Barst voorruit: Autotaalglas of Ford-dealer (Fiesta 2017)

A

Anoniem

Guest
Lezers,

Vandaag was het zover: een ster in de voorruit door steenslag. Direct een barst van 30cm in de ruit van een Ford Fiesta 2017 van 3 maanden jong.

Verzekeraar geeft aan dat ik naar Autotaalglas kan voor een laag eigen risico of naar een Ford-dealer met een hoog eigen risico. Dat hoge eigen risico heb ik er wel voor over als er verschil zit in de ruit.

Ik krijg allerlei verhalen om me heen dat de ruit niet origineel is en dat dit ten koste kan gaan van de techniek. Ik kies dus liever voor Ford. Dit zou origineel af fabriek moeten zijn.

Is de gedachte onzin of toch kiezen voor een duurdere reparatie? Naast het verhoogde eigen risico (135 euro of 250 euro) betaal je ook het verschil tussen het glas bij Autotaalglas en de dealer.

Punt is een beetje dat ik niet van imitatie houd en zeker niet bij zo'n nieuwe auto.
 
Weert je zeker dat de Ford-dealer de auto niet naar Autotaalglas (of zo) brengt?
 
Meeuw zei:
Weert je zeker dat de Ford-dealer de auto niet naar Autotaalglas (of zo) brengt?

Dan zou het kunnen dat een opdracht van Ford resulteert in een originele ruit, opdracht van de klant op een imitatie.
 
Vraag het even aan de Ford-dealer, soms compenseren je eigen risico of sturen ze je bij voorbaat al naar die zaak.
 
Antwoord waarschijnlijk (ik heb dit ook eens meegemaakt): Zelfde glas, zelfde fabrikant, maar dan zonder (nu) Ford-logo op het glas. Of dat zo is? Ik weet wel dat er maar enkele fabrikanten zijn, dus dat de kans groot is dat het uit dezelfde fabriek komt.
 
Autotaalglas geeft aan dat het vrijwel origineel is: zelfde fabriek, geen Ford-stempel.

Ik zal Ford eens vragen of ze het in huis doen.
 
Als de Fiesta voorruitverwarming heeft zou ik altijd naar de Ford dealer gaan. Anders heb je geen fabrieksgarantie meer op je voorruitverwarming.
 
Meeuw zei:
Antwoord waarschijnlijk (ik heb dit ook eens meegemaakt): Zelfde glas, zelfde fabrikant, maar dan zonder (nu) Ford-logo op het glas. Of dat zo is? Ik weet wel dat er maar enkele fabrikanten zijn, dus dat de kans groot is dat het uit dezelfde fabriek komt.

Dit. Ford produceert vast geen eigen ruiten.

Smarter zei:
Als de Fiesta voorruitverwarming heeft zou ik altijd naar de Ford dealer gaan. Anders heb je geen fabrieksgarantie meer op je voorruitverwarming.

Ik ben wel benieuwd naar hoe men dat hard wil gaan maken en waarom dat zo is. Bij een kapotte achterruit ook alleen de dealer?
 
Bij gebruik van niet-originele ruiten hoor je wel eens klachten over de regen- en lichtsensoren door verschillende ruitdiktes en lichtdoorlaatbaarheid. Uiteraard zal de AutototaalGlas-meneer zeggen dat er geen verschil en risico is, zelfs pretenderen vakkundiger te zijn omdat dit hun vak is. Ik zou het risico niet nemen met je gloednieuwe Ford, maar wel onderhandelen over het ER en eventueel andere kosten. Wie niet waagt, die niet wint.
 
Meeuw zei:
Antwoord waarschijnlijk (ik heb dit ook eens meegemaakt): Zelfde glas, zelfde fabrikant, maar dan zonder (nu) Ford-logo op het glas. Of dat zo is? Ik weet wel dat er maar enkele fabrikanten zijn, dus dat de kans groot is dat het uit dezelfde fabriek komt.

Dat was inderdaad het antwoord. En dat geloof ik op zich wel en die stempel kan me een zorg zijn.

