Automaat of handgeschakeld zuiniger?!

Alfaatje

Wegverkenner
Bij het zoeken naar auto's valt me nog iets op. De automaat van een auto is volgens de zoeksites vrijwel altijd minder zuinig dan de handbak. Opel Astra K (1.4 benzine viercilinder) genomen: automaat zou gemiddeld 1 op 17,5 rijden, de handbak komt uit op 1 op 19,6. Dat is een flink verschil en dat terwijl je altijd hoort dat automaten tegenwoordig zuiniger zijn. Bouwjaar 2017. Is hier een verklaring voor?

Een automaat is inderdaad vaak zuiniger terwijl die dat vroeger eigenlijk nooit was. Maar er zijn nog wat van die oudere automaatbakken in gebruik gebleven (vaak wel iets gemoderniseerd maar niet zozeer zuiniger geworden) dus je komt er weleens eentje tegen.

Echter:
- Het verbruik op papier is niet hetzelfde als in het echt. kijk dus ook naar verbruikswebsites (hier op AW ook eentje) voor wat het in het echt doet
- Zo grofweg 2016-2019 was er een overgang van NEDC naar WLTP/WLTC methode om het verbruik vast te stellen. Wel even opletten dus of je wel je vergelijking maakt op dezelfde basis. Misschien was de automaat al eerder om naar het nieuwe en de handbak nog niet.

In de praktijk staat het type transmissie los van het verbruik. De rijstijl én rijomstandigheden bepalen voor 99,9% het praktijk verbruik. Dat een bepaalde transmissie (on)zuiniger zou zijn, is vooral een administratieve kwestie, waarbij het verbruik getest wordt via een vast protocol. (NEDC / WLTP)

Laatst bewerkt:
Mijn auto met automaat trekt altijd verder door in de toeren dan ik zelf zou doen, dat is onzuiniger. Daartegen over maakt hij bij constante snelheid (bv snelweg) mindertoeren dan de handgeschakelde versie. Dat is dan weer zuiniger.

In de praktijk hangt veel af van je rijstijl en schakelgedrag. De automaat kiest optimale schakelmomenten, terwijl je dat met een handbak zelf misschien niet altijd doet. Dan zou de automaat juist zuiniger kunnen uitpakken.

En dan heb je nog het comfort van een automaat, wat ook wat waard is. Dat zou ik persoonlijk niet meer willen missen.

Een automaat was vroeger onzuiniger vanwege de koppelomvormer en het beperkte aantal versnellingen. Een ouderwetse koppelomvormer heeft altijd slip. Moderne automaten hebben een lockup of een volwaardige koppeling en 8 versnellingen.

Heb zelf een 1.5 dsg en rij 2% zuiniger dan de fabrieksopgave. 1 op 17,3 gemiddeld. En rij niet bewust zuinig.

Automaten hebben ook een programma of 10 van sloom naar vlot. Iemand die heel rustig rijdt zal in een lager programma zitten (dit kan je niet zien, maar het is wel gelinkt aan de comfort/sport/sport+ stand). Iemand die lekker doortrapt krijgt een sneller programma (dit kan ook door bijvoorbeeld wat invoegwerk en rotondes komen). Degene die Sport++ selecteert zal de hoogste toeren bereiken. Zo gaat het al een jaar of 20 bij de BMW ZF automaten. Als je de andere sleutel pakt of de automaat reset (iets met contact aan, rem indrukken, rem vasthouden, volgas) merk je dit zeker als de eigenaar van de andere sleutel heel anders rijdt.

Ik denk dat met name de 7-9 versnellingen van de moderne automaat de WLTP cyclus een prachtige score geven. In de praktijk is er ook wel wat voordeel, maar misschien niet voor iemand die perfect tienduizenden kilometers de ideale snelheid voor de zesde versnelling van de handbak rijdt.

Mijn automaat gaat altijd tot 6000 toeren alvorens te schakelen. Ik vraag me dikwijls af of dat wel het vlotst rijdt.

Ik denk dat je met beide best wel zuinig kan rijden. Een automaat met de juiste verzetten en een handgeschakelde met een bestuurder ( ster) met een niet al te zware voet en die op tijd weet op te schakelen. Zo rijd mijn vrouw met een Focus wagon met een 1.6 benzine gewoon 1 op 18 ( ik haal dat niet met dezelfde auto) Voor de 2cv / dyane kies ik toch voor de handbak want anders schiet het helemaal niet op ( ja ze zijn er kort wel geweest, een 2cv met een soort van automaat)

In de praktijk hangt veel af van je rijstijl en schakelgedrag. De automaat kiest optimale schakelmomenten, terwijl je dat met een handbak zelf misschien niet altijd doet. Dan zou de automaat juist zuiniger kunnen uitpakken.

