Barri's bolides

Hey leuk man! En inderdaad dubbel groen zo :D volgens mij ideaal om zo een beetje kennis te maken met concept, kijken hoe het bevalt en of je op termijn ook volledig op EV kunt overschakelen (y)

Ik heb er verder geen kijk op maar wat voor range mag je op rekenen met zo'n ding?

De WLTP opgave is 260km, dat is voor ons meer dan genoeg. Meestal wordt er dagelijks zo'n 30 kilometer mee gereden, soms is dat eens 120km en sporadisch meer dan dat. Maarja, dan kunnen we ook even wisselen met de Focus als dat zou moeten. Maar als het nodig is kan ie ook aan de snellader, dat is wel handig.
Het zou best kunnen dat het zo goed bevalt dat we vaak de Focus laten staan en de eCitigo gaan pakken. Moet ik wel even het kilometrage aanpassen :)

Gaaf! Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen straks. Ik zat er ook al naar te kijken, maar heb nog geen andere auto nodig. Anders was dit met mijn kilometrage ook een serieus goede optie!

Goed kleurtje! En begrijpelijke keuze, die actie is al heel goed en met korting nog interessanter.

Je riep al zo iets in mijn topic ja :D

Heb je een goede auto aan denk ik. En dan ook nog eens erg voordelig. De kleur is natuurlijk geweldig! Je mag best af en toe een update plaatsen hier!

Mooi karretje zeg. Aantrekkelijk qua prijs ook voor particulieren. Ook als vervanger voor de Up evt. wel interessant. Geen idee hoe goedkoop het stroom tanken is in vergelijking met brandstof alleen....

Thuisladen kost zo'n €0,22 per kWh, reken voor het gemak met €0,25.
Als het €0,50 kost, zit je ongeveer op het prijsniveau van een benzineauto. Fastned kost €0,60 dacht ik, dus dat is wel duurder dan benzine. Maar wij zullen altijd thuis laden. Daarnaast zou ik op m'n werk kunnen laden voor €0,15 (maar daar staat het al vol met eGolfs, eTrons en straks ook eCitigo's en ID's). Daarnaast zal ik 'm niet vaak meenemen, ik heb de Focus :) Bij een openbare laadpaal zit je rond de €0,35 per kWh.

Dus wel ietsje goedkoper in gebruik als je thuis laadt. Zal de kosten eens naast elkaar zetten. Denk dat ons benzine Upje nog wel iets goedkoper uitvalt maar zo'n elektrische variant wordt best aantrekkelijk.

Leuke wissel! Top.
Toen ik de private lease prijs zag, wilde ik ook meteen aan de vrouw voorstellen om weer een tweede auto te nemen (als opvolger van de Alto ;) ).
Maar eerst even de extra lasten van mijn bolide afwachten en aan wennen.

Kleurtje is helemaal goed. En de Skoda is de leukste van de drie. Simply Clever! :cool:

Qua laden: FastNed via een laadpas doen (koppelen in de app) en dan is het 0,35ct. Sommige wel met starttarief.
Publiek laden hangt er erg vanaf. In Gelderland en Overijssel zijn er veel Allego Ecotap punten en als je via hun Smoov app laad is het maar 0,18ct (en geen starttarief). Voor mij is het dus voordeliger om publiek te laden in onze straat dan dat het is om thuis te laden.

Www.laadpastop10.nl eens goed bekijken. Ik heb nu 4 laadpassen maar dat is ook om buitenland af te dekken.

Rembrandt zei:
Leuke wissel! Top.
Toen ik de private lease prijs zag, wilde ik ook meteen aan de vrouw voorstellen om weer een tweede auto te nemen (als opvolger van de Alto ;) ).
Maar eerst even de extra lasten van mijn bolide afwachten en aan wennen.

Besprak dit net thuis. Mijn vrouw werd helemaal enthousiast.:)
Echter heb ik een praktisch probleem, namelijk dat de Citigo maar twee gordels achterin heeft, dacht ik. Dus voor ons is een A-segmenter eigenlijk net te klein.
Maar een leuke aanbieding is het wel (en ik krijg geloog ik ook nog korting;))
Ben benieuwd naar je ervaringen.

Leuk! Ik zei gisteravond tegen mijn vrouw dat een EV voor haar ook beter zou zijn. Veel korte stukjes, ze rijdt best sportief door (ook met koude motor).
Dat ziet ze wel zitten, een Zoe, maar dan moeten we ook zonnepanelen gaan aanschaffen. En daarvoor moeten we eerst een dakkapel op de zolder zetten komend jaar.

