Beginnersauto, budget rond de 1000 euro

teukneugels93

Net ingestapt
Ik heb net mijn rijbewijs en ben op zoek naar een leuke beginnersauto. Het liefst zuinig in het gebruik en met lage wegenbelasting natuurlijk. ;-) Ik denk dat ik er niet heel erg veel mee ga rijden, ik gok op 7500 tot 10.000 kilometer per jaar. Het lijkt me ook leuk om ermee op vakantie te gaan, dus langere afstanden, richting Duitsland, Polen, Italië of Kroatië, maar niet meer dan twee keer per jaar.

De auto moet dus niet al te klein zijn en moet wel wat spullen kunnen vervoeren. Ook is het leuk als mijn racefiets erin kan, maar dat kan eventueel ook op fietsendrager natuurlijk.

Ik zit te denken aan een oude sedan eind jaren 90/begin 2000. Die zijn er wel te vinden voor onder de 1000 euro. Ik heb bijv. een Opel Astra 1.6 GL uit 1999 gezien. Lijkt me een prima auto en niet al te klein.

Andere tips zijn zeker welkom.

Als je geen genoegen neemt met een Lupo, Ka of Twingo moet je het zoeken in de incourante auto's als bijvoorbeeld een Nissan Almera, een Mitsubishi Carisma. of een Kia Shuma. Prima auto's maar ongewild dus goedkoop. De sedans van eind jaren 90 zitten ook wel in die categorie. Maarja, die zijn weer minder zuinig en minder licht dan een A-segmenter.

Als je zo weinig rijdt is het verbruik van ondergeschikt belang.

Citroën Xara
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/148466714/Android?s=151-50-4-0-2-25&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=df-a

Suzuki Liana
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/150488277/Android?s=151-50-4-0-2-1&portals_amount=1&portals_dealersite=0&sorteren=df-a&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=

Het type auto is ondergeschikt aan jouw plannetje. Komt helemaal neer op wat je vindt voor die 1000 piek.

Opzich denkt TS wel de goede kant uit, zo'n sedan is hier vaak ongewild (op specifieke, bij de export gewilde modellen na dan) en dus goedkoop. Naast de al door Barri genoemde Shuma zou je ook eens kunnen kijken of je een Daewoo/Chevrolet met kont kan vinden, die zijn amper iets waard.

https://www.autowereld.nl/daewoo/kalos/1-4-spirit-2e-eigenaar-airco-5-d-sedan-dealer-onderhouden-36105423/details.html

daewoo-kalos-1-4-spirit-1-4-spirit-2e-eigenaar-airco-5-d-sedan-dealer-onderhouden.jpg

Bijvoorbeeld een Dacia Logan, Peugeot 406, Daewoo/ Chevrolet Nubira, Daewoo Evanda.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-megane-1-4e-elysee-lage-kilometerstand-nap-nieuwe-apk-benzine-rood-9e6cf348-8562-4f88-a379-446e2ee10bcd?source=list_searchresults&cldtidx=19&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage

Renault Megane Sedan met nieuwe APK t/m februari 2023 en lage kilometerstand.

Seat Corboda
Seat Cordoba 1.6 Stella
€ 999,00
https://link.marktplaats.nl/m1790484344?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Ik zat vanochtend te denken dat een hatchback misschien toch wel wat praktischer voor me is in het begin, zeker omdat je dan toch makkelijker ruimte creëert door de achterbank in te klappen. Ook handiger voor tripjes naar de IKEA of eventueel meenemen van de fiets in de auto ipv op de auto.

Ik vind de Suzuki Liana eigenlijk wel een goede optie. Een hatchback met toch iets meer ruimte dan de gemiddelde hatchback lijkt me. Hij is wel iets duurder qua wegenbelasting dan sommige andere auto's (30 euro per kwartaal ongeveer duurder dan de meeste sedans die in dit topic genoemd zijn).

Zijn er nog vergelijkbare hatchbacks die ietsje ruimer zijn maar toch bijv. wat goedkoper in de wegenbelasting?

teukneugels93 zei:
Zijn er nog vergelijkbare hatchbacks die ietsje ruimer zijn maar toch bijv. wat goedkoper in de wegenbelasting?

Wegenbelasting gaat op gewicht (EV's buiten beschouwing gelaten momenteel). Hoe ruimer de auto betekent meestal dus ook weer wat zwaarder en dus weer iets duurder in de wegenbelasting.

Een ruimere hatchback maar goedkoper in wegenbelasting kan ik je dus niet noemen omdat dat in de regel tegenstrijdig is.

Misschien een verrassende wending, maar wat nou als ik kies voor een duurdere hybride auto? Bijv. een tweedehands Toyota met 200k op de teller van rond de 7000 euro? Een snelle berekening leert dat ik dan jaarlijks op de benzine al 800 euro bespaar bij 10.000 kilometer. Wel is de wegenbelasting hoger, dus dat kost me 300 meer dan bij bijv. Suzuki Liana op jaarbasis. Ook de verzekering kost me denk ik 150 tot 200 euro meer op jaarbasis.

Ik denk wel dat de hybride Toyota goedkoper zal zijn in het onderhoud en ook prima nog een keer 200k mee kan, want volgens mij zijn dat doorgaans fantastische auto's. Ik vraag me dus af of dat uiteindelijk niet goedkoper is dan een occasion van onder de 1000. Op een auto van 7000 euro valt natuurlijk wel meer te verliezen (door afschrijving of pech met gebreken) dan op een goedkopere auto, dat is ook wel zo.

Het geld is er op zich, het is meer dat ik me afvraag of het het waard is voor een beginner om meteen een duurdere auto te kopen, of dat het beter is om het eerst eens te proberen in een ouder "barrel" waar ik me geen zorgen om hoef te maken.

Als ik nu een eerste auto zou moeten kopen, zou ik zo rond de €3000 uitgeven denk ik. Schrijven nooit heel veel meer af, maar je hebt wel een relatief moderne en goede auto. Bijvoorbeeld een Twingo 2, Colt, Forfour, dat spul.
Met jouw kilometrage doet verbruik niet zoveel: 1:10 of 1:15 scheelt per jaar ongeveer €330,-.

teukneugels93 zei:
Het geld is er op zich, het is meer dat ik me afvraag of het het waard is voor een beginner om meteen een duurdere auto te kopen, of dat het beter is om het eerst eens te proberen in een ouder "barrel" waar ik me geen zorgen om hoef te maken.

Dat is iets wat vooral afhangt van of je zelf iets of heel veel aan (achterstallig) onderhoud en reparaties kan en wil doen.
Bij een oudje (pakweg <15 jaar) bespaar je veel geld in aanschaf maar als je alles moet laten doen kost dat meer dan een wat jongere en is het zinnig om iets meer geld uit te geven bij aanschaf, hoewel garantie op weinig onkosten heb je nooit.
Voordelig autorijden begint bij zoveel mogelijk zelf doen....

Barri zei:
Als ik nu een eerste auto zou moeten kopen, zou ik zo rond de €3000 uitgeven denk ik. Schrijven nooit heel veel meer af, maar je hebt wel een relatief moderne en goede auto. Bijvoorbeeld een Twingo 2, Colt, Forfour, dat spul.
Met jouw kilometrage doet verbruik niet zoveel: 1:10 of 1:15 scheelt per jaar ongeveer €330,-.
Misschien nog wel het belangrijkste, bij een goedkopere oudere auto is het minder erg als je een kras of deuk rijdt, bij een nieuwere is dat altijd minder prettig.

Terug
Bovenaan