Bart's Volkswagen T2b Kombi/ Camper '76 & Seat Ateca Limited '17 (Vakantie 2023 met de bus - Off grid naar Spa België P13)

uwbuurman zei:
Dat is voor mij altijd een kantelpunt, de lak. Als ze eenmaal in de lak staan, dan ruik je de eindstreep, maar die tweede helft vraagt altijd meer tijd dan verwacht hahaha

Ik herhaal mezelf, maar mooie stappen weer.

Klopt, ik ruik de eindstreep ook echt. Maar moet mij niet vergissen wat het nog voor een werk is.
Het schuren van de auto is het werk gelukkig niet. Het strakzetten van de lasdelen ook niet omdat ik, naar mijn idee, strak heb gelast.
Het opbouwen van de buitenzijde is voor mij een dagje werk. Alles is nieuw kwa verlichting en de bevestigingsmaterialen heb ik ook allemaal goed passend.

Ik moet/ ik doe alleen direct alle kabelschoentjes vervangen. Deze zijn zwaar geoxideerd, het is nog een wonder dat de verlichting werkte.
Omdat alleen de onderzijde gespoten gaat worden scheelt het dat alle ruiten, rubbers, ruitenwissers, spiegels etc kunnen blijven zitten.

Sjon77 zei:
Waanzinnig tempo heb je (y). Bijna blz. 4.

Ja heb weer veel kunnen doen de afgelopen twee weken. Kan niet wachten om ém strak te zetten.

Van het weekend alle sloten gedemonteerd, alles zal met andere boutjes (zeskant, kruiskop en imbus) vast. Wordt dus ook allemaal vervangen voor zeskant rvs.
IMG-8587.jpg

Alle lasdelen behandeld. Dit gaat van de week in de zinkspray om daarna strak te zetten
IMG-8584.jpg

Zoals je kan zien zijn de deurpanelen eraf, jammer want had de raamslinger, handgrepen etc allemaal al gemonteerd.
Ach, het moest eraf voor de buitengrepen. Gelukkig maar, want de hardboard panelen waren zo rot/ schimmel als moes.
Meteen de deur van de binnenzijde behandeld, hier komt kunststof tegen gelijmd om het vocht buiten te houden.
Panelen worden nagefreesd van 3.6mm hardhout.

Panelen wilde ik overtrekken met de originele skai bekleding, helaas is deze te poreus geworden om nogmaals te gebruiken.
Dus maar weer 3 meter bruin skai besteld om het opnieuw te bekleden. Tevens ook voor de kickpanels (onder dashboard).
Direct nieuwe clipjes, doorvoerrubbers, embleemclipjes, schuifdeurrubber etc besteld.
Zie hier de rotte panelen.
IMG-8583.jpg

Het laswerk is eigenlijk zo goed als klaar, eindelijk! Helaas is het lasdraad, wéér, op. Ik moet nog +- 20cm lassen, dus nieuw draad is onderweg.
Geloof het of niet, er is in totaal 3,6kg lasdraad in verdwenen. Iets wat ik op voorhand niet had zien aankomen, maargoed het is klaar.

Van de week in de avonduren gaan strakzetten binnen + buiten. Ook maar meteen de overtollige gaten van de kentekenplaathouder dichtgelast.

Damianw26 zei:
Je kijkt eventjes niet mee in dit topic en je loopt alweer mijlenver achter, lekker rap bezig(y)

Vaker blijven kijken dan haha. Gelukkig nu weer een nieuwe pagina, pagina 3 staat wel érg vol met foto's.

Hopelijk kan ik van het weekend wel verder, heb de schuurmiddelen/ plamuur/ steenslagcoating/ epoxy etc besteld.
2 weken terug al besteld maar helaas nogsteeds niet verzonden..

Overigens interessant om te weten wat ik allemaal verbruikt heb tijdens de restauratie.
Bijvoorbeeld zoals ik al aangaf over het lasdraad + bijbehorende kosten.
Maar ook de hoeveelheid doorslijpschijven, afbraamschijven, bussen Eurol remreiniger, schroefjes, kabelhoesjes etc.
Ik zal t.z.t. de lijst eens compleet maken, het bedrag wat er nu al in zit hou ik nog even voor mijzelf.
Maar het laat perfect zien wat je kwijt bent als je de juiste middelen hebt, alles zelf doet en slimme oplossingen hebt.

Als voorbeeld. Voor het praktisch te kunnen lassen, terwijl ik al een lasapparaat had, ben ik het volgende kwijt geweest;
4x een rol van 0.9kg 0.6 lasdraad á €10,95 p/s (Nee had niet beter een 5kg rol kunnen kopen, lasdraad hou ik niet graag buiten in opslag)
1x een zakje Binzel lasnozzels á €7,00
1x 30l Argon/ CO2 mix á €48,00
1x potmeter voor draadsnelheid defect geraakt á €10,00
2x een griptang, benodigd voor lassen á €8,50
1x Zwaluw antispatspray á €4,00

Totaal: €121,30

Het aangeschafte gereedschap is duurzaam, maar reken ik toch mee. Dit soort lijstjes heb ik tig in excel verwerkt en zal ik delen ná restauratie.

Zo, de vloer staat nu ook in de ijzermenie, samen met alle lasdelen.
Van te voren is het roest geschuurd, daarna behandeld met Rustico. De kale plekken daarna bijgewerkt met zinkspray.

De volgende volgorde wordt: witte steenslagbeschermer als geluidsdemping en isolatie.
Daarover komt 1mm aluminium/schuim isolatiemateriaal, daarover komt 3,6mm triplex.
Over het triplex wordt vervolgens het laminaat verlijmd.

