Behoud van je auto

gijshermsen

Net ingestapt
Wij hebben onlangs een 2e auto gekocht, Ford Ka 1.3, voor mijn woon-werkverkeer. Ik kom niet op de snelweg, rijd max 70 km/h, het zijn korte stukjes die ik rijd. Is het dan toch verstandig om af en toe een stuk(je) snelweg te pakken?

Gr Gijs

Ja, zo nu en dan is een stevige snelweg rit aan te raden, om inwendige verontreiniging weg te werken. Bij veel korte stukjes waarbij de motor onvoldoende op temperatuur komt, treedt veel inwendige vervuiling op, die weer weg gaat als de motor goed op tempedatuur komt.
Voor de genoemde ritten, was een elektrische auto een beter idee geweest. Die hoeft nooit op temperatuur te komen, en kan onbeperkt voor korte ritjes gebruikt worden.

Een elektrische auto, ik snap je reactie. Maar én wij vinden ze te duur én en we hebben geen laadpaal/punt.
Maar toch bedankt voor je advies, zal in t vervolg zo nu en dan een stukje snelweg pakken

Bij een Ka 1.3 (dus eerste generatie?) lijkt roest mij het voornaamste aandachtspunt. Die motor is vrij degelijk.

Zoals Mechanix zegt, als het een 1ste generatie Ka betreft die 'niet veel plafond gezien heeft', is roest een grotere zorgen, vooral de kofferbakplaat / dorpels / framebalken

Qua motor, als het om de 1.3 Endura-E gaat heb je daar eigenlijk geen enkele zorgen over, zeer oersterke duwstangtype motor met een extreem korte distributieketting

Een keer op z'n staart trappen hoog in de toeren op werkingstemperatuur is bij deze motor echt geen probleem

Overigens kunnen de kunststof pijpjes richting de kachelradiateur wel stuk gaan door veroudering. Dan loos je opeens je koelvloeistof en kan de motor warmlopen. Aandachtspunt van dit blok.

Wij hebben onlangs een 2e auto gekocht, Ford Ka 1.3, voor mijn woon-werkverkeer. Ik kom niet op de snelweg, rijd max 70 km/h, het zijn korte stukjes die ik rijd. Is het dan toch verstandig om af en toe een stuk(je) snelweg te pakken?

Gr Gijs
In Duitsland is het toch wel verleidelijk om af en toe snelweg te rijden? Vind ik altijd wel leuk de autobahn .

Terug
Bovenaan