benzine motor

Haha, mogen wij het verslag ook schrijven alsjeblieft?

Alvast wat tips: benzinemotor en schoolopdracht worden aan elkaar geschreven. Zinnen beginnen met een hoofdletter.
 
Daar zou je letterlijk boeken over kunnen schrijven!

Om het voor een schoolopdracht behapbaar te houden, kun je bv. een motortype van VW uit het jaar 2000 opzoeken en een motortype van nu, dan goed zoeken naar technische info en een vergelijk maken in begrijpelijke omschrijvingen of zo technisch als vereist is, en vanuit die info een samenvatting maken waarin de motor vooruit is gegaan verbruik/vermogen/gewicht/uitstootnorm/gebruikte materialen en productietechnieken/betrouwbaarheid.

Bedenk eerst de de randvoorwaarden; wat wil je mensen vertellen? Anders is het al snel een enorm (complex) verhaal.

SUCCES!
 
Om aan steeds strengere milieu eisen te voldoen (alleen tijdens de certificeringsmeting) zijn er allemaal elektronische meet en regeleenheden op- en aangebouwd, turbo's gemonteerd en gelijk de motoren kleiner gemaakt. In a nutshell. Vanuit marketing oogpunt meer en meer pk's, terwijl de gemiddelde snelheid afneemt.
 
Beros zei:
Haha, mogen wij het verslag ook schrijven alsjeblieft?

Alvast wat tips: benzinemotor en schoolopdracht worden aan elkaar geschreven. Zinnen beginnen met een hoofdletter.
En 'vooruitgegaan' is ook één woord.
 
Op sommige punten is de benzinemotor er best op achteruit gegaan. Zoals fijnstofuitstoot, betrouwbaarheid en levensduur. Daar waar de meeste motoren van rond 2000 zo goed als onverwoestbaar waren is dat nu amper nog het geval.
 
22 jaar had je een motor met veel cilinderinhoud en weinig vermogen

Nu hwb je een klein motortje en veel vermogen.

En daar dan nog een verhaal omheen verzinnen.
 
Als je voor een specifiek model gaat met geavanceerde benzinemotoren kun je b.v. naar de Toyota Yaris kijken. In 1999 begonnen met een benzinemotor met variabele kleppen timing VVT-i, in 2009 een DUAL VVT-i, 2012 hybride met 4-cilinder motor met Atkinson cyclus en elektromotor, 2020 hybride met een 3-cilinder met een sterkere elektromotor en de zuinigste benzineauto die er is.

https://www.nu.nl/auto/6229917/dit-zijn-de-tien-zuinigste-benzineautos-van-dit-moment.html
https://www.autoweek.nl/carbase/toyota/yaris/?sorterenop=bouwjaar&brandstof=benzine--elektro-benzine&aantal-deuren=4-5
 
Skyactive-x van mazda is ook wel een knap stukje techniek, heeft alleen nog niet de vooruitgang gebracht die ze dachten.
Veel moderne techniek, was er ook al decenia terug, bv. 5 kleppen per cilinder. Audi doet alsof het voortgang van techniek is, maar in feite had buggati het in de jaren 20/30 van de vorige eeuw al. Buggati bouwde ook motoren met zulke nauwe toleranties, dat pakkingen niet nodig waren..
 
Marcel21674 zei:
Skyactive-x van mazda is ook wel een knap stukje techniek, heeft alleen nog niet de vooruitgang gebracht die ze dachten.
Veel moderne techniek, was er ook al decenia terug, bv. 5 kleppen per cilinder. Audi doet alsof het voortgang van techniek is, maar in feite had buggati het in de jaren 20/30 van de vorige eeuw al. Buggati bouwde ook motoren met zulke nauwe toleranties, dat pakkingen niet nodig waren..

Bugatti had dat toen al ja. Maar of Audi nu nog doet alsof het voortgang van techniek is betwijfel ik, hun motoren hebben die 5 kleppen ook al bijna 25 jaar.
 
Terug
Bovenaan