A
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
reynard zei:Bandenspanning is idd iets te laag.
Banden zijn zeker nog niet op; het zijn geen winterbanden, maar Goodyear 4Seasons. Hebben pas zo'n 7000 km erop zitten.
reynard zei:Bandenspanning is idd iets te laag.
Banden zijn zeker nog niet op; het zijn geen winterbanden, maar Goodyear 4Seasons. Hebben pas zo'n 7000 km erop zitten.
Fryfrysk zei:In zijn algemeenheid, zorgt een te lage bandenspanning voor extra slijtage aan de beide buitenkanten van de band.
De band gaat dan a.h.w. wat op de rand van de wangen aan binnen - en buitenzijde lopen.
Te hoge bandenspanning, zorgt er voor dat de band op het middenvlak gaat lopen, welke dan sneller afslijt. De buitenkanten - zoals deze bij te zachte banden juist afslijten - behouden nu juist het profiel.
Indien de band alleen aan de buitenkant afslijt, zoals op de foto is te zien - dan is dat vaak de aanwijzing van geen goede sporing en moet de auto uitgelijnd worden. Dit type slijtage is bovendien goed te voelen door met de vlakke hand over de slijtagestrook te strijken en weer terug.
Indien je dan opstaand randje-opstaand randje enz. voelt, is uitlijnen nodig, want de band is a.h.w. gaan happen (cuppen) en slijt daarom extra.
En dat gaat heel hard door de wrijving.
Waar hier precies sprake van is, is door de foto , zoals Blackadder the 5th al aangaf, niet goed te zien.
Omdat het een all season band is en pas 7000 km gelopen, check de rest van het profiel om te zien of uitlijnen nog zin heeft.
En natuurlijk een goede bandenspanning, maar dat is niet de oorzaak als de slijtage alleen aan die buitenzijde zit.

R-W zei:Fryfrysk zei:In zijn algemeenheid, zorgt een te lage bandenspanning voor extra slijtage aan de beide buitenkanten van de band.
De band gaat dan a.h.w. wat op de rand van de wangen aan binnen - en buitenzijde lopen.
Te hoge bandenspanning, zorgt er voor dat de band op het middenvlak gaat lopen, welke dan sneller afslijt. De buitenkanten - zoals deze bij te zachte banden juist afslijten - behouden nu juist het profiel.
....
Hoe zit dat eigenlijk, heb jij jezelf voorgenomen om ieder topic heel wijs te voorzien van een soort samenvatting van de eerder gegeven antwoorden?
Ik vond het wel een zinnige toevoeging, iets meer uitleg over de invloed van luchtdruk in de band. thumbs upsmiling smiley
R-W zei:Ik vond het wel een zinnige toevoeging, iets meer uitleg over de invloed van luchtdruk in de band. thumbs upsmiling smiley
Dan moet je beter lezen want dat is al meerdere malen voorbij gekomen.
OT: De foto's lijken op een te zachte band te wijzen maar het is voor het behoud van je banden misschien niet zo'n gek idee om de uitlijning eens te laten checken. De buitenkant lijkt erger te slijten dan de binnenkant.
s velthuis zei:R-W zei:Ik vond het wel een zinnige toevoeging, iets meer uitleg over de invloed van luchtdruk in de band. thumbs upsmiling smiley
Dan moet je beter lezen want dat is al meerdere malen voorbij gekomen.
OT: De foto's lijken op een te zachte band te wijzen maar het is voor het behoud van je banden misschien niet zo'n gek idee om de uitlijning eens te laten checken. De buitenkant lijkt erger te slijten dan de binnenkant.
De meeste auto's krijgen bij het uitlijnen bewust een klein beetje toespoor. Van bovenaf gezien maken de voorwielen dan een pijlvorm in de rijrichting. Dit komt de koersvastheid ten goede. Een beetje extra slijtage aan de buitenkant is daarvoor het wisselgeld. Binnen- en buitenkant is inderdaad een iets te lage bandenspanning, als ik het profiel zo goed bekijk zou ik nog steeds de eerder genoemde +0,2 a 0,3 bar erop zetten.
R-W zei:Klopt wel maar die slijtage daardoor is doorgaans niet zo aanwezig als op bovenstaande foto's. Ik blijf bij een te lage bandenspanning icm misschien een beetje naar binnen staand wiel (wielstand \--/ ). Stoepje meegepikt misschien ooit bijv?
Fryfrysk zei:@ R-W
Je hoeft mijn toelichtingen niet te lezen, maar onthoudt je dan ook van commentaar.
Ik bepaal zelf wel wat ik schrijf !
R-W zei:Mag ik dat dan ook? Het is iets dat me opvalt aan je posts, zelden iets nieuws te melden maar een soort samenvatting van alle eerder geplaatste posts.