Echt een goede zet van Seat, deze Private Lease-aanbieding. Toen ik 'm zag gelijk ook zelf gaan kijken, maar ik heb nog nooit in mijn leven ergens vijf jaar aan vast gezeten. Dat wil ik ook nu niet. En eigenlijk vind ik de Citigo ook te lelijk om aan te gluren, dus maar snel weggeklikt…

Toch, zo in het groen, is 'ie best geinig. Superslimme keuze. Ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat bevallen. De vorige e-Up! reed in ieder geval erg goed!

Boh, wat een gave kleur op de Citigo zeg! Mooie vervanger voor de Alto! Het is zo februari zeggen we dan maar! ;)
Ik ben wel heel benieuwd hoe die er in het echt uitziet, zo op de foto/plaatje vind ik hem een beetje "speelgoed-achtig" uitzien.

Die roest van de Focus valt me tegen trouwens, maar je goed/netjes opgelost. De getinte ramen vind ik ook mooi staan trouwens!

Wat een tof kleurtje indd! Zal het straatbeeld in ieder geval wel opvrolijken.

Ben benieuwd naar je ervaringen (y)

Leuke auto en vooral een leuke kleur! In het wit hangt er een deelautoluchtje omheen, nu is het gewoon een leuke Skoda die het straatbeeld verrijkt. :D

En, kunnen ze al iets concreter iets zeggen over de levertijd? Ben benieuwd eigenlijk.

Rijden ze nu ook al rond? Ik zie ze werkelijk nooit, de e-up en elektrische mii ook niet

Ze komen pas eind januari, begin februari. Mijn aanvraag ligt nog bij personeelszaken, ik verwacht één dezer dagen een reactie. Dan gaat ie het 'gewone' traject in en ga ik eens informeren over de levertijd. Ik verwacht ook zo rond februari.

AsconaGT zei:
En, kunnen ze al iets concreter iets zeggen over de levertijd? Ben benieuwd eigenlijk.

Rijden ze nu ook al rond? Ik zie ze werkelijk nooit, de e-up en elektrische mii ook niet

Deze nieuwe (met de grote accu) rijden nog niet. Vanwege CO2 boetes mogen deze auto's pas in 2020 geregistreerd worden (ze hebben veel EVs nodig om het vlootgemiddelde te kunnen halen voor 2020).

De oude was alleen de e-up toch? Die is bijna niet te onderscheiden van de gewone up viel me op. Net zoiets als met de Smart. Rijden er zat elektrisch rond maar valt gewoon niet op. En dat terwijl de Smart nog steeds de enige EV cabrio in serie productie is. Helaas zonder snellaad mogelijkheid.

De pre-facelift up! valt wel op, met de gekke dagrijverlichting en de reflector in de achterbumper. Na de facelift ben ik niet helemaal zeker van het onderscheid in de looks.
De nieuwe generatie ziet er sowieso niet heel EV achtig uit. De Skoda heeft wel een meegespoten grille, ook die in de bumper. Maar die laatste zou ik eventueel met matzwarte folie willen wrappen als dat in kleur wat lelijk is.

Aanvraag bij HR is akkoord, dus nu nog het contract tekenen.

Barri zei:
De pre-facelift up! valt wel op, met de gekke dagrijverlichting en de reflector in de achterbumper. Na de facelift ben ik niet helemaal zeker van het onderscheid in de looks.
De nieuwe generatie ziet er sowieso niet heel EV achtig uit. De Skoda heeft wel een meegespoten grille, ook die in de bumper. Maar die laatste zou ik eventueel met matzwarte folie willen wrappen als dat in kleur wat lelijk is.

Leuk kleurtje voor de Citigo!

Aantal zichtbare verschillen bij de oude facelift e-up!, inderdaad de dagrijverlichting, andere lichtmetalen velgen dan bij de normale en de chromen strip op de voorkant en achterklep is blauw gemaakt.

dus voorheen was dus alleen de Up leverbaar als EV? Ik weet dat het te zien is aan die andere voorbumper maar ik zag je vrijwel nooit op de openbare weg

Was jij er ook niet bij berri dat we bij de RAI in Amsterdam stonden (heel lang geleden) dat we om de up EV stonden en nogal schrokken van de enorme prijs? :T Die was destijds ook fors hoger dan dat nu het geval is volgens mij

Ja, toen nog dik boven de 30k als ik het mij goed herinner! o_O
Is al wat jaartjes terug, dus toen had je voor hetzelfde geld een dik aangeklede Golf :D

Tijden veranderen :) (EV's worden goedkoper, dik aangeklede Golfjes veel duurder o_O)

Nee, ik was er toen niet bij. De huidige e-up! heeft wel een stevige prijsverlaging gehad ja. Mocht ook wel, want die was echt duur (en nog steeds wel, want die oude heeft een heel beperkte range).

NickAlan zei:
Barri zei:

Leuk kleurtje voor de Citigo!