Maar de techniek moet wel goed werken: voorruitverwarming, camera's en sensoren. Als de ruit bijvoorbeeld getinter is kan ik me voorstellen dat het minder goed werkt.

Daarnaast kan ik bij Ford nog altijd meer garantie verwachten dan bij Autotaalglas welke geen verstand van de auto hebben. Als er dan iets is wordt het kastje-muur-verhaal, denk ik.
 
Van Amersfoort zei:
Bij gebruik van niet-originele ruiten hoor je wel eens klachten over de regen- en lichtsensoren door verschillende ruitdiktes en lichtdoorlaatbaarheid. Uiteraard zal de AutototaalGlas-meneer zeggen dat er geen verschil en risico is, zelfs pretenderen vakkundiger te zijn omdat dit hun vak is. Ik zou het risico niet nemen met je gloednieuwe Ford, maar wel onderhandelen over het ER en eventueel andere kosten. Wie niet waagt, die niet wint.

Inderdaad, precies tegelijk hetzelfde gepost.

Ik weet niet of ze met eigen risico nog wat willen compenseren. Kan het allicht vragen. Het zal geen hónderden euro's zijn neem ik aan. Het gat tussen eigen risico is 135 euro. Dan nog het gat van de voorruit, laat dat 250 euro zijn, zit je op 385 euro duurder. Maar dan wel 'zoals het hoort'.

Duur grapje zo'n steentje.
 
THEBASE zei:
Van Amersfoort zei:
Bij gebruik van niet-originele ruiten hoor je wel eens klachten over de regen- en lichtsensoren door verschillende ruitdiktes en lichtdoorlaatbaarheid. Uiteraard zal de AutototaalGlas-meneer zeggen dat er geen verschil en risico is, zelfs pretenderen vakkundiger te zijn omdat dit hun vak is. Ik zou het risico niet nemen met je gloednieuwe Ford, maar wel onderhandelen over het ER en eventueel andere kosten. Wie niet waagt, die niet wint.

Inderdaad, precies tegelijk hetzelfde gepost.

Ik weet niet of ze met eigen risico nog wat willen compenseren. Kan het allicht vragen. Het zal geen hónderden euro's zijn neem ik aan. Het gat tussen eigen risico is 135 euro. Dan nog het gat van de voorruit, laat dat 250 euro zijn, zit je op 385 euro duurder. Maar dan wel 'zoals het hoort'.

Duur grapje zo'n steentje keiorginele Fordruit.

Maar ja, de dealer weet het vast beter idd.
 
Ik heb meer zorgen om de methoden van glasfitters. Er zijn goede bij maar ook veel slechte. Bij de dealer kan dit precies hetzelfde zijn trouwens.
Nogal eens gezien dat de lak onder de lijm beschadigd is zodat na een paar jaar er ineens een bonk roest onder het raam vandaan komt. Of dat de dikte van de lijmlaag niet rondom hetzelfde is zodat het raam net niet helemaal vlak ligt overal. Wanneer op locatie gedaan is er vaak niet opgelet of de auto zuiver waterpas staat waardoor het raam na het drogen gaat wringen en er geluiden en trillingen bijkomen die er eerst niet waren...
Qua kwaliteit van het raam geloof ik wel dat het waarschijnlijk vrijwel hetzelfde is. Maar of het opnieuw aansluiten en inleren van alle apparatuur ook precies hetzelfde gedaan wordt...

Met je neus erbovenop blijven staan en bij de dealer is een veilige keuze en geeft het minste gedoe van kastje naar de muur mocht er iets misgaan. Goed informeren naar ervaringen bij de Glassfitter (reviews op internet?) waar ook nieuwe auto's in zijn meegenomen kan ook een hoop afdekken. En ook daar erbij blijven.

Ik heb toevallig net een raam laten vervangen bij een schade hersteller die ook oldtimer restauraties doet. Perfect gedaan door een echte vakman. Inleren van sensoren was niet nodig maar daar hadden ze wel de apparatuur voor beschikbaar.
 