Dan heb ik bij elkaar nog geen centimeter aan verhoging, wat positief uitkomt voor het keukenblok.
Ter vergelijking zat er een vloer in met 5,5cm verhoging. (Dwarsbalken met isolatie, 2 lagen MDF en nepgras)

Hier foto's van de ijzermenie:
thumb-IMG-8718-1024.jpg

thumb-IMG-8719-1024.jpg

thumb-IMG-8731-1024.jpg

thumb-IMG-8745-1024.jpg

Bestelling binnen met de juiste middelen. De zwarte steenslagbeschermer is voor de onderzijde.
De velgenlak is voor 1 velg van mijn Punto Evo, die heeft vreemde zwarte vlekken die er niet meer af te krijgen zijn.
thumb-IMG-8755-1024.jpg

Nu bezig geweest om alle kleppen te demonteren voor het spuiten;
Eindelijk de lelijke kras eruit schuren
thumb-IMG-8767-1024.jpg

Onderkant van de deuren toch redelijk aangetast
thumb-IMG-8768-1024.jpg

thumb-IMG-8770-1024.jpg

Paar kleine gaatjes gelukkig. Normaliter zou er er een heel nieuw stuk in zetten, nu ervoor gekozen om de gaatjes te repareren met lassen.
thumb-IMG-8771-1024.jpg

Gelast en in de zinkspray gezet om het te gaan strakzetten
thumb-IMG-8774-1024.jpg

Extra kentekengaten dicht gelast en strak gezet. Zitten er nu niet meer van die lelijke gaten aan weerszijde van het kenteken.
thumb-IMG-8782-1024.jpg

Zijkant schuifdeur heeft ook wat liefde nodig
thumb-IMG-8784-1024.jpg

En mooi geweest voor dit weekend. Komende avonden nog flink schuren en dan komend weekend de 5 kleppen in kleur.
De kas ga ik later doen, als alle kleppen/ deuren strak in de lak staan. Anders wordt de ruimte wel erg beperkt.
Bumpers zal ik ook meteen met de kleppen meepakken.
thumb-IMG-8781-1024.jpg

Via via nog even dit klapbedje gescoord in Belgie vrijdagavond. Deze wordt iets smaller zodat er een Westfalia kast naast past.
thumb-IMG-8779-1024.jpg

Zo, de vloer staat nu ook in de ijzermenie, samen met alle lasdelen.
Van te voren is het roest geschuurd, daarna behandeld met Rustico. De kale plekken daarna bijgewerkt met zinkspray.

De volgende volgorde wordt: witte steenslagbeschermer als geluidsdemping en isolatie.
Daarover komt 1mm aluminium/schuim isolatiemateriaal, daarover komt 3,6mm triplex.
Over het triplex wordt vervolgens het laminaat verlijmd.

Dan heb ik bij elkaar nog geen centimeter aan verhoging, wat positief uitkomt voor het keukenblok.
Ter vergelijking zat er een vloer in met 5,5cm verhoging. (Dwarsbalken met isolatie, 2 lagen MDF en nepgras)

Hier foto's van de ijzermenie:
thumb-IMG-8718-1024.jpg

thumb-IMG-8719-1024.jpg

thumb-IMG-8731-1024.jpg

thumb-IMG-8745-1024.jpg

Bestelling binnen met de juiste middelen. De zwarte steenslagbeschermer is voor de onderzijde.
De velgenlak is voor 1 velg van mijn Punto Evo, die heeft vreemde zwarte vlekken die er niet meer af te krijgen zijn.
thumb-IMG-8755-1024.jpg

Nu bezig geweest om alle kleppen te demonteren voor het spuiten;
Eindelijk de lelijke kras eruit schuren
thumb-IMG-8767-1024.jpg

Onderkant van de deuren toch redelijk aangetast
thumb-IMG-8768-1024.jpg

thumb-IMG-8770-1024.jpg

Paar kleine gaatjes gelukkig. Normaliter zou er er een heel nieuw stuk in zetten, nu ervoor gekozen om de gaatjes te repareren met lassen.
thumb-IMG-8771-1024.jpg

Gelast en in de zinkspray gezet om het te gaan strakzetten
thumb-IMG-8774-1024.jpg

Extra kentekengaten dicht gelast en strak gezet. Zitten er nu niet meer van die lelijke gaten aan weerszijde van het kenteken.
thumb-IMG-8782-1024.jpg

Zijkant schuifdeur heeft ook wat liefde nodig
thumb-IMG-8784-1024.jpg

En mooi geweest voor dit weekend. Komende avonden nog flink schuren en dan komend weekend de 5 kleppen in kleur.
De kas ga ik later doen, als alle kleppen/ deuren strak in de lak staan. Anders wordt de ruimte wel erg beperkt.
Bumpers zal ik ook meteen met de kleppen meepakken.
thumb-IMG-8781-1024.jpg

Via via nog even dit klapbedje gescoord in Belgie vrijdagavond. Deze wordt iets smaller zodat er een Westfalia kast naast past.
thumb-IMG-8779-1024.jpg

BartM94 zei:
thumb-IMG-8771-1024.jpg

Neem nog even de moeite om hier ook gelijk een fris stuk metaal in te zetten, over een paar jaar krijg je spijt dat je dit niet gelijk hebt gedaan. (en dan heb je ook extra kosten voor het spuitwerk)
Dat zwarte metaal is al aangetast en nieuwe roestvorming daarin ga je niet meer tegen, je kunt het hooguit wat afremmen/uitstellen.

Bedoel de bovenste rand, die is gerepareerd met lassen en staat in de zinkspray zoals je op de foto ziet.

Het onderste gedeelte, het oranje stuk, wordt er inderdaad volledig uitgeslepen.

BartM94 zei:
Bedoel de bovenste rand, die is gerepareerd met lassen en staat in de zinkspray zoals je op de foto ziet.

Het onderste gedeelte, het oranje stuk, wordt er inderdaad volledig uitgeslepen.

