Barri's bolides

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barri
  • Startdatum Startdatum
Nooit geweten. In Texas is er wel een jaarlijkse keuring dus ik ging ervanuit dat het in Nederland met zo was.

Ik ben nog in afwachting van de onderdelen, maar heb de extractor/stofzuiger inmiddels binnen dus de stoelen en het tapijt zijn gereinigd. Helaas is de stank nog niet helemaal uit de auto. Heb wat tips gelezen over insprayen van de stoelen met schoonmaakazijn, dus heb dat nu gedaan. Hopen dat het helpt.
Als de onderdelen binnen zijn kan daarna het tapijt weer terug.

edit: blijkbaar kan ik bij Flickr geen foto's meer uploaden. Dat moet ik nog even uitzoeken.

Via de laptop lukt het wel:

Vandaag de Golf over de 100.000km gereden. Gekocht met 91dkm dus zo'n 9000km gereden in vijf maanden tijd. Waarvan 1100+3500+1400 vakantie tripjes waren :)
Met de helft van de tijd thuiswerken valt het woonwerkverkeer wel mee.

En ja hoor, wederom in Duitsland zie ik weer een identieke Kurkumagelb Golf Variant staan! Dit keer in Stralsund. De derde die ik gespot heb (anderen waren eerder dit jaar op de Autobahn, in de omgeving van Heidelberg).

^^ okay, dus de rest van het jaar krijgt ie rust? ;)

Ik spuit deze textielverfrisser eens in de zoveel tijd op de vloermatten en stoelbekleding. De rose variant.

hyper-textielverfrisser35908.jpg

Bij de Action kan je ook de (duurdere) Ambipur (vroeger Febreze geheten) variant kopen.

Ja zoiets moet ik even kopen idd!

De rest van het jaar staan nog geen buitenlandse autotripjes gepland, maar je weet maar nooit.

Gisteren een uur lang veel regen gehad, en de Roadster veranderde direct in een zwembad. Goed te zien, want het tapijt is er nog uit. Ik heb zaterdag dus wat te doen... Als je informatie zoekt over lekkages bij de Smart Roadster kom je echt onwijs veel info (en onwijs veel verschillende oorzaken) tegen. Bij mij zit het ergens tegen het schutbord aan zo te zien.

Helaas, zoals ik al aangaf: da’s een van de beruchte eigenschappen van de roadster… Anderzijds merk je terecht op dat er heel veel info en oplossingen online te vinden zijn. Succes met de zoektocht!

Ik verdenk al die afvoerbuisjes. In de voetenruimte zitten er twee, maar aan de andere kant van het schutbord schijnt er ook nog eentje te zitten.
Met de tuinslang op de auto zie ik weinig lekkage. Dus blijkbaar verzamelt het water ergens, en loopt er daarna iets over. Dus het moet wel even doorregenen voordat het gaat lekken.

Vandaag heb ik mij eens gericht op de lekkage, en ik denk dat ik het opgelost heb. Hoewel ik weinig echte verstoppingen tegen kwam heb ik geen lekkage meer gezien na het schoonmaken.
De paravan afdekking moest verwijderd worden, daarvoor moet de 'motorkap' er ook af. Dan heb je dus dit:

Daar zat wel wat rommel onder. Ook een beetje in de bak eronder overigens:

Helaas geen foto's van een schoongemaakt geheel, maar het ziet er nu weer fris uit, en ik heb ook geen water meer naar binnen zien komen.
Nog wel iets anders: voorin liggen twee losse stekkers. Iemand een idee?

Dat is overduidelijk een aansluiting voor een computer. Is de Smart of je weet geleverd met een carpc of zoiets? Een dergelijke connector wordt wel gebruikt voor de voeding van een moederbord. Het zwarte blokje doet me denken aan een extra zekeringkast.

Bijzonder, want hij heeft ook gewoon een OBD.

