Bandenslijtage normaal?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniem

Guest
De voorbanden van mijn 207 vertonen wat slijtage waarvan ik me afvraag of dit normaal is. Zie de foto. De zijkant slijt iets meer dan de rest; het 'kartel'profieltje is aan de zijkanten weg. Is dat normaal? Bij de achterbanden is dit niet het geval.

Lijkt op teveel slijtage aan de buitenzijde, met te zachte banden gereden of tijd om uit te laten lijnen.

Indien de auto goed is uitgelijnd en het onderstel is in orde dan duidt de slijtage aan de buitenkant vaak op te lage bandenspanning.

Ik zou de wielen voor en achter wisselen. Daarmee geef je de schuin afgesleten banden een langer leven dan wanneer je niet verwisselt.
Ik kan op basis van de foto onvoldoende beoordelen hoe schuin de banden slijten. Een beetje schuin afslijten is niet erg maar als de band voortijdig vervangen moet worden om deze reden dan is het belangrijk om daar wat aan te laten doen. In dat geval dus naar de garage om het onderstel te laten controleren (ook de schokbrekers en veren) en uitlijnen.

Het is een winterband, ik schat dat die rond de 3,5 mm zit op dit moment? Dus je moet hem sowieso vervangen volgende winter, dit werkt niet meer als winterband. Te weinig profiel.

Bandje lijkt me gewoon op. Nieuwe eronder en spanning plys slijtage in de gaten houden.

Bandenspanning is idd iets te laag.

Banden zijn zeker nog niet op; het zijn geen winterbanden, maar Goodyear 4Seasons. Hebben pas zo'n 7000 km erop zitten.

reynard zei:

Banden zijn zeker nog niet op; het zijn geen winterbanden, maar Goodyear 4Seasons. Hebben pas zo'n 7000 km erop zitten.

Aan de zijkant komen de sneeuwnokjes er bijna door. Als dat ook op de hoofdgroeven gebeurt, vervalt de sneeuwwaardigheid van zo'n band. Dat is al bij 4 mm profiel. Als het echt alleen aan de zijkant is en je zet meer druk op de band, dan zitten er echt nog wel de nodige kilometers op. Nu loopt de auto te veel op het buitenprofiel. Bij sommige auto's is de opgegeven bandenspanning wat te laag om de band over de gehele breedte netjes gelijkmatig af te laten slijten. Onze Volkswagen-gerelateerde auto's heb ik altijd op de bandendruk voor maximale belading, ook al is dat meestal niet de beladingsgraad. Alleen dan slijten de banden netjes over de gehele loopvlakbreedte is inmiddels uit ervaring bekend.

reynard zei:

Kun je een foto maken met de wielen uitgestuurd, zodat je de volle breedte van het loopvlak kunt zien?

Het is nu lastig te beoordelen of het te lage bandenspanning (randen van de band slijten sneller af)
of een uitlijnfout (vaak slijtage aan 1 zijde van de band) is.

Slijtage kan snel gaan bij afwijkende uitlijning/onderspanning, heb een keer meegemaakt dat nieuwe banden
binnen een jaar (ca. 10.000km) aan de binnenkant waren weggesleten door een foutieve uitlijning.

In zijn algemeenheid, zorgt een te lage bandenspanning voor extra slijtage aan de beide buitenkanten van de band.
De band gaat dan a.h.w. wat op de rand van de wangen aan binnen - en buitenzijde lopen.

Te hoge bandenspanning, zorgt er voor dat de band op het middenvlak gaat lopen, welke dan sneller afslijt. De buitenkanten - zoals deze bij te zachte banden juist afslijten - behouden nu juist het profiel.

Indien de band alleen aan de buitenkant afslijt, zoals op de foto is te zien - dan is dat vaak de aanwijzing van geen goede sporing en moet de auto uitgelijnd worden. Dit type slijtage is bovendien goed te voelen door met de vlakke hand over de slijtagestrook te strijken en weer terug.
Indien je dan opstaand randje-opstaand randje enz. voelt, is uitlijnen nodig, want de band is a.h.w. gaan happen (cuppen) en slijt daarom extra.
En dat gaat heel hard door de wrijving.

