Avro Tros Radar - Apk-onderzoek: Onnodige reparaties, onterechte afkeuringen

APK is een regelrechte melkkoe voor autobedrijven. Een geinformeerde automobilist weet over het algemeen prima hoe z'n eigen auto erbij staat. Helaas zijn veel automobilisten onvoldoende geinformeerd...

Gelukkig zijn motorrijders vooralsnog gevrijwaard van deze regelzucht, anders zou dat helemaal een onbetaalbare hobby worden.

Ik heb jaren lang mijn auto in onderhoud gehad bij een bepaalde garage. En eigenlijk te lang, bij gebrek aan een alternatief. De genoemde zaken komen niet alleen bij keuringen voor. Wat zaken die ik mij zo herinner dat ze mij een oor aan wilde naaien: gordel van de sloop: 75- euro ex montage. Ga ik zelf zoeken, blijkt die gordel van de sloop slechts de helft te kosten. Enige marge op onderdelen is normaal, maar geen 100%. Ander geval: winterbanden van velgen laten halen, zonder nieuwe banden op die velgen: net zo duur als wel andere banden er op en balanceren. Derde voorbeeld: kruiwagenwiel van binnenband laten voorzien: 35- euro. 5- euro voor de binnenband, 10 euro voor de montage en 20 euro voor het naaien.

Paar weken terug mijn ML laten keuren: 60- euro inclusief parkeerrem afstellen (wat ook echt nodig was) en een lampje van de kentekenverlichting.

Eigenlijk best schokkend, maar een deel zal ook wellicht te maken hebben met de inschatting van de keurmeester. Sommige keurmeester keuren het bij twijfel af, om discussies met de RDW bij een mogelijke steekproef te voorkomen. Een andere keurmeester kan het nog net goed vinden. Denk aan een band die om de 1,6 mm zit (afkeur), of een wiellager die licht hoorbaar is.

Een goede vriend van mij is sinds kort ook keurmeester, en omdat hij net begonnen is is hij een stuk voorzichtiger dan keurmeesters die al langer APK's uitvoeren.

Mijn garage is iets strenger bij mijn auto maar dat komt ook doordat ik dat graag zie.

Nu nog ervan doordringen dat als 1 kant net wel is maar vervangen word de andere kant ook mee moet doen met vervangen.

Mechanix zei:
APK is een regelrechte melkkoe voor autobedrijven. Een geinformeerde automobilist weet over het algemeen prima hoe z'n eigen auto erbij staat. Helaas zijn veel automobilisten onvoldoende geinformeerd...

Gelukkig zijn motorrijders vooralsnog gevrijwaard van deze regelzucht, anders zou dat helemaal een onbetaalbare hobby worden.

De APK, zal vast beter kunnen, maar ik vind het alles behalve slecht dat het er is. Idd. het gros van de mensen kijken nergens naar en hebben geen idee over hoe en wat van hun auto. Heb er ook geen enkel probleem mee, dat mijn 40 jaar oude hobby auto eens in de 2 jaar voor de APK moet, ook ik kan dingen missen.

Ook in (en collega's) hebben natuurlijk de uitzending met interesse gekeken. En tja, geen onverwachte uitkomsten, er zitten gewoon veel rotte appels in de branche die misbruik maken van de APK. Wel zijn de nodige nuances te maken. De APK-regelgeving is best complex, sommige regels zijn anders te interpreteren, en dan heb je nog de Keurmeester die inderdaad voor veiligheid van de klant kan kiezen. Ja, de remvertraging is nog net genoeg, maar een jaar verder haalt hij niet qua slijtage. Dan informeer je de klant, maar... je mag de auto nóóit er op afkeuren. Op dat moment is de auto goed.
Dat gaat in tegen je gevoel (je wil de klant een veilige auto meegeven voor komend jaar), maar het is dus: Goedkeuren en advies aan de klant geven.

