B-segment Operational Lease, maar welke?

Leon538

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik heb sinds recent een nieuwe baan en hierbij heb ik de optie gekregen om een auto te leasen. Gezien mijn huidige auto, een Citroen Xantia, ga ik hier dan ook gebruik van maken. Ik rij naar schatting circa 50.000 zakelijk en 15.000 prive per jaar, waarvan bijna alles op de snelweg. Mijn budget is een beetje uniek bepaald, deze komt neer op het equivalent van 30.000 cataloguswaarde, maar daaronder mag uiteraard ook. Automaat of handgeschakeld maakt voor mij niet zoveel uit, zolang de handbak zes versnellingen heeft. Ik zal hieronder mijn eisen, wensen en eigen onderzoek neerzetten en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Eisen
-Cruise Control
-Parkeersensoren achter
-Android auto/Apple carplay, indien maar 1 v/d 2 aanwezig is dat geen probleem, moet binnenkort toch weer een nieuwe telefoon ;)
-Stabiel en relatief weinig windgeruis bij 100 en 130 km/u. Ik werk onregelmatig en rij daardoor ook veel tussen 19:00 en 06:00.
-Climate control
-Goed geluidssysteem. Ik heb tijdelijk een UP! gekregen en dit vind ik al niet slecht, dus de lat ligt niet bepaald hoog.

Wensen/voorkeuren
-Adaptive Cruise Control, dit is nog net geen eis maar wel een groot pluspunt.
-Parkeercamera achter
-Driecilinder.
-Armsteun voorstoel

Eigen onderzoek
Ik heb tot dusver nog geen b-segment auto proefgereden, wel heb ik deze week proefritten gepland van de Suzuki Swift Sport, Toyota Yaris 1.5 VVTI en Mazda 2 90PK. Ook zie ik dat de meeste auto's in de hoogste of een na hoogste uitvoering binnen budget passen. Voor de Opel Corsa en Ford Fiesta heb ik voor beide een proefrit aangevraagd, hier heb ik alleen nog geen antwoord op van de dealer.

Alvast bedankt voor de hulp en input.

Met 65.000 km per jaar zou ik eerder voor een Yaris hybride gaan. Scheelt toch in de brandstofkosten zelfs met veelvuldig snelweg rijden.

Volt zei:
Met 65.000 km per jaar zou ik eerder voor een Yaris hybride gaan. Scheelt toch in de brandstofkosten zelfs met veelvuldig snelweg rijden.

Excuus, was vergeten te melden dat ik een tankpas heb en benzinekosten dus volledig vergoed worden door werkgever, ook de 15.000 privé. Verbruik is voor mijn situatie niet zo van belang.

Persoonlijk zou ik dan voor een gele
Peugeot 208 GT of GT-Pack gaan met panoramadak en zwart dak :LOL:
Alle wensen die je wilt zitten erin en nog wat extra.

Het is dat ik de ruimte nodig heb anders was ik zeker hiervoor gegaan.

Maar ga vooral veel proef rijden in diverse merken vooral met de kilometers due je gaat maken.
Zijn allemaal goede en vooral mooie auto’s.

Bobbeltje zei:

Dat gaat net niet passen voor die 30k.
Ga er eigenlijk wel beetje vanuit dat het heel verstandig zal zijn om wel voor een automaat te gaan bij die 65.000 per jaar.
Dan ga je dus die topmodellen met nog extra opties echt niet redden met dat budget.
Net al even bij de ( iets goedkoper dan de 208 ) Opel Corsa gekeken maar verder dan de Elegance met 100 pk Automaat en wat goedkope vinkjes kom je dan niet, bij de 208 is dat dan dus de Allure met de 100 pk Automaat. Op zich een best budget voor het B-segment maar je zou eigenlijk 35k willen/moeten hebben ( voor duurste versie i.c.m. 130 pk Automaat )

Total Loss zei:
Bobbeltje zei:

Ga er eigenlijk wel beetje vanuit dat het heel verstandig zal zijn om wel voor een automaat te gaan bij die 65.000 per jaar.

