Autoweek en kritische journalistiek

iDS

Wegverkenner
N.a.v. een bedenking die ik plaatste onder het topic over de VW Taigo, wil ik die discussie wat open trekken.
Lezers hebben geen column om zaken aan te kaarten, maar dus wel dit forum.
Hieronder mijn insteek, benieuwd wat anderen erover denken (en bij uitbreiding over kritische autojournalistiek):
iDS zei:
Interessante vergelijking van Ragnar Lodbrok met de C5 X. Niet om te discussiëren over welke van de twee de mooiste lijnen heeft, wel over welk type voertuig het is volgens de constructeur: deze wagen zou een SUV-coupé zijn. De C5 X een mengeling tussen sedan, combi en SUV. Tja wat is het nu? Wat is er anders aan de C5 X dan een Cïtroën XM of C6 waarvan de vering in zijn hoogste stand wordt gezet: die laatste heeft geen achterklep. Zo'n hoger geplaatste versie met plastic aankleding werd trouwens ook verkocht van de C5 Tourer: geen kat die die wagen ineens een SUV ging noemen.
Deze Taigo is erg goed vergelijkbaar met een Passat hatchback van enige generaties geleden.
Frank Jacobs was nog zo slim om bij de voorstelling van de C5 X telkens naar Citroën te verwijzen voor de rare kronkels bij het benoemen van het type voertuig.
O.m. bij Lars (en andere journalisten) is van een minimum aan kritische noot nauwelijks iets te merken.
Zijn de voorwaarden van automerken om te 'mogen' testrijden dan zo streng of de schrik niet aan bod te komen bij de constructeurs dan zo groot dat het perstekstje klakkeloos wordt overgenomen? Of is de zin om zich kritisch op te stellen dan gewoon weg?
Misschien is de column van Frank Jacobs uit 2016 op dat vlak wel een teken aan de wand:
https://www.linkedin.com/pulse/de-teloorgang-van-journalist-frank-jacobs?trk=public_profile_article_view
' De teloorgang van de journalist, de opkomst van de tekstschrijver.'
Blijkbaar werkt ook Sanoma meer en meer met tekstschrijvers.

Bij de Taigo wordt net gedaan alsof Volkswagen nu dit segment openbreekt met een coupé SUV, maar men vergeet de Toyota C-HR en in mindere mate de Honda HR-V blijkbaar.
Wat is een SUV? Eerder was dat een kruising tussen een stationwagon en een terreinwagen. Maar nu zijn het vaak hatchbacks met wat extra plastic rondom.
Die Hyundai MPV bijvoorbeeld, waarom is dat een MPV? Hij heeft ook grote zwarte plastic rondom de wielkasten.
Het in hokjes indelen van auto's wordt steeds lastiger, waardoor we alles een crossover kunnen noemen. En blijkbaar neemt men graag de kreten van de fabrikant over, in plaats van dat men alleen naar de feiten kijkt (lengte, breedte, hoogte, gewicht). Al zou dat laatste ook wel verdomd saai worden.

Er is geen tijd meer voor goede journalistiek, als er vandaag een nieuw model wordt aangekondigd moet er morgen of liever zelfs vanmiddag al een review met alle specs en rijeigenschappen gepubliceerd worden. Persberichtje vertalen en beetje herschrijven, paar foto's erbij en online met die hap! Als je te laat bent met publiceren leest geen mens het meer en heb je geen inkomsten.

Vroeger had iedereen wel zijn favoriete autoblad, redacteur of zelfs website waar je gewoon wilde wachten totdat zei het nieuws waar je interesse in had zouden publiceren, omdat je dan wist dat het kwalitatief wel goed zat. Nu werken (bijna) alle mediaoutlets op dezelfde gehaaste manier en gooien ze dezelfde troep online.

Uiteindelijk denk ik dat we zelf wel hand in eigen boezem mogen steken, blijkbaar kunnen we zelf niet wachten op het laatste nieuws en is loyaliteit vrijwel compleet verdwenen. Blijf dus gewoon je favoriete blaadje kopen of neem een abonnement op de website en negeer die troep, als iedereen dat zou doen zou dat de kwaliteit van (auto)nieuws sterk verbeteren.

Sowieso onbenullige discussie over wat het nou is. Crossover dekt de lading van alle types die 'van alles' zijn. Zoals een Citroën C5 X. Ik luister niet naar marketinggebrabbel van een merk.

