Autoaanpassingen voor mindervaliden

Guest
Beste forumleden,

Voor mensen met functiebeperkingen zijn er diverse mogelijkheden voor wat betreft autoaanpassingen. In Nederland bevinden zich meerdere bedrijven die zich hierin gespecialiseerd hebben.

Vooral voor beginnende bestuurders met een functiebeperking is het vaak niet makkelijk om zich te oriënteren in de verschillende mogelijkheden en waar men terecht kan voor het aanvragen van (een vergoeding voor) een autoaanpassing.

Zijn er forumleden met ervaringen op dit gebied? Graag jullie reacties! En zou Autoweek, als medium voor mensen die op zoek zijn naar informatie over auto’s, volgens jullie hierin wellicht een rol in kunnen vervullen? Zo ja, welke rol?
 
Beste RenFan,

Ik weet niet precies waar jou vragen verder liggen, maar hieronder beknopt mijn ervaring:

Ik heb in 2001 mijn eerste auto, een Golf 2 uit 1989, laten aanpassen bij Bever in Bodegraven naar handbedrijfsrem en handsegmentgas.
in 2007 heb ik een Audi A4 van 2002 laten aanpassen door Welzorg in Den Bosch naar handbedrijfsrem en gasring achter het stuur.

De Golf had gewoon een zwarte buis met een fietshandvat als rem en een gebogen stalen as met een krimkous er omheen als gas, het gas was met een fietsremkabel verbonden met het gaspedaal.
De Audi is helemaal aan mijn wensen aangepast, alles is in de zelfde kleur (beige) leer bekleed als het dashboard en er was een 2e elektronische gasunit voor het handgas, je kon schakelen tusen handgas en voetgas met een druktoets naast de lichtschakelaar.

in 2001 had ik die auto nodig om op school te komen, maar moest ik de aanpassing zelf financieren.
in 2007 had ik net mijn eerste baan en een goed inkomen en is die aanpassing (die dus veel godkoper had gekunt) volledig vergoed door het uwv.

Zo'n 3 jaar geleden moest ik weer naar een keuringsarts voor de verlenging van mijn rijbewijs, die man verbaasde zich er over dat ik met handbediening reed en adviseerde mij opnieuw een rijtest af te leggen. dit heb ik gedaan en sinds dien mag ik gewoon met mijn benen rijden.
 
Door een progressieve (langzame achteruitgang) spierziekte moet ik ook regelmatig een rijtest afleggen. Momenteel weinig tijd om er een lang verhaal van te maken dus even beknopt mijn auto's die ik gehad heb.

1990 Citroen Visa niet aangepast
1991 Opel Ascona 1.3 niet aangepast
1992 Opel Kadett 1.7D niet aangepast
1996 Opel Vectra 1.7D niet aangepast
2000 Opel Astra 2.0Di 16v - automaat + handsbedrijfrem aangepast door Trapmann Belgie.
2005 Fiat Scudo 2.0i 16v - automaat + handsbedrijfrem en gas dubbel bekrachtigd, stuurbol en lift voor rolstoel aangepast door Peeters Alken
2014 Mercedes Sprinter 313 2.2D automaat, joystickbesturing (Joysteer) , met rechtse hand rij ik met de auto door middel van een joystick vergelijkbaar met die van een rolstoel, linkse hand ligt op een smartsteer kastje voor lichten, pinkers en al de rest, met deze auto rij ik met mijn rolstoel Permobil tot achter het stuur, aangepast door Peeters en Bever in samenwerking, inmiddels km-stand van 95000 km dus een goede 15.000 per jaar, werk dagelijks in een transportbedrijf waar ik ooit zelf nog met de vrachtwagen heb gereden. Om u een gedacht te geven, aanschafprijs Sprinter 30.000 en volledige aanpassingen 65.000, excl btw....
 
Ik heb stage gelopen en een jaar gewerkt bij Freedom autoaanpassingen.
Die markt is best heel klein. Het bedrijf doet voornamelijk bodemverlagingen en een enkele stuuraanpassing.
Ik denk niet dat Autoweek daar tijd voor vrij wil maken. Maar er gebeurt veel in en is best wel heel leuk en tevens dankbaar werk. Duur maar je geeft mensen toch hun vrijheid terug.
 
Wat ik nog even mis; heb je al eens met zo'n bedrijf gesproken of ben je er op bezoek geweest?
De meeste aanpassers hebben demo auto's (ook wel gebruikt als lesauto) die verschillende soorten aanpassingen hebben. En daarnaast geven ze informatie en ondersteuning in het process om goedkeur en financiële ondersteuning te krijgen.

Ik weet in ieder geval dat de hoofdvestiging van Bever (in de Betuwe) dat allemaal doet en sommige van hun concurrenten ook.
 
Engineer2 zei:
Wat ik nog even mis; heb je al eens met zo'n bedrijf gesproken of ben je er op bezoek geweest?
De meeste aanpassers hebben demo auto's (ook wel gebruikt als lesauto) die verschillende soorten aanpassingen hebben. En daarnaast geven ze informatie en ondersteuning in het process om goedkeur en financiële ondersteuning te krijgen.

Ik weet in ieder geval dat de hoofdvestiging van Bever (in de Betuwe) dat allemaal doet en sommige van hun concurrenten ook.

Ik ben twee keer gaan test rijden met hun aangepaste Sprinter maar ook drie keer met de aangepaste Sprinter van Trapman, kwestie om zeker een goed gevoel te hebben en om te vergelijken tussen Joysteer en Paravan.