En dan heb je nog het comfort van een automaat, wat ook wat waard is. Dat zou ik persoonlijk niet meer willen missen.
Daarentegen trek je met een automaat weer makkelijker sneller op omdat je niet met de hand hoeft te schakelen. Gas er op en de auto doet de rest.

En qua comfort heb je helemaal gelijk. Pas weer eens met de hand moeten schakelen, wat onhandig.

De huidige Mazda3 met handbak is in theorie nog net wat zuiniger dan de automaat. Voor de rest valt er niet veel meer te vergelijken, want er zijn steeds minder handbakken.

Jammer, het is me altijd goed bevallen. Mocht de mogelijkheid er ooit nog zijn, dan zou ik nog best weer een handbak willen, ik vind dat ik zelf net wat beter in staat ben om te rijden met het juiste toerental met een handbak. Moderne automaten schakelen veel te vroeg op en je bent heel veel aan het remmen. Automaat heeft wel zijn voordelen icm ACC en stop & go, dat is dan wel weer fijn.

Mijn automaat gaat altijd tot 6000 toeren alvorens te schakelen. Ik vraag me dikwijls af of dat wel het vlotst rijdt.

6000 Toeren heb ik volgens mij nog nooit gereden met de Giulia, ook niet in Dynamic. Bovendien rijd je al hoogst illegale snelheden bij dat soort toerentallen, ook als je gewoon 130 mag. Wel leuk in Duitsland :)

Een automaat was vroeger onzuiniger vanwege de koppelomvormer en het beperkte aantal versnellingen. Een ouderwetse koppelomvormer heeft altijd slip. Moderne automaten hebben een lockup of een volwaardige koppeling en 8 versnellingen.
Klopt, toch werkt die lock-up nog altijd meestal alleen in de hoogste versnellingen. Daarom zal ook nu een automaat met (koppelomvormer en) lock-up op papier én in de praktijk vrijwel altijd (best nog fors) onzuiniger zijn, tenzij je uitsluitend snelweg en filevrij weet te rijden.
De invloed van meer versnellingen wordt ook nogal overschat, iig icm een koppelomvormer. Want met meer versnellingen zijn er ook meer schakelmomenten waar toch weer de inefficiëntie van de koppelomvormer parten gaat spelen. Moderne motoren hebben ook een groter toerenbereik waarbij ze relatief efficiënt werken, daarvoor zijn meer versnellingen maar van beperkt nut.

Een andere (volwaardige) koppeling maakt wel een groot verschil, DCT's (aka TCT, DSG, PDK etc.) kunnen wel net zo zuinig als of zelfs zuiniger dan handbakken zijn, net als CVT. Hetzelfde geldt trouwens voor de door velen verfoeide 'robotbakken', maar daar is een eventueel verschil aan andere factoren dan de bak op zich te danken omdat dat in feite gewone handbakken en koppelingen zijn, maar dan gerobotiseerd.

Ik kijk naar een Astra 1.4 uit 2018, deze had nog een flink verbruik met een automaat.
Na de facelift kreeg de astra een cvt automaat, ik verwacht dat die gunstiger verbruikscijfers laat zien. De 6 traps automaat uit de opel is volgens mij geen aisin, maar van gm zelf, maar het kan ook een samenwerking zijn of in licentie gebouwd, maar dat zou ik moeten uitzoeken.

Ik heb mijn vorige auto weggedaan omdat een handbak icm ACC simpelweg NIET werkt. Ik dacht eraan te zullen wennen maar tevergeefs, het was 1 grote ergernis in de file. Dat de automaat wat meer verbruikt, so be it. Het extra comfort dat de automaat me bij gewone verplaatsingen in meestal druk verkeer oplevert is me dat waard.
En voor de mooi weer dagen staat er een roadster (met handbak uiteraard) in de garage.

Ik heb mijn vorige auto weggedaan omdat een handbak icm ACC simpelweg NIET werkt.
Voor jou niet werkt ;)
Ik ben ook van mening dat ACC fijner is in combinatie met een automaat. Maar ik ben tevreden met mijn handbak in combinatie met ACC in mijn auto. Ik rijd veel op N-wegen en daar werkt het voor mij prima. Ik rijd vrijwel nooit file. Idealiter heb je dan ACC met stop en go wat alleen werkt met een automaat. Maar gezien ik vrijwel nooit in die situatie zit, werkt het voor mij wel :)

4 jaar een V60 gereden met automaat / pilot assist / ACC, perfect. Van werk veranderd, gekozen voor mobiliteit budget ipv een EV en dan moest ik zelf een auto kopen dus. ACC was een must, bij kleinere auto’s in mijn budget toen ca. 18K was dat niet evident. Toen er 1 passeerde met ook nog de andere goodies die ik als verwend nest wou direct toegehapt maar al vrij snel spijt van @handbak. Voor mijn “use case” werkt(e) het niet. Veel stop and go, file, druk verkeer, “Antwaarpe wettewel “ .
Omdat het financieel een zware aderlating zou zijn toch 2+ jaar volgehouden maar dan was ik het compleet beu. Dus nu weer een automaat / ACC. Ik had die beslissing eerder moeten nemen.