Waar hier precies sprake van is, is door de foto , zoals Blackadder the 5th al aangaf, niet goed te zien.

Omdat het een all season band is en pas 7000 km gelopen, check de rest van het profiel om te zien of uitlijnen nog zin heeft.
En natuurlijk een goede bandenspanning, maar dat is niet de oorzaak als de slijtage alleen aan die buitenzijde zit.

Fryfrysk zei:
In zijn algemeenheid, zorgt een te lage bandenspanning voor extra slijtage aan de beide buitenkanten van de band.
De band gaat dan a.h.w. wat op de rand van de wangen aan binnen - en buitenzijde lopen.

Te hoge bandenspanning, zorgt er voor dat de band op het middenvlak gaat lopen, welke dan sneller afslijt. De buitenkanten - zoals deze bij te zachte banden juist afslijten - behouden nu juist het profiel.

Indien de band alleen aan de buitenkant afslijt, zoals op de foto is te zien - dan is dat vaak de aanwijzing van geen goede sporing en moet de auto uitgelijnd worden. Dit type slijtage is bovendien goed te voelen door met de vlakke hand over de slijtagestrook te strijken en weer terug.
Indien je dan opstaand randje-opstaand randje enz. voelt, is uitlijnen nodig, want de band is a.h.w. gaan happen (cuppen) en slijt daarom extra.
En dat gaat heel hard door de wrijving.

Waar hier precies sprake van is, is door de foto , zoals Blackadder the 5th al aangaf, niet goed te zien.

Omdat het een all season band is en pas 7000 km gelopen, check de rest van het profiel om te zien of uitlijnen nog zin heeft.
En natuurlijk een goede bandenspanning, maar dat is niet de oorzaak als de slijtage alleen aan die buitenzijde zit.

Hoe zit dat eigenlijk, heb jij jezelf voorgenomen om ieder topic heel wijs te voorzien van een soort samenvatting van de eerder gegeven antwoorden?

Bedankt voor alle reacties!

Hierbij wat meer foto's. De slijtage zit ook aan de binnenkant (links op de foto), zij het in iets mindere mate (lastig te zien).

R-W zei:
Fryfrysk zei:

....

Hoe zit dat eigenlijk, heb jij jezelf voorgenomen om ieder topic heel wijs te voorzien van een soort samenvatting van de eerder gegeven antwoorden?

Ik vond het wel een zinnige toevoeging, iets meer uitleg over de invloed van luchtdruk in de band. (tu):)

Ik vond het wel een zinnige toevoeging, iets meer uitleg over de invloed van luchtdruk in de band. thumbs upsmiling smiley

Dan moet je beter lezen want dat is al meerdere malen voorbij gekomen.
OT: De foto's lijken op een te zachte band te wijzen maar het is voor het behoud van je banden misschien niet zo'n gek idee om de uitlijning eens te laten checken. De buitenkant lijkt erger te slijten dan de binnenkant.

R-W zei:
Ik vond het wel een zinnige toevoeging, iets meer uitleg over de invloed van luchtdruk in de band. thumbs upsmiling smiley

OT: De foto's lijken op een te zachte band te wijzen maar het is voor het behoud van je banden misschien niet zo'n gek idee om de uitlijning eens te laten checken. De buitenkant lijkt erger te slijten dan de binnenkant.

De meeste auto's krijgen bij het uitlijnen bewust een klein beetje toespoor. Van bovenaf gezien maken de voorwielen dan een pijlvorm in de rijrichting. Dit komt de koersvastheid ten goede. Een beetje extra slijtage aan de buitenkant is daarvoor het wisselgeld. Binnen- en buitenkant is inderdaad een iets te lage bandenspanning, als ik het profiel zo goed bekijk zou ik nog steeds de eerder genoemde +0,2 a 0,3 bar erop zetten.

Overigens vind ik de slijtage nog niet zo heel vreemd hoor. Zeker niet als je bedenkt dat de 207 wel een zware auto is. Echt scheef kan ook:

schuin_afgesleten_band.jpg

Zoiets ooit met een Toledo gehad. Scheve asstomp, band was in een paar duizend kilometer op aan één kant. Het rubber lag los op de band.