Over autojournalisten; die wachten tegenwoordig vooral persberichten af. Men name die van VAG.. :rolleyes: Zelf ben ik, op anderen op fora, die sneller andere info/afbeeldingen hebben. Zo zoek ik van modellen regelmatig op of de configurator al online is. Want steeds meer merken tonen alleen de versies met AMG/RS/GT/R-Line etc en bij MB bv vaak wanstaltige drukke interieurcombinaties. Terwijl het de autojournalisten zouden sieren ook naar de andere versies te kijken en dat te tonen. Puur als extra informatie voor de lezers. Sowieso vaak dat men autojournalisten moeten verbeteren of aanvullen. Dat hoort gewoon niet.

Als je hebt over wat type wagen het is, kan je de discussie nog als onbenullig beschouwen. Voor mijn part noemt VW het oceaanstomer of sporttank.
(Helemaal hilarisch trouwens is deze associatie: 'Volkswagen geeft op die vraag een opvallend antwoord aan AutoWeek. 'Taigo' klinkt namelijk als 'Tiger' en dat past volgens het merk goed bij het 'emotionele en dynamische karakter' van de auto.')
Niet onbenullig is hoe je als journalist met de informatie/perspraatjes van een constructeur omgaat.
Een blad dat zich profileert als 'auto autoriteit' pretendeert informatie te brengen voor de consument, voor zijn lezers.
Dan kan, mag je je niet beperken tot tekstschrijver maar gedraag je je als journalist en plaats je kanttekeningen bij het marketinggeblaat (hoe betrouwbaar is anders de overige informatie die je brengt als auto autoriteit?).
En dan benoem je de zaken gewoon: VW wilt deze wagen in de markt zetten als een SUV-coupé maar hier stat gewoon een crossover: een liftbackmodel dat wat hoger op zijn pootjes is geplaatst.
Dàt is essentieel, niet onbenullig.

Barri zei:
Wat is een SUV? Eerder was dat een kruising tussen een stationwagon en een terreinwagen. Maar nu zijn het vaak hatchbacks met wat extra plastic rondom.

Wat jij beschrijft zijn crossovers. SUV's zijn tuinhuisjes op wielen.

iDS zei:
Als je hebt over wat type wagen het is, kan je de discussie nog als onbenullig beschouwen. Voor mijn part noemt VW het oceaanstomer of sporttank.
(Helemaal hilarisch trouwens is deze associatie: 'Volkswagen geeft op die vraag een opvallend antwoord aan AutoWeek. 'Taigo' klinkt namelijk als 'Tiger' en dat past volgens het merk goed bij het 'emotionele en dynamische karakter' van de auto.')
Niet onbenullig is hoe je als journalist met de informatie/perspraatjes van een constructeur omgaat.
Een blad dat zich profileert als 'auto autoriteit' pretendeert informatie te brengen voor de consument, voor zijn lezers.
Dan kan, mag je je niet beperken tot tekstschrijver maar gedraag je je als journalist en plaats je kanttekeningen bij het marketinggeblaat (hoe betrouwbaar is anders de overige informatie die je brengt als auto autoriteit?).
En dan benoem je de zaken gewoon: VW wilt deze wagen in de markt zetten als een SUV-coupé maar hier stat gewoon een crossover: een liftbackmodel dat wat hoger op zijn pootjes is geplaatst.
Dàt is essentieel, niet onbenullig.

Taigo en tiger, ik vind het net zo onbenullig als die zogenaamde "tigernose" van Kia.
En over die slogan; ik denk niet dat je daar al te veel waarde aan moet hechten. "Gillette, the best a man can get" ik kan me toch wel betere dingen bedenken dan een scheermesje maar zolang het leuk klinkt zal het vast helpen met de marketing.
Verder vind ik het ook niet essentieel in welke categorie of segment de auto volgens de auteur past, de consument zal zelf ook wel inzien dat het hier een hatchback op hoge poten betreft. Het is voor mij in elk geval niet een "make or break" punt in mijn beoordeling van het betreffende artikel.

