Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Ook een MG 3? Volgens de boordcomputer zat ie net onder de 1:20, maar ik dacht dat ik aan de pomp een wat hoger verbruik had.
Zo'n EHS "Luxury"... Maar alles viel wat tegen. De klapper was om na het starten/"aan zetten" het scherm op het dashboard uit te krijgen.... 's avonds werd er met 40.000 lumen allerlei kleuren de auto ingeschoten. Het rijden was het ook "net" niet

Een Renault 5 zou ik kopen met de kop er af. Het liefst een gele Techno met het winterpakket. En eigenlijk max 25k, maar dan moet ik nog wel een jaar wachten. Ze lijken alleen maar duurder te worden.

Bijna iedereen wil een techno met winterpakket (of hoger), onze was 27K en was vrij scherp voor een iconic, maar die had in 1 jaar tijd 25.000 gereden wat toch wel wat mensen af schrikt blijkbaar. gezien de populariteit en het aanbod jong gebruikt gaan de prijzen zeker niet snel dalen inderdaad. Waarschijnlijk de eerste flinke daling over 2,5 jaar als de eerste grote lichting uit de (pv) lease gaat komen

Dat is ook wel een tip. Zijn inderdaad best betaalbaar en nog een auto met een mooi traditioneel interieur. Wil er ook weleens mee rijden. Staan in Zwolle een hoop van een jaartje oud.

Nou precies. Een mooie auto die ook best betaalbaar aan het worden is. Een standard range is voor mij voldoende. Helaas wel wat zwaar maar je moet ergens concessies doen.

Het hele leven bestaat uit concessies :)

Mijn Golf is top. Als ie automaat en elektrisch was.
Er zijn best wat EV's die ik zou willen rijden. Stoelen en bediening moeten in elk geval op orde zijn.

Ja dat zou top zijn! Gelijk de ergo active stoelen in een eGolf bouwen, trekhaakje eronder.

En doe dan ook maar zo'n accupakket in de Citigo, gewoon omdat het kan!

Vandaag was ik bij de EV Experience. Natuurlijk veel collega’s gesproken en veel in de Pon hal geweest.
Maar ook nog wat gereden:
Kia EV2. Fijne auto, vermogen voldoet prima. Dat was mijn grootste zorg. Collega zat achterin ook prima.
Smart #3. Snel, achterwielaandrijving is fijn. Lagere zit dan de 1. Hier kan je sportief mee rijden.
Xpeng L03. Chinees van binnen: veel glad leer. Klein stuurtje, net een F1 stuur. Veel vermogen, veel waar voor je geld.
Cupra Raval. Wat een heerlijk ding! Zit als een handschoen, erg vertrouwd. Lekkere stoelen. En wat heerlijk spelen met het pedaal. Die voorwielaandrijving is echt leuk!

Mijn conclusie: de Chinezen worden steeds beter, maar ze missen de X factor ten opzichte van het Europese spul.
Jammer dat Renault en Ford er niet stonden. Er ontbraken overigens meer grote merken, zoals BMW.

Oja, Renault heb ik gezien. Maar dan zet men bij de eigen stand geen Twingo, 4 of 5 neer…
Die Trafic was overigens wel interessant.

Ik zat eens te rekenen wat 100 kilometer rijden aan 'verbruikskosten' kost bij ons wagenpark:
Citigo: €3,60 (30ct/kWh, 12kwh/100km)
Golf: €15 (€2,50/liter, 1:17)
Mini: €20 (€2,50/liter, 1:12)
Kever: €27 (€2,70/liter, 1:10)

Wát een verschil zeg.
Aan de ene kant zeg ik: ik moet mijn kilometers ook maar snel elektrisch gaan doen. Aan de andere kant: met 15dkm/jaar is het verschil met een vergelijkbare EV (17kWh/100, €5 per 100km) €10 per 100km dus €1500 per jaar. Eventuele afschrijving gaat harder. Dus het is niet dé reden, maar wel iets om rekening mee te houden.
Dan is de vraag: nu een krappe 30k uitgeven voor een R5, of iets boven de 20k blijven voor een (minder zuinige en oudere) Polestar 2 of Enyaq? Of het ongemak hebben van geen trekhaak en voor een Cupra Born gaan?

je kan altijd nog een auto weg doen Berry ;)

Wat rijd je aan KM met de Golf en wat met de Citigo? Dat geeft een nog beter beeld, zeker als de Mini en Kever hobbymatig worden ingezet. een 20 of 30K investering koopt ook heel veel liters benzine.