En als we dan toch gaan herhalen en samenvatten, ook maar meteen een plaatje erbij dat laat zien waarom deze slijtage klopt met een wat te lage bandenspanning:

bandenspanning.jpg

;)

s velthuis zei:
R-W zei:

De meeste auto's krijgen bij het uitlijnen bewust een klein beetje toespoor. Van bovenaf gezien maken de voorwielen dan een pijlvorm in de rijrichting. Dit komt de koersvastheid ten goede. Een beetje extra slijtage aan de buitenkant is daarvoor het wisselgeld. Binnen- en buitenkant is inderdaad een iets te lage bandenspanning, als ik het profiel zo goed bekijk zou ik nog steeds de eerder genoemde +0,2 a 0,3 bar erop zetten.

Klopt wel maar die slijtage daardoor is doorgaans niet zo aanwezig als op bovenstaande foto's. Ik blijf bij een te lage bandenspanning icm misschien een beetje naar binnen staand wiel (wielstand \--/ ). Stoepje meegepikt misschien ooit bijv?

R-W zei:
Klopt wel maar die slijtage daardoor is doorgaans niet zo aanwezig als op bovenstaande foto's. Ik blijf bij een te lage bandenspanning icm misschien een beetje naar binnen staand wiel (wielstand \--/ ). Stoepje meegepikt misschien ooit bijv?

Het zou inderdaad kunnen. Daar kan alleen een (goede!) uitlijner op een lasergestuurde bank uitsluitsel over geven, is op het blote oog niet te zien. Kost een tientje of 8, kan geen kwaad bij twijfel in elk geval. Als het inderdaad te veel is, is ook brandstof verbruik hoger.

Foto's zijn in ieder geval duidelijk. Lijkt mij een geval van (te) lage bandenspanning, wat @Veldhuis en @R-W ook al aangeven.

Uitlijning vind ik een twijfelgeval, verschil binnen/buitenkant zou ook kunnen komen door het
bochtenwerk bijvoorbeeld op rotondes/op- en afritten e.d. in combinatie met een relatief zware auto (vooral op de vooras).

Ik zie toch een band met een niet goed staande sporing eerlijk gezegd. Niet heel erg groot qua afwijking. Maar ik zou toch eens minstens langs de uitlijnboer gaan voor een controle.

Bij een lage bandenspanning zou het aan beide kanten van de banden zijn, niet maar aan 1 kant.

Ik denk ook vooral aan de bandenspanning. Dat de slijtage aan binnen- en buitenkant niet precies hetzelfde is kan ook worden veroorzaakt door de door de fabrikant gekozen waarde van wielvlucht/camber (niet af te stellen) en/of door het bochtengedrag van de chauffeur. Mijn ervaring is wel dat als je een bochtenridder bent, dan vooral de binnenranden van de band het harder voor hun kiezen krijgen. Als de sporing niet goed staat, bij een voorwielaandrijver meestal uitspoor, merkt je dat vaak ook wel aan het stuurgedrag. O.a. de rechtuitstabiliteit kan dan minder worden.

@ R-W

Je hoeft mijn toelichtingen niet te lezen, maar onthoudt je dan ook van commentaar.
Ik bepaal zelf wel wat ik schrijf !

Fryfrysk zei:
@ R-W

Je hoeft mijn toelichtingen niet te lezen, maar onthoudt je dan ook van commentaar.
Ik bepaal zelf wel wat ik schrijf !

Mag ik dat dan ook? Het is iets dat me opvalt aan je posts, zelden iets nieuws te melden maar een soort samenvatting van alle eerder geplaatste posts.

R-W zei:
Mag ik dat dan ook? Het is iets dat me opvalt aan je posts, zelden iets nieuws te melden maar een soort samenvatting van alle eerder geplaatste posts.

Er zijn helaas ook mensen die dat inderdaad doen.
Als de antwoorden al gegeven zijn en je bent het ermee eens kun je ook gewoon besluiten niet te reageren.

Terug
Bovenaan