Bandenmaat instellen voor juiste snelheid en km-stand

A

Anoniem

Guest
Ik heb 1.5 jaar geleden een nieuw model BMW gekocht, 2dehands onder Premium Selection garantie bij een officiele BMW dealer. Daar zaten 18 inch flatrun banden onder. Bij de aankoop heb ik ook bij deze dealer gebruikte 17 inch (of 16 inch?) winterbanden gekocht.

Als ik het goed heb, geeft de teller bij een kleinere band een hogere teller snelheid weer dan bij een grotere band. Wat ook de km-stand beinvloed.
GPS op mijn mobiel geeft een lagere snelheid weer dan bij mijn 16, 17 of 18 inch banden.
Naast dat de teller snelheid dus steeds hoger is dan de GPS snelheid, en men GPS snelheid als nauwkeuriger beschouwt, zorgt dit ook voor een hogere km-stand dan daadwerkelijk, wat onnodig geld kost (want des te hoger de km-stand, des te minder de waarde van de auto).

Is het mogelijk om in auto's (BMW in mijn geval) de bandenmaat in te stellen om te probleem op te lossen?

Carfanatic zei:
Tellerafwijking is heel normaal.
[...]
Mijn vraag was eigenlijk vooral of het ook in te stellen is, bijv. in de electronica van de auto.

Cap zei:
Carfanatic zei:
[...]
Mijn vraag was eigenlijk vooral of het ook in te stellen is, bijv. in de electronica van de auto.

Voor zo ver ik weet niet. Nog nooit gezien in elk geval.

Maar heb je dan niet gewoon banden in een verkeerde maat? Of bedoel je niet dat er een groot verschil is tussen je zomer- en winterbanden in snelheid t.o.v. je GPS snelheid?

Een tellerafwijking op zich is inderdaad normaal. De snelheidsmeter op je dashboard zal altijd een hogere snelheid weergeven dan de werkelijke snelheid. Hetgeen overigens niet perse leidt tot een te hoge kilometerstand ten opzichte van de werkelijkheid.

Cap zei:
Carfanatic zei:
[...]

Geen idee of het bij BMW kan.
Bij mijn vectra kan het wel maar dan via uitlees apparatuur.
Niet via een menu in de bc.
Ik laat de garage eens kijken via de uitlees computer of het aangepast kan worden.

Volgens mij snapt topicstarter niet dat ongeacht de inchmaat van de velg, de bandenomtrek (als het goed is) altijd gelijk is. Wellicht moet hij/zij eerst zelf uitzoeken wat de juiste maat zou moeten zijn en dan kijken wat er onder de wagen gemonteerd zit.

Bossinkje zei:
xk8 zei:
Cap zei:
Carfanatic zei:
[...]

Een tellerafwijking op zich is inderdaad normaal. De snelheidsmeter op je dashboard zal altijd een hogere snelheid weergeven dan de werkelijke snelheid.

Nee hoor, niet altijd.

Nee, maar je hoort wel dezelfde (of bijna dezelfde) omtrek band te monteren. Maximaal 2% afwijking.

Of je rekent de maten na of ze gelijk zijn of je kijkt gewoon in de handleiding/sticker wat de normale maten voor de banden zijn. Als die maten er tussen staan, dan is het meestal wel goed.

Bossinkje zei:
xk8 zei:
Cap zei:
Carfanatic zei:
[...]

Een tellerafwijking op zich is inderdaad normaal. De snelheidsmeter op je dashboard zal altijd een hogere snelheid weergeven dan de werkelijke snelheid.

Nee hoor, niet altijd.

Voor de 'ik neem alles letterlijk' mensen onder ons: bij banden in een door de fabrikant geadviseerde bandenmaat, geen technische gebreken en/of gepruts met Vag-com-achtige programma's, zal je snelheidsmeter een hogere snelheid weergeven dan de werkelijke snelheid die je rijdt omdat de fabrikant bewust een tellerafwijking heeft gecreëerd.

Concreet antwoord op je vraag:
-ja, de dealer kan de bandenmaat instellen.
-de teller geeft bij de meeste merken een afwijking naar boven. Tot 10% is normaal. Dit heeft normaal geen gevolgen voor de gereden km's op de (dag)teller. Uit het motormanagement is tevens de echte snelheid af te lezen.
-zolang de rolomtrek van de band gelijk blijft aan de originele maat, is een aanpassing van de bandenmaat door de dealer niet nodig.