Ik vroeg me ook af: waarom zou je aks journalist met de gefacelifte Ibiza en Arona gaan rijden in Spanje. Wat wil je daarmee bereiken? Rijdt ie echt anders met andere koplampen en grille?
En sja, wat wil je er dan over schrijven? Bas van Putten schrijft leuk en herkenbaar, maar verder lijken de verhalen van de schrijvers wel op elkaar. Niet erg, maar wel jammer. Al wordt het misschien teveel 'geenstijl' als je van een Ibiza facelift een fancy en opvallend bericht wil schrijven.

k vroeg me ook af: waarom zou je aks journalist met de gefacelifte Ibiza en Arona gaan rijden in Spanje. Wat wil je daarmee bereiken? Rijdt ie echt anders met andere koplampen en grille?

Bij facelifts zijn wel eens (kleine) aanpassingen gedaan waardoor ie bv stiller is, strakker rijdt of anders is geveerd. Maar soms heb je idd dat er zelf gezegd wordt dat "er technisch niks verandert is". Dan is zo'n rijimpressie nutteloos.

Wat wel overdreven is is vliegen naar het buitenland voor een uitgebreide video van een andere carrosserie van een auto die al is getest. Zeker als er al een statische video is geweest waar alles wordt aangewezen. Ook hier weer vaak met een VAG product... mijn gevoel zegt al langer dat VAG, naast de leasewereld, ook invloed heeft op de autojournalistiek. Niet perse dat ze altijd de hemel moeten worden ingeprezen maar wel leuke tripjes en deals voor meer content. Op vrijdag nog even lekker in een vergelijkende test gooien om vervolgens een ander VAG product te gebruiken in een Achteruitkijkspiegel en dan nog wat nevenberichtjes zoals "Back to Basics" of een achtergrondverhaaltje van alle Golf-generaties. Dat naast alle nieuws dat al geplaatst wordt, en dan ook echt letterlijk iedere scheet.

Via m'n werk had ik ook wel eens zulke tripjes en dat was wel fijn hoor! Even naar München, Wolfsburg, Mlada Boleslav of Spanje.
Ook dat gaat wel veranderen, maar daarom was ik wel verbaasd over dit tripje naar Noord Spanje voor zo'n kleine facelift.

Ik vraag me eigenlijk ook af wat voor soort journalistiek we verwachten van een automagazine of website. Als er iets heel erg subjectief is, is dat de beleving van een auto. Een auto kopen is bijna altijd ook een compromis gebaseerd op een eisenpakket.

iDS zei:
Wat is er anders aan de C5 X dan een Cïtroën XM of C6 waarvan de vering in zijn hoogste stand wordt gezet: die laatste heeft geen achterklep. Zo'n hoger geplaatste versie met plastic aankleding werd trouwens ook verkocht van de C5 Tourer: geen kat die die wagen ineens een SUV ging noemen.

Het verschil met de voorgaande modellen lijkt mij in ieder geval de cx5 default al hoger op zn poten staat en plastic opsmuk heeft. Bij de C5 tourer was de versie met plastic aankleding een uitvoering van de c5. Dat zet de cx5 voor mij al apart van de oudere c5.
Verder beschrijft Citroen de cx5 al als onderwcheidend tov haar 'conventionele concurrenten'
https://www.citroen.nl/auto/toekomstige-modellen/nieuwe-c5-x.html

Deze Taigo is erg goed vergelijkbaar met een Passat hatchback van enige generaties geleden.

Passat hatchback? Heb ik iets gemist? ;)

@Twix:
Autoliefhebber, fanatici verwachten natuurlijk vooral tests, foto’s en veel informatie. Die kijken wel door de ‘slechte journalistiek’ heen.
Maar op het forum verschijnen toch ook regelmatig vragen van leken op vlak van wagens, mensen op zoek naar relevante informatie.
Als je als blad en website pretendeert een autoriteit te zijn op dit vlak dan mag, nee moét je je ertoe verbinden zo objectief mogelijke informatie te brengen. En daar waar het de beleving betreft, zorg je ervoor dat je voorkeuren duidelijk zijn voor de lezer.

Nu, enige nuance is ook op zijn plaats. Het is niet allemaal kommer en kwel. Het zijn vooral de nieuwsmeldingen die storend zijn. Bij testverslagen is het minder het geval.
Ik merk ook enige evolutie in de tijd bij de medewerkers. Zonder een rangorde te willen opstellen in de kwaliteit van de ‘tekstschrijvers’: daar waar Roy vroeger ongenuanceerd enkel voor sportieve wagens koos, moet ik nu vaststellen dat een C3 Aircross, toch niet direct zijn ding ;) niet onmiddellijk volledig afgekraakt is. Marco lijkt me daar nog wat meer moeite mee te hebben. Als je die voorkeur als zodanig brengt, is er ook geen man over boord; als je het als objectieve waarden voor een goede wagen brengt, is er wel een probleem.

