Bedrijfsauto als ZZP'er prive gebruik

RifatSahin

Net ingestapt
Hoe zit dit belastingtechnisch?
Ik maak dan in feite gebruik van km registratie per gereden km(zakelijk) en betaal mij dan x 0,19cent uit.
Kan ik dan nog gebruik maken van de voordelige MRB? Of betaal ik dan de hoofdprijs!

Hangt er van af of je hem wel tenminste 10% voor zakelijke km gebruikt.
Hoe is/wordt de auto voor de BTW geetiketteerd? Privé of zakelijk? Dit staat los van hoe de auto voor de inkomstenbelasting wordt geetiketteerd.
Is er überhaupt door een adviseur een berekening gemaakt wat aantrekkelijk is om te doen?

MB84 zei:
Hangt er van af of je hem wel tenminste 10% voor zakelijke km gebruikt.
Hoe is/wordt de auto voor de BTW geetiketteerd? Privé of zakelijk? Dit staat los van hoe de auto voor de inkomstenbelasting wordt geetiketteerd.
Is er überhaupt door een adviseur een berekening gemaakt wat aantrekkelijk is om te doen?
Het gaat mij meer om de Motorrijtuigbelasting.
Hij zal idd meer dan 10% zakelijk gebruikt worden. Ik wilde alleen weten of ik dan rond de 80€ per maand kwijt ben aan MRB of 4x het dubbele

Het ondernemerstarief mrb blijft gewoon gehandhaafd als je hem als ondernemer privé boekt, de enigste voorwaarde is dat je de auto minimaal 10% zakelijk moet gebruiken.

Ik heb ook meerdere bedrijfsauto's: 1 privé geboekt voor privé en zakelijk gebruik en de rest zakelijk geboekt met een verklaring geen privégebruik.
Op deze manier heb ik met de bedrijfsauto's geen last van bijtelling en jaarlijkse btw-verrekening privégebruik, en de kilometerregistratie blijft beperkt tot de zakelijke kilometers van de privé geboekte auto.

Muddy Bandit zei:
Het ondernemerstarief mrb blijft gewoon gehandhaafd als je hem als ondernemer privé boekt, de enigste voorwaarde is dat je de auto minimaal 10% zakelijk moet gebruiken.

Ik heb ook meerdere bedrijfsauto's: 1 privé geboekt voor privé en zakelijk gebruik en de rest zakelijk geboekt met een verklaring geen privégebruik.
Op deze manier heb ik met de bedrijfsauto's geen last van bijtelling en jaarlijkse btw-verrekening privégebruik, en de kilometerregistratie blijft beperkt tot de zakelijke kilometers van de privé geboekte auto.
Omdat het bij maar gaat om 1 voertuig zit ik hier dus ook tussen te twijfelen.
Even de voor- en nadelen op een rijtje (voor zover ik mij heb kunnen laten informeren)

Zakelijk kopen :

+ BTW Terugvorderen
+ Alle kosten die ik maak kan ik aftrekken van mijn winst
- Bijtelling
- BTW 2,7% voor prive gebruik.

Prive kopen :

+ Geen bijtelling
+ MRB blijft hetzelfde
- Kosten zijn niet aftrekbaar
- BTW niet terugvorderen

Eigenlijk gewoon het totaal tegengestelde van Zakelijk kopen. Mijn boekhouder geeft in elk geval altijd aan dat ik voor prive kopen moet gaan en daardoor de bijtelling kan laten links liggen. Wellicht dat ik daar oor aan ga geven. Want als de MRB hetzelfde blijft, dan maakt het mij verder weinig uit. Of ik nou over 20.000euro 22% bijtelling moet betalen elk jaar, of eenmalig de btw en bpm uit eigen zak betaal. (denk ik dan)

Bij privé kopen kun je wel weer € 0,19 per zakelijke kilometer opvoeren als kosten, dat is dus wel aftrekbaar van je winst.