(y)
Vakwerk.

Engineer2 zei:
Ik maak wat notities voor mijn eigen klussen :D

Handig hé, fora!

Bedankt voor de complimenten. Vanavond maar even een fotofix doen, PostImg.cc doet het op pagina 2 niet meer :rolleyes:

Ik ga gewoon even vrolijk door met foto’s uploaden.

Vandaag de bumpertjes geschuurd en in de zink + putty gespoten. Anders bleef het de komende dagen blank, nu gebeurd er niks mee.

9383-DA73-740-C-4909-9-E15-8-DC9-D4-AD26-FF.jpg

Achterbumper heeft meer werk nodig gehad. Trekhaakbalk er tussen uit moeten slijpen, die gaat de verkoop in. Nu dus rechte originele bumpersteunen zoeken, oei.

F83-CC7-E7-6-F04-4-A54-9452-5-A7350-C38-DA3.jpg

Zat een klein stukje aangetast materiaal tussen.

C9-D0-FB25-BD51-4-C8-B-9-D62-2-B0-BD5-DC69-A3.jpg

Bumpers en motorklep strak. Zaten toch redelijk wat imperfecties in de lak, wat na een eerste oogopslag eigenlijk niet echt opviel. Kan niet wachten op de verse laklaag zometeen.

9849622-F-0910-40-B2-BE50-29-E2-C1-AD787-F.jpg

Achterklep ook strak (witte deel). Zoals eerder aangegeven gaat enkel het witte deel gespoten worden.

760-F7-A43-1786-492-D-98-DF-DFEE0-D19-A8-F3.jpg

Woensdagavond weer wat meters maken. Kleppen, deuren en bumpers verwacht ik zaterdag loop van de dag te gaan spuiten.

Helaas de zaterdag niet gehaald, het was ontzettend veel werk alles strak te krijgen.
Er zat een flinke deuk in de schuifdeur en in de passagiersdeur. Deze deels eruit gekregen en deels strak moeten zetten.

Zoals hier op de foto te zien is toen ik de bus net had. Zie links midden en midden onder de deuk in de schuifdeur. En midden onder de deuk in de passagiersdeur.
thumb-IMG-4409-1024.jpg

Uiteindelijk vandaag, vrijdagavond, woensdag met twee man en maandag mee bezig geweest.

Gezien het weekend mag een nodig pilsje ook niet ontbreken, ik ben gek op tripels.
thumb-IMG-8940-1024.jpg

De deuk helemaal weg en ik de epoxy. Ik heb niet de volledige deur in de epoxy gezet, alleen de kale stukken + plamuurdelen
thumb-IMG-8941-1024.jpg

Vraag mij toch af waar deze schuifdeur allemaal is ondergebracht vroeger. Originele kleuren zijn het niet voor een T2B in ieder geval.
Brandweer, Epoxy, boswachter, primer grijs, oranje en direct wit? Geen idee.
thumb-IMG-8953-1024.jpg

Ruimte maken in de carport, hier het grootste deel van de kleppen. Nog niet geschuurd.
thumb-IMG-8957-1024.jpg

Bus staat er maar zielig bij. Gelukkig is het strakzetten van de bus minder werk dan alle panelen bij elkaar.
Enkel het kontje rechtsachter, de instappen deels, de wielrand rechts en achterwielrand links is aan gelast.
De buitendorpel is bijvoorbeeld al strak, en 90% van de instappen is onaangeraakt met het lassen.
thumb-IMG-8969-1024.jpg

En met de kleppen, die komen net uit de regen (op het gras)
thumb-IMG-8977-1024.jpg

Tsja, zo voelt het af en toe wel. Maar alles voor een 'goed doel'
thumb-IMG-8983-1024.jpg

En de geweldige werkplek om te spuiten morgen
thumb-IMG-8990-1024.jpg

thumb-IMG-8986-1024.jpg

Tevens de originele trekhaakbalk verkocht, er waren binnen een ochtend 10 gegadigden voor.
Uiteindelijk een stuk boven de vraagprijs verkocht. Een gewild artikel blijkt.

Voor dat geld heb ik meteen wat leuks terug gekocht
- Alle nieuwe deurbouten, klepbouten etc in inbus RVS ipv kruiskop verzinkt. (Origineel kruiskop, wie verzint dat?)
- Originele VW bumperbouten RVS
- Nieuwe afdichtingen voor alle sloten en handvaten (NOS). De oude waren zo slecht nog niet, maar ach.
- Nieuwe rubbers voor de achterklep en motorruim. De deurrubbers/ schuifdeurrubber waren nog top, dus ga ik niet vervangen voor 100€ p/s.
- Het rubber wat uit de motorruimte komt van deze was +/- nog 80 %, deze gaat in de pickup want die heeft er geen.
- Een ná restauratie stickerset (bandendruk, brandstoftype, voltage bobine, aanwijzing kriksteunen). Kleine, maar groot verschil makende stickertjes.
- Afwerkkappen voor de sloten van de schuifdeur. Deze waren niet aanwezig bij aanschaf en zijn alleen uitgebracht bij de 9persoonsbussen.
- En jawel, de goede bumpersteunen voor links en rechts. Hiermee komt de bumper trouwens 3cm dichter bij de carrosserie te staan, beter dus!

Oh, en ik heb nog geld over gehouden ook. :p

Zaterdagavond, even de kroeg in met de vrouw! Morgen de kleppen in kleur spuiten!

Edit: Het terras is trouwens even bedenkt met folie, tegen spuitnevel. Ziet er op sommige foto's misschien een beetje vreemd uit.

Lekker bezig zo!!! Die dikke lagen verf lokken je niet uit om de hele boel in de afbijt te zetten???

uwbuurman zei:
Lekker bezig zo!!! Die dikke lagen verf lokken je niet uit om de hele boel in de afbijt te zetten???

