iDS
Wegverkenner
N.a.v. een bedenking die ik plaatste onder het topic over de VW Taigo, wil ik die discussie wat open trekken.
Lezers hebben geen column om zaken aan te kaarten, maar dus wel dit forum.
Hieronder mijn insteek, benieuwd wat anderen erover denken (en bij uitbreiding over kritische autojournalistiek):
Lezers hebben geen column om zaken aan te kaarten, maar dus wel dit forum.
Hieronder mijn insteek, benieuwd wat anderen erover denken (en bij uitbreiding over kritische autojournalistiek):
iDS zei:Interessante vergelijking van Ragnar Lodbrok met de C5 X. Niet om te discussiëren over welke van de twee de mooiste lijnen heeft, wel over welk type voertuig het is volgens de constructeur: deze wagen zou een SUV-coupé zijn. De C5 X een mengeling tussen sedan, combi en SUV. Tja wat is het nu? Wat is er anders aan de C5 X dan een Cïtroën XM of C6 waarvan de vering in zijn hoogste stand wordt gezet: die laatste heeft geen achterklep. Zo'n hoger geplaatste versie met plastic aankleding werd trouwens ook verkocht van de C5 Tourer: geen kat die die wagen ineens een SUV ging noemen.
Deze Taigo is erg goed vergelijkbaar met een Passat hatchback van enige generaties geleden.
Frank Jacobs was nog zo slim om bij de voorstelling van de C5 X telkens naar Citroën te verwijzen voor de rare kronkels bij het benoemen van het type voertuig.
O.m. bij Lars (en andere journalisten) is van een minimum aan kritische noot nauwelijks iets te merken.
Zijn de voorwaarden van automerken om te 'mogen' testrijden dan zo streng of de schrik niet aan bod te komen bij de constructeurs dan zo groot dat het perstekstje klakkeloos wordt overgenomen? Of is de zin om zich kritisch op te stellen dan gewoon weg?
Misschien is de column van Frank Jacobs uit 2016 op dat vlak wel een teken aan de wand:
https://www.linkedin.com/pulse/de-teloorgang-van-journalist-frank-jacobs?trk=public_profile_article_view
' De teloorgang van de journalist, de opkomst van de tekstschrijver.'
Blijkbaar werkt ook Sanoma meer en meer met tekstschrijvers.