Autoradio start niet / problemen met diagram

Guest
Hey,

Ik heb weer een volgend probleempje. In mijn Chevrolet Alero 2001 zat nog een factory default radio. Na alle CD's al een keer of 10 gehoord te hebben heb ik toch maar besloten om een nieuwe autoradio te kopen.

Ondanks dat is het een hell om een juiste verloopstekker te vinden en ben ik met mijn ongeduld zelf de kabels maar gaan verknippen. In mijn ogen zag het er redelijk simpel uit. Juiste stekker op juiste stekker en voilla. Nu heb ik ze allemaal netjes aangesloten maar bij het testen kreeg ik de radio niet aan. Ik gok dus dat er geen stroom op staat of dat de kabels niet helemaal juist aangesloten zijn.

Dit is wat ik kan vinden:
Car Radio Constant 12v+ Wire: Orange
Car Radio Switched 12v+ Wire: The radio harness does not provide a switched power source. Run a wire to the steering column and use the brown wire in the ignition switch harness.
Car Radio Ground Wire: Black/White
Car Radio Illumination Wire: Brown
Car Stereo Dimmer Wire: Gray
Car Stereo Antenna Trigger: Dark Green
Car Stereo Amp Trigger Wire: N/A
Car Stereo Amplifier Location: N/A
Car Audio Front Speakers Size: N/A
Car Audio Front Speakers Location: N/A
Left Front Speaker Positive Wire (+): Tan
Left Front Speaker Negative Wire (-): Gray
Right Front Speaker Positive Wire (+): Light Green
Right Front Speaker Negative Wire (-): Dark Green
Car Audio Rear Speakers Size: N/A
Car Audio Rear Speakers Location: N/A
Left Rear Speaker Positive Wire (+): Brown
Left Rear Speaker Negative Wire (-): Yellow
Right Rear Speaker Positive Wire (+): Dark Blue
Right Rear Speaker Negative Wire (-): Light Blue

Dit is wat mijn radio zelf aan kabels heeft:
STANDARD20ISO.jpg

Ik heb dus alle speakers aangesloten zoals vermeld in beide diagrammen. Dus alle plusjes op plusjes, minnetjes op minnetjes ( en natuurlijk ook de juiste rechts, links, front, rear. )

Vervolgens heb ik geel op oranje aangesloten en zwart op zwart/wit.

Nog even ter info. Ik heb dus de originele "klem" van de auto kabels eraf gehaald en zo ook van de radio "klem". ( dat blokje waar alle kabels in zitten ben de naam even vergeten. ) Die kabels dus rechtstreeks aan elkaar gelast.

Nu heb ik op de radio stekker nog de lichtblauw/blauwe kabel over (remote), de rode kabel over en de bruine ( illumination ).

Vervolgens heb ik bij de autostekker nog over:
Bruin
Groen
Geel
Grijs

Nu heb ik geen idee of ik die nog ergens moet aansluiten en zo ja, waar?

Ook is dit gedeelte me niet helemaal duidelijk:
Car Radio Switched 12v+ Wire: The radio harness does not provide a switched power source. Run a wire to the steering column and use the brown wire in the ignition switch harness.

Als iemand mij verder op weg zou kunnen helpen ben ik helemaal tevreden!

Thanks!

Oranje van auto moet op geel van radio

De rode van de radio kun je daar eventueel ook op aansluiten maar dan kan je radio altijd aan. Wil je hem op contact hebben zul je zelf een kabel vanaf de contactschakelaar moeten aanleggen (dat is de vertaling wat je niet duidelijk was)
Wel even duidelijk: rode kabel MOET 12 volt krijgen, anders gaat je radio niet aan. Dit is niet meer dan een schakeldraad

Ik denk dat je beter even iemand met verstand van electronica en in bezit van een multimeter kan laten kijken
In je rijtje met draden zie ik 2x bruin voorkomen en je zal dus moeten meten welke welke is. Ik zie dat trouwens ook bij groen.

Thanks voor je antwoord!

Dan is het de rode draad die het probleem is. Die is namelijk niet aangesloten. Klopt, er zitten enkele dubbele kleuren tussen maar deze waren goed gescheiden op de connector zelf ( alle speakers zaten links en alle overige rechts ).