Ik persoonlijk ga liever naar een glasboer toe dan naar de dealer. De glasboeren doen de hele dag niets anders dan ruiten repareren/vervangen en bij de dealer is het een klusje die veel minder regelmatig voorbij komt. Daarnaast werken de glasboeren ook gewoon met originele ruiten, dus ook dat maakt niet uit.

Opzich is het vervangen van een ruit niet zo heel moeilijk, maar het is toch jammer als je er na een paar maanden achterkomt dat je auto toch wel erg vochtig is of ergens begint te roesten omdat zo'n ruit er toch niet helemaal goed in zit of niet goed is afgekit.

Aan de andere kant, het is ook heel goed mogelijk dat de dealer ook gewoon een glasboer laat komen om een ruit te vervangen. Dus dan denk je dat je naar de dealer gaat en dan wordt het alsnog door een "specialist" gedaan.

Overigens heb je in elk vak prutsers dus zowel de dealer als de glasboer kunnen het goed doen maar net zo goed verkeerd doen.
 
Eens hoor, het is lastig. De ruit is hetzelfde. Autotaalglas heeft meer ervaring, maar wellicht laat de dealer gewoon iemand komen.

De dealer kwam uit op 1100 euro. Eigen risico is 250 euro. En dan het verschil. Autotaalglas heeft het over 900 euro. Dus dan heb je 450 euro kosten en Autotaalglas heeft alleen het eigen risico van 135 euro.

Stel over 3 maanden weer zo'n grapje. Je blijft niet naar de dealer rijden met deze kosten.

Daarnaast gaf de dealer aan dat ze met alle liefde even alles controleren als de nieuwe ruit er door Autotaalglas is in geplaatst.

Autotaalglas gaf alleen aan dat ze niet wisten of ze een Pilkington SoundScreen kunnen leveren. En dan houd het voor mij wel op daar, ik wil pertinent dit merk er weer in.
 
Ik heb in mijn Focus ook eens via Autotaalglas, of Carglass een "imitatie" voorruit laten monteren.
Binnen een jaar deed de helft van de verwarmingsdraden het al niet meer. Het kan een einzelfall zijn, maar bij de originele ruit deden alle draden het na 5 jaar nog.
 
THEBASE zei:
Autotaalglas gaf alleen aan dat ze niet wisten of ze een Pilkington SoundScreen kunnen leveren. En dan houd het voor mij wel op daar, ik wil pertinent dit merk er weer in.

De verzekeringsmaatschappij heeft je auto verzekerd inclusief die specifieke ruit. Dan moet die ook geplaatst worden. Als Autotaalglas dat niet kan, dan moet het een andere leverancier worden (de dealer). En niet voor hogere kosten natuurlijk.
 
THEBASE zei:
Autotaalglas geeft aan dat het vrijwel origineel is: zelfde fabriek, geen Ford-stempel.

Ik zal Ford eens vragen of ze het in huis doen.

Je kan ze ook vragen een originele ruit te plaatsen met Ford logo. Ik heb dat bij mijn BMW destijds ook laten doen.
 
Inmiddels contact gehad met Autotaalglas en donderdag wordt de ruit geplaatst.

Ze hebben toch een Pillington voor me kunnen bestellen. Ford bood me aan het achteraf voor me na te willen kijken inclusief het stellen van de sensoren. Geen idee of dit normaal is, maar het lijkt mij een prima keuze.

Vooral op advies van naasten gekozen voor Autotaalglas omdat ze toch de expertise hebben en Ford niet. Daarnaast weet ik niet of Ford het überhaupt wel zelf doet. Ik zal na donderdag even laten weten hoe het is gegaan.

Bedankt voor het meedenken.
 
cirKel zei:
THEBASE zei:
Autotaalglas gaf alleen aan dat ze niet wisten of ze een Pilkington SoundScreen kunnen leveren. En dan houd het voor mij wel op daar, ik wil pertinent dit merk er weer in.

