Banden maat verschil.

Guest
Goedemorgen,

Ik heb Zomers op mijn Kia Soul ; 225x 18x45 in de Winter ; 195x15x 65 ik heb het verschil in omtrek opgemeten,
klopt het als ik zeg dat het verschil 3cm betreft?

Of zit ik er helemaal naast?
Grote wielen geven meer km/h aan of juist minder ?

Als je de link van R-W volgt kom je er achter. Ben je wat lui om het in te vullen dan heb ik het al voor je gedaan.
Hoogte scheelt -2,5 cm, omtrek bijna -8 cm en de afwijking is -3,8%. Dat is vér buiten de norm die nog toegestaan is.

M.b.t. de afwijking van de teller: Je winterwielen moeten vaker rond voor dezelfde snelheid. Rij je 120 op je teller dan is het effectief dus minder.

Overigens, waarom heb je deze banden er op liggen? Normaal is een afwijking tot 2% (-2 tot +2) toegestaan.

dealer zal ongetwijfeld zeggen dat de 18 inch banden +1,9 % groter zijn    dan de standaard banden, en dat de 15 inch winterbanden -1,9% kleiner zijn tov de standaard fabrieks 16 inch velgen. Dan klopt het allemaal prima.

Of het waar is, dat is een tweede.

Je kunt de standaard bandenmaat opzoeken in de specificaties zoals die vermeld worden hier op autoweek.nl.
Aan de hand daarvan kun je zien of je bandenmaat correct is.

Heel scherp 'Xtra van Beneden'. Had er niet bij stil gestaan dat 16" mogelijk de standaard is en het dus wel binnen de marges t.o.v. origineel valt. (y)

Met de tom tom bedoel je?

Tja met de 15inch als ik 110 rij geeft de tom tom aan ongeveer 103 en met de 18inch    110 geeft tie 112 aan.

kia soul exutive zei:
Met de tom tom bedoel je?

Tja met de 15inch als ik 110 rij geeft de tom tom aan ongeveer 103 en met de 18inch    110 geeft tie 112 aan.

Dan denk ik dat Xtra met zijn redenatie een heel eind in de goede richting zit. De 18 inchers zijn een slagje te groot, de 15 inchers een slagje te klein.

Terug
Bovenaan