...

Voorruit ooit vervangen geweest?

Nee, nooit vervangen.

AsconaGT zei:
herbruikbare autoontvochtiger. Je pakt het probleem niet bij de bron aan, maar kan wel helpen voor zolang als het nodig is.

gewoon de airco altijd aan laten. drogen de leidingen ook niet uit en voorkomt problemen.

Wel is het zo dat het iets beter is na een rit om de airco de laatste paar km uit te zetten zodat de droger kan drogen en zo geen vocht in het systeem achterblijft.

Ik heb de airco wel vaak uitgeschakeld als het niet te warm of te vochtig is, hoofdreden is omdat ik de droge aircolucht niet heel prettig vind (en scheelt nog brandstof ook). Doorgaans regelt de climate control zonder airco ook prima de temperatuur. Maar in deze (vochtige) dagen staat hij hier altijd wel altijd de hele rit aan, om de vocht uit de auto te halen.

zo heeft ieder weer een ander idee / gevoel er bij. Maar als je het altijd aan laat staan mag je in Principe geen problemen verwachten met beslagen ruiten.

@TS; je hebt toevallig geen koelvloeistof verlies? --> Lekke kachelradiateur?

Na het vervangen van de kachelradiateur heb ik geen koelvloeistof lek meer,

Zo'n ding ligt in de auto, doet niks.

het absorbeert vocht uit de ruimte tot een bepaalde niveau natuurlijk. Misschien voor jou net de oplossing voor weinig of geen beslagen ramen meer

die is dus wel een keer defect geweest? Geen vochtige vloeren meer of ander rest-vocht in de auto? Alles goed gevoelt of alles droog is? Kofferbak kun je nog een checken of daar niet water langs de auto loopt. kijk ook eens bij het reservewiel of daar geen water in staat of andere sporen voor water lekkage ergens? Als er een schuifdak in zit, ook daar goed de afvoerkanaaltjes controleren.

AsconaGT zei:
Zo'n ding ligt in de auto, doet niks.

het absorbeert vocht uit de ruimte tot een bepaalde niveau natuurlijk. Misschien voor jou net de oplossing voor weinig of geen beslagen ramen meer

die is dus wel een keer defect geweest? Geen vochtige vloeren meer of ander rest-vocht in de auto? Alles goed gevoelt of alles droog is? Kofferbak kun je nog een checken of daar niet water langs de auto loopt. kijk ook eens bij het reservewiel of daar geen water in staat of andere sporen voor water lekkage ergens? Als er een schuifdak in zit, ook daar goed de afvoerkanaaltjes controleren.
Die kachelradiateur is vervangen, binnenbekleding is geheel uit de auto verwijderd, gereinigd met hogedrukreiniger, met warm water om koelvloeistof zeker uit de isolatie mat te verwijderen, twee dagen hangend laten drogen, in hete zomer, waarna alles weer gemonteerd is.

Wij hebben ooit eens een Astra gekocht die al een tijdje te koop stond en op een veldje had gestaan.
Zonder het raam om een kier te zetten, waren de ruiten altijd beslagen
Die hebben we toen een nachtje in een warme ruimte laten zetten, waar normaal gespoten auto's worden gedroogd.
Sindsdien was al het vocht er uit en geen last meer gehad.

MX6 zei:
Wij hebben ooit eens een Astra gekocht die al een tijdje te koop stond en op een veldje had gestaan.
Zonder het raam om een kier te zetten, waren de ruiten altijd beslagen
Die hebben we toen een nachtje in een warme ruimte laten zetten, waar normaal gespoten auto's worden gedroogd.
Sindsdien was al het vocht er uit en geen last meer gehad.

Het is als bij hout. Je denkt dat het droog is maar toch stinkt het op het vuur een uur in de wind.

Inderdaad, goed uitdrogen, een elektrisch ventilatorkacheltje erin zetten met een raam op kiertje open

Ramen van binnen schoon helpt ook, evenals niet met dikke jas aan in auto zitten.

Terug
Bovenaan