4 jaar een V60 gereden met automaat / pilot assist / ACC, perfect. Van werk veranderd, gekozen voor mobiliteit budget ipv een EV en dan moest ik zelf een auto kopen dus. ACC was een must, bij kleinere auto’s in mijn budget toen ca. 18K was dat niet evident. Toen er 1 passeerde met ook nog de andere goodies die ik als verwend nest wou direct toegehapt maar al vrij snel spijt van @handbak. Voor mijn “use case” werkt(e) het niet. Veel stop and go, file, druk verkeer, “Antwaarpe wettewel “ .
Omdat het financieel een zware aderlating zou zijn toch 2+ jaar volgehouden maar dan was ik het compleet beu. Dus nu weer een automaat / ACC. Ik had die beslissing eerder moeten nemen.
In dat geval snap ik het ook volledig. Kans is ook groeiend dat onze volgende "eerste" auto een automaat wordt. Overigens heeft onze "tweede" auto (ZOE) en automaat en "gewone" cruise control. Dat is altijd weer even wennen als je een voorligger nadert, wel zelf ingrijpen :LOL: en dan rijd ik ook vaker zonder de cruise control.
Maar wel heerlijk rijden, een automaat. Ik heb weinig ervaring met een ICE i.c.m. een automaat, enkel leenauto of die van vrienden. Dus wat het topic betreft, geen ervaring. Onze EV vergelijken met de ICE voegt niks toe. Ik weet wel dat ik heel zuinig rijd met de ICE. In de zomer tegen de 1 op 20 en in de winter haal ik 1 op 17/18 wel. Maar dat is ook vanwege de eerder genoemde N-wegen. Zou ik file rijden dan worden de cijfers uiteraard heel anders.

Maar wel heerlijk rijden, een automaat. Ik heb weinig ervaring met een ICE i.c.m. een automaat, enkel leenauto of die van vrienden
Een EV heeft volgens mij feitelijk geen transmissie, want er is geen noodzaak om toerentallen te 'matchen'. Gevolg is dat je naadloos accelereert. Kan me voorstellen dat dat lekker rijdt. De enige soort automaat die dat evenaart is een CVT of soortgelijk. Die had ik in mijn Honda Civic Hybrid, erg prettig. Normale automaten hebben schakelmomenten, en die vallen niet bij ieder model even goed.
Daarnaast zijn automaatbakken steeds eigengereider, met zeilmodus (= motor uit niks gas los) en dat soort grappen.
Lang verhaal kort: Of een automaat "heerlijk rijden" biedt, verschilt nogal per model als je het mij vraagt.

Laatst bewerkt:
Een EV heeft volgens mij feitelijk geen transmissie, want er is geen noodzaak om toerentallen te 'matchen'. Gevolg is dat j e naadloos accelereert. Kan me voorstellen dat dat lekker rijdt. De enige soort automaat die dat evenaart is een CVT of soortgelijk. Die had ik in mijn Honda Civic Hybrid, erg prettig. Normale automaten hebben schakelmomenten, en die vallen niet bij ieder model even goed.
Daarnaast zijn automaat bakken steeds eigengerijder, met zeilmodus en dat soort grappen.
Lang verhaal kort: Of een automaat "heerlijk rijden" biedt, verschilt nogal per model als je het mij vraagt.
Dat is waar, al zijn er wel merken die een handbak voor een ev willen ontwikkelingen.
Maar onze ZOE zoeft naadloos inderdaad. Zo'n CVT heb ik geen ervaring mee, die willen best loeien geloof ik? Wel interessant stuk techniek vind ik, zo'n continu variabele transmissie!

Dat is waar, al zijn er wel merken die een handbak voor een ev willen ontwikkelingen.
Maar onze ZOE zoeft naadloos inderdaad. Zo'n CVT heb ik geen ervaring mee, die willen best loeien geloof ik? Wel interessant stuk techniek vind ik, zo'n continu variabele transmissie!
Ja, en Porsche gebruikt een tweetraps transmissie in de Taycan. Daarmee kun je de elektromotor minder toeren laten maken, maar aangezien dit niet massaal navolging krijgt vermoed ik dat het niet heel interessant is qua efficiëntie?