De RDW wil al jaren naar meer automatisch keuren. En die mogelijkheden zijn er ook. Remmenbanken die de data automatisch doorgeven, camerasystemen of de auto daadwerkelijk ook binnen is, etc. Lastig in Nederland want er zijn zo'n 10.000 autobedrijven die mogen keuren, dan is het neerleggen van een automatische teststraat zoals in Dubai waar ik eind vorig jaar was, een bijzonder kostbare zaak.
24058726_1490835680984531_6429845266972686485_n.jpg

Tot slot: Ja, dat minimumtarief moet er komen voor de APK. Wie naar een autobedrijf gaat die APK aanbiedt voor 19,95 moet zich goed bedenken wat het autobedrijf moet 'vinden' om het break-even te maken. En dan bedoel ik niet dat er sowieso wordt 'gesjoemeld' bij zo'n bedrijf. Een bedrijf dat meer oudere auto's keurt heeft automatisch meer kans op het vinden van gebreken.

adinsx zei:
Tot slot: Ja, dat minimumtarief moet er komen voor de APK. Wie naar een autobedrijf gaat die APK aanbiedt voor 19,95 moet zich goed bedenken wat het autobedrijf moet 'vinden' om het break-even te maken. En dan bedoel ik niet dat er sowieso wordt 'gesjoemeld' bij zo'n bedrijf. Een bedrijf dat meer oudere auto's keurt heeft automatisch meer kans op het vinden van gebreken.

De Ford-dealer doet het voor 19,95 en die vind het best dat ik alles wat hij vind zelf repareer:) dus het kan wel

Lycan Capri zei:
adinsx zei:

De Ford-dealer doet het voor 19,95 en die vind het best dat ik alles wat hij vind zelf repareer:) dus het kan wel

Je haalt de benodigde onderdelen wel bij diezelfde dealer?

Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:
adinsx zei:

Natuurlijk niet:rolleyes: de dealer vraagt in sommige gevallen 75% meer voor onderdelen dan een webshop (en dan hebben we het over onderdelen van het zelfde merk met het zelfde (OEM)nummer)

Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar je zou er voor jezelf over na kunnen denken (en dan doel ik op de particulier die weinig weet van een auto / niet zelf sleutelt), of dat wel kan.

Overigens, tenenkrommend die Werner Budding. Die heeft nog nooit het APK-regelgevingboek van dichtbij gezien. "De regels zijn glashelder", ehh.. nee dus. Zeker niet altijd. Jammer dat ze hem er neergezet hebben. Zoals Bovag ook verwoord:
Verder wordt er in de uitzending veel gesuggereerd en weinig hard gemaakt. Met name de autojournalist heeft het voortdurend over wat hij denkt en voelt. En heeft allerlei oordelen klaar zonder harde onderbouwing. Dat is schadelijk voor alle goedwillende ondernemers en keurmeesters in de branche.

Lycan Capri zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:
adinsx zei:

Natuurlijk niet:rolleyes: de dealer vraagt in sommige gevallen 75% meer voor onderdelen dan een webshop (en dan hebben we het over onderdelen van het zelfde merk met het zelfde (OEM)nummer)

Helaas zijn die niet echt dik gezaaid en is de verleiding groot om hem dan maar naar de garage/bandenservice te brengen ...
Hiermee geef je het eigenlijk al aan, de goedkope APK wordt bekostigd door een hogere marge op de onderdelen ... ;)

Eigenlijk zou je voor een onafhankelijk oordeel naar een garage moeten die alleen keurt: Onafhankelijke APK

Helaas zijn deze stations niet echt dik gezaaid en is de verleiding groot om toch maar naar een gewone garage/bandenservice te gaan ...

Lycan Capri zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:
adinsx zei:

Daardoor trok de Forddealer mij dus het vel over de neus... :)

Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:
adinsx zei:

Helaas zijn die niet echt dik gezaaid en is de verleiding groot om hem dan maar naar de garage/bandenservice te brengen ...
Hiermee geef je het eigenlijk al aan, de goedkope APK wordt bekostigd door een hogere marge op de onderdelen ... ;)

Eigenlijk zou je voor een onafhankelijk oordeel naar een garage moeten die alleen keurt: Onafhankelijke APK

Helaas zijn deze stations niet echt dik gezaaid en is de verleiding groot om toch maar naar een gewone garage/bandenservice te gaan ...

Je kunt ook naar een gewone garage gaan. Doe ik ook altijd, en ze weten erg goed dat ik hem daar niet laat repareren.
Als er iets kapot is, krijg ik het te zien. Dan is er ook gewoon geen twijfel over.

