Banden in een lastige maat gezien de eisen.

APT

Wegverkenner
Goedemiddag iedereen,

Voor mijn Coupe Fiat 20VT+ zoek ik nieuwe zomer of 4seizoenen banden. De meeste goed bekende banden vallen echter af omdat ze domweg niet in de juiste maat te krijgen zijn. Of te smal, of te hoog of de max snelheid niet toereikend maar vooral mijn velgen te klein. Moderne auto's die hogere snelheden halen zijn voorzien van veel grotere velgen dan destijds dus kleinere maten voor hogere snelheden worden snel schaarser.

225-45-16 met W codering (tot 270kmh) zijn de vereisten. Kom tot dusver op de Toyo Proxes T1-R
Ernaast ook de Yokohama Advan Neova maar deze band is eigenlijk meer een straatlegale circuit band. Tegen het semi slick aan. Staat hartstikke gaaf natuurlijk maar mijn Coupe zal het circuit nooit zien dus een dergelijke band bied voor mij enkel nadelen helaas.

De huidige winterbanden, ondanks dat ze nog nagenoeg nieuw zijn gaan de prullenbak in. Over het wel of geen winterbanden discussie zit ik niet te wachten maar mijn persoonlijke ervaringen hebben mij geleerd dat de voordelen voor mij niet opwegen tegen de nadelen, enkel qua rijden gezien dan.

Kent iemand nog meer banden die goed bekend staan en aan de eisen voldoen? Geloof dat ik zelf alle bekende merken wel heb gecheckt. Iemand overigens ervaringen met de Toyo Proxes T1-R?

Er zijn tools op het internet waarmee je kunt berekenen welke banden met een iets andere maat ook geschikt zijn. Dus bijvoorbeeld 220-40-16. Hier door heb je meer keuze.

Zomerband Hankook Optimo K115: heeft een veel gunstiger bandenlabel (C/B ) als de Toyo Proxes T1 (label F/E) en is met ca. € 100,= ook nog zo'n 3 tientjes per band goedkoper als de Toyo.

Mocht je trouwens andere maten onderling willen vergelijken kijk hier dan even, van de meeste banden kun je daar de specificaties gewoon vinden:
https://www.offroadreifen.com/
… en nee, het is niet alleen voor offroadbanden.;)

Muddy Bandit zei:
Zomerband Hankook Optimo K115: heeft een veel gunstiger bandenlabel (C/B ) als de Toyo Proxes T1 (label F/E) en is met ca. € 100,= ook nog zo'n 3 tientjes per band goedkoper als de Toyo.

Een bandenlabel. Kijkt daar echt iemand naar?

Ik zou gewoon voor de Toyo's gaan. Lees ik geen slechte dingen over en online heb je ze voor 100 euro per stuk. De rest van het aanbod zou mij te Chinees zijn.

Als alternatief kun je voor 205/50/16 gaan, op die maat kwamen de gewone Turbo's de fabriek uit. Dan komen de A-merken wel in beeld. All-seasons in die maat met een W-codering kun je trouwens vergeten.

TYN zei:
Als alternatief kun je voor 205/50/16 gaan, op die maat kwamen de gewone Turbo's de fabriek uit. Dan komen de A-merken wel in beeld. All-seasons in die maat met een W-codering kun je trouwens vergeten.

moet het wel op zijn velgen passen. 205 is voor 7inch-7.5inch breedte.

maar past niet op 8inch breedte. daar past 225 wel op.

die toyos zijn zeer goed. ben zeer te vreden met me t1-r(voor) en proxes(achter)

top banden. plakken echt op de weg.

snelle willy zei:
moet het wel op zijn velgen passen. 205 is voor 7inch-7.5inch breedte.

maar past niet op 8inch breedte. daar past 225 wel op.

Als ik Google mag geloven staan alle Turbo's op 7j, dus zowel 205 als 225 mogelijk.

Ik heb zelf de advan neova ad 07 LTS. Heerlijke banden en staan erg mooi. Nooit echt veel last gehad van dat het semi slicks waren

In het verleden ook de proxis t1-r gehad onder een andere auto. Goede banden, merkte wel dat ze bij kou wel een stuk harder zijn.

TYN zei:
Muddy Bandit zei:

Een bandenlabel. Kijkt daar echt iemand naar?

Vast wel, en ik in ieder geval wel als er eens een wegband aangekocht moet worden.
Met name prestaties op natte ondergrond vind ik belangrijk, en dat label geeft mij daarin vaak meer duidelijkheid als al die commercieel getinte testreviews die elkaar onderling ook nog tegenspreken.
Maar ik ben voornamelijk een offroad rijder: voor m'n mud-banden heb ik geen label nodig en de praktijktesten doe ik zelf met veel plezier... standaard is voor mij geen bruikbare norm.;)

APT zei:
Kent iemand nog meer banden die goed bekend staan en aan de eisen voldoen? Geloof dat ik zelf alle bekende merken wel heb gecheckt. Iemand overigens ervaringen met de Toyo Proxes T1-R?

Nou, gelukkig is deze nog in je maat verkijgbaar dan. Een uitstekende sportieve en betaalbare band. Komt denk ik wel het meest tot z'n recht bij een lage wang en breed rubber. Maar ze doen het ook wel prima bij m'n huidige auto met wat hogere wang.

Durashift zei:
Een lagere snelheidscodering een optie?

270 km/h loopt zo'n Coupé Fiat (turbo) toch niet?

hij rijd een turbo 20klepper 5 cilinder. die gaat 250.

banden zijn:
R=170
T =190
H=210
V=240
W=270
Y=300

en als ik het goed heb is X voor 300+. maar die heb ik zelf nooit gezien of gemonteerd.
wel eens Y op een r33 skyline met 450pk(^_^)

Snelheidscodering is geen APK eis.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden

Likt mij stug dat die 10 kilometer per uur verschil werkelijk hét verschil kunnen maken.. ??

Verzekeringstechnisch zou er wellicht een issue kunnen ontstaan bij een ongeval?

Over de maat, ik heb een plus uitvoering, iets andere maat. Ik wijk er ook niet vanaf. Grotere velgen wil ik niet want wil de auto standaard laten.

Durashift, officiele top is 250 maar uit een duitse test (2 kanten op meerdere keren) kwam standaard al op 256 uit, ze zijn echt sneller dan je zou verwachten.

Staan hier zeker reacties waar ik wat mee kan. Bedankt!

Terug
Bovenaan