(Automatisch) grootlicht en tegenliggende fietsers, hoe ga je daarmee om?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Steeds meer auto's zijn uitgerust met automatisch grootlicht. Dat dimt naar mijn ervaring automatisch bij (voldoende) straatverlichting, bij (twee) lichten van tegenliggers (soms pas op een relatief kleinere afstand - een paar honderd meter) of (twee) achterlichten. Bij mijn auto hoef ik daar eigenlijk zelden in te corrigeren, erg gemakkelijk en je zou er gemakkelijk van worden in die zin dat je het automatische licht z'n werk laat doen. Waar ik zelf wél op let is als er langs de weg (buiten de bebouwde kom) een fietspad ligt. Op een enkel licht(je) van een fiets (of bromfiets met alle tussenvormen) als tegenligger - ik ga ervan uit dat die fiets wel licht heeft dat een beetje fatsoenlijk werkt - zie ik zelden dat het grootlicht wordt gedimd. Zodra ik dat zie, dim ik het licht handmatig. Ik weet - dat zou natuurlijk moeten zijn. Maar ik fiets regelmatig, ook in het donker, en merk dat dit vaak niet gebeurt. Afgelopen zaterdagavond regende het behoorlijk (ik was op de fiets) en met een bril zie je dan bij tegenliggers helemaal bijna niets, zeker niet als bij de auto het grootlicht aan blijft en als je aan de rechterkant van de tegenligger rijdt (tweerichtingfietspad). Ik ben er nieuwsgierig naar: herkennen jullie deze situatie en hoe ga je daarme om?

Net als bij de meeste "automatische" systemen in de auto: je blijft er zelf bij.
Dus als je een fietser opmerkt, kun je alsnog zelf handmatig je grootlicht dimmen. Net als dat een automobilist in een "normale" auto dat zou doen.

Helemaal op de automaat vertrouwen lijkt me in geen enkele situatie (nog) verantwoord.
Zelfde geldt voor lane assist, acc etc. Van de week nog ging mijn auto nog over het lijntje bij lane assist. Waarschijnlijk omdat het systeem de lijn niet goed zag en dus de lane assist uitschakelde. Dat laatste zag ik (icoontje ging van groen naar geel), waardoor ik erop bedacht was dat ie niet binnen de lijntjes zou blijven.

Ik heb automatisch grootlicht in de vorm van mijn hand die tijdens gebruik van grootlicht altijd bij de schakelaar zit. Werkt altijd, soms met wat vertraging. En er is geen electronica voor nodig.
Daarnaast gebruik ik het alleen als het echt nodig is en niet voor 90% van de wegen waar het overbodig is. Dan hebben fietsers en tegenliggers er ook nooit last van.

Trouwens. Fietslampjes worden ook steeds verblindender tegenwoordig.

Fietslampjes worden ook steeds verblindender tegenwoordig
Herken ik inderdaad, vooral fatbikes willen de lamp wel eens omhoog hebben gericht. En ook als de fiets is voorzien van een slecht afgesteld ledlicht zie je dat (maar de fietser ziet dan zelf ook weinig meer van de weg waarop hij/zij rijdt, je zou zeggen dat je er dan iets aan doet).

En inderdaad, met handmatig grootlicht gebruik je het minder dan als het op automatisch staat. Vroeger hadden we een Mercedes-Benz SLK (R171 en erna R172) waarbij het opviel dat je nauwelijks verschil zag tussen dimlicht en grootlicht qua zicht. Ik schreef dat altijd toe aan de lage positie van de koplampen. Maar daardoor gebruikte ik nauwelijks grootlicht.

Goede vraag maar herkennen jullie ook de fietsers die met uiterst (illegale Chinese?) priemende en vaak slecht afgestelde verlichting rondrijden? Die dingen gaan vlot tot 2.400 Lumen, normale verlichting is 500 / 800...
Dan dim ik niet, als mijn auto een fietser met normale verlichting "ziet" herkent ie het soms wel en soms niet. Dan schakel ik het zelf uiteraard even uit.