Betaal dan wel €50 voor een apk. Die €19 APK's geloof ik niet in.

(leuke anekdote, ik heb een keer een (sloop)auto gekocht die niet door de apk kwam. Volgens de vorige eigenaar zat er voor €2000 aan kosten aan. Ik had een hele waslijst meegekregen, meer dan de helft was niet te vinden.
Uiteindelijk zat er voor €150 verse apk op. Lambdasonde, massastoring en dat was het wel zon beetje.

Goedendag zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:
Blackadder the 5th zei:
Lycan Capri zei:
adinsx zei:

Je kunt ook naar een gewone garage gaan. Doe ik ook altijd, en ze weten erg goed dat ik hem daar niet laat repareren.
Als er iets kapot is, krijg ik het te zien. Dan is er ook gewoon geen twijfel over.

(leuke anekdote, ik heb een keer een (sloop)auto gekocht die niet door de apk kwam. Volgens de vorige eigenaar zat er voor €2000 aan kosten aan. Ik had een hele waslijst meegekregen, meer dan de helft was niet te vinden.
Uiteindelijk zat er voor €150 verse apk op. Lambdasonde, massastoring en dat was het wel zon beetje.

Dat 19 euro voor een APK eigenlijk te weinig is ben ik het mee eens, maar ik vind €50 voor een APK toch wel weer overdreven..:eek:

Daarnaast vaak genoeg meegemaakt dat de afkeurlijstjes van met name de Kwik-Fit vaak gehalveerd kunnen worden door mijn garagist.

Casanova zei:
...
Ga ik zelf zoeken, blijkt die gordel van de sloop slechts de helft te kosten. Enige marge op onderdelen is normaal, maar geen 100%. Ander geval: winterbanden van velgen laten halen, zonder nieuwe banden op die velgen: net zo duur als wel andere banden er op en balanceren. Derde voorbeeld: kruiwagenwiel van binnenband laten voorzien: 35- euro. 5- euro voor de binnenband, 10 euro voor de montage en 20 euro voor het naaien....

Ik moet hier de garage toch echt groot gelijk geven. Marge heeft geen vaste norm. Een gordel op de sloop kost inderdaad niet veel, maar de beste man moet wel zoeken, bestellen, verzend-/koerierskosten betalen, uitpakken, controleren of het werkt en past. Dan zou je kunnen zeggen dat hij dit als arbeid moet rekenen, maar dan beginnen mensen weer te piepen dat iemand €70 per uur rekent.
Met dat balanceren zie je over het algemeen 4 wielen, de garage is lekker bezig met 1 klant, 1 factuur, 1 praatje, wisselen voor een tientje per band en dan hebben ze toch €40 verdient in een half uur. (Bruto winst, de huur, elektra, arbeid en machinehuur moet er nog af). Als ze aan de slag moeten met een kruiwagenband dan wil dat toch niet meteen zeggen dat ze maar voor 1 wiel moeten rekenen?

Bossinkje zei:
... Dat 19 euro voor een APK eigenlijk te weinig is ben ik het mee eens, maar ik vind €50 voor een APK toch wel weer overdreven..:eek:
...

Die €19 is gewoon lokkertje, het hoeft helemaal niet te betekenen dat ze extra zaken gaan zoeken of vinden. €50 is volgens mij een heel reële prijs, als je al die apparatuur, brug, pand, arbeid etcetera rekent dan is zelfs €50 nog geen grote winstmaker.

Ik denk dat garages het meest verdienen op oliewissels (dat doen ze ook vaak) en zaken die snel te vervangen maar waar niet teveel concurrentie is: bougies, merkspecifieke interieurfilters en natuurlijk zaken voor de klant die echt niks zelf wil doen: ruitenwissers, ruitenvloeistof, bandenwisselen etc.

Ik heb er geen probleem mee als er marge op gepakt wordt, als het maar (goed) uitgevoerd wordt. Ben zelfs bereid daar extra voor te betalen, alleen dat zelf doen he... nog niet zo goed in.

