Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Heb je de Mini alweer een jaar, jeetje!

Bij mijn ouders in de straat staat ook een wijnrode R4 , best een aardig ding, maar geen R5 vind ik. Maar je moet eerst nog een trip maken naar Polen, dan pas mag de Golf weg ;) Ik ben even kwijt wat er nog in de garage zou moeten liggen, maar wie weet ligt het er nog (niet geschoten is altijd mis he?)

Wie weet tot volgende week, ik/wij zijn van plan om naar EMW te gaan!

Dakkoffer :) Ze mogen m houden haha. Maar ik zou nog wel eens met de Golf naar Wroclaw willen inderdaad!

Vanmiddag kwamen we langs de Renault dealer dus zijn we in een paar modellen gaan zitten. De Twingo zit gek; hoge vloer, hoog dashboard en een vlakke voorruit waardoor je door een hele kleine brievenbus naar buiten kijkt.
De R5 zit heel lekker. Achter mezelf kan ik lastig zitten, maar de achterbank kan nog wel precies plat achter mijn stoel, dat is fijn.
De R4 is niet eens zoveel ruimer. Heel ietsjes op de achterbank en heel iets in de bagageruimte, maar dat is marginaal. De achterbank is ook 60-40 verdeeld, maar precies andersom dan bij de 5. Bijzonder!
De 5 stond er in parelmoer wit, ook erg mooi. Maar dat geel blijft het leukst.
Binnenkort maar eens met een Smart hekje 1 of 3 gaan rijden.
Volgende week heb ik een dagje een nieuwe Micra mee, dus dan weet ik ook hoe een 5 rijdt.

Heb vandaag overigens al drie auto’s gebruikt. Vanochtend op pad met de cabrio (nadat ik even iemand weg moest brengen met een andere Mini overigens), naar de gemeentewerf met de Golf+aanhangwagen en net even naar een dorp verderop met de Citigo.

Die Micra vind ik ook leuk, de vorige Micra (cq Clio) vond ik ook leuk (zat ook een bijzonder goede audio installatie in, bose meen ik)

De nieuwe Twingo heeft wel een mooie, brede, 'vierkante' stance, vind ik. Niet zo hoog als een 5.
Althans, dat (wijn)rode exemplaar dat mij twee weken terug tegemoet reed in Culemborg. KDR-.. kenteken.

Maar, kijkend door 'een brievenbus' is wel vervelend ja, ondervond ik zelf vorige week na een dagje met een MG 4 gesjeesd te hebben.

Wel irritant dat die laadpoort bij die modellen linksvoor zit. Ik wil m rechtsachter… heb geen zin om vooruit op de oprit te parkeren namelijk.

Nou, koop dan wat je vrouw ook al heeft.;) Mooi Up!je uit de omgeving Hamburg, staat vanaf a.s. vrijdag in Leek te beproeven.Tuba kan wel achterin met de bank plat, toch?

7edc7b788af8f93fbd54a676f7a46bd27ff5fcbf.jpeg

Kijk de vlog voor het beoordelingsproces tot aankoop (zit één pitje in r.a. scherm).

Oh ja, wil je kleur dan heeft ie ook nog zo'n elektrische Up! met dat typische, Duitse, babyblauwe kleurstelling gekocht. Van Claudia, de basis versie.

Die Upjes zijn gek genoeg waardevaster dan de eGolf, dat verbaast mij ook.
Onze Citigo staat volgende week in de Autoweek. Blijft een onwijs fijn ding. Tuba gooi ik daarbij op de achterbank, minder ideaal maar het kan.
Maar zelf wil ik een EV met een iets grotere accu:
Liefst tegen de 400km range, trekhaak, korter dan 4,5m. En voorkeur voor een efficiënte EV in een leuk kleurtje, en hij moet me ook aanspreken, dat is lastig :D
R5, Smart #1/3, ID.Polo

Die prijs slaat natuurlijk nergens op, voor iets meer staat er ook een Zoë met eigen accu 1 jaar jonger en net zoveel kilometers op de teller.

Een luxe uitvoering van 2020 zou niet meer dan 11 mogen kosten, en dat vind ik al best veel.
Ik snap wel dat ze waardevast zijn. Reed er vanochtend weer mee en we hadden het er over dat ie zo onwijs ruim is van binnen, zeker in vergelijking met de nieuwe Twingo. Waar heeft Renault dan 6 jaar over gedaan vraag ik me af…

WLTP is prima. Op lange afstanden kan je dan wel 250km van 10 naar 80 procent, en dan met minimaal 100kW laden.
Maar eigenlijk rijden we echt heel weinig zulke afstanden.
Als je niet zoveel lange afstanden rijdt, misschien niet blindstaren op het snelladen?
Ik gebruik het ook alleen op vakantie zoals het nu lijkt, bijvoorbeeld.

^^ niet allen.