Mag ik vragen waarom een automaat verstandiger zou zijn? Aangezien ik gemiddeld 80 tot 90% van de rit op de snelweg zit zou de auto amper uit de 6e versnelling komen. Zelfs bij de huidige UP! Hoef ik bijna niet terug te schakelen, en die heeft maar 60pk en 95nm koppel. ..

Leon538 zei:
Total Loss zei:
Bobbeltje zei:

Mag ik vragen waarom een automaat verstandiger zou zijn? Aangezien ik gemiddeld 80 tot 90% van de rit op de snelweg zit zou de auto amper uit de 6e versnelling komen. Zelfs bij de huidige UP! Hoef ik bijna niet terug te schakelen, en die heeft maar 60pk en 95nm koppel. ..

Van mij hoeft Automaat ook niet perse maar ik rij dan ook erg weinig, maar sodeknetter, 65k per jaar en dan nog zelf schakelen?
Ook jij zal toch af en toe wel in de file terechtkomen? Of rij je echt helemaal nooit in de spits/tijdens gebruikelijke werktijden.
Iedereen op deze site die beetje veel rijd en Automaat gewent is nu zal je denk ik aanraden toch voor een Automaat te gaan, zelfs ik doe dat nu al terwijl ik echt helemaal niks met Automaten heb normaal gesproken. Eigen keus uiteraard maar ik zou hoe dan ook toch echt voor een Automaat gaan ;)

Handbak is idd prima heb zelf ook helemaal niets met een automaat.
Rij zelf ook rond de 45.000km per jaar

Ga vooral veel kijken en rijden zoals reeds gezegd.
Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, Mazda 2, VAG hokken Polo en Ibiza enz enz

De ene heeft meer met Peugeot ( ik dus :) ) en de ander met Volkswagen.
Zijn allemaal dikke prima en het is vooral je eigen smaak en rijbeleving wat belangrijk is.

Kunnen jullie in NL nog een Mazda CX3-3bestellen of een demo model vinden?

Tikt al je vinkjes, als je de juiste spec vindt met Adaptive CC, leer (al voelt dat bij de onze wat “goedkoop” aan eerlijk gezegd…), Bose sound system, HUD, DAB, Apple CP, stuurverwarming, keyless entry, full LED, back up camera, donkere ruiten etc. Nooit gedacht dat ik als voorheen verwende leaserijder in het D-segment zo tevreden zou zijn met een “kleine” B-segment auto. En met zijn tweeliter (in de basis dezelfde motor als in onze MX5) is het ook niet bepaald een trage slak te noemen.

Kwam dit nog tegen, wel ietwat apart maar voor die 30k heb je zo te zien dan wel het topmodel met alle toeters en bellen ( want geen extra opties mogelijk bij Hyundai )

Hyundai I20

hyundai-i20-1-0-t-gdi-7dct-premium-van-euro-26-535-voor-euro-25-535.jpg

hyundai-i20-1-0-t-gdi-7dct-premium-van-euro-26-535-voor-euro-25-535.jpg

Niseko zei:
Kunnen jullie in NL nog een Mazda CX3-3bestellen of een demo model vinden?

Tikt al je vinkjes, als je de juiste spec vindt met Adaptive CC, leer (al voelt dat bij de onze wat “goedkoop” aan eerlijk gezegd…), Bose sound system, HUD, DAB, Apple CP, stuurverwarming, keyless entry, full LED, back up camera, donkere ruiten etc. Nooit gedacht dat ik als voorheen verwende leaserijder in het D-segment zo tevreden zou zijn met een “kleine” B-segment auto. En met zijn tweeliter (in de basis dezelfde motor als in onze MX5) is het ook niet bepaald een trage slak te noemen.

Volgens gaspedaal zijn die ook wel "op" hier in Nederland.
Zie er 1 staan van 2022 en dat is een demo met al kilometers op de teller en die moet ook nog bijna 33k kosten.

Leon538 zei:
Volt zei:

Excuus, was vergeten te melden dat ik een tankpas heb en benzinekosten dus volledig vergoed worden door werkgever, ook de 15.000 privé. Verbruik is voor mijn situatie niet zo van belang.