1x met mijn moeders auto gehad dat de remmen vervangen moesten worden voor de apk, volgende dag stuurde de auto niet zo lekker. Ik terug, haal ik nog net de garage... was de remvloeistof gaan koken vanwege een verkeerde afstelling, alles kapot. "Gelukkig hebben we nog een goed passend setje liggen, voor een vriendenprijs want dit hoort natuurlijk niet"
Ik: "Ja, dat is onze oude..."
Toen was het toch plots gratis, maar dan weet je 100% zeker dat je daar niet meer terugkomt.

Goedendag zei:

Probleem is vaak dat de garage een inschatting moet maken van de te maken kosten voor reparatie/onderhoud
en voor de zekerheid maar aan de veilige kant gaat zitten. Dus ook de dingen die "er aan zitten te komen" het komende jaar.
Anders krijgt men weer het verwijt de "salami"-techniek toe te passen. Is het ene gerepareerd, komt na een paar maanden
het volgende mankement er weer aan.
De APK wordt nog wel eens verward met de stand van onderhoud van de betreffende auto.
Dit staat volledig los van elkaar. Een auto die de APK haalt, kan nog wel mankementen hebben die flink in
de papieren kunnen gaan lopen.

Carfanatic zei:
12 keuringen, 12 verschillende uitkomsten. Misschien moet de RDW dan maar de APK gaan uitvoeren.

100% mee eens, maar ook om andere redenen.

1- Ook als het RDW keurt zal je willekeur hebben. Ziet de keurmeester het mankement of kijkt hij er overheen? Vindt de keurmeester 1.605 mm profiel goedkeur of zegt hij: na drie straten is het profiel wel afkeur, de eigenaar gaat er straks een jaar mee rijden...
2- Hoe lang mag een keuring van een onbekende auto duren? Er komt een vreemde auto binnen, alleen voor een keuring. Ik meen dat "kaal keuren" ongeveer 20 euro kost, met een uurloon van 60 euro moet het dus inclusief alle administratie en een rookpauze in 20 minuten te doen zijn. En het moet zo nauwkeurig gebeuren dat de klant EN de keurmeester er op mag vertrouwen dat het goed gebeurt. Dat de klant zich om een boom wil vouwen, dat is zijn keuze. Maar de keurmeester krijgt strafpunten als bij een herkeuring blijkt dat hij iets over het hoofd gezien heeft.
3- Mensen vertonen voorspelbaar gedrag. Een ervaren keurmeester kan er op gokken dat de inspecteur op zekere tijden niet komt herkeuren. Een mooi moment dus om een gaar wrak toch goed te keuren, bij de verkoop van auto's is een geldige APK een sterk argument.

Waar we wel rekening mee moeten houden is dat een RDW keuring wel eens strenger kan zijn dan nu. Je ziet het ook in Duitsland waar de TUV keurt.

Ieder zinnig mens kan toch wel bedenken dat je voor 19,95 euro geen APK kunt doen en dan ook nog beweren dat ze bij garages woekerprijzen hanteren.
Natuurlijk moeten ze dan wat vinden om te repareren om uit de kosten te komen of je moet de APK wel heel erg met de Franse slag doen.
We willen zo weinig mogelijk betalen en dan verlangen we ook nog super service.
Gaat niet.

ScaniaV8 zei:
Ieder zinnig mens kan toch wel bedenken dat je voor 19,95 euro geen APK kunt doen en dan ook nog beweren dat ze bij garages woekerprijzen hanteren.
Natuurlijk moeten ze dan wat vinden om te repareren om uit de kosten te komen of je moet de APK wel heel erg met de Franse slag doen.
Gaat niet.

...... ik kan natuurlijk alleen wat over Ford zeggen
Maar die jongens kijken voor 19,95 gewoon alles goed na en keuren alleen af / geven alleen als het advies als het echt niet goed is:)

Lycan Capri zei:
ScaniaV8 zei:
Gaat niet.

Maar die jongens kijken voor 19,95 gewoon alles goed na en keuren alleen af / geven alleen als het advies als het echt niet goed is:)

Ik denk niet dat in het businessmodel als uitgangspunt de handige doe-het-zelver die vervolgens de onderdelen bij een ander ophaalt.
Siert ze wel dat ze niet zeggen dat ze pas over 8 weken (is na de APK-termijn) tijd voor je hebben ... ;)

Lycan Capri zei:
ScaniaV8 zei:
Gaat niet.