Ik gebruik het grootlicht hooguit 3 a 4 keer per jaar. Handmatig. De automatische stand alleen een keer uitgeprobeerd toen ik de auto net had (gimmick om te laten zien aan iemand de mee reed). En schijnbaar rijd ik 's avonds alleen in dichtbevolkt gebied met voldoende (? :confused:) lichtvervuiling, want ik ervaar niet dat je grootlicht echt nodig hebt?

O ja, grootlicht. Schijnt mijn auto ook te hebben. Wordt 2 keer per jaar gebruikt. 1 keer door mij om te kijken of het werkt voor de apk en ik neem aan dat de keurmeester het ook een keer aanzet. Vrij nutteloze optie zolang je niet achteraf woont.

Ik heb geen grootlichtautomaat en gebruik groot licht zelden en alleen als er zeer waarschijnlijk geen fietsers zijn (geen fietspaden of heel erg laat/verlaten)

Fietstip: zet een petje op, sowieso is dat fijn bij regen (ook met cappuchon). en je kan je hoofd/klep naar beneden draaien bij felle lampen. De weg zie je dan nog wel maar de auto's niet en je bril blijft ook net even wat droger en afgeschermd van fel licht.

Laatst bewerkt:
Alles wat automatisch kan moet tegenwoordig schijnbaar ook permanent ingeschakeld zijn en blijven, en doordat er maar blindelings op een altijd correcte werking vertrouwd wordt worden de mensen vervolgens ook weer een stukje dommer en luier.... dat automatisch groot licht is daar geen uitzondering op, en dat merk je buiten de bebouwde kom momenteel ook heel goed nu de dagen weer korter worden.

Dat automatische groot licht is mooi als je 's nachts vol gas ergens door de binnenlanden van Zweden rijdt, kortom als er zo goed als geen tegenliggers op de weg zijn.
Maar hier in Nederland zie ik regelmatig dat ze op de provinciale wegen netjes 75/80 rijden met dat automatische groot licht aan, doemt er vervolgens een tegenligger op waardoor het groot licht dimt en dan laten ze het gas opeens los (of remmen zelfs) omdat de menselijke oogjes niet aan dat iets donkere gewend zijn... tegenligger voorbij, groot licht automatisch weer aan en dan gaat het gas er weer op tot 1 minuut later de volgende tegenligger weer opdoemt... als je een kwartier achter zo'n pipo aan rijdt dan krijg ik al spontaan de neiging om hem van de weg af te drukken.:mad:
Laat je ogen gewoon wennen aan de lichtopbrengst bij dimlicht en pas je snelheid daar ook op aan, je zult merken dat je op de weg dan totaal niets mist mits je je netjes aan de snelheid houdt... en mis je wel wat dan wordt het eens tijd om je ogen en je reactievermogen een keer goed na te laten kijken.

Ow ja, nog een tip voor de fietsers in het donker: zet zon fel priemende koplamp op jou fiets want dat herkent dat domme automatisch groot licht systeem aanmerkelijk beter als een standaard fietslampje. ;)

Ik gebruik het grootlicht hooguit 3 a 4 keer per jaar. Handmatig. De automatische stand alleen een keer uitgeprobeerd toen ik de auto net had (gimmick om te laten zien aan iemand de mee reed).
Herkenbaar. Toen ik mijn auto net had, stond het aan. Eerst dacht ik, wat doet het licht irritant. Al snel had ik door dat de assistent aanstond.
Het zal flink verschillen per merk/type, maar ik heb maar weinig momenten waarop ik denk, nu heb ik grootlicht nodig. Dat kan prima handmatig!

Op mijn auto zit ook automatisch grootlicht.
In de praktijk gebruik ik dat nooit( staat altijd uit),
omdat de gewone verlichting al meer dan genoeg licht geeft.
En het is bijna nergens meer aarde donker, zelfs in de polders.

Op het gebied automatisch grootlicht. Ik heb nieuwe lenzen besteld vor mijn koplampen.
Van versleten 15 jaar oude xenon lenzen ga ik naar nieuwe bi-Xenon lenzen.Dat zal ze leren!