Dan scheelt het je werkgever in de kosten. Kun je beter andere leuke dingen mee doen, misschien heb je nog suggesties. :D

Ik zou eerder gaan voor een Toyota Corolla, zeker met zoveel kilometers is een grotere auto wel zo prettig.

Sinds Juni 2020 rijd ik in een Renault Clio 1.3 TCe R.S. Line. Ik heb in heel veel auto's gereden, en dus veel vergelijkingsmateriaal.

Vooral het comfort en de rechtuitstabiliteit zijn hele sterke punten van de Clio. De auto voelt heel volwassen en groter aan, is relatief stil, en heeft erg goede en grote stoelen. Je zit er erg goed in, de auto is ook groter dan verschillende concurenten.

De krachtige, zuinige en stille hybride aandrijving met automaat die tegenwoordig wordt geleverd is ook bijzonder fijn. De standaard uitrusting is zeer uitgebreid. Bij Renault krijg je ook gewoon een grote 1.6 liter 4 cilinder motor met veel vermogen, en geen kleine 3 cilinder.

De gebruikte materialen en afwerking horen tot de top van dit segment,
de Peugeot 208 is ook heel mooi gemaakt.

De auto doet het fantastisch, zeer betrouwbaar, rijdt erg lekker, en is een aanrader in het B segment. Probeer maar uit, dan merk je het zelf.

@bobbeltje: zo denk ik er ook over, volgens mij zijn de meeste wel goed tegenwoordig.
@Total loss: ik wist niet dat de hyundai i20 ook met ACC verkrijgbaar was, ik vind hem van buiten en binnen best mooi dus die komt ook op de lijst.
@Frits79: de Toyota Corolla is volgens mij wel een fijne auto maar ik vind hem relatief duur t.o.v de andere Aziatische C-segmenters. Voor de Scala loopt nu een offerte bij de werkgever maar het aantal scala's op voorraad is zeer laag en de uitvoeringen zijn al helemaal 3x niks (grotendeels ambition zonder extra's).
@Barri: ook redelijk prijzig, in de voorraadmodellen viel het volgens mij nog wel mee maar daarvan hebben de meeste niet het pakket met ACC. Zou ik me even beter in moeten verdiepen.
@Speedtouch: uiteraard, ik probeer er nu 3 per week te plannen.
@ak2: ik heb nog niet in de clio gereden, maar ik kan altijd nog wel een proefrit plannen. Hij spreekt me alleen niet zoveel aan als de meeste andere auto's in deze klasse.

Indien er andere modellen zijn die een stuk beter zijn dan voorgenoemde, en die net iets duurder zijn dan 30.000, zeg 31.000-32.000, sta ik daar ook voor open. Er zit namelijk lichte rek in het budget.

Leon538 zei:
Volt zei:

Omdat een hybride zo zuinig is zijn ze tweedehands ook veel gewilder hetgeen een hogere verkoopwaarde betekent na afloop v/d leaseperiode en dat betekent weer dat een hogere nieuwwaarde soms dezelfde leaseprijs heeft...
Bovendien is de Toyota-hybride extreem betrouwbaar met 10 jaar garantie dus dat verlaagt ook weer de leaseprijs....

Bedankt voor de update, belangrijk ga proefrijden.

Het verschil in comfort, gebruikte materialen, en ruimte is best groot in deze klasse. Erg belangrijk als je veel kilometers rijdt.

Al eens aan Kia gedacht? Een Stonic, Rio of simpele Ceed?
Of een Ford Fiesta 125pk automaat Titanium-x met wat opties erbij?