Dan denk ik dat ik het ga fixen door de rode draad bij de oranje ga gooien. Heb namelijk nu wel gewoon de gele op de oranje zitten.

Ik kijk morgen ook meteen even of het makkelijk mogelijk is om de rode draad op het contactslot te gooien. Zou wel mooi zijn als ie automatisch aan en uit gaat :). Zo niet probeer ik hem even bij de oranje te gooien.

Jou antwoord verklaart inderdaad waarom mijn radio op dit moment niet aan wil gaan ( aangezien de rode nog niet aangesloten is ).

Hier even een update. Ik heb zojuist de rode draad bij de gele draad gezet.

Nu heb ik dus de rode en gele draad van de radio aan de oranje draad van de auto zitten.

De radio start nu inderdaad prima. Het probleem is echter wel dat het uitzetten van de radio nou niet bepaald werkt. Ik kan de radio zelf wel gewoon uitzetten maar dan blijft de tijd er nog altijd staan en ook de lampjes op de radio blijven branden ( gewoon het LED kleurtje zeg maar ).

Ik ben bang dat de accu dan alsnog leeg loopt of zit ik er naast?

Ook is tevens mijn vraag of het enig verschil maakt als ik het radio frontje er af haal, je weet wel, zo'n knopje die je indrukt en vervolgens kun je de hele voorkant van de radio er af halen.

Als op die manier de radio geen stroom meer krijgt vind ik het ook prima om dat zo te doen maar ik weet niet of dit enig verschil maakt qua stroomtoevoer / accugebruik.

Ik wil namelijk niet dat mijn radio stroom blijft krijgen als de auto zelf uitstaat.

Oftewel los ik dit probleem op door het gehele frontje er elke keer af te halen of blijft de radio zelf dan nog altijd constant stroom krijgen?

Thanks!

EDIT!
Kennelijk heeft deze radio een "power-saving" mode die ik nog aan moest zetten. Nu zijn alle lampjes e.d. gewoon uit als ik de radio uitzet. Ik neem aan dat het nu goed is. Beetje raar dat factory settings andersom zijn.. Anyways. Zo ver ik weet is alles nu helemaal top!

Thanks!

power saving mode lijkt me iets anders, waarschijnlijk een soort dimfunctie. Is de rode draad niet direct op de accu aangesloten zodat de radio nu altijd aan staat?

Hi,

Ja daar ben ik eerlijk gezegd ook nog een beetje bang voor dat de radio alsnog aanstaat.

De rode draad is aangesloten, samen met de gele draad, op de oranje draad van de auto.
De rode en de gele komen dus beide van de radio af.

Naar m'n contactslot trekken word een hell dus ik hoop eigenlijk dat ik het anders kan oplossen.

Ik had eventueel ook het idee om de rode aan de 12V plug te gooien maar ook die werkt als de auto uit staat dus ben bang dat ik dan het zelfde geval krijg.

Ik heb nu werkelijk geen idee of de radio nu stroom verbruikt op deze manier. Ik zet de radio namelijk wel gewoon uit met de uitknop maar als ik de "power-saving" mode niet aan heb staan blijven de lampjes wel branden en blijft de tijd op het display staan. Van de radio in ieder geval voor de duidelijkheid.

Meten is weten, multimeter ertussen van €10 bij de bouwmarkt en je weet het. Ik denk niet dat er nog veel stroom loopt bij de power save functie.

Eh, frontje haal je toch altijd van je radio af? Ookal heb je een super oud philips ding waar er maar een paar knopjes op zitten en de rest blijft zitten...
Kunt altijd testen door de radio aan te zetten en het frontje er dan af te halen... speelt ie door issie nog aan, gaat ie uit kun je er van uit gaan dattie uit is.

Geschakelde plus kun je vaak ook van een schakelaar voor bijvoorbeeld de achterruitverwarming pakken. Zoals ik al zei is dat alleen een schakeldraad. Wat je ook nog altijd kan doen is zelf een schakelaar op die rode draad zetten die je naast je radio doet.
Het enige wat dan nog stroom verbruikt aan de radio is het onthouden van je zenders.
Als je gaat meten met een multimeter zal je dus altijd wel iets meten.