Mijn auto heeft automatisch grootlicht met intelligente led, en dat werkt heel erg goed, zoals bijna alles bij BMW. Stuurt ook mee in bochten. Staat dus altijd aan en het grootlicht brandt regelmatig, al dan niet met automatisch uitgeschakelde leds voor tegenliggers, voorgangers, fietsers (met licht) of reflecterende borden. De lampen schijnen er dan omheen. Van dit systeem heb ik veel plezier omdat het zicht veel beter wordt. Doe overigens wel meer met mijn auto dan in Nederland in de file staan of rijden. Onder een bepaalde snelheid, ik meen 50 km/h, gaat het grootlicht sowieso niet automatisch aan.
Nog nooit een knipper of ander signaal gehad!
Leve de automaat!

Auto verlichting heeft nu het punt bereikt dat het gevaarlijk en erg hinderlijk word. Het heeft een dusdanige intensiteit dat ogen zich instellen op de enorme lichtopbrengst in de lichtbundel de irissen verkleinen door de overdaad aan licht. Het contrast met alles wat buiten de bundel gebeurt is te groot en wordt niet meer waargenomen. Ook overstraald de verlichting waardoor je slecht verlichte objecten zoals wandelaars of fietsers die zich achter auto's met nieuwe gevaarlijke verlichting niet meer ziet. Op Nederlandse wegen is groot licht zelden nodig, de noodzaak van een haperende groot licht assistent zodat je altijd met groot licht zou kunnen rijden lijkt mij onnodig.

Groot licht assistent doe ik uit in de bebouwde kom. Daarbuiten altijd aan, zweer erbij.

Van mijn auto is ook niet hinderend. Nog nooit klachten van seinende auto’s gehad

Nee die fietsers liggen allang in de sloot voordat je ook maar in de buurt bent :ROFLMAO:
Dat hoop ik dan maar, want als ik een fietser tegenkom met groot licht moet het wel op de snelweg zijn. Dan is in de sloot liggen een beter alternatief :p

Dat hoop ik dan maar, want als ik een fietser tegenkom met groot licht moet het wel op de snelweg zijn. Dan is in de sloot liggen een beter alternatief :p
Jij fietst te weinig want naast elke snelweg, tussen de struiken en het snelwegafval ligt namelijk een fietspad verscholen met een vieze sloot ernaast ;)

Fietstip: zet een petje op, sowieso is dat fijn bij regen (ook met cappuchon). en je kan je hoofd/klep naar beneden draaien bij felle lampen. De weg zie je dan nog wel maar de auto's niet en je bril blijft ook net even wat droger en afgeschermd van fel licht.

Ik fiets veel en altijd petje op. Idd bij regen fijn maar vooral met de zon. Veel fietslampen staan trouwens ook echt slecht afgesteld.

Ik pak graag de koersfiets en doe dan stoplichtsprintjes met auto's. Maar wel veilig, dus met lampjes. Die goed zijn afgesteld. En als er dan een oprit naar de snelweg komt, duik ik snel op een strook met een vieze sloot ernaast!

Ik fiets niet vaak langs de snelweg nee
Grappig detail: is jullie wel eens opgevallen hoe moeilijk ze het maken met je fiets bij een snelwegbenzinepomp te komen? Ik neem dat ze fietsers/brommers van de snelweg willen weren, maar bij elke oprit kan je natuurlijk zo de weg oprijden. Bij benzinepompen heb je vaak helemaal geen toegang vanaf het fietspad en soms zo'n hooligandraaihek.

Vanavond voorbeeldje gehad van een tegenligger met automatisch groot licht.
Daarvan ging dat grootlicht dus weer vol aan precies vlak voor die langs het bestuurdersraam reed en dan wordt je dus alsnog verblind met een soort van flits...

Net zoals een auto waarbij het grootlicht niet uit ging omdat er een lichte heuvel in de weg zat.
Pas bij het bijna voorbij rijden gingen ineens 1 voor 1 de grootlichtbundels uit. En uiteraard vervolgens weer hetzelfde als dat andere voorbeeld gingen ze bundels alweer op volle sterkte voor ze voorbij het bestuurdersraam waren...