Ik heb ooit een Skoda Fabia gehad, die week op de snelheidsmeter ruim 9% af. Een mij bekende afstand was evengoed 430 km als bij de Ford Focus, waarvan de snelheidsmeter zo goed als niet naar boven afweek. Neem de proef op de som met een jou bekende (behoorlijke) afstand. Reken hem na met google maps oid.

Als je een gelijkvormigheidsattest bij de auto hebt (COC document), dan kan je alle gehomologeerde bandenmaten voor je auto nalezen.

xk8 zei:
Bossinkje zei:
xk8 zei:
Cap zei:
Carfanatic zei:
[...]

Nee hoor, niet altijd.

Voor de 'ik neem alles letterlijk' mensen onder ons: bij banden in een door de fabrikant geadviseerde bandenmaat, geen technische gebreken en/of gepruts met Vag-com-achtige programma's, zal je snelheidsmeter een hogere snelheid weergeven dan de werkelijke snelheid die je rijdt omdat de fabrikant bewust een tellerafwijking heeft gecreëerd.

Dit klopt maar als er een andere bandenmaat gemonteerd wordt, bijvoorbeeld een winterset dan kan de teller afwijking wel groter worden. (zelfs als men de originele bandenmaat monteert)
Bij mijn vectra kan je dan een andere bandenmaat kiezen waardoor de afwijking dus kleiner wordt.
Maar inderdaad er blijft een afwijking in zitten.

Ah, ik wist niet dat de omtrek van banden hetzelfde zijn. Zal het voor de zekerheid volgende week eens nachecken (dan plaats BMW de zomerbanden terug).

De volgende bandspecs staan in de BMW handleiding:
225/50 R 17 94 V M+S A/S RSC
225/50 R 17 94 H M+S RSC

225/45 R 18 91 V M+S A/S RSC
225/45 R 18 91 Y RSC
225/45 R 18 95 V M+S XL RSC

Front: 225/50 R 17 94 W RSC
Rear: 255/45 R 17 98 W RSC

Front: 225/45 R 18 91 Y RSC
Rear: 255/40 R 18 95 Y RSC

Front: 225/40 R 19 89 Y RSC
Rear: 255/35 R 19 92 Y RSC

Front: 225/35 R 20 90 Y XL RSC
Rear: 255/30 R 20 92 Y XL RSC

Emergency wheel: T 135/80 R 17 102 M
245/45 R 18 96 Y
245: nominal width in mm
45: aspect ratio in %
R: radial tire code
18: rim diameter in inches
96: load rating, not for ZR tires
Y: speed rating, before the R on ZR tires
(Meer info over bandenspecs: https://banden.autoweek.nl/gids/14/wat-betekenen-verschillende-aanduidingen-op-band/ )

Ik had het in mijn openingspost over 18 inch "banden", maar dat zijn dus eigenlijk vooral 18 inch velgen.
(Het verschil in snelheid tussen grotere en kleinere velgen heb ik niet op gelet.)

De breedte van de voorbanden in de handleiding zijn dus steeds hetzelfde (op "Emergency wheel" na). Waarmee de auto dus steeds ongeveer dezelfde snelheid zou moeten geven bij afwijkende velgenmaten.

Dan is dat ook weer verklaard.

TomTom zei:
-de teller geeft bij de meeste merken een afwijking naar boven. Tot 10% is normaal. Dit heeft normaal geen gevolgen voor de gereden km's op de (dag)teller. Uit het motormanagement is tevens de echte snelheid af te lezen.
Dus de auto weet intern wel de echte snelheid, maar geeft bewust een hogere snelheid weer aan de bestuurder?
Waarom is dat eigenlijk? Om mogelijke schadeclaims bij boetes te voorkomen?

Staat in de wet.
Auto mag wettelijk geen lagere snelheid aangeven, wel een hogere.
Zo voorkom je ook discussies bij bekeuringen dat je volgens je snelheidsmeter wel de goede snelheid reed.

Terug
Bovenaan