Aantal zichtbare verschillen bij de oude facelift e-up!, inderdaad de dagrijverlichting, andere lichtmetalen velgen dan bij de normale en de chromen strip op de voorkant en achterklep is blauw gemaakt.

Die verschillen vallen nogal mee dus. Moet je een kenner voor zijn denk ik. Een meegespoten grill zoals bij de Skoda nu valt meer op. De Kia e-Niro is ook zo'n auto... ik weet inmiddels waarop te letten (bij donkere kleuren is die grill niet heel opvallend) maar opvallen doet het niet echt. Mijn Ioniq is overigens ook alleen maar aan de grill te herkennen. De achterlichten zijn wel anders voor de EV versie maar dat moet je echt net even weten.

Eventueel de grill laten wrappen van de Skoda snap ik wel. Alhoewel ik zelf het wel eigenwijs vindt staan juist. Een grill is voor mij niet perse een belangrijk design element van een auto en mag op zich best wegblijven. Bottom-breathers of auto's met de motor achterin zijn er ook genoeg geweest in de historie en het meerendeel daarvan vindt ik juist erg mooi.

B Real zei:
Ja, toen nog dik boven de 30k als ik het mij goed herinner! o_O
Is al wat jaartjes terug, dus toen had je voor hetzelfde geld een dik aangeklede Golf :D

Tijden veranderen :) (EV's worden goedkoper, dik aangeklede Golfjes veel duurder o_O)

ja jij was daar ook bij :) idd boven de 30K, met zeer beperkte range. Daarom zien we hem zo weinig.

tijden veranderen, zo zie je maar (y) denk dat we ze nu wel vaker gaan zien met nieuwe range en lagere prijs, net als de skoda en seat versie

Engineer, ik bedoel de grille onder in de bumper. Tussen en om de mistlampen zeg maar. De grille tussen de koplampen zo in kleur staat wel lekker eigenwijs.

Barri zei:
Engineer, ik bedoel de grille onder in de bumper. Tussen en om de mistlampen zeg maar. De grille tussen de koplampen zo in kleur staat wel lekker eigenwijs.

Ik moest even kijken naar een plaatje maar ik snap het nu wel. Ja die kan ik me wel voorstellen op zich.

Het uiteindelijke contract is nu ook getekend dus de auto gaat besteld worden. Ik blijk hier één van de eersten te zijn :) Zal binnenkort eens informeren naar de levertijd.

Gewoon stopcontact. Is voldoende met 2,3 kW. Een laadpaal (3,7kW) kan, maar kost veel werk (garage is achter in de tuin en ik kan niet onder het huis door met een kabel). En 200 meter verderop staat ook een Allego paal, dus als het een keer nodig is...

Vandaag weer een nieuwe EV ervaring opgedaan: op het werk kreeg ik de mogelijkheid een rondje te rijden met een MG ZS EV. Gewoon een heel net ding. Je merkt dat ie ietsjes goedkoper is; de motor hoor je soms zoemen, de demping is wat grof en de stoelen wat zacht. Maar al met al echt geen gekke auto. Ook erg ruim van binnen.
Ik zit even te denken welke EV's ik nu heb gereden: Hyundai Ioniq, VW eGolf, VW eUp, VW e-load-Up, Audi eTron, Tesla Model X, MG ZS EV. Eigenlijk nog maar een kort lijstje, maar wat rijdt een EV toch lekker :)

De configurator van de eCitigo is online, dus ik heb 'm even samengesteld zoals ie besteld is: <https://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=WDCWFO>

Barri zei:
Vandaag weer een nieuwe EV ervaring opgedaan: op het werk kreeg ik de mogelijkheid een rondje te rijden met een MG ZS EV. Gewoon een heel net ding. Je merkt dat ie ietsjes goedkoper is; de motor hoor je soms zoemen, de demping is wat grof en de stoelen wat zacht. Maar al met al echt geen gekke auto. Ook erg ruim van binnen.
Ik zit even te denken welke EV's ik nu heb gereden: Hyundai Ioniq, VW eGolf, VW eUp, VW e-load-Up, Audi eTron, Tesla Model X, MG ZS EV. Eigenlijk nog maar een kort lijstje, maar wat rijdt een EV toch lekker :)

Als je dan weer moet koppelen en schakelen voelt dat opeens best ouderwets!:)

Nou, dat gaat wel een ding worden ja. Met een paar jaar is elke nieuwe auto een automaat. Kunnen schakelen wordt iets van oude mensen. :cool:

Daar ben ik ook "bang" voor. Schakelen wordt langzaam achterhaald, denk inderdaad dat mijn zoon (4) niet meer in een schakelauto gaat lessen, de vraag is zelfs of hij nog in met een verbrandingsmotor gaat lessen.

Citigo is erg leuk in het groen, ga toch ook eens de dealer binnen lopen. Jammer dat de EV nog niet te testen is.

