Bandenmaat aanpassen

A

Anoniem

Guest
Hallo

Heb een vraag. Heb een set zomerbanden in de maat 235/60/R18.

Nu heb ik een set velgen op de kop kunnen tikken, hier zaten winterbanden met dezelfde maat op.

Maar kan ik daar andere maat banden bij zoeken qua hoogte , dus 235/65/R18?

Ik woon buiten NL, wegens zijn slecht en er ligt veel sneeuw, dus dacht misschien is een slag hoger beter?o_O

Hogere winterbanden zijn in het algemeen geen goed idee, wel smallere, en je moet checken of de nieuwe banden hooguit iets van 2% gaan afwijken.
Dus 215/65/18 is dus beter.

Een groter wiel (grotere diameter) is wel fijner bij slecht wegdek. Maar past het? Heb je voldoende ruimte om ook nog sneeuwkettingen te kunnen monteren? Loopt het wiel in de uiterste stuur uitslagen ergens tegen aan? En bij maximale invering? Kwestie van meten!

Houdt de bandenmaten aan die de fabrikant voorschrijft, hier is het onderstel op gemaakt.

Voor winterbanden kun je beter naar smaller gaan, dit betekent meer druk, en meer grip. Als je voor groter gaat is de kans aanwezig dat de sneeuwkettingen niet passen in verband met de ruimte in de wielkasten.
Kies in winterband die goed in testen scoort op grip in de sneeuw.

Gewoon dezelfde maat aanhouden, onlangs hetzelfde gehad met m'n 626. Setje ander lichtmetaal gekocht. Ging van 15inch naar 18inch.
Om overeen te komen met de originele maat moesten er 225 breed en 35 hoog banden opzitten. Er zaten echter redelijk versleten 225 45 hoog banden op.
Ik dacht dat kan wel voor een seizoen en zo onder de auto leek het het ook gewoon te passen, overal voldoende ruimte bij de wielophanging.
Bij het rijden bleek het toch niet te kunnen, scherpe bochten en hobbels was een drama. Aanlopen in de wielkasten.
Nu 35 hoog banden eronder gezet en geen centje pijn meer.

Marcel21674 zei:
Gewoon dezelfde maat aanhouden, onlangs hetzelfde gehad met m'n 626. Setje ander lichtmetaal gekocht. Ging van 15inch naar 18inch.
Om overeen te komen met de originele maat moesten er 225 breed en 35 hoog banden opzitten. Er zaten echter redelijk versleten 225 45 hoog banden op.
Ik dacht dat kan wel voor een seizoen en zo onder de auto leek het het ook gewoon te passen, overal voldoende ruimte bij de wielophanging.
Bij het rijden bleek het toch niet te kunnen, scherpe bochten en hobbels was een drama. Aanlopen in de wielkasten.
Nu 35 hoog banden eronder gezet en geen centje pijn meer.

Precies, meten is weten. Ooit m'n Nissan Sunny met standaard bandenmaat 175/70*13, 3cm verlaagd en van OZ voorzien met 195/60*15 banden. (diameter wiel van 57 naar 61 cm). Paste, reed fantastisch, geen enkel probleem.

Niemand noemt het tot nu toe: afrolomtrek. Die moet kloppen. Je kunt wel een grotere diameter velg monteren, maar dan moet de band lager om op dezelfde afrolomtrek te komen.

Passen/meten is weten, dit zal voor elk model auto toch weer anders uit gaan vallen.
Ik heb probleemloos van de standaard bandenmaat 215/75R16 naar 235/85R16 kunnen gaan onder m'n Nissan pickup, het enigste waar ik goed op moet letten is dat de afgelezen snelheid nu wel heel strak overeen komt met de werkelijke snelheid en er dus zo goed als geen wettelijke correctiemarge meer is voor de flitscamera's.

In sneeuw rijden een maatje smallere banden als standaard inderdaad prettiger, en bij dikke pakken verse sneeuw een wat hogere bandenmaat ook.

Muddy Bandit zei:
Passen/meten is weten, dit zal voor elk model auto toch weer anders uit gaan vallen.
Ik heb probleemloos van de standaard bandenmaat 215/75R16 naar 235/85R16 kunnen gaan onder m'n Nissan pickup, het enigste waar ik goed op moet letten is dat de afgelezen snelheid nu wel heel strak overeen komt met de werkelijke snelheid en er dus zo goed als geen wettelijke correctiemarge meer is voor de flitscamera's.

In sneeuw rijden een maatje smallere banden als standaard inderdaad prettiger, en bij dikke pakken verse sneeuw een wat hogere bandenmaat ook.

Met de standaard veren en schokdempers, was het waarschijnlijk bij mij ook prima gegaan, maar mijn 626 is ook 3 a 4 cm verlaagd.
Achteraf had ik eigenlijk ook beter 235 laten monteren ipv. 225. Ze zien er een beetje getrokken uit met 225, valt natuurlijk extra op, omdat het zo'n lage band is.

Olds 76 zei:
Niemand noemt het tot nu toe: afrolomtrek. Die moet kloppen. Je kunt wel een grotere diameter velg monteren, maar dan moet de band lager om op dezelfde afrolomtrek te komen.

Van wie moet dat?

Pietzoveel zei:
Olds 76 zei:

Van wie moet dat?

Van de auto zelf eigenlijk. Alles is op elkaar afgestemd wat dat aangaat; Versnellingsbak en differentieelverhoudingen, snelheidsmeter, km teller, afrolomtrek van de banden. Als je die laatste wijzigt en de rest niet, dan heeft dat invloed. Op snelheid, acceleratie, verbruik, snelheidsweergave van de teller.

Alfred 2088693 zei:
Ik woon buiten NL

Waar precies? Want los van de vraag of het fysiek kan en verstandig is (hangt van auto en gekozen maat af), heb je ook nog de vraag of je het überhaupt wel mag monteren. Ik woon in Duitsland, en hier moet ik met een bandenmaat die niet expliciet in de papieren staat eerst naar de TÜV om het individueel goed te laten keuren. Anders krijg ik geen 'APK' en zou ik problemen met de verzekering kunnen krijgen in het geval van een ongeluk. Ik kan me voorstellen dat sommige andere landen ook wat moeilijker doen dan NL.

RobG zei:
Alfred 2088693 zei:
Ik woon buiten NL

Waar precies? Want los van de vraag of het fysiek kan en verstandig is (hangt van auto en gekozen maat af), heb je ook nog de vraag of je het überhaupt wel mag monteren. Ik woon in Duitsland, en hier moet ik met een bandenmaat die niet expliciet in de papieren staat eerst naar de TÜV om het individueel goed te laten keuren. Anders krijg ik geen 'APK' en zou ik problemen met de verzekering kunnen krijgen in het geval van een ongeluk. Ik kan me voorstellen dat sommige andere landen ook wat moeilijker doen dan NL.

Zuid Polen , in de bergen. Dank voor de tip! Ga ik opzoeken of het van de wetgever wel mag! Hier nu natte sneeuw vandaag

Hallo , inmiddels toch besloten om bij de standaard maat te blijven.
In de schuur liggen sinds gisteren 4 bandjes Michelin alpin sport 5 suv in de maat 235/60/18.

Dank voor alle reacties en tips!

Terug
Bovenaan