Benzine of diesel

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen allen,

Momenteel ben ik op zoek naar een andere auto. Ik twijfel tussen benzine en diesel. Per jaar rij ik namelijk 45.000 km minimaal. Ik rij een auto vaak ‘op’ dus de afschrijving maak ik me niet zo druk om, dat zie ik over 4/5 jaar wel. Ik heb 2 jonge kinderen dus het moet een station zijn, c-segment voldoet prima. En bovenal moet de auto betrouwbaar zijn. Mijn vorige auto was een Opel Astra K station diesel met 216.000 kilometers maar vanwege een ongeluk is deze total loss verklaard.

Wat is jullie advies?

Het budget is €12.000,- en de Astra staat zeker weer op m’n lijstje. Alleen is de vraag of het verstandig is om benzine of diesel te nemen, ook vanwege de vele kilometers

Volgens mij is het als je echt van plan bent de auto op te rijden bij dit aantal kilometers echt nog wel voordeliger een diesel te rijden.
Alleen wat aanschaf betreft al, je krijgt gewoon veel meer auto voor hetzelfde of minder geld, juist omdat de meesten diesel wegdoen.
Bij minder kilometers per jaar of het plan om weer relatief snel in te ruilen wordt het een ander verhaal.

Dit is wel een erg mooie luxe Astra

Maar stuk nieuwer of minder kilometers kan ook prima voor je budget, lever je wel in wat betreft de meest luxe opties.

Kwestie van door rekenen en gebaseerd op welke auto je wilt.

Voor mij viel de keuze ook op Diesel, 50.000KM per jaar:
Mondeo 2L Benzine: 1 op 8-9; bij 1:9 voor 2 euro per liter: €11.111,11
Edge 2L Diesel: 1 op 12-13; bij 1:12 voor 2 euro per liter: €8333,33

Verschil is 2777,78-600(wegenbelasting verschil)=2177,78.
Onderhoudsbeurt interval even buiten beschouwing gelaten, elke 20k km Mondeo, elke 30k km bij Edge.

+ ik sta nu niet minimaal 3x per week bij het tankstation en kan op 1 tank naar Zwitserland.

Natuurlijk is er van de Mondeo ook een hybride variant, ik had hier ooit een test rit in gehad, maar vond deze motor (hoge toeren) helemaal niets. De 2L Benzine is een geweldige motor maar veel te onzuinig.

Verwacht alleen wel dat Diesel duurder wordt dan benzine in de toekomst door de anti Diesel lobby.

Diesel, omdat deze nu relatief goedkoop zijn (niet gewild zijn).
Benzine daarentegen is duur geworden en vage import bovendien.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar Opel Astra, 2018, prijs tot 12500, tot 150.000km, dan kom ik 12 diesels tegen en 5 geïmporteerde benzine auto's..

Met zoveel kilometers per jaar zou ik gewoon een diesel kiezen, je koopt ze uit zeer jonge bouwjaren, en kunt er vaak jaren mee vooruit.

In het C segment zou ik zeker naar de Renault Megane 1.5 DCI kijken, dit is gewoon een hele goede auto, die veel waar voor het geld biedt. Of kijk naar de Peugeot 308 2, kijk naar het faceliftmodel.

Bij deze jaarkm's zou ik zeker voor diesel gaan, lekker afdingen ook bij de aankoop....
De hierboven genoemde renault heeft idd veel pluspunten, al ben ik geen renault man, maar daar zou ik ook eens mee proefrijden.

Zonder twijfel weer een diesel. Never change a winning team, ik zou persoonlijk weer een Astra K nemen met fijne AGR stoelen erin. Nu nog even genieten van de allerlaatste echte ( vind ik) Astra met lekkere diesel.

Als je de auto op rijdt en de restwaarde/afschrijving niet belangrijk is dan ongetwijfeld een diesel nemen.
Zijn op dit moment relatief goedkoop te kopen in vergelijking met een benzine uitvoering.
Meer kilometers per liter brandstof, hoewel over prijs van diesel natuurlijk weinig valt te zeggen, ik denk dat die in de buurt van de benzineprijs zal blijven.

Jan Banaan zei:
Kwestie van door rekenen en gebaseerd op welke auto je wilt.

Voor mij viel de keuze ook op Diesel, 50.000KM per jaar:
Mondeo 2L Benzine: 1 op 8-9; bij 1:9 voor 2 euro per liter: €11.111,11
Edge 2L Diesel: 1 op 12-13; bij 1:12 voor 2 euro per liter: €8333,33

Verschil is 2777,78-600(wegenbelasting verschil)=2177,78.
Onderhoudsbeurt interval even buiten beschouwing gelaten, elke 20k km Mondeo, elke 30k km bij Edge.

+ ik sta nu niet minimaal 3x per week bij het tankstation en kan op 1 tank naar Zwitserland.

Natuurlijk is er van de Mondeo ook een hybride variant, ik had hier ooit een test rit in gehad, maar vond deze motor (hoge toeren) helemaal niets. De 2L Benzine is een geweldige motor maar veel te onzuinig.

Verwacht alleen wel dat Diesel duurder wordt dan benzine in de toekomst door de anti Diesel lobby.

En dan mis je in deze berekening nog het grote verschil in de (vraag)prijzen.

Jan Banaan zei:
CUT

Kon wel eens meevallen zolang het wegtransport 99% op diesel (geen hoofdletter) moet rijden.....

Kees 9379262 zei:
Jan Banaan zei:
CUT

Kon wel eens meevallen zolang het wegtransport 99% op diesel (geen hoofdletter) moet rijden.....

Maar het zou zo maar kunnen dat er op een gegeven moment wordt besloten dat alleen beroepsvervoer nog op diesel mag rijden. In Noorwegen wordt je al als paria gezien als in een personenauto op diesel rijdt. En niet door de overheid, de publieke opinie is ook "om" daar. De keerzijde is dan wel dat het daar in de steden veel schoner is en niet stinkt zoals in de meeste andere steden in Europa.

R Wolters zei:
Kees 9379262 zei:
Jan Banaan zei:
CUT

Maar het zou zo maar kunnen dat er op een gegeven moment wordt besloten dat alleen beroepsvervoer nog op diesel mag rijden. In Noorwegen wordt je al als paria gezien als in een personenauto op diesel rijdt. En niet door de overheid, de publieke opinie is ook "om" daar. De keerzijde is dan wel dat het daar in de steden veel schoner is en niet stinkt zoals in de meeste andere steden in Europa.
Nou zou het mij een worst wezen wat anderr vinden. Het probleem wordt meer de prijs.

Ik zou voor benzine kiezen. Diesel wil men gewoon afserveren dus ze zullen er alles aan doen om dat te verwezelijken. Diesel zal duurder worden, mrb hoger en de kans dat je binnen niet al te lange termijn veel steden niet meer in komt is aanwezig.

Aan de andere kant zijn diesels nu misschien wel goedkoper, dus heb je minder afschrijving.

Terug
Bovenaan