Belachelijk hoog brandstofverbruik...

rke zei:
Alset zei:
Trouwens, een andere auto kopen om minder aan brandstof uit te geven, loont ook niet gauw. Stel dat je nieuwe auto per 100 km 2 liter minder verbruikt, dus zeg maar € 3,50. Als je dan € 1750 moet bijleggen voor die nieuwe auto, heb je dat pas na 50.000 km terugverdiend.
Je hebt deels gelijk, garages handelen niet voor niets. Een andere auto kopen kost je om te beginnen al snel een duizend euro wat "winst voor de handelaar" is.

Maar, een Punto 1.3 JTD verbruikt gemiddeld (spritmonitor) 1 op 20.
Dat betekent dus 8 liter dieselolie per dag in plaats van meer dan 16 liter benzine ===> 17 euro per dag besparing....
Wegenbelastingsverschil meegerekend?

Al met al zit ik toch te kijken naar een dieseltje of een LPG auto...

Ook die foutmeldingen zitten me niet lekker, voor hetzelfde geld gaat de ECU kapot en dat kost me dan 1000 euro ongeveer.
Toen ik de auto kocht is er blijkbaar een nieuwe ECU ingezet voor 1000 euro(factuur zat erbij) dus ik neem aan dat die even moet meegaan. Maar ik krijg nu dagelijks de melding 'airbag failure, stop engine'. Ik kan natuurlijk gewoon rustig doorrijden maar het is wel irritant. En volgens mij werken de airbags ook niet meer als dat er staat.

Ik wist het van tevoren met Italiaanse auto's en elektronica, heb ook eens een Alfa 147 gehad en dat was ook al zo'n problemenauto. Ik denk ik geef ze nog 1 kans maar toch maar geen Italiaan meer...

TheUltimateOligarchy zei:
...stop engine...

Spookmelding of niet. Maar dit is voor mij een check engine melding... Dat betekend juist dat er wat mis is. 99,9% dat dit voortkomt uit een foutmelding. Hoeft geen foutmelding te zijn die continu voorkomt, maar het kan wel voor meer benzineverbruik zorgen. Zelfs als het een spookmelding is!

En het feit dat de ECU al eens vervangen is. Doet me denken dat het probleem al veel langer aanwezig is dan jij de auto hebt maar nog altijd niet is opgelost.

"En het feit dat de ECU al eens vervangen is. Doet me denken dat het probleem al veel langer aanwezig is dan jij de auto hebt maar nog altijd niet is opgelost."

Dat zal ook zeker het geval zijn.

Maar dat brandstofverbruik kan dus komen omdatie in noodloopstand is?(of doelde je daar niet op met die meldingen?)

TheUltimateOligarchy zei:
"En het feit dat de ECU al eens vervangen is. Doet me denken dat het probleem al veel langer aanwezig is dan jij de auto hebt maar nog altijd niet is opgelost."

Dat zal ook zeker het geval zijn.

Maar dat brandstofverbruik kan dus komen omdatie in noodloopstand is?(of doelde je daar niet op met die meldingen?)

Het kan zijn dat de motor in noodloop functioneert ja. Maar je zal hem toch echt moeten uitlezen voor je hier iets over kan zeggen.

Begin eens met de basis

Altijd starten lopen?
Houdt niet in?
Laatste Onderhoud?(schone filters en olie etc)
op wat voor bandenmaat rijd je en wat voor spanning?
Al eens laten uitlezen? meerdere kleine dingen die je niet merkt kunnen voor een hoog verbruik zorgen zoals
- Kapotte Temp-Sensor ECU
- Kapotte Lambda Sensor
- Smerige Filters
- Slechte bougies en of Filters.

Door een airbag storing gaat je motor niet in de noodloop.
Stop engine gaat branden omdat er een permanente storing in staat door je airbags, en hierdoor je airbags niet werken.

Phenominal zei:
Stop engine gaat branden omdat er een permanente storing in staat door je airbags, en hierdoor je airbags niet werken.

9 van de 10x zijn de airbags een compleet losstaand systeem. Althans er zijn 2 verschillende lampjes voor.
Stop Engine of Check Engine duiden vrijwel altijd op een foutmelding binnen het motormanagement.

Kan dit niet het gevolg zijn van een defecte of slecht funtionerende gasklep zijn.

Terug
Bovenaan