Banden spanning all weather/season banden?

A

Anoniem

Guest
Ik heb voor het eerst een eigen auto. In alle artikelen op het internet vind je het advies dat je met winterbanden 0,2 bar meer in je banden moet pompen dan in de tabel aangegeven.

Echter voor all weather / season banden kan ik niets vinden wat betreft banden spanning. Behalve dat het de 'juiste' moet zijn. Moet ik deze banden dan zien als zomer of winter banden?

Dat drukverschil heeft te maken met de buitentemperatuur, niet zozeer met het type band. In dat licht bezien zou je dus je all seasons in de winterperiode 0,2 bar extra moeten geven.

volgens mij is dit iets te kort door de bocht, natuurkundig gezien.
Van de Michelin site:
"Winterbanden: Zorg ervoor dat u de spanning in de juiste omstandigheden aanpast.
Let op de temperatuur bij het oppompen van uw winterbanden.

Als u de spanning aanpast in een garage waar de binnentemperatuur positief is (bijv. 18 graden), terwijl de buitentemperatuur negatief is (bijv. -2 graden, wat een verschil inhoudt van 20 graden met de buitentemperatuur), raden wij aan om 0,2 bar extra spanning toe te voegen aan de door de fabrikant aanbevolen spanning.

Deze aanpassing compenseert het verschil tussen de warmere binnentemperatuur en de koudere buitentemperatuur, waardoor de spanning van uw winterbanden goed is aangepast voor het rijden in de winter. Als u de bandenspanning buiten aanpast, volg dan de bandenspanning die door de fabrikant wordt aanbevolen".

Wat ik lees is een andere reden voor meer spanning bij een winterband omdat het materiaal iets anders is dan zomerbanden?

Volgens mij maakt ut allemaal geen reet uit omdat door ut rijden elke band opwarmt.

Jeff Vink zei:
waar lees je dat?

Op meerdere sites. Bijvoorbeeld: https://www.bandopspanning.nl/correctie-van-de-adviesspanning/

Hier zegt iemand van de ANWB weer dat 0,2 bar extra alleen nodig is bij temperaturen boven de 7 graden: https://www.anwb.nl/experts/auto/92/verschil-in-bandenspanning-tussen-zomer-en-winterbanden

En van de bandenfabrikant krijg ik dit antwoord: " Op uw vraag of bij winterbanden 0,2 bar bij de adviesspanning opgeteld moet worden kan ik kort over zijn, namelijk: Nee!

Houdt a.u.b. de adviesspanning aan welke de autofabrikant aangeeft."

Ik vind het nogal verwarrend dat het advies zo verschillend is. Wie moet je dan geloven?

Het is inderdaad verwarrend. Ik zou de spanning niet extra verhogen. Bij de bandenfabrikanten lees ik hier namelijk niets over. En inhoudelijk lees ik geen goede argumenten op de sites die je noemt. Winterbanden hebben zachter rubber en iets meer profieldiepte (ten minste: zolang ze nieuw zijn), maar dit is niet bepalend voor de stijfheid van de band. Die wordt bepaald door het karkas van de band en ik zie geen reden dat winterbanden met een minder stevig karkas zouden zijn uitgerust.

Er is ook nog wel een verschil met Nederlands advies en internationaal advies.
Als je in het Engels zoekt is de 0,2 bar extra alleen in het geval je het in je eigen garage controleert, waar het wel 20 graden warmer kan zijn dan buiten.
En ze zeggen ook dat je auto eigenlijk drie uur geparkeerd moet zijn voor een nauwkeurige meting. In Nederland is het advies dat je niet meer dan 5 km gereden mag hebben om het te controleren bij de pomp. Maar het lijkt mij dat banden alsnog wel warm worden van een paar kilometer rijden dus met dat in gedachte is extra lucht wel weer logisch.

Terug
Bovenaan