Passchier zei:

Passat hatchback? Heb ik iets gemist? ;)

29b85b40b0d247f5a7c188479af3358c.jpg

"Enige generaties geleden"...

"Ze lopen teveel aan de leiband van de importeurs/fabrikanten, die hebben ze te hard nodig om een auto te mogen rijden voor een test. Al met al stelt een blad als de AW weinig voor als het op inhoud en objectiviteit aankomt. De schrijvers zijn de naam journalist ook niet echt waard. Ze zijn vooral aan het kopiëren en plakken en daarnaast lekker met hun hobby bezig."

Aldus iemand onder het Taigo-bericht op de hoofdpagina. Sluit ik me verder bij aan. Ik vind de tests vaak fijn om te kijken/lezen maar voor nieuws moet je elders zijn.

Wat je vaak ziet is dat de gratis content bijna 1 op 1 over genomen wordt van de fabrikant. Bij de review gieten ze daar een eigen sausje overheen en pas bij de test wordt de auto pas echt binnenstebuiten gekeerd. Dat is altijd zo geweest. Wat je wel ziet is dat er bij bladen die om de 2 weken verschijnen zoals autovisie minder ruimte is voor die korte reviews en relatief meer ruimte voor de echte testen. Bij autoweek zie je dan ook nog wel artikelen die 1 op 1 van Autobild vandaan komen. Die artikelen zijn ook niet of nauwelijks aangepast. En: de meest kleurrijke autojournalisten zijn weg bij de bladen en voor zich zelf begonnen.

haarr zei:
Wel heel veel tekst om te delen dat AW volgens jou Citroen benadeelt.

Ik dacht dat het een eenvoudig onderwerp was maar voor sommigen blijkbaar toch te moeilijk? Commentaar helemaal naast de kwestie o_O
Ik ben wel benieuwd waaruit je besluit dat Citroën benadeeld wordt? Ik lees het niet in mijn posts.

zeebra zei:
Wat je vaak ziet is dat de gratis content bijna 1 op 1 over genomen wordt van de fabrikant. Bij de review gieten ze daar een eigen sausje overheen en pas bij de test wordt de auto pas echt binnenstebuiten gekeerd. Dat is altijd zo geweest. Wat je wel ziet is dat er bij bladen die om de 2 weken verschijnen zoals autovisie minder ruimte is voor die korte reviews en relatief meer ruimte voor de echte testen. Bij autoweek zie je dan ook nog wel artikelen die 1 op 1 van Autobild vandaan komen. Die artikelen zijn ook niet of nauwelijks aangepast. En: de meest kleurrijke autojournalisten zijn weg bij de bladen en voor zich zelf begonnen.[/quote]

En die zijn ondertussen ook gewoon net zo nietkritisch geworden als de anderen omdat ze ook snappen dat de schoorsteen moet roken en je alleen naar de exotische oorden wordt uitgenodigd om met nieuwe auto's rond te rijden als je een beetje lief voor de merken bent.

R Wolters zei:
En die zijn ondertussen ook gewoon net zo nietkritisch geworden als de anderen omdat ze ook snappen dat de schoorsteen moet roken en je alleen naar de exotische oorden wordt uitgenodigd om met nieuwe auto's rond te rijden als je een beetje lief voor de merken bent.

Hoe leg je dan het succes van een Clarkson uit?

Twix zei:
Ik vraag me eigenlijk ook af wat voor soort journalistiek we verwachten van een automagazine of website. Als er iets heel erg subjectief is, is dat de beleving van een auto. Een auto kopen is bijna altijd ook een compromis gebaseerd op een eisenpakket.

Ik verwacht een verslag van een testrit. Niet meer, niet minder.

@iDS:
Tussen de regels door is je voorkeur te merken. Journalistiek niet erg zuiver. Helemaal niet erg in mijn ogen.
Iedereen heeft iets met bepaalde merken en met andere merken juist niets. Niks mis mee.

haarr zei:
Twix zei:

Precies. Maar dat is geen journalistiek, in mijn ogen. En dat is helemaal niet erg.

Twix zei:
haarr zei:
Twix zei:

Precies. Maar dat is geen journalistiek, in mijn ogen. En dat is helemaal niet erg.