Nee totaal niet. Ik vind het geen prettig spul om mee te werken, maar het allerbelangrijkst; het oranje deel blijft onaangetast. Die lijn ga ik nooit mooi strak krijgen.

Net de tape van de panelen afgehaald (deels laten aandrongen). De lijn is super super strak en ook het spuitwerk is waanzinnig mooi! Een paar kleine stofjes in de achterklep laten mij wel twijfelen of ik die nog even opnieuw doe.

Hopelijk snel de body in kleur, maar ben er bang voor want ga het druk krijgen de komende tijd.

@Barri, bedankt! Laat het misschien voor sommige ook een motivatie zijn om het zelf te doen!

Nog even iets laten uitharden, voordat ik het elders veilig ga opbergen.
Staat gelukkig niet in de weg.

Komend weekend geen tijd voor de bus, hopelijk vanaf maandagavond weer een en ander kunnen doen.
Foto's van de kleur. Is iets lichter uitgevallen dan gedacht, maar dat geeft niks.

thumb-IMG-9057-1024.jpg

thumb-IMG-9059-1024.jpg

thumb-IMG-9060-1024.jpg

thumb-IMG-9061-1024.jpg

thumb-IMG-9062-1024.jpg

Volgende is de binnenzijde van de bus in kleur te zetten, de wielkuipen opnieuw te doen en te voorzien van steenslagcoating.

Danku heren. Panelen zijn inmiddels netjes opgeborgen om te ‘loungen’. Zonder gekkigheid, hier kunnen ze veilig een aantal weken liggen zonder dat er iets mee gebeurd.

70870484-3-B59-46-D4-8730-5-A6-BBCF329-E9.jpg

Morgenavond en na het weekend de binnenzijde strak zetten om te spuiten, dan ook meer foto’s.

Nog even wat kleine bezigheidstherapie:
F717-E530-2-D12-4-E56-8-EC2-D98-BFBC6-B909.jpg

B605-F157-023-A-42-E6-8-C8-C-7-BBB11-DFF40-E.jpg

Helaas weer wat tegenslagen gehad, maar dat mag de pret van het project niet drukken. De eerste tegenslag is het geval van de ijzermenie op beide voorspatborden. Het materiaal was van binnen en buiten behandeld met roestconverter. Hier is geen primer meer overheen gegaan, maar direct de ijzermenie. Helaas was dit na twee weken wel stofdroog, maar de hechting was belabberd. Ieder laksysteem wat eroverheen ging begon te reageren, zelfs de twee componenten metaalplamuur.

Dan zit er maar 1 ding op, en dat is schuren. Zoals ik hierboven al aangaf vind ik verfafbijt de grootse rotzooi die er bestaat. Dus na een paar uur schuren was de gehele instap weer blank. Jup, instap, dus de andere kant moet nog.

De andere tegenslag zijn beide instaphoekjes in deuropening. Hier zat wat roest dat ik kaal wilde maken, goed converserven en lakken. De roest was helaas niet oppervlakkig, ook wel rot genoemd. Dus bij beide instapjes mag ik weer aan de gang met de dremel. Er zullen twee nieuwe stukken in gelast worden en alvorens het lakken van de auto doe ik ook meteen de onderzijde van de instappen meenemen. Helaas weer wat extra werk terwijl ik dacht dat het laswerk inmiddels klaar was.

Verder gelukkig wel gelukt met de ene instap, die is al bijna strak zonder dat er plamuur is gebruikt. Ook een heel tijd bezig geweest het schuren van de binnenzijde. Vroeger is er zonder primer maar overheen geschilderd. Overal druipers, slechte hechting en het ziet er niet meer uit. Binnenzijde is nu zo goed als geschuurd op een paar plekjes na waar voor het laatst geplamuurd is. Er zijn namelijk tig boorgaatjes dichtgelast, want die horen daar allemaal niet te zitten.

Foto van de kitresten die achter zijn gebleven onder alle rubbers. Dit wordt eraf gehaald om daar netjes te spuiten, zonder kit
thumb-IMG-9139-1024.jpg

Foto van het lakwerk van binnen
thumb-IMG-9245-1024.jpg

Behoorlijk wat werk nodig om strak te maken
thumb-IMG-9242-1024.jpg

Beschadigingen die duiden op het feit dat er ook flink mee gewerkt is
thumb-IMG-9243-1024.jpg

Bijna strak
thumb-IMG-9257-1024.jpg

Wielkuip kaal
thumb-IMG-9250-1024.jpg

En weer gereed om te schuren
thumb-IMG-9255-1024.jpg

Instaphoekje deuropening na schoonmaken
thumb-IMG-9252-1024.jpg

En het instaphoekje rechts voor het schoonmaken. Ook hier moet een nieuw stuk in gezet worden
thumb-IMG-9253-1024.jpg

Hopelijk alsnog zondag de binnenkant in kleur zetten, dat wordt doorwerken!

En weer een post verdwenen. Daar zouden die moddereters eens wat aan moeten doen. Gezeik. Dus nogmaals:

Spijtig, maar beter dar je dat nu ontdekt en wat aan doet. Blijft zoiets waar je je aan blijft storen. Dus straks is dit ook fijn aangepakt.

Het bezitten van een VW-bus gaat niet over rozen maar wel over roest :D

Helaas inderdaad dat er toch nog wat opduikt. Maar als je zo grondig aan het werk gaat... dan dit ook nog. Ik denk zomaar dat die bus nu een nog langere levensduur heeft dan wat hij al aan jaren ahter de rug heeft. Zo goed roestvrij en beschermd tegen roest was hij echt niet af-fabriek.

uwbuurman zei:
En weer een post verdwenen. Daar zouden die moddereters eens wat aan moeten doen. Gezeik. Dus nogmaals:

Spijtig, maar beter dar je dat nu ontdekt en wat aan doet. Blijft zoiets waar je je aan blijft storen. Dus straks is dit ook fijn aangepakt.

