Autobanden.

Dominique Moerman

Net ingestapt
Beste mensen,
Ik ben binnenkort toe aan nieuwe autobanden.
Ik twijfel enorm welk merk ik zal nemen. De bedoeling is om voor zomerbanden te gaan. Ik rijd zo'n 25.000 kilometer per jaar.
Comfort en stilte vind ik belangrijke aspecten van een band. Ben een rustige rijder.
Ik weet dat er testen genoeg zijn, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie mening.

Twee merken die bij het grote publiek niet alom bekend zijn, maar zeker de moeite van het overwegen waard:
Falken
Nokian

Continental ecocontact
Michelin Premacy 4.

Maar je vergeet het belangrijkste aspect...welke maat zoek je?

Ik neem Michelins ivm lage geluidsniveau en verder de goede rij en rem eigenschappen. De Chryslers staan op Primacy, de Renault voor 50% op Pilot Sport. Kost ietsjes meer..

Michelins zijn stil en comfortabel! Paar jaar geleden aangeschaft, in plaats van Hankooks, bevalt prima. Auto is een Kia Rio.

Pietzoveel zei:
@ RW: Niet? Zwart en Rond en dus Landwind?

Nope…. de rijeigenschappen van een band worden sterk beïnvloed door waar ze onder geplaatst worden, voertuiggewicht/wieldruk speelt hierin een grote rol.
Kan dus zomaar zijn dat een bepaalde Dunlop prima presteert onder een Golf en toch waardeloos presteert onder een Micra, en dat het voor een Vredestein weer net andersom is.

Dat is ook het nadeel van al die bandentesten: de uitslag geldt alleen maar voor de auto waarmee getest is, maar die uitslag wordt door lezers van die testverslagen toch blindelings geprojecteerd naar andere auto's.

Pepe41 zei:
Twee merken die bij het grote publiek niet alom bekend zijn, maar zeker de moeite van het overwegen waard:
Falken
Nokian

Falken maakt inderdaad een goede zomer band, ik had de Sincera Ecorun, deed het goed op nat wegdek en stil volgens de testen.

Mijn favoriete merken zijn Michelin en Dunlop.
Soms koop je wel eens een auto waar banden van een onbekend merk onder zitten, zo kocht een Lybra 2,4jtd met banden van het merk Ovation en die bevielen eigenlijk prima.

Michelin Energy Saver: gaat veel langer mee (bij mij de voorbanden altijd meer dan 100.000 km); gewoon een hele goede band en dus per km zo ongeveer de goedkoopste

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Michelin Energy Saver: gaat veel langer mee (bij mij de voorbanden altijd meer dan 100.000 km); gewoon een hele goede band en dus per km zo ongeveer de goedkoopste

Zeer slechte band op ong alle fronten, behalve levensduur idd.

Check deze site eens, maak ik al een tijdje gebruik van met prima ervaring; montage aan huis met erg goeie prijzen. =Summer]Bandenthuis 185/55/15 Ze hebben de site wel weer helemaal omgegooid zie ik nu, minder overzichtelijk.

Het lijkt me trouwens ook niet zo nauw schelen als je een rustige rijder bent. De aller goedkoopste boel werd in het verleden in tests wel afgeraden; langere remweg op nat, en slechte levensduur. Ik kan het merk welke ik hier de vorige keer heb laten monteren zo gauw even niet terugvinden. Ligt op de achteras, dus dan valt er minder te zeggen over de tractie bij mijn Fwd.

Jan 7171015 zei:
Check deze site eens, maak ik al een tijdje gebruik van met prima ervaring; montage aan huis met erg goeie prijzen. =Summer]Bandenthuis 185/55/15 Ze hebben de site wel weer helemaal omgegooid zie ik nu, minder overzichtelijk.

Het lijkt me trouwens ook niet zo nauw schelen als je een rustige rijder bent. De aller goedkoopste boel werd in het verleden in tests wel afgeraden.