Hoi allemaal,

Hier vanuit mij nog een update. Ik heb na het typen van mijn laatste reactie tot en met afgelopen weekend zoveel mogelijk proefgereden. Dit in zowel het B-segment (Suzuki Swift Sport, Mazda 2 benzine, Toyota Yaris Hybrid) als het C-segment (Kia Proceed, Peugeot 308, Ford Focus en Volkswagen T-roc). Hieruit kwam voor mij de conclusie dat ik de één na beste uit het B-segment (in mijn ervaring de Mazda 2) of de Peugeot 308 wilde hebben. Toen kwam ineens een auto op mijn pad, welke ik nieuw eigenlijk had afgeschreven door de hoge prijs, en het feit dat ik de vernieuwde versie minder mooi vindt, namelijk de Volkswagen Polo. Ik heb mijn rijlessen gehad in een Polo Comfortline uit 2019, en vond dat een erg goeie auto. Bij de leasemaatschappij kwam eind vorige week ineens een Polo Comfortline uit 2019 met lage kilometerstand in de voorraad, maar dan met DSG (automaat) en het executive pakket. Hij was ook nog eens scherp geprijsd voor de lease, en ik heb dan ook direct gebeld. Ik mag hem over 10 dagen al ophalen en ben superblij. Iedereen bedankt voor de suggesties en hulp!

Apart verhaal om zakelijk een ( zeker voor lease ) best wel oude gebruikte auto te leasen.
Prive kan ik me dat wat beter voorstellen om het leasebedrag te drukken maar zakelijk is het toch wat anders.
Klinkt als meer in het voordeel voor je werkgever dan voor jezelf?
Verder zal contract nooit meer heel erg lang zijn nog lijkt me, zeker omdat je erg veel gaat rijden?

Total Loss zei:
Apart verhaal om zakelijk een ( zeker voor lease ) best wel oude gebruikte auto te leasen.
Prive kan ik me dat wat beter voorstellen om het leasebedrag te drukken maar zakelijk is het toch wat anders.
Dit komt vooral door twee redenen, namelijk de kilometerstand (<15.000) en het feit dat de leasemaatschappij hem zelf op voorraad had. Het eerste maakt het rendabel en het tweede scheelt voor mij fors in de kosten. Daarnaast is het een Volkswagen Polo, die behoudt zijn waarde veel beter dan de meeste andere auto's uit het segment en dat merk je ook redelijk in de leaseprijs. Voor mij is het de beste keuze, beide in kosten en persoonlijke voorkeur.

Total Loss zei:
Verder zal contract nooit meer heel erg lang zijn nog lijkt me, zeker omdat je erg veel gaat rijden?
Leasetermijn is 30 maanden, dat komt mooi uit qua kilometers aan het einde van de lease.

Leon538 zei:
Total Loss zei:
Dit komt vooral door twee redenen, namelijk de kilometerstand (<15.000) en het feit dat de leasemaatschappij hem zelf op voorraad had. Het eerste maakt het rendabel en het tweede scheelt voor mij fors in de kosten. Daarnaast is het een Volkswagen Polo, die behoudt zijn waarde veel beter dan de meeste andere auto's uit het segment en dat merk je ook redelijk in de leaseprijs. Voor mij is het de beste keuze, beide in kosten en persoonlijke voorkeur.

Total Loss zei:
Leasetermijn is 30 maanden, dat komt mooi uit qua kilometers aan het einde van de lease.

Ah duidelijk, voor jou prima dan als het zo wel binnen je mogelijkheden en wensen past.
Had verwacht dat je wellicht meer bijtelling zou hebben vanwege een hogere nieuwprijs.
Veel plezier ermee! (y)

Total Loss zei:
Ah duidelijk, voor jou prima dan als het zo wel binnen je mogelijkheden en wensen past.
Had verwacht dat je wellicht meer bijtelling zou hebben vanwege een hogere nieuwprijs.
Veel plezier ermee! (y)
Nu dat je het zegt, bijtelling was inderdaad ook een van de voordelen. Aangezien de auto uit 2019 komt, was de nieuwprijs een stuk lager (rond de 24.000). Tegenwoordig ben je voor een soortgelijke nieuwe Polo al rond de 29.000 kwijt. Dat scheelt ook alweer 40 euro in de maand. En dan hebben we het nog nieteens gehad over levertijd...
En erg bedankt, het plezier zal wel goedkomen. :)

Terug
Bovenaan