Ik had afgelopen week ook een probleem met het aansluiten van mijn Pioneer radio in mijn Skoda Octavia. Bij de Poineer radio zat een ISO verloop kabel waar ik de bruine en zwarte ISO stekkers van de auto op aan moest sluiten. Vervolgens ging het uiteinde van de verloopkabel in de Pioneer radio.

Ik merkte dat telkens als de sleutel uit het contact was geweest de radio opnieuw in de setup mode ging. Hij vergat alle instellingen (kleur display, klok, datum etc) dus er was een probleem met de voeding.

Ik had al elders gelezen dat VAG (VW, Seat, Skoda, Audi) de kleuren van de ISO stekkers niet exact opvolgt en dat ik de rode en de gele draad van de ISO stekkers moest omwisselen. Normaliter is rood geschakelde 12V en geel constant (of precies andersom) en VAG heeft dat omgedraaid. Gelukkig kon ik de draadjes heel gemakkelijk wisselen omdat Pioneer er zelf al kabelverbinders tussen had gezet. Kwestie van de rode en de gele draad omwisselen en nu onthoud de radio zijn instellingen weer perfect!

hans anders zei:
Ik had afgelopen week ook een probleem met het aansluiten van mijn Pioneer radio in mijn Skoda Octavia. Bij de Poineer radio zat een ISO verloop kabel waar ik de bruine en zwarte ISO stekkers van de auto op aan moest sluiten. Vervolgens ging het uiteinde van de verloopkabel in de Pioneer radio.

Ik merkte dat telkens als de sleutel uit het contact was geweest de radio opnieuw in de setup mode ging. Hij vergat alle instellingen (kleur display, klok, datum etc) dus er was een probleem met de voeding.

Ik had al elders gelezen dat VAG (VW, Seat, Skoda, Audi) de kleuren van de ISO stekkers niet exact opvolgt en dat ik de rode en de gele draad van de ISO stekkers moest omwisselen. Normaliter is rood geschakelde 12V en geel constant (of precies andersom) en VAG heeft dat omgedraaid. Gelukkig kon ik de draadjes heel gemakkelijk wisselen omdat Pioneer er zelf al kabelverbinders tussen had gezet. Kwestie van de rode en de gele draad omwisselen en nu onthoud de radio zijn instellingen weer perfect!

Jup dat is idd een probleem bij VAG
Ik zorg zelf altijd voor een permanente omwisseling (solderen achter de stekker) voornamelijk ook omdat ik de rest van de bedrading dan kan controleren op "beunhaaswerk" ;)

Haha, ja dat is soms wel nodig @pobresh. In dit geval was het een gloednieuw iso verloop stekker van Pioneer, bijgeleverd bij de radio. Die kabelstekkers zijn uitgevoerd met dikke plasticen soort van condoom eromheen waardoor er absoluut geen sprake kan zijn van sluiting of dat het los kan gaan.

Nee klopt, die methodes ken ik. maar mocht je ooit een andere radio kopen wat het niet heeft is een permanente oplossing toch beter.
En als je je auto ooit verkoopt zal de nieuwe eigenaar je dankbaar zijn dat het fatsoenlijk functioneert zoals het hoort ;)

Pobresh zei:
En als je je auto ooit verkoopt zal de nieuwe eigenaar je dankbaar zijn dat het fatsoenlijk functioneert zoals het hoort ;)
Dat is het 'm nu juist; ik heb de OEM radio van de Skoda op zolder liggen. Die gaat hoogst waarschijnlijk weer terug in de auto als deze auto weggaat. De aftermarket radio neem ik zelf dan weer mee naar de volgende auto, of gaat op Marktplaats. In het geval de Pioneer radio mee gaat naar een niet-VAG auto in de toekomst, kan ik de stekkertjes weer netjes omwisselen zonder al te veel hassle (dus weer rood op rood en geel op geel)

De ISO stekkers van de Skoda blijven hiermee onaangetast en origineel!

Terug
Bovenaan