De verzekeringsmaatschappij heeft je auto verzekerd inclusief die specifieke ruit. Dan moet die ook geplaatst worden. Als Autotaalglas dat niet kan, dan moet het een andere leverancier worden (de dealer). En niet voor hogere kosten natuurlijk.

Zo werkt dat niet. In je polis staat wat je eigen risico is. Als je echter naar een door de verzekeraar voorgeschreven bedrijf gaat krijg je een lager eigen risico. Doe je dat niet, zie dan je polis.
 
[eerlijkmodus aan]Wat een gedoe voor een 13 in het dozijn auto [eerlijkmodus uit]

Ts zei:
Daarnaast kan ik bij Ford nog altijd meer garantie verwachten dan bij Autotaalglas welke geen verstand van de auto hebben.
Hoe dan?
 
Hotdog zei:
[eerlijkmodus aan]Wat een gedoe voor een 13 in het dozijn auto [eerlijkmodus uit]

Ts zei:
Daarnaast kan ik bij Ford nog altijd meer garantie verwachten dan bij Autotaalglas welke geen verstand van de auto hebben.
Hoe dan?

Wat een flauwe opmerking. Reageer dan niet.
 
Toch heeft Hotdog wel gelijk, want de Forddealer heeft geen verstand van glas (net als mijn Audidealer trouwens, die mij ook doorstuurde).
 
Ik heb al diverse keren een autoruit laten vervangen door een lokaal autoglasbedrijf (tevens groothandel in autoglas) ondanks dat m'n verzekering dreigde met een verhoogd eigen risico als de reparatie niet bij Carglass gebeurde.
Dat lokale glasbedrijf nam het volledige eigen risico echter gewoon over en regelde het financiële deel rechtstreeks met de verzekering, ik heb daar nog nooit een cent extra voor betaald... en bij Carglass heb ik nog wel een beperkt eigen risico. (en natuurlijk "gratis" ruitenwisserso_O)

En het kan er blijkbaar ook gemakkelijk uit: het prijsverschil voor een ruit (Ford Transit) van Carglass en een ruit van dit lokale autoglasbedrijf dekte dat overgenomen eigen risico al met gemak af.
Maar goed, als verzekeraar zou ik m'n klanten natuurlijk ook liever naar een eigen bedrijf verwijzen i.p.v. naar een ander bedrijf....
 
Heb laatst mijn voorruit laten vervangen Bij autotaalglas (moet wel er bij zeggen dat mijn auto al 20 jaar oud is, en de ruit was net zo oud, dus ik heb geen last van gemaks-sensoren achter de voorruit. Die sensoren zitten in mn ogen :D

Nou ben ik bij eentje gegaan wat overduidelijk een franchisenemer was en daardoor zeer kleinschalig opgezet (werden 2 ruiten per uur vervangen)
Ondanks dat bij mij de ruit echt zeer vast zat (ouderwetse kitsoort die keihard geworden was hebben ze wel de tijd genomen om het goed te doen
Het is wel netjes gedaan.
En ze vonden het geen probleem dat ik wensen had: Ander type voorruit laten monteren (nieuwer type). Daarbij dat ik zelf alle roestplekken bij wilde werken die er eventueel onder de ruit vandaan kwamen. Ze hebben naar mijn idee ook extra rijkelijk de roestwerende primer er op gesmeerd voor de kitlaag is gezet.
Heb er dus met mn neus bovenop gestaan. Wat dus ook geen probleem was.

Oftwel, het is niet altijd zo dat een grote keten ook grote fouten maakt.

Kwaliteit van de ruit kan ik nog weinig over zeggen. Ik was al blij dat ik weer een heldere en barstvrije ruit had!