Dat is waar. Zou zonde zijn als het nieuwe lakwerk naar een paar jaar weer bruin kleurt. Ach, maar uurtjes en het is weer netjes

Engineer2 zei:
Het bezitten van een VW-bus gaat niet over rozen maar wel over roest :D

Helaas inderdaad dat er toch nog wat opduikt. Maar als je zo grondig aan het werk gaat... dan dit ook nog. Ik denk zomaar dat die bus nu een nog langere levensduur heeft dan wat hij al aan jaren ahter de rug heeft. Zo goed roestvrij en beschermd tegen roest was hij echt niet af-fabriek.

Ja precies, hier gebeurt zometeen helemaal niks meer mee. Leuke is ook nog dat die alleen met warm weer gebruikt gaat worden.

De binnenbalken moeten aan het eind van de rit ook nog behandeld worden trouwens.
Dit wordt gedaan met 2k epoxy, gemixt met lijnzaadolie. Nee, geen tectyl of 'holle ruimtes roest spray'.
Veel onderzoek naar gedaan en ook gesproken met een restauratiebedrijf, ga dus niet meer afwijken van mening haha.

Om toch wel een keer te gaan afwijken van mening, heb ik toch verfafbijt gebruikt voor:
thumb-IMG-9263-1024.jpg

en kaal aluminium tegen staal:
thumb-IMG-9265-1024.jpg

Producten zijn gewoon overgespoten, terwijl deze blank/ verzinkt/ geanodiseerd horen te zijn.
Prima als het netjes gebeurd is, maar dat is niet het geval. Zelfs de aanslagrubbers zijn meegespoten.

Ik verbaas mij echt over dingen zoals deze vroeger is 'opgeknapt'. Wel typisch dat het oude spuitwerk super strak is en is gebleven.
Past niet echt bij het imago zoals andere dingen zijn aangepakt.

Al een week niet geupdate, dat is niks voor hier.

Helaas deze week weinig tijd ervoor gehad. Mede door een nieuwe functie ben ik wat drukker en meer op de baan.
Ook helaas getroffen door een fikse oogontsteking, maar hopelijk kan ik eea doen van het weekend.

Deze week ben ik bezig geweest met de binnenkant spuitklaar te maken
thumb-IMG-9433-1024.jpg

Dus ook maar even het remvloeistof reservoir eruit gehaald voor een reiniging:
thumb-IMG-9429-1024.jpg

En dit soort vuiligheid zat onder het reservoir. En uiteraard was daar de lak volledig aangetast door gemortst remvloeistof
thumb-IMG-9428-1024.jpg

Setje rubbers voor onder de pedalen, om het vocht buiten te houden. Nu snap ik ook waarom de vloer zo roestig was
thumb-IMG-9430-1024.jpg

En met het schoonkrabben van oude tectyl lagen, steenslag lagen, kit lagen, verflagen toch wel een erg dun stukje gevonden.
Beetje prikken en we hadden er weer een mooi gat bij. Is al netjes uitgeslepen en een nieuw plaatje voor gemaakt. Alleen nog even lassen dus
thumb-IMG-9434-1024.jpg

Ook weer een leuke bestelling binnen gehad:
- Nieuwe hella kentekenplaatverlichting inclusief rubbers
- Nieuwe aanslagrubbers schuifdeur
- Stootblok sluitmechanisme + slotvanger wig
- Remvloeistof reservoir rubber + slang naar bekrachtiger OEM (was volledig uitgehard)
- Nieuwe chrome antenne, deze komt wel op een andere plek
- OEM achterlichtdeksel, had er maar 1.

Om het beurtpakket compleet te maken nog
- Een nieuwe v-snaar
- Rotor + Verdeelkap + contactpunten (alles van Beru)
(Bougies, luchtfilter, olie, oliefilter, oliezeef, carterplug etc had ik al)

In mijn hoofd zou ik dit weekend de bus van buiten hebben gespoten, dit heeft nog even vertraging.
Uiteraard eerst alle randvoorwaarde kloppend hebben voordat ik ga spuiten.

+ Daarnaast zal ik komende maand ook de pick-up naar huis halen. Hier moeten een aantal kleine dingen aan gebeuren voor de APK.
( Centrale stuurstang, heb ik liggen van Febi. Grootlicht schakelaar in de kolom fiksen en zorgen voor een vast koelhuis inclusief goede borging)

Wederom een laag pitje, gelukkig kan ik de komende twee weken wel weer serieuze stappen zetten.
Het lekkere weer komt eraan, dus fijn om te spuiten, maar ook te klussen

Antenne was niet veel meer, hier maar een nieuwe voor besteld.
thumb-IMG-9519-1024.jpg

Enige nadeel. Ivm de bevestiging kan die niet meer op die plek komen. Dichtlassen dus!
thumb-IMG-9521-1024.jpg

Instap toch wel redelijk strak aan het worden
thumb-IMG-9525-1024.jpg

5 minuten aan het krabben geweest, dit ga ik dus voor de gehele onderkant doen.
Kan voor of na het spuiten, maakt niet uit.
thumb-IMG-9527-1024.jpg

thumb-IMG-9532-1024.jpg

Deuk gevonden tijdens het schuren
thumb-IMG-9609-1024.jpg

En hier al redelijk strak. Kon er aan de binnenzijde bij!
thumb-IMG-9613-1024.jpg

Laswerk was natuurlijk al klaar. Maar ik kon het niet hebben dat er 1 oude en 3 nieuwe kriksteunen onder zaten.
Dus grof even weg gehaald, van het weekend mooi weghalen er nieuwe erin lassen
thumb-IMG-9614-1024.jpg

En achteraf maar goed ook dat die plaatsmaakt voor een nieuwe!
thumb-IMG-9615-1024.jpg

Al laatste pak ik met spuiten de gehele voorkant mee, dus ook het oranje.
Kleur even laten mengen na uitlezen. Raamrand was toch wel erg bobbelig, maar gelukkig niet rot
thumb-IMG-9616-1024.jpg

Verder nog besteld:
- Kriksteun links voor (2 delen + gehele steunbalk)
- Rubbere biezen voor zijplaten
- Diverse onderdelen voor revisie van de sloten (veren etc)
- Binnenverlichting schakelaars
- Magnetische olieplug en nieuwe kleppendekselpakkingen (voor als ik de klepspeling ga doen na de APK)
- Nieuwe klemrubbers voor de ruiten in de voorportieren.