Ik verwacht dus ook geen journalistiek in een laagdrempelig autoblad.

haarr zei:
Twix zei:

@iDS:
Tussen de regels door is je voorkeur te merken. Journalistiek niet erg zuiver. Helemaal niet erg in mijn ogen.
Iedereen heeft iets met bepaalde merken en met andere merken juist niets. Niks mis mee.

Dan nog: volledig naast de kwestie: dit gààt helemaal niet over Citroën. De introductie van de C5 X is in deze niet belangrijker of minder belangrijk dan die van de VW die aangehaald wordt. Het zijn gewoon twee recente voorbeelden die het kwakkelniveau van de artikels aantonen (een Renault Arkana had even goed kunnen dienen). Geen van beide wagens bevoordeeld of benadeeld: daar gaat het gewoon niet om.

Maar blijkbaar moest je om een of andere duistere reden van het hart dat ik een voorkeur heb voor Citroën. Ik hoop dat dat het je opgelucht heeft.

Natuurlijk worden die blaadjes gesponsord. Wie koopt dat buiten een paar boomers om nog? De jeugd heeft nauwelijks meer iets met auto’s, de afnemers van nieuwe auto’ s zijn voornamelijk leaserijders. Die voeren hun budget op een tijdelijk opengestelde website in en kiezen de meeste opsmuk of aanzien voor dat budget.

Daarnaast is het verwennen van 50 journalisten in een hotel met wat eten en goede wijn in Spanje goedkoper als een maand zendtijd op B-zenders voor wat reclameblokken.

Daarnaast is het verwennen van 50 journalisten in een hotel met wat eten en goede wijn in Spanje goedkoper als een maand zendtijd op B-zenders voor wat reclameblokken.

Reviewtje schrijven/Youtube filmpje maken, gelijk publiceren als het embargo afloopt en door naar de volgende introductie.

Maar blijkbaar moest je om een of andere duistere reden van het hart dat ik een voorkeur heb voor Citroën. Ik hoop dat dat het je opgelucht heeft.

Wat ik niet wist maar op je profiel klikte omdat ik het merk Citroën wel vaak voorbij zag komen.
OT:
Ik vind de indeling in hokjes niet zo belangrijk. Een plaatje en de afmetingen zeggen mij genoeg.

Carfanatic zei:

Reviewtje schrijven/Youtube filmpje maken, gelijk publiceren als het embargo afloopt en door naar de volgende introductie.

Je ziet het aan iemand als Doug DuMuro, die doet daar ook al aan mee. Blijkbaar toch lucratiever.

De facelift van de Ibiza en Arona vind ik ook wel een treffend voorbeeld. Behalve een ander dashboard en wat andere lijntjes en kleurtjes is er niks veranderd. Toch heeft AW er per model twee pagina's over kunnen schrijven. Maar als je het leest valt op dat er eigenlijk niks staat. Ja het is nog steeds een fijne auto, eigenlijk is er niks veranderd. Zijn daar vier pagina's tekst voor nodig? Sterker nog, is daar een tripje Spanje voor nodig? (dat misschien wel, anders stel je het niet vast). Dan heb ik liever dat Bas van Putten erheen gaat en er een leuk smeuïg verhaaltje over maakt met net iets meer mening en stereotypen erin genoemd.
Er werd genoemd dat er sterkere motoren gemist worden, maar ik zou ook een kritische noot verwachten dat men het hele elektrificatie hoofdstuk overslaat met deze modellen. Geen mild hybrid, geen plugin, etcetera. Wat tevens bij mij de vraag oproept: is dit de laatste Ibiza?

Nog zo'n één; Enyaq iV Coupé: https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/skoda-enyaq-coupe-iv-eerste-rijtest-2/

a) ingepakt dus het belangrijkste zie je niet
b) qua techniek identiek aan de normale, net als rijgedrag

Waarom dan toch helemaal naar weet-ik-veel-waar vliegen om ermee te rijden? Er komt sowieso een statische impressie als ie onthuld wordt, daarna nog een rijimpressie zonder stikkers. Dit zijn nou echt van die typische snoepreisjes van VAG

Autoweek zwaar op retour, jmmr, maar inmiddels 100% sponsorblad. Aantal reageerders neemt ook sterk af, 0apiwren Autoweek ook minder en minder.

Terug
Bovenaan