Advies voor goedkeur en financiële ondersteuning kunnen zij misschien wel enkele tips geven maar op zich moet je je daar voor aanmelden, bij hun een offerte opvragen en heel lang wachten dus echt helpen kunnen ze ook niet.
 
Net als bijvoorbeeld een inbouw navigatiesysteem een optie Is, zou ook een autoaanpassing voor mindervaliden een optie moeten zijn. Na advies van een keuringsarts welke aanpassing voor jou het meest geschikt is, zou je bij de autodealer bij het bestellen van je nieuwe auto ook de autoaanpassing als optie moeten kunnen aanvinken en deze wordt dan af-fabriek geleverd.
 
Daarvoor is de markt veel te klein en de noodzakelijke aanpassingen te divers.

Ik zie meer toekomst in autonoom rijden, omdat bij veel auto's tegenwoordig veel alles via de ECU wordt geregeld lijken mij de aanpassingen steeds makkelijker. De rem is volgens mij nog wel mechanisch?
 
RenFan zei:
Net als bijvoorbeeld een inbouw navigatiesysteem een optie Is, zou ook een autoaanpassing voor mindervaliden een optie moeten zijn. Na advies van een keuringsarts welke aanpassing voor jou het meest geschikt is, zou je bij de autodealer bij het bestellen van je nieuwe auto ook de autoaanpassing als optie moeten kunnen aanvinken en deze wordt dan af-fabriek geleverd.

Dan zul je toch iets beter moeten doorvragen.

Renault Nederland als importeur zijnde levert onder Renault Adaptation meerdere aanpassingen voor mindervaliden. Aangezien een autodealer onder de importeur valt heb je daar dus in ieder geval je allereerste automerk dat per direct bij de dealer een aanpassing levert.
OEM gezien kun je niet zelf ontwikkelen voor dit soort dingen, er zit een hele keur aan bedrijven achter de wel bekende aanpassingen die daar best wel veel tijd in steken. Je moet ook bedenken dat goedkeur van dit soort aanpassingen ook heel erg aan het land ligt waar jij vandaan komt.
In Nederland mag je onder speciale eisen veel meer aanpassen aan een auto dan in Belgie mag. Uit de praktijk bezien....

49812783641_2df3ea1802_b.jpg


49813087687_4ea12e5dd4_b.jpg


49813087832_7a2a56649c_b.jpg


Omdat dit een van mijn projecten was destijds...weet ik er een en ander van. Voor Nederland moet ik bewijzen dat dit door de crashtest komt, nou dat is een gespecialiseerd bedrijf in Oostenrijk die dat doet dus donorauto op transport. Enfin, dit is een reeds bestaand bouwpakket dus ik krijg die documenten erbij voor de goedkeuring op NL kenteken.
Bij de RDW doen we een test voor het meten van de chassisstijfheid en wat remtestjes met gewicht in de auto, heuveltestje, enfin.....alles goed? Volgt een paar weken later de goedkeur en als we dan even de precieze werkwijze en afmetingen en dergelijke opschrijven in een juridisch document kunnen we kiezen op welke wijze we ze gaan bouwen. Enkel papierwinkel voor VIN of elke keer een schouwing of we inderdaad doen wat we hebben beloofd.

Dat stukje tekst is al het minimale voor een bodemverlaging in NL....het is geen doen om dat voor elke aanpassing te kunnen. Ook een OEM kan daar geen geld aan uitgeven. Dan betaal je best een behoorlijke opslag per auto.

In Belgie moeten we een attest gaan aanvragen, tezamen met een goedkeur vanuit de rijksinstantie die hiervoor geld geeft, nou ja....daar ken ik de details ook niet van, ik weet alleen dat een man dat voor ons heeft gemaakt en dat het lang duurt.

Plus een aanpassing is niet iets dat je voor iedereen maakt, het is made to fit zodat jij er perfect mee om kan gaan en alles zit waar jij het wilt. Dat gaat een OEM ook niet doen! Geloof mij, het is beter voor jou als het bij een extern bedrijf gebeurd en ja dit kost veel tijd om te ontwikkelen, marges zijn niet groot, dus het blijft altijd duur. Schaalvergroting is maar ten dele toepasbaar op dit soort dingen. En "wij" doen ook echt aan schaalvergroting. Geloof me. ;) Das risico jazeker! Maar het gaat meestal wel goed.
 
Fiat had in de jaren 90 het Fiat Autonomy Program, dat Europabreed was uitgerold en dus via alle dealers verkrijgbaar. De aanpassingen waren deels met centraal in Italië geproduceerde onderdelen, maar altijd door een lokale specialist uitgevoerd. Even gegoogled: het bestaat nog steeds, maar nu alleen nog in Italië.

https://www.fcaautonomy.com/en/

Zouden andere fabrikanten ook niet zoiets hebben (gehad)?
 
Tydelyck zei:
Fiat had in de jaren 90 het Fiat Autonomy Program, dat Europabreed was uitgerold en dus via alle dealers verkrijgbaar. De aanpassingen waren deels met centraal in Italië geproduceerde onderdelen, maar altijd door een lokale specialist uitgevoerd. Even gegoogled: het bestaat nog steeds, maar nu alleen nog in Italië.

https://www.fcaautonomy.com/en/

Zouden andere fabrikanten ook niet zoiets hebben (gehad)?
Vroeger was het wel een stuk makkelijker om aanpassingen te doen, tegenwoordig is het een aardige stuk computertechniek wat er allemaal bij komt kijken en dus wordt het voor een Fabrikant heel snel niet interessant meer om hier in te investeren aangezien je dit er nooit uithaalt.
 
Terug
Bovenaan