Dat is het, maar iets nieuws is ook weer leuk :D
De Golf bevalt erg goed op lange stukken, maar dat rij ik nooit. Het is nog steeds een fijne auto hoor, maar een (liefst iets compactere) EV, dus automaat, zal mij goed passen.
De Citigo rijdt nu zo'n 12dkm per jaar. De Golf zit dit jaar op 17dkm. Maar misschien zal ik naar werk vaker een nieuwe EV pakken dan de Mini, dat zou best eens kunnen. Heb al gezegd dat we in plaats van de Citigo een 500C EV moeten kopen, dan kan ook de Mini eruit. Maar daar was mijn wederhelft het nog niet helemaal mee eens.

Kan je iets zinnigs zeggen over verwacht onderhoud van de Golf? Dat kan je ook meenemen in de berekening. Net als mrb en verzekering. Alleen afschrijving en brandstof volstaat niet, wel?

Kan je iets zinnigs zeggen over verwacht onderhoud van de Golf? Dat kan je ook meenemen in de berekening. Net als mrb en verzekering. Alleen afschrijving en brandstof volstaat niet, wel?
Nee het is ook zeker dat ik het wel eens tijd vind voor wat anders.
De Golf is technisch perfect. Banden 2024, koppeling 2025, remmen 2025.
En qua onderhoudskosten ga ik er met een andere auto niet op vooruit, want ik doe dat nu samen met een vriend dus dat kost nauwelijks iets. Per saldo zou een nieuwe auto dus wel iets duurder worden. En het kan hypocriet zijn, maar elke maand fossiele brandstoffen opstoken terwijl het ook anders kan vind ik ook wel een argument. Maar dat kan ook zijn om mezelf een nieuwe auto goed te praten :D

Dat laatste zijn we allemaal goed in :p

Vermoed dat je minder onderhoud zelf kan doen als het om een EV gaat. Remmen en banden lukt vast nog (of is bijvoorbeeld een elektrische parkeerrem tegenwoordig al hogere wiskunde, zoals bij mijn Capri met trommels achter?)

Citigo en Golf voor één vervangen, dat nog een optie? Of komt dat niet uit met de planning qua ritten?

Jouw Golf is echt niks mis mee..
Kleur goed, uitvoering, verbruik prima, ruimte, onderhoud op orde en geen gekke diingen.

Mijn idee.. houden dat ding. Genieten ervan. Want zo maken ze deze niet meer.

We moeten sowieso beide een 'eigen' auto hebben. De Citigo bevalt mij vrouw uitstekend, die wil echt niks anders.
De test tussen de ID.Polo en R5 staat nu online, heel interessant!

Onderhoud bij een EV ga ik bij een dealer laten doen. De bevriende monteur is inmiddels ook 77, dus dat telt ook mee :D

De Golf is technisch perfect. Banden 2024, koppeling 2025, remmen 2025.

Nou, perfect dus om te verkopen. ;)

Ik zou er alleen geen Polestar of Enyaq voor terug kopen, dan heb je (weer) een grote auto waar je 'niks' met de ruimte doet.
maar elke maand fossiele brandstoffen opstoken terwijl het ook anders kan vind ik ook wel een argument.

Ik snap je punt maar dan zou de Mini ook verkocht kunnen worden. Geen 'fun' ritten meer maken scheelt ook voor het klimaat. ;). De kever mag dan blijven, die is al zo oud..

Moet zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks fun ritjes maak. Ik ga zo naar het zwembad en neem dan bijvoorbeeld de Mini mee ipv de Golf.
Gisteravond zo'n 180km snelweg met de Golf. 5,4l/100km gaf de boordcomputer aan.

Plugin weet ik niet zo, maar een A3 of Leon is ook wel erg fijn. En onder de 20k dus goed betaalbaar.

Onderhoud bij een EV ga ik bij een dealer laten doen.
Kan ook prima bij een universele garage als ik zo kijk naar de lijst met goedgekeurde 'partner stations' van Arval. Al is ook daar de voorkeur wel de dealer of een specifieke Arval locatie.
Hoe dan ook, een gemiddelde EV heeft veel minder onderhoud nodig dan een gemiddelde ICE dus uiteindelijk valt het allemaal best wel mee allemaal.

Terug
Bovenaan