Dat systeem schiet dan toch compleet zn doel voorbij?

Grappig detail: is jullie wel eens opgevallen hoe moeilijk ze het maken met je fiets bij een snelwegbenzinepomp te komen? Ik neem dat ze fietsers/brommers van de snelweg willen weren, maar bij elke oprit kan je natuurlijk zo de weg oprijden. Bij benzinepompen heb je vaak helemaal geen toegang vanaf het fietspad en soms zo'n hooligandraaihek.

Grappig? Vooral gewoon heel logisch. Fietsers hoeven niet te tanken en bij snelwegen heb je vaak ook parkeerplaatsen tussen fietspad en tankstation zelf in. Daar crossen ook aardig wat vrachtwagens doorheen. Alles behalve veilig.

Net zoals een auto waarbij het grootlicht niet uit ging omdat er een lichte heuvel in de weg zat.
Pas bij het bijna voorbij rijden gingen ineens 1 voor 1 de grootlichtbundels uit. En uiteraard vervolgens weer hetzelfde als dat andere voorbeeld gingen ze bundels alweer op volle sterkte voor ze voorbij het bestuurdersraam waren...

Dat systeem schiet dan toch compleet zn doel voorbij?

Dat is een jaarlijks terugkerend iets bij het korter worden van de dagen, dat maak ik momenteel weer elke dag mee op de Twentse wegen buitenaf.
Daarom heb ik ook 2 van die foeilelijke 120W 9" led verstraal poffertjespannen in m'n voorbumper zitten, zowel het automatische als het handbediende groot licht van de verblindende tegenliggers reageert daar zeer goed op.
Maar inderdaad, het is gewoon van de zotte dat ik met 2x ca. 12000 lumen regelmatig de koplampen van m'n tegenliggers moet dimmen, die verstralers in m'n bumper zouden dat eigenlijk ook automatisch moeten kunnen...

Vroeger waren het voornamelijk de altijd brandende mistlampjes in de spoilers van de sportief gepimpte petjesvolk auto's die soms even een corrigerend lichtseintje nodig hadden, maar blijkbaar behoort de helft van de modern rijdende automobilisten tegenwoordig ook al tot die categorie.:mad:

Groot licht assistent doe ik uit in de bebouwde kom. Daarbuiten altijd aan, zweer erbij.

Van mijn auto is ook niet hinderend. Nog nooit klachten van seinende auto’s gehad
Reken je niet rijk, dat niemand seint zegt echt helemaal niets.
Op de snelweg kun je alleen seinen als degene die je verblindde je al niet meer verblindt, nogal zinloos dan. En op tweebaanswegen hebben tegenliggers die je verblinden meestal achterliggers die je zelf zou verblinden door te seinen, waardoor je het maar laat om niet de spreekwoordelijke pot, die de ketel verwijt, te worden.

Ik word zeer regelmatig verblind maar kan vrijwel nooit alleen naar de veroorzaker seinen zonder anderen te hinderen of in verwarring te brengen, en al helemaal niet op een moment dat dat nog zin heeft.
Meest irritant is dat in bochten naar links, waar je toch al in het hoge deel van de asymmetrische lichtbundel van tegenliggers rijdt. Maar igv automatisch grootlicht en zogenaamd adaptieve verlichting word je in die hoek ook niet gedetecteerd. Dat (die tunnelvisie van veel van zulke systemen) merk je ook op snelwegen met veel rijstroken, auto's die op een rijstrook links van de jouwe rijden dimmen niet automatisch voor jou.