Vandaag heb ik het tapijt weer in de Smart gelegd. En de giersensor vervangen. Na een proefritje merkte ik dat de storing nu inderdaad weg is! Binnen de bebouwde kom is het een spartaans ding, maar op buitenwegen rijdt ie heerlijk. En hij ligt zo lekker in bochten!
Na het proefritje heb ik 'm gewassen en gelijk gepoetst met de DAP. Daar knapt ie veel meer van op dan ik had verwacht.

Ik blijf het toch altijd een ontzettend sympathiek en grappig model vinden. Zeker omdat het in het echt helemaal best een klein ding is, een Fiat 500 is 10 centimeter langer!

Die is heel erg opgeknapt! Wat een leuk ding he.
Mooi ook dat je storing is verholpen nu.

Qua die stekkers: Dat ziet er niet helemaal OEM uit. Het is wel voor een klein computer-achtig kastje geweest. Dus een accessoire is waar ik aan denk. Cruise control, Alarm, etc. Zelfs een carkit zou gezien de leeftijd nog wel kunnen.

Er zit een Nokia carkit in, maar ik heb ook het gevoel dat er eens een aftermarket alarm in gezeten heeft.

Ik kwam nog een origineel setje velgen tegen, in dezelfde maat dus ik kan de banden omleggen. ET waarde is uiteraard wel beter. Maarja, het setje ligt bij Keulen. Mijn vrouw zag het probleem niet... :D

Jammer dat in Duitsland op de zondagen altijd alles dicht is, anders was dat zeker een optie. Nu zal het gewoon even heen en weer rijden zijn om het op te halen, maar het is toch zo'n 250km enkele reis.

Barri zei:
Jammer dat in Duitsland op de zondagen altijd alles dicht is, anders was dat zeker een optie. Nu zal het gewoon even heen en weer rijden zijn om het op te halen, maar het is toch zo'n 250km enkele reis.

En op zaterdag heen en weer rijden? Keulen is bovendien een hele mooie stad, vele bezienswaardigheden zowel op autogebied als andere dingen. Kunt er ook gelijk een heel mooi weekend van maken ;)

Op zich is even heen en weer rijden prima te doen, en dan kan je ook nog wel 2 a 3 uurtjes daar besteden. Ik woon nu ook niet zo ver van jou vandaan en Frankfurt is voor mij gewoon een dag tripje. Aken reed ik bijna elke dag. Keulen zit er tussenin (dichterbij Aken dan Frankfurt). Parijs ook weleens als dagtrip gedaan maar dat is echt een lange dag en alleen aan te raden met meerdere chauffeurs.

Ja klopt. Heb met de Fiesta ook wel eens een rondje Ardennen - Duitsland gedaan op een dagje :)
Zaterdag heb ik al andere dingen staan en ik weet niet of diegene doordeweeks kan, heb volgende week namelijk vakantie.

Engineer2 zei:
Op zich is even heen en weer rijden prima te doen, en dan kan je ook nog wel 2 a 3 uurtjes daar besteden. Ik woon nu ook niet zo ver van jou vandaan en Frankfurt is voor mij gewoon een dag tripje. Aken reed ik bijna elke dag. Keulen zit er tussenin (dichterbij Aken dan Frankfurt). Parijs ook weleens als dagtrip gedaan maar dat is echt een lange dag en alleen aan te raden met meerdere chauffeurs.

Dat inderdaad. 's avonds heen, ergens slapen, dan een hele dag vakbeurs (EquipAuto), en daarna huiswaarts is al slopend. Laat staan in één dag. IAA Frankfurt (315 km enkele reis) ging dan weer wel. Vroeg heen, laat terug.

Hup, de auto in Berry (tu)

Frankfurt heb ik ook wel op die manier gedaan, bij ons vandaag toch wel zo'n 450km. 's Ochtends vroeg heen, van 11u tot 16u op de IAA rondlopen en dan weer naar huis rijden.
Heb zelfs op terugweg van vakantie eens het Porsche museum aangedaan: 600km rijden, museum door, en nog 600km rijden :D

Misschien toch eens kijken of het zondag of maandag kan. Moet misschien ook even naar Tiel, dan combineer ik dat (ben ik al zo'n 50km onderweg).