Daarmee staan er dus nu 12 dozen met allemaal nieuw, veelal OEM, spul!

Morgen even een ritje naar Arnhem doen om een leuk accessoires op te halen, als dat maar in de Punto Evo past :LOL:

Mooi werk! Hoe heb je die undercoating er zo snel vanaf gekrabt? Ik zie nauwelijks schade aan het onderliggende en als dat het resultaat is van 5 minuten dan ging het wel heel erg goed. Of kwam het al uit zichzelf er af zetten?

Ik volg met veel plezier dit topic; ik reageer weinig, maar erg veel bewondering voor je vaardigheden. Top bezig (y)

Engineer2 zei:
Mooi werk! Hoe heb je die undercoating er zo snel vanaf gekrabt? Ik zie nauwelijks schade aan het onderliggende en als dat het resultaat is van 5 minuten dan ging het wel heel erg goed. Of kwam het al uit zichzelf er af zetten?

Kan goed zijn dat het zelfs 4 minuten was. Chassis gedaan met een 'bot' plamuurmes, ribbelvloer met een kunststof stukje.
Komt er heel gemakkelijk zelf afzetten, het is zo uitgehard als iets.

Sanoma zei:
Ik volg met veel plezier dit topic; ik reageer weinig, maar erg veel bewondering voor je vaardigheden. Top bezig (y)

Leuk om te horen!

Gister vanuit het werk even naar Arnhem gereden om het volgende op te halen;
tzu24p1476445614.jpg

De kleine gaat naar de voorkant! Deze komt aan de achterzijde, want er zit ook een trapje bij.
Nog wel even wit spuiten, misschien dat ik dat gelijk met de bus volgende week kan meepakken al

Hok vandaag even naar buiten gereden (geduwd!) om om te draaien voor het laswerk aan de kriksteun morgen. Is inmiddels bijna spuitklaar, paar plekjes waar ik nog niet geheel tevreden over ben.

35-E1-D689-DE3-D-4352-BF7-E-43-EE9-A964-A30.jpg

626030-C8-2825-415-C-A548-3905-DCBE093-A.jpg

Morgen meer foto’s!

Gelukkig aardig wat gas kunnen geven van het weekend!
Deze week in de avonduren de tijd om de bus verder strak te zetten. Dat wil gelukkig erg vlotten!

De onderkant van de bumperbevestiging eindelijk kaal gemaakt. Deze stond in de overgeschilderde steenslagcoating.
Toch wat plekjes gevonden die even extra aandacht verdienen, maar dit viel mij alles mee.

thumb-IMG-9697-1024.jpg

Nieuwe kriksteun zit er ook al in. Alleen de lassen nog even wat afwerken alvorens het in de zinkspray gaat.
Het erin maken was zo gepiept, het netjes uitslijpen was alleen veel werk. Toch iets meer weg gehaald dan vooraf gedacht.
thumb-IMG-9858-1024.jpg

Het bovenstuk zit ook een nieuwe balk ik (had ik nog liggen, toevallig). Nog bezig met aflassen tijdens deze foto:
thumb-IMG-9862-1024.jpg

Zonde dat hier gewoon overheen gespoten is met de 'restauratie'. Netjes demonteren, juist afplakken en terugmonteren is de juiste manier van volgorde.
thumb-IMG-9880-1024.jpg

Leuk om te horen heren!

Weer de nodigde schuur-uren zitten erop. Wat ongelofelijk saai en demotiverend is het om de laatste plekjes aan te pakken.
Maar gelukkig is het allemaal 110% strak nu.

Foto van de afgelaste kriksteun! Klaar dus, alleen nog even behandelen.
thumb-IMG-9943-1024.jpg

Ohja, zo zag de rand eruit. Ben blij dat die alsnog vernieuwd is.
thumb-IMG-9944-1024.jpg

Verder met schuren dus!
thumb-IMG-9951-1024.jpg

thumb-IMG-9950-1024.jpg

Wat soms niet heel vlekkeloos afloopt. Geen goede hechting geweest, ook te zien aan de perfecte lak eronder
thumb-IMG-0027-1024.jpg

Leuk tipje voor de klussers:
3M & Scotch maken geweldige tape! De gele voor staal gebruikt, de blauwe kan gebruikt worden voor raamrubbers oid.
thumb-IMG-0029-1024.jpg

Originele steenslagcoating weer aanbrengen. Helaas waren beide witte bussen defect binnen gekomen.
Ik krijg hier wel nieuwe voor, maar kon er niet meer op wachten. Dus zwart gepakt en hopen op een juiste dekking.
thumb-IMG-0030-1024.jpg

thumb-IMG-0032-1024.jpg

Eindelijk de stofzooi van de oprit!
thumb-IMG-0044-1024.jpg

En klaar om morgen te ontvetten en af te plakken
thumb-IMG-0094-1024.jpg

thumb-IMG-0096-1024.jpg

thumb-IMG-0097-1024.jpg

Alle witte delen zijn vanaf K240 tot uiteindelijk K1000 nat geschuurd.
Na het lakken zal deze na de zomer worden watergeschuurd worden tot K3000 en daarna gepolijst en behandeld.
thumb-IMG-0106-1024.jpg