De prijs van een tweedehands elektrische auto blijft stevig dalen. In 2025 kostte een elektrische occasion in Nederland gemiddeld €34.600, blijkt uit cijfers van AutoScout24. Dat is 8,7% minder dan in 2024 en zelfs 28,4% lager dan in 2022. In december 2025 zakte de gemiddelde prijs verder naar €33.390.

Daarmee daalt de EV-prijs in Nederland harder dan in Duitsland en België. Wel blijft een elektrische occasion duurder dan een benzine- of dieselauto, die in 2025 gemiddeld rond de €20.000 lag. (..)

Hoe kan die eUp! zo duur zijn? Mijn egolf verkocht voor <10k en was net zo oud en had 68k gelopen..

Is gewoon marktconform, een snelle selectie hier uit de Autoweek database leert dat het nog duurder kan.. of 'saai' wit.

Ja, die (dubbele?) ad. van AutoHero springt er uit, qua lage vraagprijs.. maar dat is dan voor mij al iets van: te mooi om waar te zijn...

Als je niet zoveel lange afstanden rijdt, misschien niet blindstaren op het snelladen?
Ik gebruik het ook alleen op vakantie zoals het nu lijkt, bijvoorbeeld.
Eens, maar 100kW is niet eens heel snel. Maar als ie dat heeft kan je er wel langere vakantieritten mee doen en dat is wel wenselijk.

Ik heb hem destijds tweedehands gekocht voor €10.950, bij een vakgarage met garantie, maar daar ging subsidie vanaf. Als ik nu zoek naar vergelijkbare auto's met koopaccu, scheelt dat niet veel.

Das echt wel knap

M’n egolf is keihard afgeschreven in 2 jaar, daarnaast nog gedeelte van de SEPP terugbetaald want de ix3 had een te hoge nieuwprijs om in de regeling te vallen

Ik heb vandaag een nieuwe Micra mee. Optisch het minder goed gelukte zusje van de R5, wat mij betreft.
Hij komt best fors over, behalve de lengte. Hij zit ook goed. Ik zit graag laag, maar de stoel kan niet te laag want het dashboard is vrij hoog. Je zit dus hoger dan in de gemiddelde oudere auto en echt op SUV hoogte. Toch valt het overzicht mij tegen, maar dat geldt eigenlijk voor bijna elke nieuwe auto. Weinig zicht rondom. De achterruit is bijvoorbeeld erg klein en dan zitten er ook nog drie hoofdsteunen voor.
Het rijden is fijn. Een stevig onderstel en een stuur wat sterk centreert. Ook is er vermogen genoeg, de motor reageert vrij fel. De bediening viel mij ook mee. Android Auto werkt goed en Google Maps kan zelfs voor je neus worden weergegeven. Toch geef ik de voorkeur aan een zwart scherm direct voor je neus.
Het verbruik op mijn woon-werk route was 13kWh/100km. Heel netjes dus. Ook het accupercentage liep maar langzaam terug.
Bedenk me nu dat ik ben vergeten de bastuba te passen, maar de achterbank kan nét aan vlak achter de bestuurdersstoel in mijn positie.
Edit: toch nog even naar buiten gelopen. Bastuba pas echt exact achter de stoel met de bank plat, en precies onder de hoedenplank.

Laatst bewerkt:
SJ, zo’n eGolf lijkt inderdaad niet heel populair. Terwijl het een fijne auto is. Alleen jammer dat ie vaak de simpele stoelen heeft. Ik zou er zelf een Highline interieur in zetten, dan heb je echt een top auto.

^^ toch zie ik ze best wel vaak rijden nog, veelal in dezelfde antraciet achtige kleur, dat wel.
Als ik nu zoek naar vergelijkbare auto's met koopaccu, scheelt dat niet veel.

Het zou kunnen dat de versies met koopaccu in het marktsegment van waar ze nu zijn beland populairder is dan de huur versie?

Ik zou eerlijk gezegd ook niet bij zo'n 10 ~ 12 jaar oude Zoe nog een huurcontract voor de batterij afsluiten. Je moet ook eerst het maandbedrag weten, voordat je eventueel tot aankoop over kan gaan. Renault zal ook eerst nog wel naar de staat van de batterij willen kijken? Wordt je als potentiële koper wel snel geaccepteerd als huurder, is ook nog de vraag.. Gedoe dus.

ik heb indertijd proefgereden met een eGolf. I.v.m. dat er in de buurt toen heel veel infotainmentsystemen gestolen werden heb ik het niet gedaan en uiteindelijk de Ampera-e gekocht. Het reed wel érg lekker.

Ik heb vandaag een nieuwe Micra mee. Optisch het minder goed gelukte zusje van de R5, wat mij betreft.
Hij komt best fors over, behalve de lengte. Hij zit ook goed. Ik zit graag laag, maar de stoel kan niet te laag want het dashboard is vrij hoog. Je zit dus hoger dan in de gemiddelde oudere auto en echt op SUV hoogte. Toch valt het overzicht mij tegen, maar dat geldt eigenlijk voor bijna elke nieuwe auto. Weinig zicht rondom. De achterruit is bijvoorbeeld erg klein en dan zitten er ook nog drie hoofdsteunen voor.

zicht naar achteren was ook mijn kritiek. niet dat ik er veel in kijk maar viel mij op. De renault verkoper beaamde het en zei dat ook veel R5 rijders die middelste hoofdsteun er uit trekken. En idd, het zicht rondom is niet top. Ook vind ik de camera van matige kwaliteit anno nu. ook heb je, net als de mini zo'n smalle voorruit. Moet zeggen dat je er snel aan went.