Ik heb de laatste jaren ook nooit meer problemen met de APK. Maar ik kom met een deugdelijke auto bij mensen die ik persoonlijk ken.
Het wordt een heel ander verhaal als ik met een rammelend wrak een wildvreemde garage binnenstap.

Begint met iemand die over een rubbertje (die hij zelf vervangt), lamp en ruitenwissers afgekeurd wordt. Nauw lijkt mij een lamp wel duidelijk of die werkt. Een strepende ruitenwisser is wat subjectiever. Ingescheurd weer duidelijk. Maar kan mij niet voorstellen dat een lamp of ruitenwisser zo veel kost.

Weet ook niet of een autojournalist wel zo een goede persoon is voor commentaar. Wat is dat tegenwoordig een deskundige dan?

En een garage die olie, boegies noemt. Dat heeft niets met APK te maken, maar wel met onderhoud. Dus tja, dan kan je niks over zeggen.

Maar ik heb ook een keer een twijfelachtige dealer gehad, maar voor de rest wel goede ervaringen.

"Enige marge op onderdelen is normaal, maar geen 100%."

Ik heb een aantal jaren geleden bij een dealer gerwerkt. Een voorbeeldje: we kochten wiellagers in voor 10€ en verkochten ze voor 200€..
Dit was echt geen uitzondering. Marges zijn enorm.

V0RQ zei:
Casanova zei:
...
Ga ik zelf zoeken, blijkt die gordel van de sloop slechts de helft te kosten. Enige marge op onderdelen is normaal, maar geen 100%. Ander geval: winterbanden van velgen laten halen, zonder nieuwe banden op die velgen: net zo duur als wel andere banden er op en balanceren. Derde voorbeeld: kruiwagenwiel van binnenband laten voorzien: 35- euro. 5- euro voor de binnenband, 10 euro voor de montage en 20 euro voor het naaien....

Ik moet hier de garage toch echt groot gelijk geven. Marge heeft geen vaste norm. Een gordel op de sloop kost inderdaad niet veel, maar de beste man moet wel zoeken, bestellen, verzend-/koerierskosten betalen, uitpakken, controleren of het werkt en past. Dan zou je kunnen zeggen dat hij dit als arbeid moet rekenen, maar dan beginnen mensen weer te piepen dat iemand €70 per uur rekent.
Met dat balanceren zie je over het algemeen 4 wielen, de garage is lekker bezig met 1 klant, 1 factuur, 1 praatje, wisselen voor een tientje per band en dan hebben ze toch €40 verdient in een half uur. (Bruto winst, de huur, elektra, arbeid en machinehuur moet er nog af). Als ze aan de slag moeten met een kruiwagenband dan wil dat toch niet meteen zeggen dat ze maar voor 1 wiel moeten rekenen?
Marge heeft wel degelijk een vaste norm. Namelijk orde van grootte 20%. De ene keer is het een onderdeel van 35 euro, de volgende keer is het een onderdeel van 1500 euro. Een lolly kost toch ook geen 4 euro omdat de winkelier anders niets verdiend? En waarom moet een kruiwagenwiel 35 euro kosten, als de het tien minuten werk is (10 euro bij een uurprijs van 60- euro) en 5 euro voor de binnenband? En waarom betaal ik voor het monteren van banden en balanceren, terwijl dat niet wordt uitgevoerd? Jij geeft de garage gelijk, maar de garage is mij kwijt als klant.

Ik wil een redelijke marge betalen op onderdelen en voor de rest voor het werk wat is verricht. Is dat 10 minuten, dan betaal ik voor 10 minuten en is dat 8 uur, dan betaal ik voor 8 uur. Ik heb in een jaar tijd ruim 3000- euro betaalt aan de Mercedes-specialist die nu mijn auto onderhoud. En die hoort mij niet klagen. Het gaat niet om het geld, maar waar voor mijn geld.

Casanova zei:
V0RQ zei:
Casanova zei:
...