Een CVT 'loeit' niet, dat doet hooguit de motor af en toe, als je het gaspedaal platgetrapt houdt zal de motor zijn maximumtoerental gaan draaien en dit aanhouden tot je gas mindert. Dit gebeurt in praktijk niet zo vaak, althans niet in een auto met veel trekkracht onderin, zoals een hybride. Op een glooiende Duitse Autobahn gilde de 1.3 Hondamotor het af en toe wel uit, bij accelereren. Op kruissnelheid kiest de automaat traploos de meest gunstige overbrenging zodat je juist met weinig toeren rijdt en dus geen herrie en weinig verbruik. In stadsverkeer en op de buitenwegen was het ook ideaal, tot 50 kmh trok ik de tdi'tjes er makkelijk uit en de aandrijflijn was altijd bij de les.

Een CVT 'loeit' niet, dat doet hooguit de motor af en toe, als je het gaspedaal platgetrapt houdt zal de motor zijn maximumtoerental gaan draaien en dit aanhouden tot je gas mindert. Dit gebeurt in praktijk niet zo vaak, althans niet in een auto met veel trekkracht onderin, zoals een hybride. Op een glooiende Duitse Autobahn gilde de 1.3 Hondamotor het af en toe wel uit, bij accelereren. Op kruissnelheid kiest de automaat traploos de meest gunstige overbrenging zodat je juist met weinig toeren rijdt en dus geen herrie en weinig verbruik. In stadsverkeer en op de buitenwegen was het ook ideaal, tot 50 kmh trok ik de tdi'tjes er makkelijk uit en de aandrijflijn was altijd bij de les.
Ik doelde ook op de motor hèhè. Vaak hoog in de toeren, maar die ervaring heb jij dus niet.

Ik doelde ook op de motor hèhè. Vaak hoog in de toeren, maar die ervaring heb jij dus niet.
Tsja...Het is alweer lang geleden moet ik bekennen. Zit net wat filmpjes te kijken van de Civic Hybrid die ik toen had. Dat was een vrij grote auto, met weinig vermogen en op papier ook weinig indrukwekkende prestaties (12,nogwat naar de honderd). In mijn herinnering was het -met gevulde batterij- gewoon een adequaat vlotte auto in de stad en op provinciale wegen, zolang je tot circa 4000 toeren ging. Dan was de motor niet al te aanwezig, en mits de batterij voldoende prik had, werkte dat lekker samen. Regeneren ging heel vlot omdat het maar een klein accupakketje was, dus in praktijk was er altijd voldoende prik. Heel prettig stop-startsysteem ook, omdat het starten via de elektromotor ging, er zat niet zo'n hikkende startmotor in. Maar als je constant ging planken, en je daarbij ook nog de batterij leegtrok, ja dan werd het toch wel amechtig.

Kwam ook een filmpje tegen:

Toch, de grap is, stiekem accelereert-ie dus best wel vlot naar 130. Vlotter dan een handbak of normale automaat met vergelijkbaar vermogen gedaan zou hebben, en flink ook.

Een cvt heeft gewenning nodig. Hij doet het vooral goed bij een gelijkmatige, soepele rijstijl. Bij plotseling volgas gaat hij inderdaad loeien.
Daar staat tegenover dat-ie bij constante snelheden een zo laag mogelijk toerental opzoekt, en dat is extra prettig. Mensen die klagen over CVT's rijden kennelijk altijd volgas. Kennelijk wonen die aan een circuit, ofzo.

Zelf kan ik er geen zinnig woord over zeggen, hebben een cvt in onze seat, en bij een beetje gas geven gaat die als een speer. Zit wel een s-stamd op en flippers dat we zelf kunnen schakelen, maar die zijn nog nooit gebruikt

@Auto encyclopedie Nou, das best een "zinnig woord", toch? En wat voor Seat heb je, een Exeo?
Een exeo idd, maar turbo diesels met een cvt (audi, mercedes en nissan) is behoorlijk uitgestorven, het grote gros wat op de Nederlandse wegen rijdt met een cvt aan boord is turbo loos en met of zonder hybride en dat zal ongetwijfeld appels met peren vergelijken zijn.

Hangt ook van de motor af. Ik heb een Verso 1.3 cvt en die wil best loeien. Maar bij gebruik zoals hij bedoeld is, is het een prima transmissie.
Ik ben vooral benieuwd hoe een benzine turbo met een cvt zich gevraagd, maar kom even niet verder dan nissan die recentelijk deze combinatie aanbood. Suzuki had speciaal voor hun turbo uitvoeringen 6 traps automaten en de clio is hier nooit verkocht met een cvt

Bij een krachtige motor is een CVT wellicht nog comfortabeler. En Audi bouwde bovendien bij de laatste versies van de multitronic kunstmatige versnellingen in (net zoals Honda deed meen ik), waardoor het argument van de continue hoge toeren sowieso komt te vervallen. Of gebeurt dat als je de flippers gebruikt? Zie hieronder:

Terug
Bovenaan