Laatst bewerkt:
Op de snelweg kun je alleen seinen als degene die je verblindde je al niet meer verblindt, nogal zinloos dan
Bij de Tesla kwam het geregeld voor dat ik een seintje kreeg :). En ik sein zelf altijd als ik word verblind

Gisteren een ritje gemaakt in het donker over de Veluwe. En dan is die automatische matrix verlichting toch wel lekker. :cool:
En niet één keer is er door een tegenligger geseind……

Wat van mij ook niet meer hoeft; vrachtwagenchauffeurs die elkaar groeten met grootlicht. Bij het inhalen seinen dat je er voorbij bent, dat snap ik, maar dat geknipper bij tegenliggers die je kent... mogen ze van mij mee stoppen!
Benieuwd wat anderen hiervan vinden

Wat van mij ook niet meer hoeft; vrachtwagenchauffeurs die elkaar groeten met grootlicht. Bij het inhalen seinen dat je er voorbij bent, dat snap ik, maar dat geknipper bij tegenliggers die je kent... mogen ze van mij mee stoppen!
Tja. Ach ja liever niet idd. Maar goed geen halszaak.

Op de snelweg kun je alleen seinen als degene die je verblindde je al niet meer verblindt, nogal zinloos dan. En op tweebaanswegen hebben tegenliggers die je verblinden meestal achterliggers die je zelf zou verblinden door te seinen, waardoor je het maar laat om niet de spreekwoordelijke pot, die de ketel verwijt, te worden
Vandaag getest , donkere N weg in hartje Limburg voor kilometertje of 20 met m’n moeder die voor mij reed. Koplampen vouwde het licht mooi om haar auto heen en ze had geen last van verblinding. Tegenliggers ook niet gok ik, want het was zo donker , als het hinderlijk was had er echt wel iemand geseind :).

Op mijn auto zit ook automatisch grootlicht.
In de praktijk gebruik ik dat nooit( staat altijd uit),
omdat de gewone verlichting al meer dan genoeg licht geeft.
En het is bijna nergens meer aarde donker, zelfs in de polders.
In Nederland is het inderdaad niet echt nodig. Maar in landen als bijvoorbeeld Zweden is het toch wel heel handig dat het bestaat.

Ik vind het moeilijk erop te vertrouwen dat het echt goed werkt.

Bij auto's, brommers en electrische fietsers geloof ik het wel maar bij fietsers heb ik mijn twijfels en bij wandelaars dim ik mijn licht zeker.

Auto verlichting heeft nu het punt bereikt dat het gevaarlijk en erg hinderlijk word. Het heeft een dusdanige intensiteit dat ogen zich instellen op de enorme lichtopbrengst in de lichtbundel de irissen verkleinen door de overdaad aan licht. Het contrast met alles wat buiten de bundel gebeurt is te groot en wordt niet meer waargenomen. Ook overstraald de verlichting waardoor je slecht verlichte objecten zoals wandelaars of fietsers die zich achter auto's met nieuwe gevaarlijke verlichting niet meer ziet.

Helemaal mee eens.
Koplampen vouwde het licht mooi om haar auto heen en ze had geen last van verblinding. Tegenliggers ook niet gok ik, want het was zo donker , als het hinderlijk was had er echt wel iemand geseind

Heeft ze automatisch dimmende buitenspiegels?

Het punt is, vind ik, dat de verlichting niet daadwerkelijk verblind zoals bij een grootlicht halogeenlamp maar de verlichting is zó fel dat het dus die door eric5581763 omschreven overdaad betreft.

Mee eens, dat is tegenwoordig ook één en al LED schriklicht. Volledig over de top. Chauffeurs hebben het zelf niet in de gaten of vinden dat luxe wagen bestuurders niet zo moeten zeuren, denk ik.

Vanochtend reed ik op een N-weg waar er voor mij een tractor (of trekker, kies maar) stond voorgesorteerd (speciale strook) om naar links af te slaan. Drukke weg, dus hij moest wel even wachten. Op het moment dat ik hem voorbij reed, reed er verderop in tegengestelde richting een vrachtwagen die met zijn groot licht seinde dat de tractor voor mocht gaan. Heel attent, maar de vrachtwagen had zoveel lampen dat ik erdoor werd verblind. Hij seinde een aantal keren. Nogmaals, echt goed bedoeld hoor, maar ik zag niks meer en stel dat er op zo'n moment hierdoor een ongeluk plaatsvindt... zou toch verschrikkelijk zijn voor alle partijen!
Wellicht vergezocht, maar toch. Al moet ik bij deze situatie eerlijk toevoegen dat ik niet weet hoe je dit anders zou kunnen oplossen. Goed gebaar van de vrachtwagenchauffeur. Met de claxon seinen is ook geen oplossing, dan schrikt ook iedereen lijkt mij. Wat jullie?