Ja, het is wel jammer dat je 'm nog niet kan rijden. Ik heb gelukkig ervaring met de e-up, en we hebben voordat we dit besloten nog met een eGolf gereden. De dealer gaat mij nog bellen als ze een e-up hebben staan, dan kan mijn vrouw dat ook eens ervaren. Punt is dat dealers nu ook geen e-up hebben: het oude model hadden ze niet of hebben ze al verkocht en de nieuwe is er nog niet (al schijnt de nieuwe e-up al wel dit jaar bij de dealer te staan).

Vorige week was ik via het werk op een Skoda event in Benidorm. Ondanks de 5,5 uur vertraging op de heenvlucht en een geannuleerde terugvlucht was het een geslaagd event. En ik heb daar - onder anderen - kunnen rijden met, en veel te horen gekregen over, de ECitigo. Wat een fijn autootje is dat. Echt rap en volwassen. Een heel leuk ding, zeker als tweede autootje. Ik kan niet wachten! Sowieso veel moois bij Skoda, ook de Superb IV, de nieuwe Octavia als de nieuwe volledig elektrische auto zijn/worden toppers.

Micha D zei:
Toepasselijk, een Skoda event in Benidorm :T.

Op weg naar Granada ben ik er ooit een keer langs gereden dat Benidorm. Ik dacht dat de verhalen overdreven waren maar niet dus.
Profileert Skoda zich nu als een senioren merk? :D

Ik heb Benidorm zelf niet gezien hoor :) Maar de locatie was nu niet echt Skoda achtig, veel te premium ;)

Ik sprak nog een Spanjaard daar, die was wel blij met de inkomsten van de Engelse en Nederlandse senioren, maar hij was minder blij met het bijbehorende imago...

Skoda is gewoon echt goed bezig! VAG groep als het geheel ook echt! Ik hoop dat ze de komende 5 jaar voldoende ID.3 derivaten kunnen afzetten om het onderstel op tijd te vernieuwen gezien de huidige snelheid van alle ontwikkelingen.

Wel fijn overigens om te lezen dat de EV hier minder hard word genegeerd dan bij het gebral op de frontpage waar toch een idee heerst dat het allemaal slecht voor het milieu is....mja das leven nu eenmaal.

Ik heb hun BEV dus al gezien, een ID.3 derivaat, maar eerder een ID.4 derivaat.

En een EV rijdt gewoon heerlijk. Twee EV's voor de deur vind ik niet realistisch, ook niet met laden. Daarnaast is de opwekking van energie in NL ook nog niet geweldig, dus een EV heeft wat dat betreft wat minder milieuvoordelen. Maar het rijdt gewoon zó fijn. Bij ons past de eCitigo heel goed; een ideale tweede auto. Ik kan niet wachten!

Barri zei:
Ik heb hun BEV dus al gezien, een ID.3 derivaat, maar eerder een ID.4 derivaat.

En een EV rijdt gewoon heerlijk. Twee EV's voor de deur vind ik niet realistisch, ook niet met laden. Daarnaast is de opwekking van energie in NL ook nog niet geweldig, dus een EV heeft wat dat betreft wat minder milieuvoordelen. Maar het rijdt gewoon zó fijn. Bij ons past de eCitigo heel goed; een ideale tweede auto. Ik kan niet wachten!

Vet! Ben benieuwd, denk dat een dergelijk iets ook wel wat voor mijn vader is als opvolger van de XC40. De Karoq kwam net te kort destijds omdat de 2.0 TDi 4x4 1 gram CO2 teveel had en de enige motorkeuze dus de 1.6 was...maar EV is zeker een optie!

Toch is het als geheel een stuk efficienter om stroom op te wekken en dat dan elektrisch te verbruiken in een auto. Maar goed. Ik hoop dat je het gemiddelde verbruik een beetje bij gaat houden dan rekenen we eens om t.z.t. hoeveel liter benzine dat zou zijn geweest. ;)
Ik probeer een Leaf met kapotte accu te vinden. Maar dat blijkt nog niet zo simpel. :rolleyes:

Zoek een Smart ForTwo met een kapotte accu, die zijn er genoeg. Zat er over te denken zo'n Smart te importeren, maar kwam er teveel tegen met een kapotte accu.
Ik moet even kijken of ik een meter tussen het stopcontact kan hangen, dat zou wel interessant zijn. Voor de ritjes binnendoor zal het verbruik laag zijn, verwacht ik.
Met thuis laden zit je op ongeveer 1/3 van de benzinekosten, is mijn voorzichtige berekening.

Levertijd staat nog steeds op week 5, die loopt behoorlijk op voor latere bestellingen. Maar ook deze genoemde levertijd neem ik nog even met een korreltje zout.

Terug
Bovenaan