Automobilisten die hun groot licht aanlaten.

Ho ho, niet zo veel aannames maken. Grootlicht gaat gewoon netjes uit als er tegenliggers, bewegende objecten of wat dan ook gezien worden. Werkt snel en prima. Het is geen 5 jaar oude Opel...

Fabrikanten maken die system niet zelf hoor mocht je dat denken. O.a. Valeo of bosch verkopen die systemen aan fabrikanten, al dan niet in een samenwerking.
Mijn opel had een buitengewoon geavanceerd systeem van matrix LED met 64 lampjes in de koplamp. Is niet van Opel zelf maar systeem komt van continental. Die dat o.a ook de duurste Audi modelllen levert (o.a Q7) .
Maar ook mijn huidige 5 serie uit 2019 werkt in bepaalde situaties oké,
Maar blijft bij volle bak led door schijnen. Ook met fietsers en voetgangers. Die zien dan echt niks meer, wat niks met gevoelige ogen te maken heeft.
Kan mij niet voorstellen dat een mini die de helft van een 5 serie kost uit het zelfde organisatie dat zoveel beter doet. Zal bovendien de eerste auto zijn die ik mee maak die dat systeem echt goed onder de knie heeft

Laatst bewerkt:
Maar blijft bij volle bak led door schijnen. Ook met fietsers en voetgangers. Die zien dan echt niks meer, wat niks met gevoelige ogen te maken heeft.
Denk dat het ook vooral het ‘harde’ licht van LED is wat de boosdoener is. Gevoelsmatig is bij mijn auto met xenon led combi niet vervelend omdat ik echt nooit signalen van anderen opvang. Was met de Tesla wel anders.

En dit is ook nog eens een ‘oudere’ variant omdat mijn auto model ouder is

Fabrikanten maken die system niet zelf hoor mocht je dat denken. O.a. Valeo of bosch verkopen die systemen aan fabrikanten, al dan niet in een samenwerking.
Mijn opel had een buitengewoon geavanceerd systeem van matrix LED met 64 lampjes in de koplamp. Is niet van Opel zelf maar systeem komt van continental. Die dat o.a ook de duurste Audi modelllen levert (o.a Q7) .
Maar ook mijn huidige 5 serie uit 2019 werkt in bepaalde situaties oké,
Kan mij niet voorstellen dat een mini die de helft van een 5 serie kost uit het zelfde organisatie dat zoveel beter doet. Zal bovendien de eerste auto zijn die ik mee maak die dat systeem echt goed onder de knie heeft
Autofabrikanten implementeren en testen die systemen wel zelf, dus ook de afstelling is wel degelijk anders bij elke OEM. Voor de rest, als fietser even omlaag kijken of je blik afwenden, kleine moeite...

Gisteravond fietsend naar huis in dichte mist. Ik had het idee dat iemand groot licht aan had, het was gevaarlijk verblindend. Gewoon in de stad men met meer verkeer. Ik scheen mijn fietslamp in zijn oogveld om te waarschuwen maa gebeurde niks. Bleek een Tesla Y te zijn. Een auto die heel vaak verblind. Ik weet soms echt niet eer of het grootlicht is of gewoon te felle verlichting dat niet goed afgesteld staat.

Bleek een Tesla Y te zijn. Een auto die heel vaak verblind. Ik weet soms echt niet eer of het grootlicht is of gewoon te felle verlichting dat niet goed afgesteld staat.
Ze staan gewoon brak afgesteld … snap het echt niet. Heb al vaker hier geschreven, simpele software update waar die elke rit kalibreert is kleine moeite. Ik heb het toen zelf handmatig gedaan omdat er zoveel over geklaagd werd oa hier en ik het ook zelf aan den lijve ondervond van andere mede Tesla rijders

Overigens zijn de nieuwe LEDs van bijv de model3 juniper top. Had laatst eentje in m’n nek hijgen met Matrix aan en herkende de LED verlichting niet. Ik wist pas toen ik opzij ging dat het een tesla was. Het licht stoorde niet

Gewoon elke Tesla grootlicht sein teruggeven, dat doe ik. Laatst seinde er eentje terug. Weet nou niet of ie de boodschap begreep of dat ie het zat was om (weer) een grootlicht sein te krijgen. :sneaky:
:sneaky: !
Nou ja, die loopt wel een keertje tegen de lamp aan. En dan is het de politie die hem een ander soort seintje geeft. Namelijk het sein dat hij even moet stoppen langs de kant.