Je kunt wel een rustige rijder zijn maar andere weggebruikers kunnen ook fouten maken en dan ben je blij met 3 meter kortere remweg

MLL zei:
Jan 7171015 zei:

Het lijkt me trouwens ook niet zo nauw schelen als je een rustige rijder bent. De aller goedkoopste boel werd in het verleden in tests wel afgeraden.

Je kunt wel een rustige rijder zijn maar andere weggebruikers kunnen ook fouten maken en dan ben je blij met 3 meter kortere remweg

Ja, dan kun je weer in een hele bandendiscussie terecht raken op die manier. Winterbanden doen het met het weer van de afgelopen 2 maanden ook slechter dan zomerbanden qua remweg. Kun je wel een rustige rijder zijn, enzovoort..

Je weet dat dat recensies zijn van de kopers van die band? Hoe vaak denk je dat het voorkomt dat zo'n band slecht bevalt een week na aankoop?

Maw koop maar wat zwarts en rond, rij 40K, schrijf dan een recensie en duim voor geluk vwb de levensduur van de banden. Nergens is een Colt als testauto voor banden gebruikt en Muddy zijn stelling klopt. Volgens RW hebben forumleden geen verstand en helemaal niet van banden. Onder een Volvo V70 2.4T AWD zitten dé banden af fabriek, of juist niet.

Pietzoveel zei:
Maw koop maar wat zwarts en rond, rij 40K, schrijf dan een recensie en duim voor geluk vwb de levensduur van de banden. Nergens is een Colt als testauto voor banden gebruikt en Muddy zijn stelling klopt. Volgens RW hebben forumleden geen verstand en helemaal niet van banden. Onder een Volvo V70 2.4T AWD zitten dé banden af fabriek, of juist niet.

Allesbehalve zelfs, daar zaten Michelin Primacy HP onder, laat ik het er op houden dat dat niet de meest geschikte banden waren...
Verder, je eerdere stelling nogmaals plaatsen maakt hem niet ineens beter.

Ik ben het wel met RW eens. Michelin is goed.....maar zo goed? Die HP was best een lachertje. Energy savers heb ik eronder gehad. Ja levensduur top... weggedrag verre van fijn. Het heeft gewoon eco banden grip. En dat merk je.

Premacy 3 en 4 wel over te spreken maar slijten wel heel hard moet ik zeggen.
Mijn hankook ventus prime 3 vind ik een top band. Redelijk slijtvast....nu 45k km op gereden en voor op 4 mm achter op 6. En dat met een sportieve rijstijl. Wel luidruchtige banden maar grip op droog en nat wegdek is perfect. Sneeuw kunnen ze helemaal niets mee....dan rijd je echt op 0 grip.

De hankook ice cept 2 winterbanden die ik er nu onder heb vallen me erg tegen. Wel vrij stil en niet vreselijk onzuinig. Maar grip is gewoon niet goed te noemen op nat. Op droog doen ze het oke... Maar ook daar glijden ze nogal snel weg. Nu nog afwachten hoe ze het op sneeuw doen komende maand.

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/testresultaten-2019-185-65-r-15-h/firestone-roadhawk

Oja, deze had ik laten monteren, kwam heel goed en best wel cheap uit de tests. Helft van het geld als de duurste Michelins.

R W xxx zei:
Ja hoor, topband, jij je zin.
Doe geen moeite kerel, er zijn nu eenmaal mensen die het verschil niet (willen?) zien tussen verschillende modellen. Dan is de nieuwste Golf onverwoestbaar ('want met mijn Kever had ik ook nooit geen problemen en dat is ook een VW') of moet je nooit een TV van Philips kopen ('want mijn buurman had er één gekocht en die deed het niet goed'). Er is geen enkele fabrikant die al z'n producten/modellen tot in de perfectie uitvoert. Wil overigens niet zeggen dat je als gebruiker niet tevreden mag zijn, maar ga dan niet beweren dat het merk per definitie de beste is want zo werkt het gewoon niet.

Terug
Bovenaan