Marge heeft wel degelijk een vaste norm. Namelijk orde van grootte 20%. De ene keer is het een onderdeel van 35 euro, de volgende keer is het een onderdeel van 1500 euro. Een lolly kost toch ook geen 4 euro omdat de winkelier anders niets verdiend? En waarom moet een kruiwagenwiel 35 euro kosten, als de het tien minuten werk is (10 euro bij een uurprijs van 60- euro) en 5 euro voor de binnenband? En waarom betaal ik voor het monteren van banden en balanceren, terwijl dat niet wordt uitgevoerd? Jij geeft de garage gelijk, maar de garage is mij kwijt als klant.

Ik wil een redelijke marge betalen op onderdelen en voor de rest voor het werk wat is verricht. Is dat 10 minuten, dan betaal ik voor 10 minuten en is dat 8 uur, dan betaal ik voor 8 uur. Ik heb in een jaar tijd ruim 3000- euro betaalt aan de Mercedes-specialist die nu mijn auto onderhoud. En die hoort mij niet klagen. Het gaat niet om het geld, maar waar voor mijn geld.

Of je marge te veel vindt is subjectief en maakt de aanbieder natuurlijk niet oneerlijk.

20% marge lijkt mij overigens erg weinig, want de klant betaald voor het materiaal en arbeid, maar de garage moet het toch oplossen als de leverancier een defect exemplaar mee geeft. Dat eventuele extra werk moet ook in de marge zitten.

Ik weet overigens wel waarom ik 35 euro betaal voor een lekke kruiwagenband. Dat is het standaard tarief voor het repareren van een lekke band van een personenwagen. Maar daar zit dan ook veel meer werk aan.

Marges staan in veel branches onder druk. In het verleden kon je de consument hard en droog naaien zonder dat deze het door had. Door internet is de consument een stuk wijzer, en door de tijd sowieso een stuk mondiger.

Zeker met websites die weinig tot geen marge nemen op bepaalde producten kan je als consument behoorlijk voordeel halen. Mijn voorbeeld, 2 verdelerkappen en rotors, MB dealer met 10% korting. €450. Ebay.de, €143. Dit staat niet alleen, kijk wat er momenteel gebeurd in autobanden, kleding, elektronica, dierenproducten. Allemaal webshops die laag gaan met de prijs. Ik ben blij dat ik mijn winkelsleutels aan de wilgen heb gehangen.

Casanova zei:
Ik heb jaren lang mijn auto in onderhoud gehad bij een bepaalde garage. En eigenlijk te lang, bij gebrek aan een alternatief. De genoemde zaken komen niet alleen bij keuringen voor. Wat zaken die ik mij zo herinner dat ze mij een oor aan wilde naaien: gordel van de sloop: 75- euro ex montage. Ga ik zelf zoeken, blijkt die gordel van de sloop slechts de helft te kosten. Enige marge op onderdelen is normaal, maar geen 100%. Ander geval: winterbanden van velgen laten halen, zonder nieuwe banden op die velgen: net zo duur als wel andere banden er op en balanceren. Derde voorbeeld: kruiwagenwiel van binnenband laten voorzien: 35- euro. 5- euro voor de binnenband, 10 euro voor de montage en 20 euro voor het naaien.

Paar weken terug mijn ML laten keuren: 60- euro inclusief parkeerrem afstellen (wat ook echt nodig was) en een lampje van de kentekenverlichting.

Hiermee geef je eigenlijk het probleem al aan.
In plaats van klagen over de (in jouw ogen) hoge tarieven, gewoon naar een andere garage gaan.
De marktwerking doet de rest.
Je doet nu alleen het onderhoud wat nodig is om de auto door de APK te krijgen?

Weer de typische Nederlandse houding. Men mag niet boven het maaiveld uitsteken. Er mag geen winst gemaakt worden. Want dat vinden wij krenterig volkje zo vervelend.

Wordt wakker.

Mee eens, bij voorkeur moet geld verdienen op een nette manier gebeuren. Maar voorbeeld: gordel van sloop kost geen 70 euro maar 35 euro.
Die gordel van de sloop komt niet geheel vanzelf van de sloop naar het autobedrijf. Dat kost een medewerker een half uur om dat ding te gaan halen. (=35 euro). Dat willen de krententellers niet inzien. T mag allemaal niks kosten.

