Automobilisten die hun groot licht aanlaten.

DarioHopman f1698334

Kilometervreter
Ik heb er altijd zo'n hekel aan als automobilisten hun groot licht aanlaten terwijl ze je passeren op een donkere weg. Waarom doen ze dat?
Iedereen weet toch dat je tegenligger verblindt raakt als je het groot licht aanlaat. Het is een van de velen frustratie's van het auto rijden. Mensen die hun groot licht gewoon lekker aan laten terwijl ze je passeren. Ik raak er helemaal verblind door.
Maar goed...ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat het sommige automobilisten gewoon niks kan schelen als ze iemand anders verblinden met hun groot licht.
Zo dat was even wat stoom afblazen hoor.
Wat vinden jullie van automobilisten die hun groot licht aanlaten?

Wat mij betreft valt dat in dezelfde categorie als mensen die onzinnige topics creëren ;)

Hoezo is mijn topic onzinnig?
Hoe dan ook ik vind dat niet vergelijkbaar met iemand die het groot licht aan laat als er een tegenligger aankomt. Het kan ook gevaarlijk zijn aangezien je verblindt raakt en dus een ongeluk kan krijgen. Als je je in je auto begeeft dan moet je je contineu bewust zijn van wat zich in jouw omgeving bevind.

Laatst bewerkt:
Je start een topic om stoom af te blazen/frustratie kwijt te kunnen, er zijn al andere topics in het verleden met betrekking tot dit onderwerp aangemaakt dus het is onzinnig om een nieuwe te creëren. Als je de forum regels had gelezen en even 10 seconde de tijd had genomen om door het forum te scrollen dan had je dat zelf ook kunnen zien.

Je start een topic om stoom af te blazen/frustratie kwijt te kunnen, er zijn al andere topics in het verleden met betrekking tot dit onderwerp aangemaakt dus het is onzinnig om een nieuwe te creëren.

Ik ben net nieuw hier en ik kan onmogelijk alle topics lezen die in het verleden zijn gepost hier. Ik wist niet dat er al een topic over dit onderwerp was op dit forum.

Als je de forum regels had gelezen en even 10 seconde de tijd had genomen om door het forum te scrollen dan had je dat zelf ook kunnen zien.

Ik heb de forum regels gelezen. Maar ik kan onmogelijk in 10 seconden tijd alle posts doorlezen die dit forum rijk zijn. Ik denk eerder dat jij nu gewoon aan het trollen bent. Als je het niet eens bent met dit topic kan je het ook gewoon bij de moderators melden inplaats van hier een scene te schoppen.

Laatst bewerkt:
Om met de moderators hier te spreken: als je vindt dat het topic onzinnig is, dan moet je het vooral niet lezen.
Ik vond in 10 seconden via de zoekfunctie trouwens geen andere topics uit het verleden met hetzelfde onderwerp (dit topic lijkt mij een ander onderwerp).

Inhoudelijk: ik heb (meestal rijdend in Zuid-Holland) zelden last van het gebruik van groot licht van anderen.

Laatst bewerkt:
Inhoudelijk: ik heb (meestal rijdend in Zuid-Holland) zelden last van het gebruik van groot licht van anderen.

Ja, ik woon zelf in Noord Holland. En ik heb in het verleden erg veel last gehad van mensen die dit gedrag vertoonden. En ik ben bang dat als ik zometeen weer een auto heb en weer de weg op zal gaan ik er weer vaak mee geconfronteerd mee zal worden. En natuurlijk andere ergenissen, zoals bumperklevers etc.

Als je bang bent om met de auto te rijden is het beter / veiliger voor jezelf en alle anderen om een taxi te nemen, iemand anders te laten rijden of het OV nemen.
Mijn auto regelt die "Groot Licht" functie zelf met zijn adaptieve LEDs - ik heb zelf gevoelige ogen dus let er goed op dat ik dan op mijn beurt niemand ga verblinden...

Als je bang bent om met de auto te rijden is het beter / veiliger voor jezelf en alle anderen om een taxi te nemen, iemand anders te laten rijden of het OV nemen.