Ik heb ook wel eens met een auto gereden waarbij binnen 4 jaar tijd er 3x een ruit is vervangen omdat ze na 1 steentik al direct doorscheurden. En dat werd door de dealer gedaan met officiele merkruiten. Dusja ik wacht nog even af ;)
 
De meeste dealers laten dit ook door een glasbedrijf doen, omdat het te duur is om zelf te laten doen het gebeurt te weinig om daar iemand voor op te leiden. Daarbij zijn de grote zaken echt goede bedrijven en ja daar kan ook wel eens wat mis gaan.
 
Als het verschil beperkt is dan zou ik het bij de dealer laten doen denk ik, juist omdat er hier blijkbaar sprake is van voorruitverwarming en lichtsensoren. Want laten we wel wezen, als je straks storing hebt in één van die systemen dan kun je op je klompen aanvoelen wat er gebeurt: elke partij weet precies waar het fout ging ('niet bij ons, wij maken geen fouten') en ook wie het moet betalen ('die andere partij want wij maken geen fouten'). Laat het fiksen door de dealer en je hebt één aanspreekpunt. En ja, goeie kans dat zij het uitbesteden bij een andere partij. Maar dat is dan hun verantwoordelijkheid, ook als het mis gaat. Dikke kans dat die glaszetters wel ergens in de kleine lettertjes hebben staan dat er geen garantie wordt gegeven op zaken als verwarming of lichtsensoren.
 
Nogmaals dank voor alle aanvullende reacties.

Het blijft een pechgeval, auto nog geen drie maanden oud. Anyway, over beide partijen valt iets te zeggen. Ik ga nu naar een franchisenemer van Autotaalglas met een aardige recensie. Ik hoop dat ze dit kunnen waarmaken. Ze hebben in elk geval de ruit besteld die ik er nu ook in heb zitten.

Ik blijf er waarschijnlijk sowieso bij. Zo kan ik precies zien wat er gebeurt. Mocht het toch niet prettig gegaan zijn dat was dit ééns maar nooit meer. Zonder deze partij te kiezen weet ik ook niet of ik voor de juiste heb gekozen en het scheelt toch zo'n 400 euro.
 
THEBASE zei:
Nogmaals dank voor alle aanvullende reacties.

Het blijft een pechgeval, auto nog geen drie maanden oud. Anyway, over beide partijen valt iets te zeggen. Ik ga nu naar een franchisenemer van Autotaalglas met een aardige recensie. Ik hoop dat ze dit kunnen waarmaken. Ze hebben in elk geval de ruit besteld die ik er nu ook in heb zitten.

Ik blijf er waarschijnlijk sowieso bij. Zo kan ik precies zien wat er gebeurt. Mocht het toch niet prettig gegaan zijn dat was dit ééns maar nooit meer. Zonder deze partij te kiezen weet ik ook niet of ik voor de juiste heb gekozen en het scheelt toch zo'n 400 euro.

Och het kan slechter hoor, bij mijn vorige auto stond ik al bij de glasboer voordat er 1.000km op de teller stond :T
Kun je de auto niet aanrekenen, is gewoon domme pech. Zo heb ik dit jaar binnen een paar maanden tijd ook al twee kapotte banden gehad. Shit happens :)
 
Ook al een aantal x een ruit laten vervangen. Altijd naar een glasboer geweest. 1-prijs, 2- ruiten van de glasboer komen uit dezelfde fabriek als de ruiten van de st(d)ealer, 3-laat liever aan de ruit knutselen door een ervaren glasboer dan een 17jarige stageklant in de garage. Ieder zijn vak, ook ruiten zetten.
 
Het verschil is of 135 euro bij Autotaalglas óf 115 euro meer eigen risico en een verschil van zeker 300 euro tussen de twee ruiten. Geen idee waar dat vandaan komt, maar de dealer rekent al meer voor het repareren en voor de ruit zelf.

Daarbij opgeteld dat de expertise van Autotaalglas meetelt, heb ik gekozen voor deze partij.
 
Dat de ruit 300 euro meer kost maakt toch geen zak uit als je verzekerd bent? Jij hoeft t niet te betalen.
Tis alleen die 115 euro extra eigen risico die erbij komt.

