Beginnendebestuurder Rev Matching ?

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag allemaal,

Ik ben ongeveer een jaar geleden geslaagd voor mijn rijexamen. Ik heb mijn examen afgelegd in een auto met schakelbak. Nu rijd ik in de auto van mijn vader wat een automaat is. Ik ben van plan om een goedkope schakelauto te gaan aanschaffen. Wat voor auto doet er niet toe, maar wat ik heel raar vind is; dat ik op Youtube verschillende terugschakel technieken heb ontdekt. (Rev Matching, Heel - Toe) etc. Wat mij aangeleerd is, is dat als ik terug zou willen naar een lagere versnelling. Dat ik dan de koppeling in moest drukken. Terug gaan van bijvoorbeeld 3 naar zn 2, en dan de koppeling langzaam op laten komen.

Op deze filmpjes werd uitgelegd dat bij het terugschakelen je de gas iets moest indrukken zodat bij het los laten van de koppeling de motor een gelijke snelheid heeft met de koppeling. Ik vroeg me dus af of dit "Rev Matching" Nou handiger is voor het terug schakelen of niet ? En of door de koppeling gewoon op te laten komen, je koppeling sneller stuk gaat. Als iemand hierover meer informatie zou kunnen geven zou ik dat heel erg waarderen.

Rev-matching is onzinnig voor gewoon straatgebruik, dat soort technieken zou ik me alleen druk om maken als je ooit het circuit op gaat.

Het zijn nuttige technieken met name voor een forse rijstijl. Het rijden wordt plezieriger want meer schokvrij en het spaart de techniek. Ik denk dat er nog maar weinig mensen zijn die sideflippen of heel and toe beheersen. Maar, zoals Zadelsnuiver zegt, het is met name bedoeld voor circuitwerk. Bij circuitrijden gaat het om de combinatie van hard remmen en terugschakelen, waarbij je met de rechterzijkant van je rechtervoet gas bijgeeft en met linkervoet de koppeling even laat opkomen tussen het schakelen door. Maar de auto blijft doorremmen. Zo verkort de de remweg en match je je toeren, maakt maximaal gebruik van de motorremcapaciteit en ben je klaar om bocht uit te accelereren in de juiste versnelling. Het vereist erg, erg veel oefening en de pedalen moeten goed staan. Bij bijvoorbeeld een BMW is dat vaak het geval. Zo niet dat kan je bij een aantal automerken de stand van de pedalen aanpassen en/of je kunt race-pedalen op rem en/of gas monteren.

zou eerst eens goed keren wandelen. voor je gaat hardlopen.

heel and toe.
leftfootbraking.
clutchlaunch.
burnouts.

zijn allemaal expert technieken die NIET VOOR DE OPENBAREWEG ZIJN

je hebt net je rijbewijs een jaar.

je moet eerst andere technieken onder de knie krijgen.

zoals afstand en snelheids inschatting.

inhalen(is wel moeilijk voor sommige mensen)

orientatie

en parkeren.

je hebt je rijbewijs. maar zegt niet gelijk dat je max verstappen kan verslaan.

Ik weet vrij zeker dat Max Verstappen al die technieken reeds tot in de puntjes beheerste voordat hij zijn rijbewijs had :p

Direct met oefenen beginnen zou ik zeggen, maar wel dat je spullen daartoe in orde zijn. Veel kilometers maken en doorzetten. En beginnen met het in de praktijk ervaren met iemand die dat beheerst.

Zadelsnuiver zei:
Rev-matching is onzinnig voor gewoon straatgebruik, dat soort technieken zou ik me alleen druk om maken als je ooit het circuit op gaat.
Of als je koppeling het begeeft ver van huis en je moet thuis komen.

Terug
Bovenaan