RenFan zei:
Net als bijvoorbeeld een inbouw navigatiesysteem een optie Is, zou ook een autoaanpassing voor mindervaliden een optie moeten zijn. Na advies van een keuringsarts welke aanpassing voor jou het meest geschikt is, zou je bij de autodealer bij het bestellen van je nieuwe auto ook de autoaanpassing als optie moeten kunnen aanvinken en deze wordt dan af-fabriek geleverd.
Dan zul je toch iets beter moeten doorvragen.
Renault Nederland als importeur zijnde levert onder Renault Adaptation meerdere aanpassingen voor mindervaliden. Aangezien een autodealer onder de importeur valt heb je daar dus in ieder geval je allereerste automerk dat per direct bij de dealer een aanpassing levert.
OEM gezien kun je niet zelf ontwikkelen voor dit soort dingen, er zit een hele keur aan bedrijven achter de wel bekende aanpassingen die daar best wel veel tijd in steken. Je moet ook bedenken dat goedkeur van dit soort aanpassingen ook heel erg aan het land ligt waar jij vandaan komt.
In Nederland mag je onder speciale eisen veel meer aanpassen aan een auto dan in Belgie mag. Uit de praktijk bezien....
Omdat dit een van mijn projecten was destijds...weet ik er een en ander van. Voor Nederland moet ik bewijzen dat dit door de crashtest komt, nou dat is een gespecialiseerd bedrijf in Oostenrijk die dat doet dus donorauto op transport. Enfin, dit is een reeds bestaand bouwpakket dus ik krijg die documenten erbij voor de goedkeuring op NL kenteken.
Bij de RDW doen we een test voor het meten van de chassisstijfheid en wat remtestjes met gewicht in de auto, heuveltestje, enfin.....alles goed? Volgt een paar weken later de goedkeur en als we dan even de precieze werkwijze en afmetingen en dergelijke opschrijven in een juridisch document kunnen we kiezen op welke wijze we ze gaan bouwen. Enkel papierwinkel voor VIN of elke keer een schouwing of we inderdaad doen wat we hebben beloofd.
Dat stukje tekst is al het minimale voor een bodemverlaging in NL....het is geen doen om dat voor elke aanpassing te kunnen. Ook een OEM kan daar geen geld aan uitgeven. Dan betaal je best een behoorlijke opslag per auto.
In Belgie moeten we een attest gaan aanvragen, tezamen met een goedkeur vanuit de rijksinstantie die hiervoor geld geeft, nou ja....daar ken ik de details ook niet van, ik weet alleen dat een man dat voor ons heeft gemaakt en dat het lang duurt.
Plus een aanpassing is niet iets dat je voor iedereen maakt, het is made to fit zodat jij er perfect mee om kan gaan en alles zit waar jij het wilt. Dat gaat een OEM ook niet doen! Geloof mij, het is beter voor jou als het bij een extern bedrijf gebeurd en ja dit kost veel tijd om te ontwikkelen, marges zijn niet groot, dus het blijft altijd duur. Schaalvergroting is maar ten dele toepasbaar op dit soort dingen. En "wij" doen ook echt aan schaalvergroting. Geloof me.

Das risico jazeker! Maar het gaat meestal wel goed.