Vandaag de Smart voorzien van nieuwe olie. Hiervoor de oude eruit gepompt, hij heeft namelijk (origineel) een carter zonder plug.
Dacht dat er niet veel olie in zat, maar kwam toch zo'n 3,5 liter uit terwijl er maar 3 liter in de boekjes staat.
Gelijk de schade aan de achterbumper iets acceptabeler gemaakt met behulp van een verfbrander.

Verder had ik vandaag de Kever even uitgeleend. Kennis had een bruiloft, werd gisteren de trouwauto (huurauto van Sixt) ineens geannuleerd zonder alternatief! Best brutaal. Ze waren heel blij met de Kever!

Barri zei:
(..). Moet misschien ook even naar Tiel, dan combineer ik dat (ben ik al zo'n 50km onderweg).

Oh, dan zou je even via Beneden-Leeuwen en daarna de N322 naar de A73 kunnen rijden.
Ik zag vrijdag in Beneden-Leeuwen, op een verlaten (ex) autobedrijf terrein enkele roadsters staan, waaronder één coupé, (tu)
Die stonden er vorig jaar nog niet. Schuin tegenover de Esso, nabij de rotonde.

Hm wel interessant!
Ik reed vandaag door Zeeland en zag ineens een autodemontagebedrijf die ik al eens gemaild had omdat ik foto's van een blauwe Roadster daar zag. Helaas nooit reactie op gekregen, denk ook dat het oude foto's waren.
Nu dus nog op zoek naar originele velgen, nieuwe draagarmen (deze kraken), een radio met bluetooth (dan kan de Nokia carkit eruit), nette kentekenplaten, liefst ook nieuwe grijze delen voor in de bumpers en nette stoelhoezen.
Heb gezien dat de stoelbekleding vervangen een pittig klusje is. Hoezen kan wat mij betreft ook. Liefst iets met zwart en bruin of zwart en beige.

^^ het kwam op mij meer over als stalling / verzameling dan voor de handel/onderdelen. Auto's zagen er compleet uit.

Laat ik eens wat schrijven over huurauto ervaringen. Ik vind het altijd leuk om in andere auto's te rijden en op vakantie kies ik altijd het goedkoopste segment. De huurauto's die ik me herinner zijn: Picanto eerste generatie, i30, smart Fortwo, Jimny, i30, Golf 7, 108, Aygo, Corolla sedan, Peugeot 301, i10, Micra, Corsa, Kona, Fiat 500.
Op dit moment hebben we een Fiat 500 hybrid. Zoals elke vrouw is mijn vrouw helemaal weg van de 500. Ziet er leuk uit, zit lekker hoog en rechtop, is compact. En ik vind het concept zelf ook wel leuk.
Maar de hybrid uitvoering raad ik niet aan. Het sturen gaat vreemd zwaar, om onder de 40kmu juist extreem licht te worden (in City stand nog lichter). Die overgang voelt ook irritant aan.
Het hybrid systeem is fijn in de bergen omdat ie best sterk afremt. Maar je merkt wel dat het blokje zelf echt weinig power heeft en het overschakelen tussen pure aandrijving en energie uit het hybride systeem merk je echt sterk op. Zowel bij gebruik als bij terugwinning. Ik heb m nog nooit als Twinair gereden maar dat lijkt me de ideale 500!
Mijn vrouw zou er graag een willen, maar de enige 500 die er wat mij betreft ooit mag komen is een Abarth 500C.

@Berry, de TwinAir Fiat 500c rijdt echt heel leuk! Als je eens de buurt bent, ben je welkom. Geen Abarth helaas, die had ik ook wel gewild maarja.. Keuzes he :D

@Frits en Twix: helaas paste dat niet in het schema en ik had ook geen plek meer in de auto. :D
Wacht gewoon even af, komen soms wel wat setjes voorbij.

