Banden vervangen?

A

Anoniem

Guest
Goedenmiddag,

Het viel me laatst op dat mijn banden kleine droogte scheurtjes hebben, APK technisch zal het wel goed zijn, aangezien hij van de week is goedgekeurd.

De banden zijn ongeveer 9 jaar oud.

Maar ik vraag mij af of het toch een risico kan zijn?

https://imgur.com/a/XN5JcGR

Zou ze snel laten vervangen, droogtescheurtjes kunnen een klapband veroorzaken met a
lle gevolgen vandien. Vreemd adt ze daar bij de apk keuring niks van gezegt hebben.

Mondeorijder zei:
Zou ze snel laten vervangen, droogtescheurtjes kunnen een klapband veroorzaken met a
lle gevolgen vandien. Vreemd adt ze daar bij de apk keuring niks van gezegt hebben.

Geen APK eis. Enkel profiel.

Maar wel ff vervangen idd. 9 jaar is al flink oud.

Hoe is je rij-stijl? Rijdt je als een ouwe lul, dan kun je ze gewoon oprijden, rijdt je sportief dan had je deze vraag haast niet hoeven stellen, want dan ga ik er vanuit dat je je eigen en andermans-veiligheid serieus neemt , en binnenkort betere banden erop zet.

Mijn rijstijl is vlot, ik ben geen scheur maniak.

Ik heb meerdere adviezen gehoord, de ene zegt lekker doorrijden, de ander zegt vervangen.
Maar aangezien ik banden best belangrijk vind ga ik binnenkort even langs de bandenboer.

Qua leeftijd is 6 jaar is ongeveer de vervangtermijn. Ongeacht hoe de banden gebruikt zijn.

9 jaar is dus weggooi materiaal, al helemaal als er zoveel droogtescheuren in zitten.
Wat veel mensen niet weten is dat rubber door uitdroging niet meer dezelfde eigenschappen heeft als vroeger.
Bijvoorbeeld slappere wangen, hogere rolweerstand e.d. Daarnaast wordt de remweg meestal langer.
Dit merk je pas als je ze vervangen hebt voor een setje verse banden.

Nico GTR zei:
Mondeorijder zei:

Geen APK eis. Enkel profiel.

Indirect wel: er mag geen canvas zichtbaar zijn. Dat zijn dan wel heel forse droogte scheuren, maar toch.

I.d.d. droogte scheuren is waarschijnlijk geen eis voor afkeuring APK, alhoewel mij het wel is over komen. Kon laag springen of hoog, nieuwe banden of de zaal verlaten met afkeur.
Omdat ik banden erg belangrijk vind zijn er weer fijne stappers onder gezet, en ik begrijp die keurmeesters ook wel hoor ;)

Antonia 4168155 zei:
I.d.d. droogte scheuren is waarschijnlijk geen eis voor afkeuring APK, alhoewel mij het wel is over komen. Kon laag springen of hoog, nieuwe banden of de zaal verlaten met afkeur.

Droogtescheuren zonder verdere beschadiging en/of vervorming zijn gewoon toegestaan zolang het canvas niet zichtbaar is, of je het moet willen is een ander verhaal.
Maar met de keuze daarop afkeuren of nieuwe banden afnemen zouden ze aan mij een totaal verkeerde hebben, dan kunnen ze afkeuren en direct RDW erbij halen.
Er wordt met regelmaat nog veel te snel wat afgekeurd vanwege het "op safe spelen" van de keurmeester en/of het economisch belang van de meeste APK-keurstations, maar het apk-handboek is duidelijk genoeg wat betreft wettelijk nog goed en niet goed is.

Opzich vallen deze banden nog wel mee. Heb ze veel erger gezien.

Weetniet wat voor maat banden je hebt maar als je een veelvoorkomende maat hebt (lees: goedkoop) dan zou ik zeker het risico niet nemen.

Zijn het banden van 150 euro per stuk dan moet je zelf even overwegen hoe je ermee om gaat (rustiger gaan rijden en tegen de winter vervangen, toch vervangen, het risico nemen, ...)

Terug
Bovenaan