Navi voor je neus had ik even maar vind het veel te druk. maar vind android automotive wel echt top. de laadpercentages in maps komen ook heel nauwkeurig tov de realiteit. als je weg gaat laat hij ook gelijk zien wat je accupercentage is als je terug komt. En eventuele laadstops indien nodig. het werkt ook gewoon snel, soepel en goed. Lijkt logisch maar dat is niet vanzelfsprekend (stellantis)

voor de ruimte hoef je zo'n R5 niet te kopen, zo'n ID polo zal vast een stukje praktischer zijn, maar of hij ook zo leuk is?

Ik heb vandaag en morgen een VW Taigon als leaseauto. Met 1.0 tsi. Eigenlijk te licht voor die auto alhoewel het op toeren nog steeds een heel fijn motortje is.

Maar dan rijd menig EV echt veel leuker inderdaad.

Ik herken heel veel van jouw punten Joost. ID.Polo zal praktischer zijn, een Epiq zeker, maar het is idd de vraag of ze net zo leuk zijn.
Dat Android Automotive is top. Netjes alle laadlocaties op de kaart.
Overigens zit je in zo’n Micra op Enyaq hoogte, en zo voelt het ook voorin. Tot je achterom kijkt :D

Maar de Golf was weer fijn thuiskomen vanmiddag. Zicht rondom en ruimte. Had deze maar de aandrijflijn van de 5!

Ik herken heel veel van jouw punten Joost. ID.Polo zal praktischer zijn, een Epiq zeker, maar het is idd de vraag of ze net zo leuk zijn.
Dat Android Automotive is top. Netjes alle laadlocaties op de kaart.
Overigens zit je in zo’n Micra op Enyaq hoogte, en zo voelt het ook voorin. Tot je achterom kijkt :D

Maar de Golf was weer fijn thuiskomen vanmiddag. Zicht rondom en ruimte. Had deze maar de aandrijflijn van de 5!
Ik vind zo'n ID.polo op de foto's echt een zielloos ding, jouw Golf is veel beter geslaagd imo.

Volgens mij moet je de tekortkomingen van zo'n R5 hem maar gewoon vergeven. Wel elke dag met een lach je auto instappen :)

leuk filmpje inderdaad, tot wanneer loopt het contract? Of heb je hem inmiddels prive overgenomen? Of zit er toch soort van gedwongen een opvolger aan te komen. anders gewoon lekker doorrijden

Ik moet 'm nog even bekijken! Contract heb ik weer verlengd tot maart volgend jaar, want met wat voordelen is het goedkoper dan 'm kopen ;)
Een PL contract is fijn, maar er zijn weinig nieuwe auto's die de Citigo kunnen vervangen. Ruim van binnen, leuke kleur, prima bereik, klein en overzichtelijk, luxe. Dus misschien toch eens overnemen.

Dank! Filmpje valt me ook mee.
Financieringskosten weet ik niet maar het all inclusive tarief is gunstig.
En ik denk dat we m gewoon gaan overnemen want er is nog steeds weinig wat ons hetzelfde biedt.

R5 zou ik ipv de Golf doen, maar ik denk toch dat ik m toch net iets te krap vind daarvoor, al heb ik de ruimte in de Golf weinig nodig.

Leuk filmpje en een heel net percentage voor de accu. Je hebt overwegend 1-fase geladen, ik was wel blij dat we thuis driefasen hadden. Niet vaak écht nodig gehad maar een of twee keer in de maand maakte dat wel het verschil om vlot (en goed geladen) weer op pad te zijn.

He Barri, Zag het filmpje van de Citygo. Leuk filmpje en leuk om je weer even te zien.

Leuk wagenpark. Ik moet het hier doen met twee Tesla's S en 3P. en uiteraard de Alfa.
Elektrisch rijdt subliem, maar de Alfa voelt veel meer echt. Ik denk dat je inderdaad zeer goed met het laden omgaat. Zoals een autoliefhebber betaamt.

Het ga je goed.

Dat is ook een mooi wagenpark Cas. Zo'n S zie je niet veel meer. Wat is de fijnere auto van die twee Tesla's?

He Barry, Voor afstanden is de S (100D) verreweg te verkiezen, vlot, luxe etc. De 3P is echt verschrikkelijk snel, maar ook wel mooi, met een wit interieur en wit buiten. Helaas geen FSD omdat versie 3. Om te rijden is de drie gewoon leuk. Er is bijna geen auto in NL sneller en dat rijdt erg rustig ;-)

Terug
Bovenaan