Prive kopen :

+ Geen bijtelling
+ MRB blijft hetzelfde
- BTW niet terugvorderen

Je kan de auto eventueel voor de BTW wel zakelijk etiketteren. Dan dus btw forfait 2,7% (Of naar rato op basis van werkelijke verhouding privé zakelijk, die weet je want je houdt dan zakelijke km bij voor de declaratie van 19 cent). Hoef je dus alleen nog maar de begin en eindstand van de km teller op te schrijven. Er zijn veel boekhouders die niet weten dat dit kan. Hiermee heb je dus geen bijtelling maar wel btw voordelen. Uiteraard is het altijd casuspecifiek wat aantrekkelijk is om te doen. De btw en inkomstenbelasting zijn twee aparte werelden, daar kun je mee spelen.

MB84 zei:
Prive kopen :

+ Geen bijtelling
+ MRB blijft hetzelfde
- BTW niet terugvorderen

Je kan de auto eventueel voor de BTW wel zakelijk etiketteren. Dan dus btw forfait 2,7% (Of naar rato op basis van werkelijke verhouding privé zakelijk, die weet je want je houdt dan zakelijke km bij voor de declaratie van 19 cent). Hoef je dus alleen nog maar de begin en eindstand van de km teller op te schrijven. Er zijn veel boekhouders die niet weten dat dit kan. Hiermee heb je dus geen bijtelling maar wel btw voordelen. Uiteraard is het altijd casuspecifiek wat aantrekkelijk is om te doen. De btw en inkomstenbelasting zijn twee aparte werelden, daar kun je mee spelen.

Het voertuig zal zakelijk aangekocht worden. Zowel met de dealer als met de boekhouder gesproken en dit leek mij gewoon het verstandigst.
Dat ik bijtelling ga betalen neem ik maar voor lief. Dan doe ik maar een optreden of 8 minder per jaar ;) (of bereken ik dit verkeerd).

Of ik nou 25K moet betalen voor een auto en er verder niets op terugkrijg behalve elk gereden km. Of dat ik 16K netto betaal en alle kosten kan aftrekken. (en ook hier zou ik het waarderen als ik de mist in ga met mijn denkwijze)

Vin cent zei:
Wat voor bedrijfswagen betreft het? 20.000 cataloguswaarde is niet veel.
20K was meer een indicatie. Ik zag dat de Caddy waar ik interesse in had een waarde had rond de 23k een Kangoo iets goedkoper.
Vandaar mijn indicatie

Mijn keus is gevallen op de Opel Combo.
Deze week gaan we de financiën regelen en dan kan ik hem over 3 weken wegrijden :).

Ik wil jullie allen nogmaals enorm bedanken voor jullie advies en betrokkenheid!!

Gefeliciteerd met je aankoop! Zal ongetwijfeld prima gaan bevallen. Slechte auto's worden er tenslotte niet meer gemaakt!

gr. Justin

Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe Opel Combo. Ik denk zelf een zeer goed overwogen, en gewoon een hele goede keus is.

Hartelijk dank beste heren.

De meneer van de dealer heeft mij aangegeven dat ik de auto alsnog PRIVE kan nemen en zodoende alsnog geen BTW en BPM hoef te betalen.
Echter het belastingtechnische gedeelte ontbrak.

Zijn er mensen met ervaring hierin?? Ik zou dit enorm op prijs stellen. Want ik zit anders met een voertuig met cataloguswaarde 28K en 22% bijtelling :))

Deze berekeningen zijn 100% persoonlijk.

'Moet' je privé toch al 20.000km per jaar rijden dan zijn alle aftrekbare kosten fijn. Helemaal als je zakelijk erg weinig rijdt, dan heb je niks aan 19ct km. Bijvoorbeeld 5000 keer 19ct zou €950 aftrekken zijn.

Rij je zakelijk echter zeer veel en kan je privé af met een paar duizend km (natuurlijk wel meer dan 500km) dan kunnen die, bijvoorbeeld 40.000km keer 19ct erg prettig uitvallen.

Ben je heel erg van de wasstraat, maak je veel parkeerkosten, wil je winterwielen met opslag of wil je veel verbouwen aan je bus dan wordt zakelijk rijden weer interessant zijn

Terug
Bovenaan