@blackadder, geloof mij verder was er niets mis met die auto. Een van de zaken was dat de remklauw vervangen moest worden rechtsachter. Ik had al het papierwerk van de auto erbij. In de 10 jaar dat die eigenaar de auto had, is de remklauw rechtsachter 4 keer vervangen bij die garage!!!
Na een jaar begon de auto wel langzaamaan last te krijgen van een vastzittende handrem, maar dat was de kabel.

Bossinkje zei:
Goedendag zei:
Blackadder the 5th zei:

Dat 19 euro voor een APK eigenlijk te weinig is ben ik het mee eens, maar ik vind €50 voor een APK toch wel weer overdreven..:eek:

Daarnaast vaak genoeg meegemaakt dat de afkeurlijstjes van met name de Kwik-Fit vaak gehalveerd kunnen worden door mijn garagist.

Oh vind ik niet, maar dat ben ik ook kwijt bij alle goede garages in de buurt.
APK is meestal een klein uurtje werk, gereedschap, huur pand, afkeuren kost dacht ik ook iets (klopt dat?). En dan mogen ze er ook nog iets aan overhouden.

Goedendag zei:
@blackadder, geloof mij verder was er niets mis met die auto. Een van de zaken was dat de remklauw vervangen moest worden rechtsachter. Ik had al het papierwerk van de auto erbij. In de 10 jaar dat die eigenaar de auto had, is de remklauw rechtsachter 4 keer vervangen bij die garage!!!
Na een jaar begon de auto wel langzaamaan last te krijgen van een vastzittende handrem, maar dat was de kabel.

Heb je in de documentatie alleen de reparaties staan, of waren er ook onderhoudsbeurten opgenomen?

TomTom zei:
Weer de typische Nederlandse houding. Men mag niet boven het maaiveld uitsteken. Er mag geen winst gemaakt worden. Want dat vinden wij krenterig volkje zo vervelend.

Wordt wakker.

Mee eens, bij voorkeur moet geld verdienen op een nette manier gebeuren. Maar voorbeeld: gordel van sloop kost geen 70 euro maar 35 euro.
Die gordel van de sloop komt niet geheel vanzelf van de sloop naar het autobedrijf. Dat kost een medewerker een half uur om dat ding te gaan halen. (=35 euro). Dat willen de krententellers niet inzien. T mag allemaal niks kosten.

Ik weet niet in welke wereld jij nog leeft, maar dat kun je binnen 5 minuten geheel online bestellen. En ja, misschien verliezen ze iets op die gordel, maar op die nieuwe dynamo van 500- euro zit ook 20% marge. En die kost geen 2 uur om te bestellen. Daarbij zijn er dus wel garages die het wel voor een normale prijs kunnen doen.

Overigens bleek nadat ik zelf eens ging kijken of ik het kon vervangen, dat de gordel helemaal niet defect was. Kapje er af getrokken en wat rommelen en de gordel rolde weer vanzelf op. Dat had een monteur ook moeten en kunnen verzinnen.

Blackadder the 5th zei:
Goedendag zei:

Heb je in de documentatie alleen de reparaties staan, of waren er ook onderhoudsbeurten opgenomen?

Ook onderhoudsbeurten. Al de rekeningen vanaf nieuw.
Auto is alleen niet meer van mij, dus ik kan niets meer controleren

Goedendag zei:
Blackadder the 5th zei:
Goedendag zei:

Is het een VAG-auto? Ik heb zelf de ervaring dat bij Volkswagen de beurten nogal zijn uitgekleed. De trommelremmen bijvoorbeeld worden niet standaard bij elke grote beurt losgemaakt en schoongemaakt. Alleen als de klant en/of de rem piept, wordt er naar gekeken.
Vraag me dus zelf af of de remkabels/handremmechanisme van de schijfremmen wel worden meegenomen met het onderhoud.
Kan me voorstellen dat dit een aantal (onnodige) vervangingen van de remklauw oplevert ...

Ik controleer gewoon alles regelmatig. En dat gaat best goed. Het komt niet vaak voor dat ik voor verrassingen kom te staan.
Dat van die kapotte lamp, ik vind het een raar verhaal...

Ook hier alle rekeningen vanaf het begin bewaard. Mocht er ooit een volgende eigenaar komen (ik denk het niet), dan krijgt hij een heel goede auto.

Casanova zei:
TomTom zei:

Wordt wakker.

