Kijk anders even in het boekje van je auto. Mogelijk staan daar andere wiel of banden maten in waarmee de auto ook ooit is geleverd.
Mijn auto was destijds leverbaar met meerdere verschillende wielgroottes. Bij mij zaten er 17" wielen op met 215/50/17 op, dat geeft een totale wieldiameter van 646.8mm.
Destijds was deze auto ook leverbaar met 16" wielen met 205/65/16 wat een totale diameter geeft van 659.9mm. Ook was deze auto oa leverbaar met 18" wielen met 235/45/18. Dat geeft een totale wieldiameter van 668.7mm.
Ik vond het irritant dat mijn teller zo veel af week, de wielkasten niet mooi gevuld waren, hij net wat te hard aan voelde en hij voor mijn gevoel net teveel toeren maakte op de snelweg.
De genoemde bandenmaten uit het boekje heb ik toen terug gerekend naar diameters en daar heb ik een relatief goed verkrijgbare 17" band bij gezocht.
Nu heb ik dus 215/55/17 (met een diameter van 668.3mm) onder mn auto zitten ipv 215/50/17. Al mijn iritaties zijn daarmee opgelost. Enig nadeel is dat mijn km-teller nu 2% te langzaam telt. Dus iedere 100km zijn er eigenlijk 102, maar daar kan ik niet wakker van liggen. De snelheidsmeter wijkt nu nog wel af, maar veel minder. Die geeft ongeveer 4% te veel aan vergeleken met GPS.