Auto's vanuit Abu Dabhi via Duitsland importeren?

Guest
Beste kenners,

Ik heb een vraag wat betreft auto's importeren. Ik wil auto's gaan importeren vanuit Abu Dabhi om deze dan hier te verkopen. Een goede kennis van mij woont en werkt daar en zal vanaf daar de onderhandelingen doen. Nou weet ik dat er behoorlijk wat kosten bij komen als je deze in Nederland invoert. Klopt het dat als je ze importeert via Duitsland dit vaak goedkoper uitvalt? Zo ja? Hoe gaat dat precies in zijn werking?

Wat heb je zelf zoal al gevonden met betekking tot dit onderwerp?

Twee uitzonderlijke vragen van hagelnieuwe accounts. Worden we getrolld?

Nee, maar wel dat je een tweede account als Max opent met een soortgelijk onwaarschijnlijk verhaal. Ga ergens anders spelen

^^^ voor mij niet. Het is alleen wel een opmerkelijk bericht. Een niet alledaagse land van herkomst en e.e.a leest alsof je eigenlijk aan forumleden vraagt om jouw businesscase rond te maken. ;)

In het algemeen wordt het hier wel gewaardeerd als men laat zien zelf enig onderzoek gedaan te hebben en daarop aanvullende vragen te stellen aan, eventueel, aanwezige kennis / kenners hier.

Ik kan je niet echt verder helpen met de importroute.. Ik heb meer de vraag voor welk type voertuig uit dat land jij denkt dat hier in NL een markt is?

Wil je de luxe, dure, wagens van daar naar hier 'slepen' met de gedachte een prijsvoordeel te creëren?

Bremen of Hamburg ligt ten eerste al verder dan Rotterdam vanuit Abu Dhabi. Je betaald dus meer zeevracht.

Als je de auto dan daar hebt moet hij nog naar Nederland. Je kan wel de invoeraangifte in D doen maar niet op NL-kenteken krijgen. Je zal dan eerst een tijdelijk Duits kenteken moeten kopen en daarmee naar NL rijden. En dan daar weer een NL-kenteken verkrijgen. Of je moet een autoambulance huren wat ook weer kosten met zich meebrengt.

Bovenstaand kan je allemaal uitbesteden en je raad het al, kost ook weer geld. Het lijkt mij los van de kosten veel makkelijker om dit in NL te doen. Je spreekt de taal en de lijnen zijn veel korter.

Op zich is het niet heel moeilijk, Als de auto een EU-typegoedkeuring heeft hoef je alleen een invoeraangifte te doen voor het daadwerkelijk importeren van auto en daarna langs de RDW voor de keuring en kenteken. Voor de btw doe je een aangifte bij de Belastingdienst.

Ik heb geen tarieven bij de hand maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het goedkoper is via Duitsland.

Je betaalt over het algemeen 10% invoerrecht over de factuurwaarde in Euro's + 21% btw over de waarde + invoerrecht

Voorbeeld met een auto met een waarde van €10.000,-

Invoerrecht €10.000 * 10% = €1.000,-
btw €10.000 + 1.000 * 21% = €2.310,-

Waarom zou je in vredesnaam auto's willen importeren uit het midden-oosten? Ga je alle auto's dan ook helemaal uit elkaar halen om ze schoon te maken, want na een jaar of 4 zitten ze helemaal vol met woestijnzand.

Hamer zei:
Bremen of Hamburg ligt ten eerste al verder dan Rotterdam vanuit Abu Dhabi. Je betaald dus meer zeevracht.

Als je de auto dan daar hebt moet hij nog naar Nederland. Je kan wel de invoeraangifte in D doen maar niet op NL-kenteken krijgen. Je zal dan eerst een tijdelijk Duits kenteken moeten kopen en daarmee naar NL rijden. En dan daar weer een NL-kenteken verkrijgen. Of je moet een autoambulance huren wat ook weer kosten met zich meebrengt.

Bovenstaand kan je allemaal uitbesteden en je raad het al, kost ook weer geld. Het lijkt mij los van de kosten veel makkelijker om dit in NL te doen. Je spreekt de taal en de lijnen zijn veel korter.

Op zich is het niet heel moeilijk, Als de auto een EU-typegoedkeuring heeft hoef je alleen een invoeraangifte te doen voor het daadwerkelijk importeren van auto en daarna langs de RDW voor de keuring en kenteken. Voor de btw doe je een aangifte bij de Belastingdienst.

Ik heb geen tarieven bij de hand maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het goedkoper is via Duitsland.

Je betaalt over het algemeen 10% invoerrecht over de factuurwaarde in Euro's + 21% btw over de waarde + invoerrecht

Voorbeeld met een auto met een waarde van €10.000,-

Invoerrecht €10.000 * 10% = €1.000,-
btw €10.000 + 1.000 * 21% = €2.310,-

Ga je nou het huiswerk van TS doen?

Ook wel belangrijk om te weten: Als je spullen van buiten de EU importeert ben je aanspreekpunt voor alle potentiele claims en dien je die ook af te wikkelen...... Iets met product aansprakelijkheid.

Terug
Bovenaan