Ik weet niet in welke wereld jij nog leeft, maar dat kun je binnen 5 minuten geheel online bestellen. En ja, misschien verliezen ze iets op die gordel, maar op die nieuwe dynamo van 500- euro zit ook 20% marge. En die kost geen 2 uur om te bestellen. Daarbij zijn er dus wel garages die het wel voor een normale prijs kunnen doen.

Overigens bleek nadat ik zelf eens ging kijken of ik het kon vervangen, dat de gordel helemaal niet defect was. Kapje er af getrokken en wat rommelen en de gordel rolde weer vanzelf op. Dat had een monteur ook moeten en kunnen verzinnen.

Maar de garage draait op voor de gedoe bij een onderdeel dat kapot blijkt te zijn of de kapot gaat binnen de garantie termijn, meestal inclusief arbeid. Ook leveren de meeste garages niet de goedkoopste onderdelen, want dat levert dus juist problemen op met monteren (omdat goedkope onderdelen toch niet zo goed passen) en vaker stuk gaan. Tevens regelt mij garage de onderdelen binnen een dag, dat is toch iets anders dan wachten op postnl de volgende dag.

Kan jij het goedkoper; vast. Is dat hetzelfde; nee.

Casanova zei:
..
Marge heeft wel degelijk een vaste norm. Namelijk orde van grootte 20%. De ene keer is het een onderdeel van 35 euro, de volgende keer is het een onderdeel van 1500 euro. Een lolly kost toch ook geen 4 euro omdat de winkelier anders niets verdiend? ...

In conventionele reguliere detailhandel is dat misschien een vuistregel, maar de grabbelbak bij de bouwmarkt ligt al heel anders. Wat denk je dat ze verdienen op die plastic ijskrabbers en busjes ruitenvloeistof? Wat dacht je van een kopje koffie op een terras in een grote stad? Of een patatje of ijsje op het strand?
Bij garages en benzinepompen gaat olie ook heel makkelijk voor 150%

Op iets van €1500 gaat de marge in procenten natuurlijk veel harder tellen dan op een kopje koffie, daar kan je voor 10% nog wel even een paar doosjes heen en weer sturen.

Blackadder the 5th zei:
Goedendag zei:
Blackadder the 5th zei:
Goedendag zei:

Is het een VAG-auto? Ik heb zelf de ervaring dat bij Volkswagen de beurten nogal zijn uitgekleed. De trommelremmen bijvoorbeeld worden niet standaard bij elke grote beurt losgemaakt en schoongemaakt. Alleen als de klant en/of de rem piept, wordt er naar gekeken.
Vraag me dus zelf af of de remkabels/handremmechanisme van de schijfremmen wel worden meegenomen met het onderhoud.
Kan me voorstellen dat dit een aantal (onnodige) vervangingen van de remklauw oplevert ...

Nee, het was een MX5 na
Vastzittende handrem is een bekend probleem, en vaak ligt dat aan de remklauw. Maar als de remklauw al een jaar geleden bij dezelfde garage is vervangen (en je ziet dan nog dat hij nieuw is). Dan ga je hem toch niet vervangen!

Maar daar ging het in dit geval niet om. Die garage had een waslijst aan dingen die moesten gebeuren, waarvan er een aantal nooit zijn gevonden! zelfs nu 2 jaar later niet

Goedendag zei:
Nee, het was een MX5 na
Vastzittende handrem is een bekend probleem, en vaak ligt dat aan de remklauw. Maar als de remklauw al een jaar geleden bij dezelfde garage is vervangen (en je ziet dan nog dat hij nieuw is). Dan ga je hem toch niet vervangen!

Maar daar ging het in dit geval niet om. Die garage had een waslijst aan dingen die moesten gebeuren, waarvan er een aantal nooit zijn gevonden! zelfs nu 2 jaar later niet

Dank voor de toelichting.
Als garagehouder met verstand van zaken ga je dan inderdaad verder kijken. Daar is de onderhoudshistorie ook voor bedoeld ...
Als ik dit zo lees, krijg ik de indruk van een garage die niet zo goed is in diagnose stellen en
vond dat de eigenaar na 10 jaar wel aan een andere auto toe was.

Terug
Bovenaan