@Jimmy: Oja die van jullie is een Twinair. Collega had een Punto Twinair maar ik denk dat ie uitstekend past bij een 500!

Ik zocht op het kenteken van de Punto, zie ik dat ie te koop staat: <https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/fiat/punto-evo-13-m-jet-dynamic/14877414?source=search&k_id=25934&i=6>
255dkm op de klok, dus er is aardig wat mee gereden. Eind 2017 deed ik 'm weg met 135dkm.
De tricolore zit nog steeds bovenaan de voorruit. Hij staat er niet schoon bij, maar ik vind het nog steeds een mooie auto!
1.jpg

^^ als die netjes op tijd verse olie / filter gehad heeft en verders ook netjes is bijgehouden.. dan hebben die kilometers juist een gunstig effect. Dan is er niet mee omgegaan zoals dit type ooit op de NL markt is geïntroduceerd: als fiscaal vriendelijk en zuinig te rijden boodschappenauto.. ;)

Auto ziet er nog redelijk fris uit, je moet wel wat moeite doen om 'm te bekijken, lees ik in de advertentie. Verders begrijp ik niet waarom de verkoper een foto van een bijna verlopen APK erbij stopt..terwijl de specificaties wijzen op een geldigheid tot mei volgend jaar.

Maar goed, met de huidige dieselbrandstofprijzen, welke toch zeker nog wel tot volgend voorjaar zullen aanhouden, is mijn verwachting.. lijkt mij dat er weinig belangstelling in NL voor deze categorie voertuigen zal zijn.

Hij staat er al vanaf begin dit jaar. Denk dat het het oude APK formulier is. En de mistlampen voorin zijn weg, wellicht dat het daar ook iets mee te maken heeft.
Ik vind wel dat er veel lampjes branden bij een draaiende motor, iets teveel. Hij staat ook op MP zag ik: <https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/fiat/m1883193413-fiat-punto-evo-1-3-m-jet-dynamic>

Lijkt er nog vrij fris uit te zien op de bekleding na. Daarnaast was de laatste rijder een flinke kouwkleum..32 graden..:)

Ach en een paar lampjes extra op een italiaans product..dat hoort er toch bij..;)

Ik blijf de Punto in die kleur ook nog steeds erg geslaagd vinden.

Vorige week hebben we de Golf even wat onderhoud gegeven. Hij vroeg om nieuwe olie, dus die maar gegeven, samen met een nieuw oliefilter. Ook het interieurfilter vervangen, maar daarna wilde het dashboardkastje niet meer dicht :( Met z'n tweeën aan het zoeken en rommelen geweest, maar het lukte echt niet. Alsof er binnenin iets was verschoven of afgebroken. Daarom een ander dashboardkastje gekocht en die vandaag ingebouwd. Was nog een best klusje (veel stekkers los, slangetje los, paneel van de climate control eraf, rand van de middenconsole eraf. Maar na montage van het 'nieuwe' exemplaar werkte alles weer zoals het hoort! (tu)

Maar... heb je nog wel kunnen ontdekken wat er mis is gegaan bij de originele? Dat zou me dan toch aan het puzzelen zetten :}

Interieurfilters zijn altijd leuk om te vervangen. Renault weet hem ook goed te verstoppen, bij de voeten van de passagier links. Met een spiegeltje / camerafunctie van de telefoon erbij om het torxschroefje te zien om er een kleine ratel op te zetten. Dan het klepje eraf halen, filter eruit, stofzuiger erdoor en met moeite een nieuw filter er weer inproppen.

Maar... dat soort klusdingen geven wel weer voldoening (tu)

Eigenlijk is het interieurfilter juist heel makkelijk te vinden: dashboardkastje open, klemmetjes weg zodat ie verder zakt, en dan zit je er recht voor. Bij de Focus zat ie midden in de auto, vanaf de voetenruimte van de passagier. Dat was lastiger.