Ik heb 10 jaar auto gereden zonder enkel ongeluk. Dus ik denk dat ik prima de weg op kan.

Mijn auto regelt die "Groot Licht" functie zelf met zijn adaptieve LEDs - ik heb zelf gevoelige ogen dus let er goed op dat ik dan op mijn beurt niemand ga verblinden...

Dat zou ik zeker doen ja. Want het is ontzettend irritant voor je medeweggebruikers als je het groot licht aan laat.

Weet je zeker dat ze grootlicht aan hebben? Ik rijd ook veel op tweebaanswegen in NH en het valt mij op dat de asymmetrische verlichting met de steeds feller wordende verlichting eigenlijk niet meer acceptabel is. In bochten naar links wordt je steevast ernstig verblind door Xenon- en LED-licht van tegenliggers omdat je dan in het hoge deel van hun lichtbundels terecht komt terwijl in bochten naar rechts je weinig of geen last van verblinding hebt.
Bruggen, viaducten en andere hoogteverschillen - tot verkeersdrempels aan toe - leggen trouwens ook bloot dat statische hoogteregeling bij de felheid van veel nieuwe koplampen sowieso niet meer afdoende is, dat de lichtbundel ook in die situatie automatisch zouden moeten worden bijgeregeld omdat anders ernstige verblinding onvermijdelijk is.

Van 'adaptief' licht heb ik in die situaties nog geen enkele merkbare verbetering gezien, maar waarom dat zo is dat is al onderwerp van die andere topic dus zal ik verder niet over uitweiden.

Ik krijg gewoon hoofdpijn van de felle verlichting van tegenwoordig. In de winter lastig maar doorgaans vermijd ik rijden in het donker. Ik vind het domweg gevaarlijk soms.

In best wat gevallen heb ik totaal geen idee of iemand groot licht aan heeft of niet. Gewone verlichting kan net zo hinderlijk zijn. Ik rij regelmatig over afgelegen donkere boswegen waar groot licht van tegenliggers behoorlijk vervelend kan zijn. Helpt ook niet om in een lage auto te rijden, een beetje SUV schijnt dan precies op ooghoogte.

Bij mij gaat dit in de automatische instelling m.u.v. mistige omstandigheden.
Het werkt goed en houd dit tijdens het rijden ook zelf in de gaten!
Ik vind het vervelender dat er steeds een groter aantal automibilisten met defecte verlichtingen rond rijden.

Tjah, ik maakt dit heel enkel ook wel eens mee. Hier buitenaf (oosten van NL) word deze dagen vaak wel met grootlicht gereden in de nachtelijke uren, maar dat mensen het aan laten staan (al dan niet bewust) is zeker niet aan de lopende band maar incidenteel. en als ik dan een keer zoiets mee maak sein ik even met groot licht en dan gaat het er ook vaak snel vanaf en was iemand dat gewoon even vergeten.

dan zijn er nog wel vele andere grotere ergernissen dan dit.

Tja, zet zelf dan ook je grootlicht aan. Meestal zal de tegenligger de boodschap snappen en dimlicht kiezen wat jij dan ook weer doet.

Mocht de tegenligger al dimlicht voeren zal je getrakteerd worden op een nog groter licht als waar je last van had.

De verlichting van veel nieuwe / jonge auto's is tegenwoordig standaard zo fel dat ik moeilijk kan zeggen of ze nu groot licht voeren of niet. Maar ik vind het ook storend en gevaarlijk inderdaad. Al is het voor de bestuurder van desbetreffende auto wel prettig natuurlijk.

Overigens stoor ik me misschien nog meer aan mensen die mistverlichting (voor) blijven voeren als het niet mistig is. Ook al heb je daar in feite niet echt hinder van. Ik vind het er gewoon nogal dom uitzien.

Ik heb sinds kort ook automatisch Grootlicht assistent, en vind het geweldig. Zoveel meet licht en zicht, zonder steeds de stengel te hoeven gebruiken. Als iemand er net wen seconde last van heeft, het zij zo. Weegt niet op tegen de voordelen.