Tussendoor nog even de wielen van de Punto Evo van binnen en buiten gereinigd.
Ze liggen nu warm op zolder in een kast waar niemand er last van heeft. Beter dan in de garage in ieder geval
thumb-IMG-9952-1024.jpg

Hopelijk begin volgende week wat plaatjes in kleur updaten! :LOL:

Dus de bus staat in zijn eerste laklaag!

thumb-IMG-0236-1024.jpg

thumb-IMG-0238-1024.jpg

Mijn gerestaureerde Vespa PK50S er naast gezet
thumb-IMG-0249-1024.jpg

Toch wel een strakke binnenzijde
thumb-IMG-0251-1024.jpg

Zoals op deze foto te zien is, zijn de naden nog niet afgekit! Kit is besteld en wordt ná het wetsanden aangebracht.
Ik heb hiermee gewacht totdat de bus in de witte lak stond, omdat er toch twee lager overheen gaan.
thumb-IMG-0253-1024.jpg

Reflectie voor het wetsanden / polijsten
thumb-IMG-0254-1024.jpg

Gezien de lak eerst wat meer moet uitharden, ben ik bezig met de hardboard panelen te vervangen voor hardhout
thumb-IMG-0256-1024.jpg

Kickpanels die in een kromming komen te staan, alvorens deze bekleed worden met skai.
Dus eens in de zoveel tijd even nat spuiten, om de kromming permanent te maken!
thumb-IMG-0260-1024.jpg

Omdat ik moet wachten op het uitharden van de lak ga ik;
- Alle achter panelen namaken, voorboren en in de jachtlak zetten
- Panelen voor cabine namaken en bekleden met bruine skai
- Wielkuipen schuren en in de witte 'high solid' steenstagcoating zetten. Het zwarte is geen porum
- De binnenbalken uitblazen en voorzien van epoxy met lijnzaad
- Dakrek opknappen en spuiten + houtwerk lakken

Als dat gedaan is, ga ik alle buitenpanelen + carrosserie wetsanden. De bus wordt vervolgens met alle kleppen erin opnieuw gespoten.
Dan kan het interieur erin gebouwd worden, bus wederom gewetsand (is dat een woord?) worden om vervolgens te polijsten. Pas daarna volgen de aanbouwdelen.

Wauw wauw, wat ziet dat er al goed uit en zo samen met de Vespa helemaal geweldig! Beetje jaloers ben ik wel. ;)

Barri zei:
Serieuze klus zo. Goed bezig! (y)

Danku danku. Zoals misschien al vaker aangegeven; ja het is veel meer werk dan ik vooraf voor ogen had.
Maar je kan er voor kiezen om zo''n bus met 80% inzet op te knappen of gewoon 110%. En dan gaat er juist veel tijd zitten in details.

Brent zei:
Wauw wauw, wat ziet dat er al goed uit en zo samen met de Vespa helemaal geweldig! Beetje jaloers ben ik wel. ;)

Hopelijk staat vanaf zaterdag de orange Pick-up er ook nog eens bij :D

Damianw26 zei:
Heel goed bezig nog steeds!

Dankjewel Damian!

' Even' geen nieuws over de camper. Deze staat nogsteeds lekker uit te harden.
Wel heb ik besloten ook alle deur/ kleprubbers te vervangen. De rubbers die er nu in zitten zijn echt nog niet slecht of lelijk, maar die gaan naar de pickup!
Kan de camper na de tweede spuitlaag mooie nieuwe (A+ kwaliteit) rubbers krijgen.

Wil de camper echt 110% hebben, dus zonde om de 'oude' rubbers er weer in te klemmen.

Over de pick-up gesproken.. 5 maanden geleden is deze naar de winterstalling gegaan. De plek kon ik goed gebruiken om de camper ruimer op te stellen.
Gezien al het grove werk (op de tweede spuitlaag na) nu gedaan is, werd het tijd om de pick-up op te halen.
Toen ik 'em wegbracht, had ik voor het eerst 'pech' ermee. Er kwam een hels kabaal uit de motorruimte wat te maken had met de v-snaar/ dynamo of krukaspoulie.

Vandaag vol goede moed, met een kofferbak vol (van een Fiat 500) gereedschap naar de winterstalling gereden met een maat met autoambulance.
Mochten we hem niet direct gemaakt krijgen, zou die naar de werkplaats van die maat worden gebracht om daar het motorblok de demonteren.
Na een kleine speurtocht bleek de bevestigingsband van de dynamo op de steun, speling te hebben. Hiermee werd de dynamo scheef getrokken (aan de kant van de V-snaar).
Omdat het een luchtkoeler is, kwam de ventilator scheef tegen het koelhuis. Probleem gevonden. Oplossing: M8 boutje paar slagen aandraaien.

Starten lopen. Reed weer top!
thumb-PLWC0491-1024.jpg

Dus maar een andere T2A opgeladen voor de lasser. Deze is niet van mij, maar van een andere maat! Amerikaantje
thumb-IMG-0394-1024.jpg

Op de achtergrond de Fiat 500 van de vrouw! Daar hebben we vrijdag gezamenlijk ook even tijd aan besteed.
Samen het setje wielen even 'opgepimpt'. Door wat ingebrande remstof maar besloten de velgen zwart te dippen.
thumb-IMG-0351-1024.jpg

thumb-IMG-0354-1024.jpg

Morgen de pick-up, die nu weer thuis staat, even APK-klaarmaken;
- Centrale stuurstang vervangen, zit te veel speling op
- Grootlichtschakelaar repareren (in de stuurkolom). Eindelijk de kans om het stuur te richten
- Alarmlichtschakelaar vervangen, is uit elkaar gevallen door ouderdom.