De verlichting van veel nieuwe / jonge auto's is tegenwoordig standaard zo fel dat ik moeilijk kan zeggen of ze nu groot licht voeren of niet. Maar ik vind het ook storend en gevaarlijk inderdaad. Al is het voor de bestuurder van desbetreffende auto wel prettig natuurlijk.

Overigens stoor ik me misschien nog meer aan mensen die mistverlichting (voor) blijven voeren als het niet mistig is. Ook al heb je daar in feite niet echt hinder van. Ik vind het er gewoon nogal dom uitzien.
Ik denk dat veel mensen het aan laten staan omdat een auto er dan wat "agressiever" uitziet met een paar lage lampen.

Ik denk dat veel mensen het aan laten staan omdat een auto er dan wat "agressiever" uitziet met een paar lage lampen.
Ik vind het er vooral een beetje sneu uitzien eigenlijk. Je ziet het vooral heel veel bij A-segmentertjes. Die auto's op zich heb ik absoluut niets op tegen, zijn heel praktische wagentjes vaak, maar met onnodig altijd en eeuwig die mistlampen aan komt het toch een beetje over als een chihuahua of teckel die tegen een deense dog of andere veel grotere hond heel hard begint te keffen in een bij voorbaat tot mislukken gedoemde poging om indruk te maken. :unsure:

Ik vind het er vooral een beetje sneu uitzien eigenlijk. (…) komt het toch een beetje over als een chihuahua of teckel die tegen een deense dog of andere veel grotere hond heel hard begint te keffen
Dit dus inderdaad.

In Azië zie je het trouwens bijna alleen maar. Daar is het echt zoveel mogelijk verlichting voeren , stukje status

Dat van de mistlampen valt mij niet meer op, denk omdat vaak dagrijverlichting op de plek zit waar vroeger mistlamp zat. Ik vind het storender dat er mensen zijn die uberhaupt geen verlichting aan hebben, bv bij mist.

Ik reed gisteravond van Groningen naar Deventer en terug. Meerdere auto's tegengekomen met 3 lampen; onderin 2x mistlampen en een 1 werkend dimlicht. Bijzonder gezicht maar opzich wel zichtbaar. Ook een aantal met maar 1 dimlicht. Erg gevaarlijk op een N-weg zonder middenberm, want je kan de auto niet inschatten. Ga er dan maar vanuit dat mensen op hun eigen strook rijden...
En nog een pipo op een parallelweg met grootlicht. Dan snap je het echt niet.
Wel veel tegenliggers die tijdig hun grootlicht uit deden. Prettig!

Ik reed gisteravond van Groningen naar Deventer en terug. Meerdere auto's tegengekomen met 3 lampen; onderin 2x mistlampen en een 1 werkend dimlicht. Bijzonder gezicht maar opzich wel zichtbaar. Ook een aantal met maar 1 dimlicht. Erg gevaarlijk op een N-weg zonder middenberm, want je kan de auto niet inschatten. Ga er dan maar vanuit dat mensen op hun eigen strook rijden...
En nog een pipo op een parallelweg met grootlicht. Dan snap je het echt niet.
Wel veel tegenliggers die tijdig hun grootlicht uit deden. Prettig!
Waar lag de parallelweg, (in jouw rijrichting gezien) links of rechts?
Rechts rijd jij in het hoge deel van hun lichtbundel, en zij trouwens ook in die van jou, zodat ze zelfs als ze keurig dimlicht voeren je toch nog verblinden (en jij hun). Vandaar dat ik asymmetrische lichtbundels eerder onhoudbaar noemde bij de steeds feller en blauwer wordende verlichting.

In theorie zou matrixverlíchting daar verbetering in (kunnen) brengen, maar in de praktijk nog niets van gemerkt dat het dat ook doet.

Laatst bewerkt:
Links vanuit mij gezien. De weg lag iets lager. Snap jouw punt, maar dat gold dus niet.
Was full led, net als ik heb. En ja, dat is fel als het verkeerd staat. Of bij groot licht. Uiteindelijk gaan seinen, hielp niet.