Ik heb sinds kort ook automatisch Grootlicht assistent, en vind het geweldig. Zoveel meet licht en zicht, zonder steeds de stengel te hoeven gebruiken. Als iemand er net wen seconde last van heeft, het zij zo. Weegt niet op tegen de voordelen.

die heb ik dus uit staan. Tegenliggers haalt hij er wel uit. Soms wat laat dat ik al denk, ga maar uit... Maar bijvoorbeeld fietsers er naast, zelfs als de hun fietsverlichting aan hebben blijven die systemen gewoon dom door schijnen. dat is natuurlijk heel erg vervelend. zelfde geld voor eventuele voetgangers al dan niet op de parallelweg er naast. Door de automatische stand ga je er niet meer over nadenken . Heb nu al diverse keren (terecht) met de vorige auto hele boze mensen gehad daardoor. Met name dus fietsers. Ik zet het uit. die enkele keer dat grootlicht echt wat toe voegt zet ik het bewust aan (en dus ook uit als ik vind dat het niet nodig is)

Maar automatisch grootlicht, dat schakelt automatisch uit wanneer er tegenliggers gedetecteerd worden.
Alleen als je er vanuit gaat dat mensen wel zouden seinen als je ze verblindt, en dat is dus niet zo, dat is onbegonnen werk met zoveel verblindende verlichting - maar die discussie is al in die andere topic gevoerd.

Slechte/defecte verlichting is trouwens ook off topic. En al helemaal geen vrijbrief om anderen te verblinden, bovendien een nogal grof 'whatsboutism' om dat hier aan de haren bij te slepen :rolleyes:

Mijn ervaring met automatisch grootlicht is niet echt geweldig. Zoals hierboven werd aangegeven zijn fietser een drama, maar ook motorrijders worden niet goed gedetecteerd. En met auto's is het systeem ook niet altijd snel genoeg. Dus ik bedien het grootlicht maar handmatig.

Wel handig als de negatieve ervaringen gedeeld worden met over welk merk we praten. Dat maakt nogal wat verschil namelijk.

Wel handig als de negatieve ervaringen gedeeld worden met over welk merk we praten. Dat maakt nogal wat verschil namelijk.
Peugeot, Opel en Volkswagen.

En voor de volledigheid: bouwjaren van 2019 t/m 2023.

Ik heb nog nooit iemand er echt positief over gehoord. Op donkere wegen in Scandinavië zal het vast top zijn maar hier in Nederland werkt het op veel plekken gewoon niet.

Mijn Mercedes C klasse 2015, (matrix led) Opel insignia 2018 (matrix led) en BMW 5-serie 2019 is het net niet. Op een huur golfje 7 ook niet goed.

Ligt niet aan het merk volgens mij, fietsers en voetgangers worden gewoon niet gedetecteerd. Verkeer op parallel wegen ook niet.

Valt me ook op dat auto's zonder automatische hoogteverstelling en met after-market LED of Xenon bij enige belading ook de hemel aan het verlichten zijn...
Zelfs zonder aftermarket verlichting of geen belading zie je dat. Veel mensen stellen hun verlichting gewoon niet goed af. Zeker hogere modellen zijn een drama als je zelf in een wat lagere auto rijdt. Ik heb vooral last van hogere BMWs (X3 e.d.) en Tesla's (maar daar ook de 3 vreemd genoeg).

Ik ben er positief over, en hoor hetzelfde van inzittenden, als ze het in mijn auto zien (Mini).
Ja als bestuurder snap ik het wel. Liefst rij ik altijd met groot licht, nog beter. Het gaat er ook om dat anderen er geen last van hebben, zoals fietsers of voetgangers . Kan mij niet indenken dat jou mini daar goed en snel op reageert.

Ik heb er bij mijn Mini geen problemen mee gehad. Werkt adequaat en vrij precies. Daarnaast beter een licht verblindde voetganger dan te weinig licht, uiteraard.