Hmm wederom weer veel foto's op deze pagina! Even in een paar posts doen, want er komt een hoop aan.
Laten we eerst even verder gaan met de Pick-up;

Nieuwe roosters voor de ventilatie binnen, lagen al een half jaar in de kast te wachten.
thumb-IMG-0429-1024.jpg

Opgekrikt en de centrale stuurstang vervangen. Wauw, eindelijk weer strak sturen.
Is twee jaar geleden ook vervangen, maar ivm de verlaging 'aan gort' gereden. Is het laagste punt namelijk.
thumb-IMG-0436-1024.jpg

Linker stuur is van de camper, rechter stuur van de pick-up. Rechts heb ik al helemaal opgeknapt van de week.
Na elke rit bleef er zwarte stukjes kunststof aan je hand plakken. Coating eraf gehaald en in de blanke lak gespoten.
Blijft super zitten en heb inmiddels het stuur van de camper ook zo gedaan.
thumb-IMG-0518-1024.jpg

.....

....

Bus vervolgens behandeld met Owatrol! Fijne glans, maar nog belangrijker; een betere conservering voor de roestplekken
thumb-IMG-0542-1024.jpg

Oude motorrubber eruit gesloopt en de het motorrubber van de camper erin geklikt.
Voor in de camper heb ik een nieuwe, verse liggen. Hier zitten wel wat plekjes op, maar nog helemaal flexibel voor de goede afdichting
thumb-IMG-0544-1024.jpg

Een erg fijne cabine, wat geweldig leuk rijden is! Radio meteen aangesloten op contactslot, omdat die wel wat van de accu snoept.
Ook de alarmlichtschakelaar vervangen en het grootlicht gemaakt. Alleen het kentekenlampje staat nog op de planning voor de APK
thumb-IMG-0609-1024.jpg

.....

...

En op de plek meteen wat goeie foto' geschoten van het totaalplaatje

55-DBA12-B-9-B46-4-DA7-997-E-5-C1398-ACBD56.jpg

thumb-IMG-0625-1024.jpg

thumb-IMG-0627-1024.jpg

thumb-IMG-0633-1024.jpg

thumb-IMG-0637-1024.jpg

891-DB62-C-CB49-4482-9423-AAB343-F4-BCD0.jpg

Verder vrijdagavond en zaterdag in het teken van de camper! Die wordt gewet-sand en krijgt zijn laatste laklaag.
De dagen daarna wordt het naar mijn idee te heet om overdag te spuiten. Ik merk dat de lak strakker uitvloeit als het minder warm is
In de garage wordt het namelijk al snel ontzettend warm!

Hopelijk snel de pick-up naar de APK en de camper afbouwen. Nu heb ik de tijd er voor, ik werk gewoon 40u vanuit huis.
De rest van de uren moeten maar ingevuld worden, je kan niet zoveel nu.

BartM94 zei:
Hmm wederom weer veel foto's op deze pagina! Even in een paar posts doen, want er komt een hoop aan.
Laten we eerst even verder gaan met de Pick-up;

Linker stuur is van de camper, rechter stuur van de pick-up. Rechts heb ik al helemaal opgeknapt van de week.
Na elke rit bleef er zwarte stukjes kunststof aan je hand plakken. Coating eraf gehaald en in de blanke lak gespoten.
Blijft super zitten en heb inmiddels het stuur van de camper ook zo gedaan.
thumb-IMG-0518-1024.jpg

.....

Hmm.. In mijn LT zit hetzelfde stuur en met warm weer merk je dat inderdaad dat er allemaal fijne korreltjes afkomen. Dit is ook wel een idee om te doen.

BartM94 zei:
....

Een erg fijne cabine, wat geweldig leuk rijden is! Radio meteen aangesloten op contactslot, omdat die wel wat van de accu snoept.
Ook de alarmlichtschakelaar vervangen en het grootlicht gemaakt. Alleen het kentekenlampje staat nog op de planning voor de APK
thumb-IMG-0609-1024.jpg

.....

Grappig om te zien hoeveel de LT overeen komt. Het gebruikte (knalharde) plastic voor het instrumentenpaneel zie je bij een LT ook veel gebruikt; een plaatstaal dashboard (alleen in vroege LT's en altijd zwart gespoten), en het dashboard kastje en instrumentenpaneel kunnen omgewisseld worden voor een rechtsgestuurde versie.

De pick-up blijft erg leuk. Inderdaad juist ook een auto om niet te restaureren maar om zo te behouden.

Qua stuurstang en je laagste punt.. Ik zou hier toch niet helemaal gerust op zijn. Dat je stuurstang wat harder slijt enzo is niet het punt maar wel dat je een ontzettende dreun in het stuur en een plotseling opzij sturende auto hebt als je eens iets raakt. Is het niet een idee om hier iets voor te plaatsen qua beugel of stevige plaat? Je kan het zelf zo lassen; ben je handig genoeg voor.

En ik ben erg benieuwd naar het vervolg van de camper. Echt als nieuw!

Jouw topic maakt me altijd zo blij om te volgen. :p Goed bezig Bart! Leuk om de pick-up ook weer te zien! (y)

Engineer2 zei:
Hmm.. In mijn LT zit hetzelfde stuur en met warm weer merk je dat inderdaad dat er allemaal fijne korreltjes afkomen. Dit is ook wel een idee om te doen.

Ik kan het alleen maar aanbevelen. Het spul is er zo af met een goede keukenreiniger (Dubro, Dasty etc).
Wel even 2k lak gebruiken. Origineel is zo'n stuur geleverd in de T2A Deluxe, dus zo gek is het nog niet!

Terug
Bovenaan