Wel vreemd overigens, dat een dealer niet aangesloten is bij je verzekering. Dan zijn ze of erg slecht, of de verzekeraar erg vervelend :)
 
Wel vreemd overigens, dat een dealer niet aangesloten is bij je verzekering. Dan zijn ze of erg slecht, of de verzekeraar erg vervelend

dat is vrij normaal, net als schade die bij een bepaalde keten gerepareerd moet worden.
 
Carfanatic zei:
Wel vreemd overigens, dat een dealer niet aangesloten is bij je verzekering. Dan zijn ze of erg slecht, of de verzekeraar erg vervelend

dat is vrij normaal, net als schade die bij een bepaalde keten gerepareerd moet worden.

Dat klopt. Maar soms zit een dealer wel aangesloten bij bijvoorbeeld glasgarant of een andere overkoepelende keten. Soms simpelweg omdat ze het doorsturen naar een externe partij.

Er zijn verzekeraars die alle glasgarant aangesloten bedrijven accepteren. En zolang je dus maar bij een bedrijf gaat die aangesloten zit bij glasgarant heb je dus vrije keuze verder.

Maargoed dat is maar hoe goed je je voorwaarden leest voor je een verzekering afsluit. Ook voor de hoogte van het eigen risico.
 
Toen ik een gebarsten verwarmbare voorruit had bij mijn net nieuwe V40 dacht ik ook dat het beter was om naar een Volvo-garage te gaan voor een nieuwe. Nou, dat heb ik geweten. Ik ben in totaal 4 keer bij die garage langs geweest voor 1 nieuwe voorruit. Afspraak 1: Einde dag bleek dat de afspraak voor jan lul was omdat de ruit 'nog uit Zweden moest komen', aldus de garage nadat ik zelf maar eens had gebeld om 17.30 om te checken of de auto klaar was. Drie dagen later bleek de ruit ineens gewoon op voorraad te zijn. Afspraken 3 en 4 waren om alle fuckups nav de ruitvervanging te laten fixen. Eerst deed de lichtsensor het niet (goed) meer, vervolgens bleken de ruitenwissers verkeerd afgesteld.

Met de Opel ben ik gewoon direct naar de ruitenboer gegaan. Werkelijk perfect uitgevoerd, want ook het hercalibreren van alle sensoren kunnen ze daar gewoon, en de licht- en regensensor leken haast beter dan voorheen te werken toen ik de auto weer terugkreeg. Ook de -nogal matige- botswaarschuwing geeft minder onzinmeldingen.

Kortom, ga naar de ruitenboer voor een nieuwe voorruit, want die is daarin gespecialiseerd, dat levert dus per definitie geen slechter resultaat op dan wanneer een (allround) garagebedrijf het doet. Best logisch.
 
We zijn weer thuis met het wagentje.

Op zich heeft Autotaalglas de ruit netjes vervangen, leenauto zonder kosten meegegeven en me mee laten kijken. Daarna werd ik doorgestuurd naar de dealer. Ze hadden al een afspraak voor me gemaakt voor het inleren van de camera en het afstellen van de sensoren.

Daar aangekomen alles netjes gesteld. Ik kwam er wel achter dat de ruit nét iets anders is: van binnen onderin glanzend in plaats van mat waardoor het chassisnummer spiegelt en dit nu van binnenuit zichtbaar is. Is aan te wennen.

Bij thuiskomst wel een dopje gevonden in de deur van de passagier waarvan ik niet weet waar het van is. Dus de dealer gemaild. De motorkap even open gedaan en zie dat de dopjes om het ventilatierooster vast te houden niet goed klemmen. Iets is afgebroken. Heb de dealer gemaild of ze deze los hebben.

Ik zal Autototaalglas hier nog wel over bellen morgen, mocht ik er kosten aan hebben dan is dat aan hen. Over het algemeen wel tevreden, de dealer had ook een dopje kunnen vergeten, maar dat was wellicht sneller op te lossen.

Dus voor zowel dealer als hersteller valt wat te zeggen.
 
Terug
Bovenaan