Weet je zeker dat ze grootlicht aan hebben? Ik rijd ook veel op tweebaanswegen in NH en het valt mij op dat de asymmetrische verlichting met de steeds feller wordende verlichting eigenlijk niet meer acceptabel is.

Ja, dat is ook wel zo hoor. Soms vraag ik mij ook wel eens af of de verlichting echt groot licht is of dat de koplampen van nieuwe auto's gewoon steeds feller worden.
Het is hoe dan ook een ergenis.

In bochten naar links wordt je steevast ernstig verblind door Xenon- en LED-licht van tegenliggers omdat je dan in het hoge deel van hun lichtbundels terecht komt terwijl in bochten naar rechts je weinig of geen last van verblinding hebt.
Bruggen, viaducten en andere hoogteverschillen - tot verkeersdrempels aan toe - leggen trouwens ook bloot dat statische hoogteregeling bij de felheid van veel nieuwe koplampen sowieso niet meer afdoende is, dat de lichtbundel ook in die situatie automatisch zouden moeten worden bijgeregeld omdat anders ernstige verblinding onvermijdelijk is.

Ja precies.

Van 'adaptief' licht heb ik in die situaties nog geen enkele merkbare verbetering gezien, maar waarom dat zo is dat is al onderwerp van die andere topic dus zal ik verder niet over uitweiden.

Oh okay. Ja ik wist niet dat er al een topic was geopend over dit onderwerp trouwens. My bad.

Ik krijg gewoon hoofdpijn van de felle verlichting van tegenwoordig. In de winter lastig maar doorgaans vermijd ik rijden in het donker. Ik vind het domweg gevaarlijk soms.

En dit inderdaad. Als ik zo meteen weer een auto bezit dan zal ik het ook zoveel mogelijk proberen te vermijden. Gelukkig komt zo meteen de zomer er weer aan. :) Dus dan zal het veel langer licht blijven.

In best wat gevallen heb ik totaal geen idee of iemand groot licht aan heeft of niet. Gewone verlichting kan net zo hinderlijk zijn. Ik rij regelmatig over afgelegen donkere boswegen waar groot licht van tegenliggers behoorlijk vervelend kan zijn. Helpt ook niet om in een lage auto te rijden, een beetje SUV schijnt dan precies op ooghoogte.

Bij oudere auto's zie je meestal wel of iemand groot licht aanheeft of niet. Bij de nieuwe auto's zijn de verlichting gewoon vaak te fel. Dus dat is ook best een probleem. Zeker in donker en regenachtig weer.

Wees blij: ze voeren tenminste licht. Ik zie heel veel automobilisten, die rond rijden met kapotte verlichting. Dat interesseert ze helemaal geen ene zak, tot dat ze een boete krijgen.

Maar automatisch grootlicht, dat schakelt automatisch uit wanneer er tegenliggers gedetecteerd worden.

Het lijkt me vrij vanzelfsprekend dat iedereen gewoon zijn koplampen aanheeft. Hoezo zou ik daar blij mee moeten zijn. Groot licht is gewoon heel hinderlijk dus daar mag ik best wat van vinden.

Alleen als je er vanuit gaat dat mensen wel zouden seinen als je ze verblindt, en dat is dus niet zo, dat is onbegonnen werk met zoveel verblindende verlichting - maar die discussie is al in die andere topic gevoerd.

Slechte/defecte verlichting is trouwens ook off topic. En al helemaal geen vrijbrief om anderen te verblinden, bovendien een nogal grof 'whatsboutism' om dat hier aan de haren bij te slepen :rolleyes:

Ik zie zelf het probleem niet. Even seinen met het grootlicht is eigenlijk wel een goed idee. Dan doet de andere automobilist tenminste dat irritante groot licht uit.

Ik heb er bij mijn Mini geen problemen mee gehad. Werkt adequaat en vrij precies. Daarnaast beter een licht verblindde voetganger dan te weinig licht, uiteraard.