..
Wellicht vergezocht, maar toch. Al moet ik bij deze situatie eerlijk toevoegen dat ik niet weet hoe je dit anders zou kunnen oplossen. Goed gebaar van de vrachtwagenchauffeur. Met de claxon seinen is ook geen oplossing, dan schrikt ook iedereen lijkt mij. Wat jullie?
Even een knippertje met de alarmlichten?

Vanochtend reed ik op een N-weg waar er voor mij een tractor (of trekker, kies maar) stond voorgesorteerd (speciale strook) om naar links af te slaan. Drukke weg, dus hij moest wel even wachten. Op het moment dat ik hem voorbij reed, reed er verderop in tegengestelde richting een vrachtwagen die met zijn groot licht seinde dat de tractor voor mocht gaan. Heel attent, maar de vrachtwagen had zoveel lampen dat ik erdoor werd verblind. Hij seinde een aantal keren. Nogmaals, echt goed bedoeld hoor, maar ik zag niks meer en stel dat er op zo'n moment hierdoor een ongeluk plaatsvindt... zou toch verschrikkelijk zijn voor alle partijen!
Begreep de trekker het signaal? Of bleef hij wachten?
Ik heb vaak het idee dat al die goedbedoelde signalen helemaal niet begrepen worden en alleen voor verwarring zorgen.

Soms seinen mensen dat ze je voorrang verlenen, maar zij zien niet waar je daadwerkelijk op staat te wachten.

Op mijn huidige en vorige auto was de grootlicht assistentie altijd paraat en werkt goed, dit systeem regelt dit automatisch op een veilige manier, ik erger me meer aan geen, halve of slecht afgestelde verlichtingen en dit geldt voor alle bestuurders in het verkeer........

M'n vorige auto had een grootlicht-assistent. In eerste instantie dacht ik dat 'ie stuk was, omdat ik 'm nooit grootlicht zag inschakelen. Ik woon in het westen en daar heb je nou eenmaal weinig onverlichte wegen, dus vond die assistent 't simpelweg nooit nodig om grootlicht te schakelen. Toen ik een keer ergens reed waar de assistent wel z'n werk deed, vond ik 'm (te) laat terugschakelen naar dimlicht als er een tegenligger aankwam. dus heb ik 'm verder niet meer gebruikt.

Mijn e-bike heeft verrassend genoeg ook grootlicht en dit is denk ik net zo fel als het grootlicht van m'n auto (met led koplampen). Op m'n woon-werk route zit een flink stuk onverlicht fietspad en als daar verder niemand fietst is het wel fijn om meer zicht te hebben, daar zet ik 'm wel eens aan. Heel sporadisch gebruik ik 'm ook om even te seinen wanneer een tegemoet komende auto grootlicht aan laat staan, maar dat gebeurt echt maar zelden; nagenoeg alle auto's dimmen keurig hun lichten.

Laatst bewerkt:
Begreep de trekker het signaal? Of bleef hij wachten?
Ik heb vaak het idee dat al die goedbedoelde signalen helemaal niet begrepen worden en alleen voor verwarring zorgen.

Soms seinen mensen dat ze je voorrang verlenen, maar zij zien niet waar je daadwerkelijk op staat te wachten.
Ja de trekker sloeg uiteindelijk af, nadat de vrachtwagen 3x had geseind.
Ik vind de hoeveelheid fel verlichte lampen die sommige chauffeurs rijden echt idioot. En zoals hier boven ook al aangehaald seinen ze om elk wittewasje naar elkaar
Dat vond ik bij deze vrachtwagen ook. De hele voorzijde was voorzien van lampen, ook de bovenzijde.

Terug
Bovenaan