Ik vind het er vooral een beetje sneu uitzien eigenlijk. Je ziet het vooral heel veel bij A-segmentertjes. Die auto's op zich heb ik absoluut niets op tegen, zijn heel praktische wagentjes vaak, maar met onnodig altijd en eeuwig die mistlampen aan komt het toch een beetje over als een chihuahua of teckel die tegen een deense dog of andere veel grotere hond heel hard begint te keffen in een bij voorbaat tot mislukken gedoemde poging om indruk te maken. :unsure:

Sowieso indruk maken met je auto....ik vind dat tamelijk sneu altijd. Ik zie een auto als een vervoermiddel om jezelf van a naar b te vervoeren.

Dat van de mistlampen valt mij niet meer op, denk omdat vaak dagrijverlichting op de plek zit waar vroeger mistlamp zat. Ik vind het storender dat er mensen zijn die uberhaupt geen verlichting aan hebben, bv bij mist.
Ja klopt maar dat is niet alleen storend. Dat is gewoon levensgevaarlijk.

Ik had vanochtend een (nieuw type) Range Rover die mij tegemoet snelde op een bosrijke, donkere N-weg.
Geen verblinding maar wél een bonk, fel, helder wit licht natuurlijk. Ik kon zien dat de berm aan zijn kant fiks verlicht werd, denk met 'groot'licht maar daar had ik geen last van. Auto kwam uit een flauwe bocht gereden.

Ik zal er misschien wel overgevoelig voor zijn, mijn ogen (brein), maar kennelijk stelden de LED's (matrix?) zich scherp op die berm en ik zag dus een paar keer een soort flikkering in de lichtbundel. Apart. Het trekt toch ff mijn aandacht.

Ik had vanochtend een (nieuw type) Range Rover die mij tegemoet snelde op een bosrijke, donkere N-weg.
Geen verblinding maar wél een bonk, fel, helder wit licht natuurlijk. Ik kon zien dat de berm aan zijn kant fiks verlicht werd, denk met 'groot'licht maar daar had ik geen last van. Auto kwam uit een flauwe bocht gereden.

Ik zal er misschien wel overgevoelig voor zijn, mijn ogen (brein), maar kennelijk stelden de LED's (matrix?) zich scherp op die berm en ik zag dus een paar keer een soort flikkering in de lichtbundel. Apart. Het trekt toch ff mijn aandacht.

Ja. dat soort dingen had ik vroeger ook wel eens. Toen ik nog een auto had.

Werkelijk? Die landen zijn harstikke arm. Ik zou dergelijk gedrag eerder verwachten in plaatsen als Dubai. Of Doha of zo.

Gedrag van mistlampen is dus afhankelijk van rijk of arm? :rolleyes: rijke mensen doen hun mistlichten eerder aan dan arm? Of hoe moet ik dat zien

Thailand is zeker niet heel arm gemiddeld genomen, waarbij je kunt discussieren wat de definitie arm is. Maar het bezit van een auto is zeker niet beperkt tot een klein groepje rijken. sterker nog; in Bangkok heb ik zo een uur in de file gestaan voor een paar kilometer vanwege het vele autoverkeer. Er is wel een grote groep die in armoede leeft, maar het verschil daar is groot. (dus ook een grote groep die wel een welvarend leven heeft)

Indonesie is de grooste economie in zuid-oost azie, Thailand de 2e economie.

Mistlichten voorzijde aan zie je ook heel veel in landen. in Zuid-Korea heeft het gros ook vaak de mistlampen aan de voorzijde ingeschakeld. Moet eerlijk zeggen dat het mij niet zo stoort

Laatst bewerkt:
Thailand is zeker niet heel arm gemiddeld genomen, waarbij je kunt discussieren wat de definitie arm is. Maar het bezit van een auto is zeker niet beperkt tot een klein groepje rijken. sterker nog; in Bangkok heb ik zo een uur in de file gestaan voor een paar kilometer vanwege het vele autoverkeer. Er is wel een grote groep die in armoede leeft, maar het verschil daar is groot. (dus ook een grote groep die wel een welvarend leven heeft)

Indonesie is de grooste economie in zuid-oost azie, Thailand de 2e economie.

Jeetje wat interessant zeg. Ja ik ben er zelf eigenlijk ook nooit geweest trouwens. En mijn beeld was altijd dat het erg arm was. Maar dat is het dus niet. Okay weer wat nieuws geleerd haha. :)

Nou ja inwoners zijn niet rijk nee, veel met scooter. Maar zij die een auto hebben (vooral Kijang’s, geniale auto’s) rijden vaak wel met de hele kermis verlichting aan

Terug
Bovenaan