Nee ik snap dat jij er geen probleem mee hebt, zeker als je geen problemen hebt als je iemand verblind, als jij maar goed zicht hebt , toch?

Denk dat hier precies het 'probleem' zit waarom jij vind dat het in jou mini goed werkt, en een ander er wat minder blij mee is.

Ho ho, niet zo veel aannames maken. Grootlicht gaat gewoon netjes uit als er tegenliggers, bewegende objecten of wat dan ook gezien worden. Werkt snel en prima. Het is geen 5 jaar oude Opel...

Maar daarnaast, inderdaad, beter goed zicht dan te weinig licht omdat er 1 overgevoelig persoon op de stoep loopt.

Bij het ouder worden krijgen veel mensen last van staar en dan zie je de koplampen van tegenliggers meer als een ster dan als een lamp..... Autobiografisch, nieuwe lens of laseren.

Adaptieve verlichting springt bij mij veel aan op de snelweg en nog nooit gesein meegemaakt. In de bebouwde kom let ik erop dat die niet aanspringt, als dat wel is zet ik het uit.

Laatst vrijwel niet verlichte polderweg zag ik opeens woest gesein van een klein lichtje, was het een voetganger. Die voetganger had ik ook niet gespot zonder de adaptieve verlichting aan... Heb m wel netjes uitgezet

Dat lijkt me hier de rode draad van het topic. De koplampen worden steeds beter, de ogen van AW-forummers blijkbaar steeds slechter :)

Bij mij gaat dit in de automatische instelling m.u.v. mistige omstandigheden.
Het werkt goed en houd dit tijdens het rijden ook zelf in de gaten!
Ik vind het vervelender dat er steeds een groter aantal automibilisten met defecte verlichtingen rond rijden.

Ja dat is inderdaad ook reuze irritant. Dan zie je zo'n auto voorbij rijden waarbij de ene koplamp feller is dan de andere.

Bij het ouder worden krijgen veel mensen last van staar en dan zie je de koplampen van tegenliggers meer als een ster dan als een lamp..... Autobiografisch, nieuwe lens of laseren.

Laseren? Nee hoor ik hou het lekker bij een bril.

Adaptieve koplampen moet verboden worden.
Er zijn maar weinig modellen die écht goed afgestelde koplampen hebben. Zelf wil je natuurlijk zoveel mogelijk licht hebben, maar als tegenligger wil je dat licht niet echt zien. Enkele modellen met een projectorkoplamp geven zo'n fijn lichtbeeld dat je als tegenligger merkt dat je echt bovenop de lichtbundel kijkt en dus totaal niet verblind wordt. Bij die auto's kan je dus ook gewoon in de koplamp kijken. Jammer dat zoiets geen eis is.

Adaptieve verlichting springt bij mij veel aan op de snelweg en nog nooit gesein meegemaakt. In de bebouwde kom let ik erop dat die niet aanspringt, als dat wel is zet ik het uit.

Laatst vrijwel niet verlichte polderweg zag ik opeens woest gesein van een klein lichtje, was het een voetganger. Die voetganger had ik ook niet gespot zonder de adaptieve verlichting aan... Heb m wel netjes uitgezet

Tenminste zet je de verlichting uit in ieder geval.

Adaptieve koplampen moet verboden worden.
Er zijn maar weinig modellen die écht goed afgestelde koplampen hebben. Zelf wil je natuurlijk zoveel mogelijk licht hebben, maar als tegenligger wil je dat licht niet echt zien. Enkele modellen met een projectorkoplamp geven zo'n fijn lichtbeeld dat je als tegenligger merkt dat je echt bovenop de lichtbundel kijkt en dus totaal niet verblind wordt. Bij die auto's kan je dus ook gewoon in de koplamp kijken. Jammer dat zoiets geen eis is.

Dit inderdaad. Het is een ontzettend probleem. Niet alleen als automobilist zijnde. Maar ik heb er ook gewoon last van als ik aan het wandelen ben op het trottior en auto's rijden langs met die rot lichten.

Terug
Bovenaan