Ik heb nog niet kunnen ontdekken waarom de oude niet meer dicht kan. Heb 'm een week dicht gehad aan één kant, waardoor nu alles krom staat. Maar ik denk dat ik 'm maar eens helemaal uit elkaar ga halen.
Geeft inderdaad voldoening dat alles weer zit en werkt zoals het hoort. Ik was toch een beetje bang dat ik weer ergens een tegenvaller zou hebben...

Altijd vervelend als zo'n routine klusje ontaard in een grotere klus en investering. Maar uhhh, toch niet vergeten om het filter er alsnog in te doen toch?

Filter hadden we dus al gedaan, want daar konden we prima bij. Probleem kwam pas erna, toen het kastje weer dicht moest... :)

Heb nu links en rechts wat info opgevraagd voor een achteruitrijcamera en dab. Dat eerste is geen probleem maar de prijzen liggen uiteen van €380 tot €550. Dab schijnt niet te kunnen? Denk dat ik dat toch nog even ga uitzoeken want dat lijkt me stug.

Ik heb in één van m'n auto's een nieuwe autoradio zitten waar een appje voor DAB+ op staat. Antenne aansluiten op een USB aansluiting achterzijde (ook de voeding van de antenne) en klaar. Bediening niet zo overzichtelijk op de display als van de FM radio, maar werkt wel.

Hoi Barri, leuk om stilletjes te volgen. Beetje laat maar ik zag Beneden-Leeuwen. Dat is voor mij één dorpje verderop, dus #durftevragen als ik daar iets voor je kan bekijken of navragen.

@Ketel: dankjewel! Ik houd het in gedachten!

@Marc: inderdaad, dat gebeurt mij niet vaak. Leuk om te zien en ook wat gek inderdaad.
Ben ook weinig vorige auto's opnieuw tegengekomen. M'n Golf 4 variant en de Fiesta ST wel, die had ik in het dorp verkocht. Twee vorige leasers van m'n vader heb ik ooit eens gespot als taxi.

@Piet: ik ga inderdaad eens naar zoiets kijken. Of internetradio via m'n telefoon/Android Auto.

De Smart is met dit weer nogal vochtig van binnen. Niet het tapijt, maar gewoon alles. Eens kijken of ik 'm ergens droog kan zetten.

Met de Citigo ben ik bij de garage geweest; de stoelverwarming stopt er steeds na enkele minuten mee. Deze blijkt dus kapot te zijn en wordt binnenkort vervangen. Dealer heeft het bij de eigen Citigo e IV leenauto ook al gehad.
Bij de Golf heb ik wat aanpassingen laten doen:
- originele achteruitrijcamera geïnstalleerd (klaplogo)
- Android Auto geactiveerd
- VCDS aanpassingen (achterlichten mee met DRL, DRL in menu uitschakelbaar, stapjes CC met 1kmu ipv 10kmu, bescheiden piepje bij vergrendelen/ontgrendelen en nog wat klein spul)
Erg blij mee!

Dit weekend de winterbanden maar eens monteren en daarna kijken wat ik met de zomerbanden doe. De banden zijn wat oud. Ik had pas een goedkoop setje origineel 18 inch nét gemist helaas. Dus eens kijken wat ik doe; nieuwe banden op de Dijon velgen, een setje 17 inch Madrid velgen voor de zomer of toch op zoek naar een setje 18 inch.

, stapjes CC met 1kmu ipv 10kmu,

Dat kon standaard al. CC aan en dan met SET of RES kun je 1 km sneller/langzamer. Android auto heb ik ook onlangs laten installeren, was voor €100 klaar ipv de €380 die de dealer vraagt. Daarnaast een AAwireless gekocht, kun je je telefoon in je broek/jas laten zitten, echt ideaal.

Terug
Bovenaan